كودتا در مصر بدون موافقت كاخ سفيد محقق نمی‌شد
کد خبر: 1285120
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
فعال ضد جنگ آمريكايی

كودتا در مصر بدون موافقت كاخ سفيد محقق نمی‌شد

نوام چامسكی، فعال ضد جنگ آمريكايی درباره نقش آمريكا در كودتای مصر گفت اين كودتا بدون موافقت كاخ سفيد محقق نمی‌شد و از سوی ديگر اختلافات بين مرسی و اوباما به آمريكا ثابت كرد كه مصر ديگر مثل گذشته منطقه تحت نفوذ آمريكا نيست.



به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «الحرية والعدالة»، نوآم چامسكی، فعال و نويسنده ضد جنگ آمريكايی طی سخنانی شرايط عزل محمد مرسی، رئيس‌جمهور مخلوع مصر و نقش آمريكا در كودتای اخير اين كشور را تبيين و تأكيد كرد: دليل كودتا در مصر و عزل مرسی اختلاف بين مرسی و آمريكا بود، زيرا مصر در زمان مرسی هم‌پيمان استراتژيك اين كشور نبود.


نوام چامسكی در ادامه افزود: درباره نقش آمريكا در كودتای مصر بايد گفت كه اين كودتا بدون موافقت كاخ سفيد محقق نمی‌شد و از سوی ديگر اختلافات بين مرسی و اوباما به آمريكا ثابت كرد كه مصر ديگر مثل گذشته منطقه تحت نفوذ آمريكا نيست، اين در حالی بود كه مبارك شيوه سياست نرم با غرب را تبعيت می‌كرد و به همين دليل غربی‌ها عادت كرده بودند كه مصر همه خواسته‌های آنان را اجرا كند، حتی اگر به ضرر امنيت ملی اين كشور باشد.


اين فعال ضد جنگ آمريكايی تأكيد كرد: مرسی از اعضای شورای نظامی مصر نبود و با گفتن جمله‌ای كه از او خواسته شد در كنفرانس خبری مشترك با اوباما در آمريكا بگويد، موافقت نكرد، جمله‌ای كه در آن بيان می‌شد كه «مصر و آمريكا برای ايجاد راه‌حل‌هايی به منظور تحقق امنيت دائمی و صلح فراگير برای ملت فلسطين و اسرائيل تلاش می‌كنند».


چامسكی خاطرنشان كرد: هدف از گفتن اين جمله فشار بر مرسی برای بردن نام اسرائيل و تلفظ اين نام حتی برای يك بار بود تا از اين طريق رژيم صهيونيستی از سوی وی به رسميت شناخته شود، در حالی كه وی در زمان مبارك اسرائيلی‌ها را «ميمون» و «خوك» توصيف كرده بود و همين مسئله در روابط بين مصر و آمريكا تنش ايجاد كرد.


اين فعال و نويسنده ضد جنگ آمريكايی پيش از اين تصميم آمريكا برای حمله به سوريه را نيز مورد انتقاد قرار داده و گفته بود: حمله به سوريه به‌ رهبری واشنگتن و بدون حمايت سازمان ملل فارغ از تأييد كنگره آمريكا يك جنايت جنگی خواهد بود.


فراخوان جمع‌آوری 30 ميليون امضا برای رياست جمهوری السيسی


در راستای آخرين تحولات مصر نيز، اخيرا فراخوانی در مصر برای جمع آوری 30 ميليون امضا در حمايت از نامزدی فرمانده كل نيروهای مسلح در انتخابات رياست جمهوری آتی به راه افتاده است.


شورای اجرايی فراخوان موسوم به «كمل جميلك» در مصر، از آغاز جمع آوری 30 ميليون امضا برای حمايت از نامزدی سرلشكر عبدالفتاح السيسی، فرمانده كل نيروهای مسلح در انتخابات رياست جمهوری آتی خبر داد.


در همين راستا شورای اجرايی فراخوان كمل جميلك كه خواهان حمايت و نامزدی السيسی است، برای آغاز برنامه‌های مربوط به اين فراخوان تشكيل جلسه داد.


خالد العدوی يكی از هماهنگ‌كنندگان اين فراخوان گفت: مراسم و برنامه‌های اين فراخوان از 16 سپتامبر جاری برای جمع آوری 30 ميليون امضا به منظور درخواست از سرلشكر السيسی برای نامزدی در انتخابات رياست جمهوری آينده آغاز خواهد شد و اين امر دشوار نيست زيرا جنبش تمرد پيش از اين توانست 22 ميليون امضا جمع كند.


عصام العریان: پایان کودتای نظامی در مصر نزدیک است


همچنين، پايگاه خبری «الشرق» نوشت: عصام العريان، معاون رئيس حزب آزادی و عدالت شاخه سياسی گروه اخوان‌المسلمين در پيامی به همه كسانی كه با كودتای نظامی مخالف هستند تأكيد كرد كه با توجه به دلايلی پايان كوتای نظامی در مصر نزديك است.


العريان تأكيد كرد كه كودتاچيان در جا انداختن كودتايشان در جامعه با مشكل روبرو شده‌اند زيرا بخش عظيمی از مردم آن را رد كرده‌اند و هر روزه بر تعداد مخالفان آن افزوده می‌شود زيرا واقعيت‌ها در برابر مردم روشن شده است.


وی افزود: ملت مصر ثابت كردند كه از حقوق خود دفاع خواهند كرد برای اينكه جنبش ادامه پيدا كند جنبشی كه يكی از عظيم‌ترين حركت‌های مردمی ناميده شده و ملت مصر حق دارند كه در ميان ديگر ملل افتخار كنند.


العريان خطاب به زنان، مردان و جوانان مصری گفت: شما در خيابان‌ها ثابت كرديد كه توانستيد توطئه كودتا را شكست دهيد.


وی افزود: كشور در پرتگاه اقتصادی و مالی قرار گرفته و اين ممكن است به پايان كودتا منجر شود زيرا نه امنيتی برپاست و نه توسعه‌ای صورت می‌گيرد و دولت كارايی خود را از دست داده و اين به معنای نافرمانی مدنی واقعی است و اينجاست كه گور كودتاچيان كنده خواهد شد و پايان توطئه كودتای نظامی رقم خواهد خورد.


در دو روز گذشته نيروهای امنيتی مصری تلاش كرده‌اند كه العريان را بازداشت كنند كه تاكنون موفق نبوده‌اند.


اغلب رهبران گروه اخوان‌المسلمين در پی بركناری مرسی به وسيله نيروهای امنيتی به اتهام تحريك به خشونت و تظاهرات در حبس به سر می‌برند.

captcha