کتاب «تأملاتی در دین و رسانه» منتشر شد
کد خبر: 1444256
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰

کتاب «تأملاتی در دین و رسانه» منتشر شد

گروه ادب: کتاب «تأملاتی در دین و رسانه» شامل مجموعه مقالات کمال اکبری درباره نحوه تعامل دین با رسانه‌های جدید از سوی انتشارات آرمان حیات منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، وابسته شدن زندگی افراد به رسانه‌های جدید موجب تأثیر عمیق آن‌ها بر فکر، اندیشه و طرز رفتار آن‌ها شده است. در این میان حوزه‌های علمیه تلاش می‌کنند زندگی دینی و سبک زندگی اسلامی را با رسانه‌های جدید تبلیغ و ترویج کنند.

نویسنده کتاب «تأملاتی در دین و رسانه» معتقد است که نحوه تعامل دین با رسانه‌های جدید با توجه به ماهیت متفاوت آن‌ها با رسانه‌های سنتی ضروری به نظر می‌رسد. این کتاب مجموعه مقالاتی کمال اکبری است که به تناسب شرایط زمانی تدوین شده است و دربرگیرنده مقاله‌هایی چون «فقه ارتباطات و رسانه، تعریف و محدوده»، «تبلیغ دینی در رسانه‌های جدید»، «رسانه‌ها غفلت زا یا آگاهی بخش»، «فرم و قالب در انتقال مفاهیم دینی برنامه‌های تلویزیونی»، «اهمیت نگاه دینی در برنامه‌های نمایشی» و «شبکه‌های ماهواره ای و تبلیغ علیه مبانی دینی» است.

اکبری معتقد است که رسانه‌های نوین در یک فرهنگ متفاوت از فرهنگ دینی پدید آمده اند. رسانه‌های سنتی مثل منبر، نماز جماعت، هیئت‌های مذهبی از بطن و بستر دین شکل گرفته‌اند اما رسانه‌های نوین در بستر فرهنگ سرمایه‌داری و مصرفی غرب شکل گرفته است.

از طرفی تفاوت ماهوی بسترهای شکل گیری این دو دسته رسانه، استفاده از رسانه‌های نوین را در یک جامعه دینی با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌کند و از طرف دیگر استفاده نکردن از رسانه‌های نوین با توجه به کثرت استفاده از آن در جامعه امروز غیرممکن به نظر می‌رسد. نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا ابعاد مختلف این تعامل را بازشناسی کند و بیانگر مسائلی باشد که حوزه دین؛ در ارتباط با رسانه، با آن مواجه است.

وابسته شدن زندگی به رسانه‌های جدید موجب تأثیر آن‌ها بر فکر، اندیشه و طرز رفتار شده است. حوزه‌های علمیه درصدد ساخت زندگی دینی و ترویج سبک زندگی اسلامی با رسانه‌های جدید هستند. نحوه تعامل دین با رسانه‌های نوین با توجه به ماهیت متفاوت آن‌ها با رسانه‌های سنتی ضروری به نظر می‌رسد.

بعد از کتاب «درآمدی بر ارتباطات و اطلاعات در اسلام»، این دومین اثر نویسنده در حوزه رسانه و ارتباطات است که در 200 صفحه در قطع رقعی چاپ شده است.

captcha