روش زندگی متناسب با شأن انسانی را باید از قرآن فراگرفت
کد خبر: 1458433
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
آیت‌الله عالمی:

روش زندگی متناسب با شأن انسانی را باید از قرآن فراگرفت

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه قرآن‌آموزان نباید صرفا به کسب رتبه‌های برتر در مسابقات قرآنی اکتفا کنند، افزود: ما باید روش زندگی توأم با فضیلت که شأن انسانی آن را ایجاب می‌کند، از قرآن بیاموزیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، آیت‌الله حسن عالمی، نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در افتتاحیه نخستین دوره مسابقات سراسری نخبگان قرآنی وزارت جهاد کشاورزی که صبح امروز 16 مهر در مجتمع فرهنگی ورزشی شهید فریدنیا برگزار شد، گفت: امیدواریم خداوند عالم به همه ما توفیق دهد از میراث ابراهیمی در عید قربان و از میراث فرزندش رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) در غدیر، حظ وافر ببریم و بتوانیم آنچه را گرفته‌ایم درک کنیم، فرا بگیریم و حفظ کنیم و رنگ آن را در دل و جان خود تا ابد نگه داریم.

وی ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این مسابقات قرآنی ادامه داد: خوزستان، استانی فرهنگ‌خیز، محدث خیر، مفسرخیز و قاری‌خیز است و حقیقتاً همه کمالاتی که یک مجموعه و جامعه‌ای می تواند داشته باشد در این استان و افراد و اشخاص حاضر در آن وجود دارد.

عالمی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه این مسابقه در نوع خود، نخستین دوره مسابقات سراسری نخبگان قرآنی وزارت جهاد کشاورزی است. ولی با توجه به آغاز برنامه‌، امیدواریم این مسابقات آن چنان در فضای قرآنی کشور ما بدرخشد که ماندگار شود و برای وزارت جهاد و سایر دستگاه‌هایی که این گونه تلاش‌های قرآنی دارند، نصب‌العین و الگو قرار بگیرد.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در سنوات آینده، به مدیرکل آموزش عقیدتی وزارت جهاد کشاورزی تأکید خواهد شد که این مسابقه را در همین استان و در استان‌های دیگر تکرار کنند تا ان‌شاءالله دلهای ما و تمام امت قرآنی از نور قرآنی استفاده کند. هر چه این گونه مسابقات با کیفیت، بیشتر برگزار شود، قرآن بهتر شناسانده می‌شود و چهره محبان اهل‌بیت(ع) و علاقمندان اهل‌بیت(ع) در این سرزمین به مردم دنیا و مسلمانان دیگر کشورها شناسانده خواهد شد.

وی برگزاری مسابقات قرآنی را اقدامی مطلوب توصیف کرد و افزود: نباید به برگزاری مسابقات و انتخاب متسابقین برتر اکتفا کنیم. افرادی که در این مسابقات رتبه‌های برتر را کسب می‌کنند، حداکثر تلاشی که کرده باشند این است که توانسته‌اند با بطنی از قرآن انس بگیرند؛ اما در روایاتی که از اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) وارد شده - که مخاطبین اصلی قرآن هستند - قرآن دارای هفت لایه و باطن است: «إن هذا القرآن نزل على سبعة أحرف» (قرآن بر هفت حرف نازل شده است).

عالمی اظهار کرد: خداوند عالم، وحی را بر پیامبر اکرم(ص) نازل کرد و ایشان علوم وحیانی را به امامان بعد خود تحویل دادند. بنابراین، چیزی نیست که پیامبر اکرم(ص) آن را با خود برده باشد و نسل‌های آینده امت رسول خدا از آن محروم بماند و حقیقتاً حکمت بالغه الهی همین را ایجاب می‌کند. دلیل عقلی ایجاب می‌کند که همه افراد شایسته در هر عصر، از فیضی که خداوند عالم بر بندگانش عنایت می‌کند، بهره‌مند شوند.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به متسابقان گفت: بدانید که به نوعی راه برای دستیابی شما به ابطن دیگر قرآن گشوده شده است که از قرآن این فیض را بخواهید.

وی تأکید کرد: بر مخیله شما این فکر نفوذ نکند که اگر حافظ کل قرآن یا برترین قاری شدید یا به مرحله بالای معارف قرآنی رسیدید، به حد کفایت رسیده‌اید. شما در آغاز راه هستند و با وجود این امتیازات به دروازه معنویت و علم و دانشی رسیده‌اید که می‌توانید از آن به شهر نور گام بگذارید و هم اکنون شما در حال برداشتن گام اول هستید.

عالمی ادامه داد: نکته دوم این است که چنانچه شما برای رسیدن به این مرحله تلاش کردید، بیشتر از آن دقت کنید که به مراحل معنوی و نورانی برسید. در طی مسیر کمال انسانی، قرب الی‌الله برای شما تمام انگیزه باشد.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به جایگاه قرآن و معارف آن در زندگی گفت: ما باید روش زندگی توأم با فضیلت که شأن انسانی آن را ایجاب می‌کند، از قرآن بیاموزیم.

captcha