انتصاب رئیس جدید مجلس اعلای اسلامی اتیوپی
کد خبر: 2909737
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷

انتصاب رئیس جدید مجلس اعلای اسلامی اتیوپی

شعب خارجی: نمایندگان مسلمان مناطق ۹ گانه اتیوپی طی نشستی «محمد امین جمال» را به عنوان رئیس جدید مجلس اعلای امور اسلامی این کشور منصوب کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه آفریقا، نمایندگان مسلمان مناطق 9 گانه اتیوپی در یک نشست یک روزه با بررسی عملکرد حاج خیار محمد امان و این که ایشان در عملکردش ناموفق بوده است، با اکثریت قاطع آراء (79 رای از مجموع 83 رای) وی را از مقام خود عزل و حاج محمد امین جمال را به عنوان رئیس جدید مجلس اعلای امور اسلامی اتیوپی انتخاب کردند.
دوره ریاست مجلس سه ساله است و هر سال نمایندگان ایالت‌های مختلف با نشست یک روزه به استماع گزارش و بررسی عملکرد رؤسای مجلس می‌پردازند و اگر قصور یا ضعفی در عملکرد وی یافت شود، تقاضای رأی‌گیری کرده و فرد دیگر را جایگزین می‌کنند.
دوره رئیس مجلس قبلی فقط یکسال دوام داشته و به علت عدم مواضع قاطع علیه جریان سلفی‌ها و تکفیری‌ها (مسلمانان اتیوپی شافعی‌ مذهبند و تقابل جدی با جریانات تکفیری و سلفی‌ها دارند) و حمایت بیش از حد از جریان انحرافی فرقه ضاله «احباش» در اتیوپی، از مقام خود عزل شد.
همچنین شیخ عمر یمام به عنوان معاون مجلس، حاج غدیر حسین به عنوان مدیر اجرائی مجلس، شیخ عبدالناصر محمد به عنوان رئیس مجلس اعلای امور اسلامی منطقه «هرار»، شیخ آراگاو به عنوان رئیس مجلس اعلای امور اسلامی منطقه «گامبلا»، شیخ فاضل علی، رئیس مجلس اعلای امور اسلامی منطقه «بنی شنگول» و شیخ نور محمد نظیر به عنوان رئیس مجلس اعلای امور اسلامی منطقه «سومالی» تعیین شدند و نمایندگان بقیه مناطق قرار است در ماه آتی تصمیم‌گیری و اعلام شوند.
رئیس جدید مجلس اعلای امور اسلامی اتیوپی طی سخنانی در این نشست همگرائی میان مسلمانان برای گسترش امنیت در کشور و مبارزه جدی با افراط‌گرائی و تروریسم را از اولویت‌های آتی مجلس اعلای امور اسلامی اتیوپی عنوان کرد.
مجلس اعلای امور اسلامی اتیوپی از نظر حقوقی در قانون اساسی این کشور گنجانده شده و وظیفه این مجلس هماهنگی امور دینی مسلمانان با دولت است.

captcha