وعده سیف برای ارائه لایحه اصلاح قانون بانکداری بدون ربا تا ماه آینده
کد خبر: 3308447
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد:

وعده سیف برای ارائه لایحه اصلاح قانون بانکداری بدون ربا تا ماه آینده

گروه اقتصاد: حجت‌الاسلام والمسلمین رجایی باغسیایی اظهار کرد: در جلسه اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس با رئیس‌کل بانک مرکزی، جناب آقای سیف اعلام کردند که ظرف یک ماه لایحه اصلاح قانون بانکداری بدون ربا را تقدیم مجلس خواهند کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد رجایی باغسیایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تصویب کلیات طرح بانکداری بدون ربا در کمیسیون اقتصادی و برخی‌ مخالفت‌های دولت در این زمینه اظهار کرد: در این جلسه جناب آقای سیف، رئیس کل بانک مرکزی حضور داشتند و ما بسیار مایل بودیم که دولت لایحه ارائه دهد؛ چراکه وقتی دولت لایحه‌ای ارائه می‌دهد، سیر تصویب آن راحت‌تر است بنابراین ما هم در دولت گذشته و هم در این دولت تلاش بسیاری به خرج دادیم که دولت این کار را انجام دهد.

جزئیات جلسه کمیسیون اقتصادی با نمایندگان دولت

وی ادامه داد: دوره دولت قبل که به پایان رسید و در دولت جدید هم از اول گفتند که لایحه ارائه می‌دهیم اما متأسفانه هنوز این اقدام انجام نشده است و با توجه به اینکه کارهای زیادی در دولت قبل در این زمینه انجام شده بود باید این لایحه را خیلی سریع ارائه می‌دادند اما چون تأخیر داشتند ما خود اقدام به انجام اینکار کردیم.

رجایی عنوان کرد: جناب آقای سیف در این جلسه اعلام کردند صبر کنید تا ما لایحه ارائه دهیم اما همکاران ما در کمیسیون اقتصادی هم معتقد بودند دولت تجربه خوبی در این زمینه ندارد و معمولا در این زمینه بسیار کند عمل می‌کند و اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا هم مسئله‌ای اولویت‌دار است که باید سریعا انجام شود.

استفاده از دیدگاه کارشناسان دولت

وی افزود: بنابراین ما کلیات طرح را تصویب و اعلام کردیم و دولت هم می‌تواند لایحه‌ای را ارائه دهد تا از طریق تلفیق این دو، قانون مناسبی شکل بگیرد. حتی اگر موضوعاتی که مد نظرشان است و قرار است در لایحه بیاورند را قبل از تصویب نهایی در دولت، به ما ارائه دهند قطعا در کمیته‌های مربوطه از دیدگاه کارشناسان دولت استفاده خواهیم کرد.

نماینده گناباد در خانه ملت در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین ایراداتی که دولت بر این طرح وارد می دانست چه بود؟ اظهار کرد: زمانی‌که ما کلیات را تصویب می‌کنیم، وارد جزئیات نمی‌شویم و طبیعتا ممکن است دولت نسبت به برخی از مواد این طرح نظراتی داشته باشد و در این مورد هم دولت در برخی نکات مثلا در مورد مؤسسه تخصصی مشورتی و تأمین مالی، مقداری اختلاف نظر دارد اما دیگر وارد جزئیات نشدیم؛ چراکه  چنین مواردی در مرحله تصویب جزئیات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لزوم تدوین قانونی جامع در زمینه بانکداری بدون ربا

رجایی در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد زمان تقدیم لایحه هم صحبتی به میان آوردند؟ اظهار کرد: جناب آقای سیف اعلام کردند که ظرف یک ماه لایحه را به مجلس می‌آوریم و ما هم امیدواریم که هرچه سریعتر این کار را انجام دهند؛ چراکه مراحل تصویب در کمیته پولی و مالی و بعد در کمیسیون اقتصادی هم به همین اندازه و شاید بشتر طول می‌کشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان عنوان کرد: موضوع دیگر این است که ما هم در کمیته اصلاح قانون بانکداری بدون ربا و هم در کمیسیون اقتصادی، نه تنها از کارشناسان بانکی، کارشناسان بانک مرکزی و دولت بلکه از کارشناسان بخش خصوصی هم دعوت می‌کنیم تا نظرات خود را مطرح کنند؛ چراکه این قانون پس از سی و چند سال اصلاح می‌شود و هدف این است که یک خروجی جامع و کامل داشته باشیم.

مطالب مرتبط
captcha