رفع ‌تحریم‌ها نقشی اساسی در بهبود عملکرد نظام بانکی ندارد
کد خبر: 3335361
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
سیدمحمد رجایی باغسیایی:

رفع ‌تحریم‌ها نقشی اساسی در بهبود عملکرد نظام بانکی ندارد

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: تحریم‌های بین‌المللی مبادلات مالی خارجی بانک‌های ما را تحت تأثیر قرار داده است که با رفع تحریم‌ها در این عرصه بهبودی حاصل خواهد شد اما نقشی در بهبود عملکرد کلی نظام بانکی ما نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد رجایی باغسیایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره آثار توافق هسته‌ای بر نظام بانکی کشور اظهار کرد: نظام بانکی ما در رابطه با نقل و انتقالات وجوه مشمول تحریم شده است  بنابراین رفع تحریم‌های بانکی تأثیرات چندانی در نظام بانکی داخلی ما بر جای نخواهد گذاشت.

تأثیر رفع تحریم‌ها بر بهبود مبادات خارجی

وی ادامه داد: دلیل این امر این است که در داخل کشور بانک‌ها فعالیت‌های سابق خود را انجام می‌دهند، سپرده‌های مردم را دریافت کرده و تسهیلات لازم را پرداخت می‌کنند؛ بنابراین با مشکلی از جهت تحریم‌‌ها مواجه نبوده و نیستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: تحریم‌های بین‌المللی، مبادلات مالی خارجی یا انتقال پول از جانب بانک‌های ما را تحت تأثیر قرار داده است و از این جهت طبیعتاً بهبودی حاصل خواهد شد اما در عملکرد کلی نظام بانکی نقش اساسی نخواهد داشت.

تأثیر آزادی دارایی‌های بلوکه‌شده بر نظام بانکی کشور

رجایی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌ها خارجی بر نظام بانکی کشور اظهار کرد: این دارایی‌ها به عنوان  سپرده وارد سیستم بانکی نمی‌شوند که قابل استفاده باشند، بلکه وقتی این ارزها پس از وارد به کشور در اختیار دولت قرار گرفته و دولت نیز آن را یا در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد تا آن را ذخیره کند یا در اختیار بازار قرار خواهد داد.

منتخب مردم گناباد در خانه ملت خاطرنشان کرد: ممکن است وقتی مردم آن مقدار ارزی که به بازار داده شده را خریداری کنند، نیازهای ارزی آنان برآورده شود؛ نیاز مردم به ارز برای مسافرت به خارج از کشور و یا واردات کالا از سایر کشورها خواهد بود.

رفع تحریم‌ها اثر چندانی بر نظام بانکی ندارد

وی افزود: در چنین شرایطی فقط ریال از مردم به دولت منتقل می‌شود و دولت نیز دوباره آن را به جامعه تزریق می‌کند؛ بنابراین اثر آنچنانی بر نظام بانکی ندارد؛ مگر مواردی که مردم ارز را خریداری کرده و در حساب ارزی خود برای مدتی نگهداری کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: مقدار ارزی که توسط مردم وارد سیستم بانکی می‌شود، می‌تواند در اختیار سیستم بانکی باشد تا با آن کار کند؛ دولت نیز معمولاً ارزهای خود را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد.

تأثیر رفع تحریم‌ها بر ایجاد شعبات بانک‌های خارجی در کشور

وی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر رفع تحریم‌ها بر ایجاد شعبه ‌بانک‌های ایرانی در خارج یا بانک‌های خارجی در ایران اظهار کرد: طبیعتاً از این راه تسهیلاتی برای بانک‌های ما ایجاد می‌شود اما در گذشته هم که تحریم نبودیم، بانک‌های ما شعبات چندانی در خارج از کشور نداشتند؛ چراکه احساس نیازی در این رابطه نمی‌شد و بانک‌های خارجی هم که اصلاً شعبه‌ای در ایران نداشتند.

رجایی اظهار کرد: اینکه بانک‌های خارجی در ایران شعبه تأسیس کرده یا بانک‌های ایرانی در خارج از کشور شعبات خود را دایر کنند و نیز نحوه ورود آنها به این عرصه نیازمند تصمیمات مستقلی است که باید اتخاذ شود.

تأسیس شعبات بانک‌های ایرانی در خارج از کشور به احساس نیاز نظام بانکی بستگی دارد

وی در پایان به بیان دیدگاه خود درباره با ارتباط بانک‌های ایرانی با بانک‌های اسلامی دیگر کشورها و تأسیس شعبه در کشورهایی مانند مالزی که بانکداری اسلامی پیشرفت بیشتری داشته است، پرداخت و اظهارکرد: اگر رفع تحریم منجر به توسعه روابط تجاری بین ایران و سایر کشورها شود ممکن است شعب بانک‌های ایرانی در چنین کشورهایی تأسیس شوند و روابط آنها گسترش پیدا کند اما این امر به احساس نیاز نظام بانکی ما بستگی دارد.

captcha