برگزاری میزگرد «بررسی راهکارها و آسیب‌های عفاف و حجاب در جامعه» در ایکنا یزد
کد خبر: 3516774
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
بخش دوم

برگزاری میزگرد «بررسی راهکارها و آسیب‌های عفاف و حجاب در جامعه» در ایکنا یزد

گروه اجتماعی: میزگرد تخصصی «بررسی راهکارها و آسیب‌های عفاف و حجاب در جامعه بویژه در بین دانش‌آموزان» در خبرگزاری ایکنا یزد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، میزگرد تخصصی بررسی راهکارها و آسیب‌های عفاف و حجاب در جامعه بویژه در بین دانش‌آموزان در خبرگزاری ایکنا یزد برگزار شد. آنچه می خوانید قسمت دوم این نشست است.
ضرورت پاسخ به شبهات در زمینه عفاف و حجاب در مدارس
کاظم پناهی، کارشناس فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این نشست گفت: آموزش و پرورش دغدغه دارد و در زمینه عفاف و حجاب فعالیت‌های بسیاری انجام داده اما مسائل مالی دست ما را بسته و به خاطر برخی مشکلات که گاها در خارج از محیط مدرسه وجود دارد برخی طرح‌ها نیمه تمام می‌ماند.
میزگرد «بررسی راهکارها و آسیب‌های عفاف و حجاب در جامعه» در ایکنا یزد

وی ادامه داد: کارگروه صیانت از حقوق شهروندی که یکی از کمیته‌های آن عفاف و حجاب است و 21 محور را در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آموزش و پرورش تصویب کرده برنامه‌هایی را برای اجرا ابلاغ کرده اما در تامین برخی از هزینه‌های آن با مشکل مواجه هستیم.
مسابقات فرهنگی هر ساله در سه مرحله آموزشگاه، استان و کشور برگزار می‌شود که در سال جاری 1500 دانش آموز در مرحله استانی و در چند نوبت شرکت کردند.
پناهی افزود: نخبه‌های دانش‌آموزی در این مسابقات شناسایی و دوره‌های مختلف احکام و مسابقات قرآن برگزار می‌شود و در زمینه برگزاری نماز ظهر و عصر نیز روحانی مستقر در بین دو نماز برنامه‌های پاسخ به شبهات و توصیه به رعایت اخلاق اسلامی و عفاف و حجاب را انجام می‌دهد.
در زمینه مبارزه با جنگ فرهنگی و جنگ نرم ضعیف هستیم
وی گفت: متاسفانه در زمینه مبارزه با جنگ فرهنگی و جنگ نرم در کشور ضعیف هستیم و در برابر دشمنان برنامه‌ای نداریم به عنوان مثال چندین سال است که با استفاده از گوشی‌های موبایل بازی‌هایی ترویج می‌شود که اکثرا بدحجابی و بی‌حجابی را ترویج می‌کنند و یا فیلم‌هایی ساخته می‌شود که در آن رعایت عفاف و حجاب نشده است.
نداشتن الگوی مناسب برای دانش‌آموزان
کارشناس فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان یزد افزود: متاسفانه الگوهایی که در جامعه وجود دارند نیز با مشکلاتی مواجهند و به عنوان مثال بازیگری که نقش مادری مومن و چادری را در فیلمی دارد وقتی بر روی سن تجلیل قرار می‌گیرد وضعیتی غیر از آن چیزی که در فیلم بود دارد لذا دانش‌آموزان در تلویزیون این الگو را می‌بینند.
حذف بخش بازی‌های رایانه‌ای در مسابقات دانش‌آموزی
پناهی افزود: متاسفانه در زمینه بازی‌های رایانه‌ای چیزی برای عرضه نداریم و حتی در مسابقات فرهنگی هنری کشور بخش کشوری برگزار نمی‌شود و حذف شده در حالی که الان فرزندان زیادی از ما با این بازی‌ها ارتباط مستمر دارند.
وی گفت: در بحث عفاف و حجاب فقط نباید به گفتن‌ها بسنده کرد و به همه می‌گویند عفاف و حجاب مهم است ولی در لفظ مانده‌ایم و اقدام عملی زیادی انجام نشده است لذا اگر به آموزش و پرورش از لحاظ مالی کمک شود برنامه‌های زیادی در این زمینه قابلیت اجرایی دارد.
پناهی افزود: متاسفانه گاها در برخی مغازه‌هایی که در زمینه عفاف و حجاب فعالیت دارند مواردی دیده می‌شود که هیچ سنخیتی با این بحث ندارد لذا باید جلوگیری شود تا عفاف و حجاب بازیچه‌ای برای کاسبی و سوء استفاده نشود.
امروزه عفاف در جامعه مغفول مانده است
اعظم مقیمی، رییس مرکز مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی استان یزد نیز در این نشست گفت: در نشستی که با حضور استاندار محترم برگزار شد به این مساله تاکید شد که همواره به حجاب پرداخته می‌شود اما در زمینه عفاف توجهی صورت نمی‌گیرد و امروز عفاف در جامعه و بحث‌های فرهنگی مغفول مانده است.
وی ادامه داد: حجاب فقط برای خانم‌ها نیست و باید برای آقایان هم گفته شود و همان گونه که خانم‌ها بدپوششی می‌کنند در زمینه آقایان هم در کل کشور و حتی یزد آقایانی هستند که لباس خاص، تیپ خاص دارند و یا با موتورسواری مزاحم هستند لذا باید اگر به حجاب پرداخته می‌شود به عفاف هم توجه شود و در آن صورت قطعا در حجاب هم با مشکلات کمتری مواجه خواهیم بود.
اصلاح نگرش مردم نسبت به حجاب
رییس مرکز مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی استان یزد گفت: امروز در جامعه ما معیارهای مشخصی از حجاب وجود ندارد که مثلا چه چیزی ناهنجار است و آیا اگر جوراب نازک، مانتو کوتاه بدحجابی است آیا عرف جامعه هم آن را بدحجابی می‌بیند و اگر این احساس در جامعه نباشد لذا باعث ناهنجاری شده و بدحجابی صورت می‌گیرد که باید نگرش مردم و جامعه نسبت به حجاب و معیارهای حجاب اصلاح شود.
میزگرد «بررسی راهکارها و آسیب‌های عفاف و حجاب در جامعه» در ایکنا یزد
وی افزود: نسل جدید ما تاثیر پذیری زیادی از رسانه و دیگر ابزار امروزی دارند و باید خانواده‌های ما هم خودشان را ارتقا داده و در این زمینه فعالیت کنند تا فلسفه حجاب و معیارهای آن تبیین شود.
مقیمی ادامه داد: ما فلسفه حجاب را برای فرزندان خود نمی‌گوییم و یا اطلاع نداریم در حالی که حجاب نص صریح قرآن است و خیلی از خانواده‌ها نمی‌دانند و به صورت سنتی حجاب را رعایت می‌کنند لذا وقتی جوان این موارد را فهمید قطعا تغییر خواهد کرد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در مدارس وقتی فرزندان ما به سن بالاتری رسیدند چه دختر چه پسر آزادی بیشتری در دانشگاه خواهند داشت لذا این نمی‌شود که در مدارس بخواهیم حجاب را رعایت کنند ولی در بیرون مدرسه و یا خانواده و یا بعدا در دانشگاه چادر خود را کنار بگذارند.
رییس مرکز مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی استان یزد گفت: اولیای مدارس هم فقط در محیط آموزشی قدرت اجرایی دارند در حالی که بیشترین زمان جوانان در خانواده‌ها صرف می‌شود لذا باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود.
راه اندازی محیطی مختص بانوان یا آقایان
مقیمی افزود: همچنین باید آزادی عمل بیشتری به افراد داده شود و با توجه به اینکه غریزه خودنمایی در همه وجود دارد لذا برای بروز این غریزه راه اندازی پارک‌های مختص بانوان و یا آقایان که در محیطی خصوصی بتوانند خودنمایی کنند مثمر ثمر است و اگر زمینه بروز غریزه‌ها فراهم نشود مشکل ساز خواهد بود.
وی ادامه داد: مردم از قوانین حجاب اطلاعی ندارند در حالی که طبق قانون 638 مجازات اسلامی عدم رعایت حجاب شرعی از ده روز تا دو ماه حبس و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد و خیلی از افراد اطلاعی ندارند که بدحجابی این هزینه‌ها را دارد و باید برای مردم گفته شود که این‌ از قانون است.
در برخی موارد رفتار گشت ارشاد در شان افراد نیست/استفاده از افراد متخصص آموزش دیده
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن توجه به اینکه باید برای برخورد با بدحجاب‌ها نیروهای متخصص آموزش داده شوند گفت: در زمینه گشت ارشاد گاها به شکلی خشن برخورد می‌شود که در برخی موارد وقتی من چادری هم این برخورد را می‌بینم زده می‌شوم لذا باید برای تامین شدن رضایت عمومی رفتاری اسلامی با بدحجاب‌ها صورت گیرد.
دولت‌ها سلیقه ای عمل نکنند/عدم اعتماد مردم
مقیمی افزود: همچنین در زمینه دولت‌ها نیز نباید سلیقه‌ای عمل شود و دولتی حجاب را رها کرده و یا دولتی دیگر سخت بگیرد در حالی که عفاف و حجاب دستور اسلام است و این گونه رفتارها باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود و همچنین آثار اجتماعی در بین جوانان داشته و در برخی موارد لجبازی اتفاق افتاده و به قوانین پایبند نبوده و رفتارها خلاف عرف را انجام خواهند داد.
برنامه‌ریزی برای سلایق نسل امروز
وی تصریح کرد: در زمینه چادر نیز مثلا چادر ملی را ارائه کردیم که با استقبال نسل جوان مواجه شد و باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود تا سلیقه‌ها و تقاضاهای نسل امروز برآورده شود.
مقیمی افزود: متاسفانه یکی از دغدغه‌های مهم زنان شاغل و دیگر اقشار جامعه نبود یک لباس خوب و مناسب است و در اکثریت مراکز فروش لباس‌هایی وجود دارد که هیچ استانداردی در زمینه عفاف و حجاب ندارد و باید در زمینه ارائه لباس‌های مورد نیاز جامعه نیز برنامه‌ریزی صورت گیرد و به درخواست‌های نسل جوان پاسخ داده شود.
رییس مرکز مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی استان یزد اظهار کرد: باید برای دانش‌آموزان الگوهای مناسبی تعریف کنیم و زنان ایران همیشه باحجاب بودند و در نقش‌هایی که در گذشته و ایران باستان برای ما به یادگار مانده حتی یک زن بی حجاب نمی‌بینیم.

گزارش: اعظم السادات میرجلیلی

captcha