فاصله ناهماهنگی‌های نهادهای فرهنگی بسیار عمیق است
کد خبر: 3560519
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳

فاصله ناهماهنگی‌های نهادهای فرهنگی بسیار عمیق است

گروه اجتماعی: مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی با بیان اینکه با جزیره‌ای کار کردن نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید گفت: ناهماهنگی‌ها و همکاری نکردن‌ها می‌تواند مانعی بر سر راه هر مدیری باشد، فاصله بین ادارات و سازمان‌های فرهنگی ما بسیار عمیق است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، فرهاد شاه‌محمدی، مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی، امروز، 18 دی‌ماه در مراسم معارفه مدیرکل جدید با اشاره به شکل‌گیری بنیاد حفظ آثار استان گفت: بنده از سال 81 در بنیاد حفظ آثار خدمت می‌کردم تا اینکه پیشنهاد راه‌اندازی دفتر بنیاد در اراک داده شد در آن ایام کار را بدون نیرو و با کمترین امکانات شروع کردیم.
وی ادامه داد: استان مرکزی جزو اولین استان‌هایی بود که اداره‌کل بنیاد حفظ آثار در آن راه‌اندازی شد، بودجه بسیار ناچیز بود و حتی مجبور بودیم از محل فروش کتاب، سی‌دی تهیه ‌کنیم تا بتوانیم اسناد را برای نسل‌های آینده ذخیره کنیم، با این شیوه کاری سخت بود که بنیاد حفظ آثار استان شروع به کار کرد.
شاه‌محمدی افزود: به مرور زمان با همکاری سایر دستگاه‌ها امکانات بیشتر شد و جذب نیرو کردیم، بسیاری از امکانات با اعتبار شخصی خریداری شد در واقع کار بنیاد با  دست و پنجه نرم کردن با مشکلات عدیده‌ای آغاز شد، بنده با علاقه وافر کار را دنبال می‌کردم تا به نتیجه و جایگاه امروز برسیم و امروز این جایگاه را تحویل بزرگانی می‌دهیم که قطعاً سابقه کار فرهنگی بیشتری از بنده دارند.
مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی تأکید کرد: تمام تلاش همکاران بنده در راستای جمع‌آوری اسناد دوران دفاع مقدس اعم عکس، فیلم، سند تاریخی، مصاحبه‌ها، کتابخانه دفاع مقدس، ساخت یادمان‌های شهید، تدفین شهدا، چاپ کتاب و.... بوده است البته این‌ها بخش کوچکی از حوزه وسیع دفاع مقدس است که در این مدت انجام شد، کار در بنیاد حفظ آثار مانند کار کردن در یک بیابان است از این نظر که هیچ مانعی نمی‌تواند جلودار کار باشد، فضا برای کار کردن به قدری گسترده است که از جغرافیا گرفته تا حوزه‌های مختلف فرهنگی بهانه‌ای برای کار نکردن وجود ندارد.
شاه‌محمدی ادامه داد: البته برخی ناهماهنگی‌ها و همکاری نکردن‌ها می‌تواند مانعی بر سر راه هر مدیری باشد، فاصله بین ادارات و سازمان‌های فرهنگی ما بسیار عمیق است، هر اداره‌ای، جزیره‌ای عمل می‌کند، متأسفانه این آفت گرفتار نهادهای اقتصادی و اجتماعی هم شده است، نهادهای سیاسی هم که جای خود دارند.
وی با بیان اینکه با جزیره‌ای کار کردن نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید گفت: بعضی اوقات نیازی به حمله دشمن نیست، بلکه این خود مدیران هستند که یکدیگر را دور می‌زنند، این دور زدن‌ها از جانب بیگانه نیست بلکه به نوع مدیریت ما بر می‌گردد.
شاه‌محمدی تأکید کرد: بنیاد حفظ آثار حلقه وصل نسل اول و دوم انقلاب با نسل‌های بعدی انقلاب است، نوع ساز و کار در این بنیاد به گونه‌ای است که می‌توان این حلقه را ایجاد کرد، تلاش ما نیز در این مدت بر همین اصل بوده است، هر یک از همکاران از پیشکسوتان گرفته تا هنرمندان جوان تلاش کردند دین خود را به انقلاب به خوبی ادا کنند.
مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی ادامه داد: نمونه‌ای از ارتباط با نسل جدید فعالیت کاریکاتوریست‌ها در حوزه دفاع مقدس است که تلاش می‌کردند ضمن حفظ شأن دفاع مقدس در بازگویی خاطرات جنگ جذابیت ایجاد کنند.
وی افزود: ما سعی کردیم با استفاده از ابزار روز و هنر مینیاتور، دو قشر از انقلاب را به هم نزدیک کنیم، در بحث جمع‌آوری اسناد بیش از 70 هزار برگ سند جمع آوری و ارائه نویسی شده است، بیش از 70 هزار قطعه عکس جمع آوری شده و بیش از 500 هزار دقیقه تاریخ شفاهی ضبط کرده‌ایم و روزانه این اتفاق در حال انجام است.
شاه‌محمدی ادامه داد: در بحث چاپ کتاب، امسال از  10 عنوان کتاب رونمایی شد، در حال حاضر نیز 13عنوان کتاب چاپ شده است و به یاری خداوند تا پایان سال برای چاپ 17 عنوان نیز برنامه‌ریزی داریم، تمام تلاش بنیاد حفظ آثار، بر انجام کارهای ماندگار و افتخارآفرین بوده است.
مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی در پایان افزود: تلاش ما بر این بود که اگر عکس یا فیلمی جمع آوری می‌شود به گونه‌ای نگهداری شود که در مقطعی از تاریخ برای نسل‌های بعد که ما نیستیم و دوستان دفاع مقدس جدید مسئولیت را بر عهده می‌گیرند قابل استفاده باشد، سعی کردیم اسناد را طوری نگهداری کنیم که برای 200 سال ماندگار باشد ما از استان‌های قم، سمنان و مشهد کسب تجربه کردیم و امروز استان مرکزی جزو استان‌های نمونه در نگهداری و بهره‌برداری از اسناد دفاع مقدس است.


captcha