توسعه مسابقات بین‌المللی قرآن در ادوار بعدی/ اعلام هزینه‌ها محرمانه نیست
کد خبر: 3595202
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد:

توسعه مسابقات بین‌المللی قرآن در ادوار بعدی/ اعلام هزینه‌ها محرمانه نیست

گروه مسابقات: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه به دنبال کاری بزرگ‌تر از مسابقات امسال در ادوار آینده هستیم، گفت: تلاش خواهیم کرد تا بخش معارفی مسابقات بین‌‌المللی قرآن کریم را نیز پررنگ‌تر کنیم.

توسعه مسابقات بین‌المللی قرآن در ادوار بعدی/ اعلام هزینه‌ها محرمانه نیست

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، شب گذشته یازدهم اردیبهشت‌ماه با حضور در برنامه تلویزیونی «رصد» شبکه قرآن و معارف سیما به برخی سوالات پیرامون مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد.

وی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه به کاری بزرگ‌تر از آنچه در مسابقات امسال به چشم دیده شد، می‌اندیشد، گفت: در این دوره از مسابقات شاهد مسابقات بین‌المللی نیروهای مسلح نبودیم، در حال گفت‌وگو با همکاران در آن بخش هستیم. شاید لازم باشد رشته‌های امسال را توسعه دهیم، سال قبل روشندلان تنها در رشته حفظ کل قرآن بود و امسال قرائت اضافه شد. 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: با توجه به تأکیداتی که مقام معظم رهبری چندین سال است بر روی فهم قرآن و تدبر آن تأکید دارند، باید توجه بیشتری در این زمینه داشته باشیم، هرچند که دهمین دوره همایش پژوهش‌های قرآنی با همین نیت برگزار شد اما آنگونه که باید و شاید ابعاد معارفی مسابقات تقویت نشده است. امسال کارهایی همچون انتخاب قرعه‌ها و ... متناسب با موضوعات و اهداف مسابقات صورت گرفت. همچنین بعد از هر قرعه نکات معارفی را در قالب کلیپ مختصری پخش می‌کردیم، با این وجود سعی شد کارهایی صورت بگیرد، اما باز هم هنوز آنگونه که باید و شاید ابعاد معارفی بر مسابقات سایه نیفکنده و این بعد می‌تواند بیشتر تقویت شود. 

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد معیارهای معرفی این مسابقات به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام، تصریح کرد: رویداد به جهت رسانه‌ای و اجتماعی تعریف خاص خود را دارد، اگر بخواهیم بزرگ‌ترین رویداد قرآنی در عصر حاضر را معرفی کنیم می‌توانیم از انقلاب اسلامی را نام ببریم؛ چرا که این انقلاب خود را حاصل عمل کردن به آیات کلام الله مجید می‌داند و خود یک انقلاب قرآنی است. 

وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی بزرگترین رویداد قرآنی جهان بوده است، اظهار کرد: زمانی که در ارتباط با موضوعات تبلیغی و ترویجی بحث می‌شود، برگزاری یک نمایشگاه بزرگ قرآنی، یک مسابقه بزرگ و ... رویداد قلمداد می‌شود. قاعدتاً در این موضوع، فارغ از عظمت قرآن نگاه شده است؛ چرا که اگر بخواهیم در خور عظمت قرآن کاری را انجام دهیم هیچ کدام از این کارها به عنوان بزرگ‌ترین به حساب نمی‌آیند. برابر با عظمتی که قرآن دارد هیچگاه برگزاری یک مسابقه، نمایشگاه و محفل قرآنی نمی‌تواند عنوان بزرگ‌ترین رویداد را به خود اختصاص دهد.

حسینی بیان کرد: با این وجود در بین رویدادهای مشابهی که در دنیا سراغ داریم و در 20 رقابت بین‌المللی قرآن که سراسر دنیا در حال برگزاری است؛ رویدادی که به جهت جذابیت، دیده شدن، دنبال شدن و ابعادی از این دست به عنوان بزرگ‌ترین شناخته شود، همین مسابقات ایران است. در این مسابقات 83 کشور حضور دارند، هیچگاه نمایشگاه قرآن و رویدادهای دیگر چنین مخاطبانی نداشته و ندارند. در مسابقات قرآن 400 میهمان خارجی حضور داشتند. همچنین میزان رسانه‌هایی که این موضوع را انعکاس دادند، تبلیغات محیطی که صورت گرفته است، حضور مقامات رسمی و حضور پایانی در محضر مقام معظم رهبری، نمایشگاه و محافل جنبی مسابقات، حضور مردم و خانواده‌ها و ... از جمله شاخص‌هایی است که باعث می‌شود تا این رویداد را بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان اسلام معرفی کنیم. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بین رویدادهای قرآنی این رویداد بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان اسلام لقب گرفته است، اذعان کرد: در بُعد بین‌المللی نیز در هیچ کدام از مسابقات قرآن که در دیگر کشورها برگزار می‌شود شاهد چنین گستردگی نیستیم و آن رقابت ها در سطح رقابت‌های ایران نیست. 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد تعامل با برگزارکنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن در دیگر کشورها نیز بیان کرد: از سه سال قبل در موسم مسابقات بین‌المللی از مسئولان برگزارکننده 10 رقابت بین‌المللی دعوت کردیم که نیمی از آنها در دوره سی و دوم حضور یافتند. در اواخر سال 94 نشستی با حضور برگزارکنندگان شش رقابت بین‌المللی قرآن بود که حاصل آن نشست بازنگری آئین‌نامه مسابقات بین‌المللی بود.

حسینی عنوان کرد: امسال نیز برخی از برگزارکنندگان مسابقات بین‌المللی نمایندگانی را اعزام کرده بودند، ضمن اینکه بخشی از داورانی که در مسابقات حضور یافته بودند سال‌ها مشغول مسابقات قرآن در کشور خود بوده‌اند. یکی از داوران اظهار می‌کرد، تاکنون در بیش از 60 رقابت بین‌المللی داوری داشته است، بنابر این نکاتی که توسط این افراد مطرح می‌شود، بسیار مهم است و هر سال تلاش داریم به بهانه مسابقات بین‌المللی با افرادی در چنین طرازی نشست‌هایی را برگزار کنیم. 

وی به برگزاری نشست‌های تحلیل مسابقات بین‌المللی قرآن در سال 95 اشاره و بیان کرد: در طول سال گذشته فرصت پیدا کردیم که از منظر نمایندگانی که اعزام کرده بودیم و داوران و همراهانی که اعزام شده بودند، فارغ از همه مسائل این رقابت‌ها را تحلیل کنیم تا به نکات متمایز آن مسابقات برسیم.

حسینی گفت: معمول مسابقات بین‌المللی که در دیگر کشورهای اسلامی برگزار می‌شود بسیار بدوی و بسیار ابتدایی است. در همین ایام مسابقات بین‌المللی قرآن یکی از داورانی که در چند هفته آینده در مسابقات دیگری داوری خواهد کرد، زمانی که از مسابقات آنها و زمان و مکان آن سوال شد تا نمایندگانی حضور پیدا کند، از این تعبیر که «ما خجالت می‌کشیم در برابر اتفاقی که در ایران افتاده است اسم رویداد خودمان را مسابقه بین‌المللی بنامیم» استفاده کرد.

وی افزود: ضمن اینکه در برخی از کشورها به برگزاری مسابقات بسیار توجه می‌شود، اما در خیلی از کشورها که نزدیک به 50 درصد کشورهای برگزارکننده مسابقات است، رقابت‌ها در قالب یک محفل محلی است. یعنی حتی در خیابان‌های اطراف هم هیچ اطلاعی از برگزاری مسابقات وجود ندارد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تصریح کرد: اینکه شما شاهد این هستید که مسابقات ملی و بین‌المللی به طور کامل به صورت صوتی، تصویری و در فضای مجازی منعکس می‌شود و اخبار آن دنبال می‌شود و در طرف مقابل در کمتر کشوری دیده می‌شود که اخباری از مسابقاتشان که در قالب رویداد بین‌المللی برگزار می‌شود، منعکس شود نشان از اهتمام ایران اسلامی به قرآن است. در مسابقات بین‌المللی قرآن دیگر کشورها مسئولان آن کشور به میزانی که مسئولان ایران اهتمام دارند، دغدغه‌ای برای مسابقات ندارند. 

حسینی همچنین عنوان کرد: یکی از تعابیری که همیشه داوران به کار می‌برند این است که مسابقات ایران دقیق‌ترین آئین‌نامه را دارد و هیچ کدام از کشورها چنین آئین‌نامه دقیقی ندارند. 

دبیر ستاد عالی مسابقات در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد الزام برای حضور مقامات عالیرتبه برای حضور در مسابقات و سختی‌هایی که ممکن است برای مردم به وجود بیاید، گفت: برگزاری باشکوه مراسم اختتامیه این دوره بدون اینکه سخنران داشته باشد، ثابت کرد افتتاحیه و اختتامیه مسابقات خود یک رویداد عظیم هستند، اعتباربخشی به این برنامه‌ها مرهون به حضور شخصی نیست. مهم‌ترین شخصیت‌هایی که توقع می‌رود در این مراسم‌ها به روی جایگاه بروند قهرمانان قرآنی هستند. 

وی با تأکید بر اینکه هیچ نکته منفی در مورد مراسم اختتامیه دریافت نشده است، بیان کرد: هر آنچه به ما منعکس شده است، زیبایی‌های مراسم اختتامیه بوده است؛ چرا که برای اولین بار موفق شدیم که فلسفه مراسم اختتامیه که تجلیل از نفرات برتر هست را به منصه ظهور و بروز برسانیم. ما یا نباید سخنران داشته باشیم یا اینکه در زمانی بسیار بسیار کوتاه صحبت‌های خود را بیان کنند. برگزاری مراسم اختتامیه نشان داد می‌توانیم برنامه‌ریزی‌های جدید برای مراسم افتتاحیه و اختتامیه داشته باشیم.

دبیر ستاد عالی مسابقات در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد محرمانه بودن هزینه‌های مسابقات، گفت: یقیناً این موضوع نمی‌تواند محرمانه باشد اما سوالاتی که تاکنون مطرح شده و پاسخی شفاف به آن داده نشده است به این خاطر بوده است که هنوز جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته است. عنوان کردن یک عدد بدون ارائه یک توضیح سوالاتی را به وجود خواهد کرد. 

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: به لطف خداوند متعال و با اهتمام دستگاه‌های مختلف بخش عمده‌ای از کارهایی که برای مسابقات انجام می گیرد هزینه مستقیمی صورت نمی گیرد، امسال برای تبلیغات محیطی بالغ بر 500 سازه تبلیغی توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران و ...اختصاص داده شد که هزینه ریالی معادل چنین حجم تبلیغی بالغ بر پنج میلیارد تومان خواهد بود که ما یک ریال پرداخت نکردیم، از این قبیل سهم المشارکه‌ها بسیار زیاد است که شامل سازمان صدا و سیما، مجموعه استانداری و ... که در قبال خدماتی که ارائه می‌دهند ارقام بسیار بالایی را دریافت می‌کنند، اما به واسطه اینکه ما در نظام خود را وابسته به قرآن می‌دانند هر کمکی که لازم باشند انجام می‌دهند. بر همین اساس هنوز گزارش نهایی آمار و هزینه مسابقات مشخص نشده است چرا که ابعاد مسابقات گسترده است. 

captcha