شناخت سوژه و رنگ‌آمیزی هنرمندانه خاطرات؛ لازمه موفقیت آثار دفاع مقدس
کد خبر: 3624951
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
گلعلی بابایی مطرح کرد:

شناخت سوژه و رنگ‌آمیزی هنرمندانه خاطرات؛ لازمه موفقیت آثار دفاع مقدس

گروه جهاد و حماسه: پژوهشگر عرصه ادبیات دفاع مقدس، با اشاره به نقص‌هایی که در آثار این حوزه مشاهده می‌شود،‌ عنوان کرد: لازمه موفقیت آثار دفاع مقدس آن است که نویسنده پیش از نگارش کتاب، شناخت درستی از سوژه داشته باشد.

گلعلی بابایی،‌ پژوهشگر عرصه ادبیات دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در بیان نمونه‌ای از آثار دفاع مقدس که از آسیب‌های این حوزه مصون مانده باشد، اظهار کرد: کتاب «خداحافظ سالار» را در این میان می‌توان مطرح کرد که به خاطرات پروانه نوروزی، همسر سردار شهید حسین همدانی اختصاص دارد.

وی با اشاره به این اثر ادامه داد: سردار همدانی از فرماندهان سپاه بود که اصالتش به همدان باز می‌گشت. سردار حمید حسام نیز که این اثر را نوشته است، از دوران نوجوانی جزء نیروهایی بود که تحت امر سردار همدانی قرار داشت.

این پژوهشگر در ادامه سخنانش گفت: بعد از شهادت سردار همدانی،‌ حسام داوطلب شد که خاطرات همسر ایشان را استخراج کرده و بنویسد. از سویی همسر سردار همدانی نیز با توجه به تعاریفی که از زبان همسرش درباره ایشان شنیده بود،‌ راضی به این امر بود.

بابایی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌هایی که نویسنده این اثر نسبت به دیگران دارد آن است که وی به عنوان یک فرد صاحب قلم،‌ نیمه بیرونی سردار را بیشتر از همسرش می‌شناسد و این ویژگی باید در نویسندگان موفق عرصه دفاع مقدس وجود داشته باشد.

وی به فعالیت‌هایی که سردار همدانی در ایام جنگ و طی عملیات‌ها داشت و رزم‌هایی که انجام داده بود، افزود: این ویژگی را می‌توان نمونه‌ای برشمرد که شاید در دیگر کتاب‌ها کمتر پیدا شود.

بابایی ادامه داد: اغلب دیده می‌شود که نویسنده نسبت به سوژه‌محوری کار، اطلاعات بسیاری ندارد، و صرفاً آنچه را که از راوی می‌شنود مد نظر قرار می‌دهد که این موضوع سبب ایجاد ابهام و اشکال در اذهان مخاطب می‌شود که خوشبختانه چنین اشکالاتی در این کتاب وجود ندارد.

وی در ادامه این مطلب عنوان کرد: اطلاعات حسام کمتر از اطلاعاتی نبود که پروانه نوروزی، همسر شهید داشت. این ویژگی‌ها سبب ممتاز شدن کتاب نسبت به دیگر آثاری شده است که در این حوزه به چاپ رسیده‌اند. این رویکرد که نویسنده از آن برخوردار بوده است، سبب برجستگی اثر شده و اینکه از نظر فنی و استنادی دچار اشکال نشده باشد.

بابایی اظهار کرد: سردار حسام استاد فعالیت رنگ‌آمیزی هنرمندانه است که خاطرات را در قالب هنری قرار دهد و با ادبیات روایی کار را پرورش داده و ارائه کند.

captcha