جوابیه سازمان دارالقرآن به گزارش «آمار واقعی مؤسسات قرآنی کجاست؟»
کد خبر: 3653827
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴

جوابیه سازمان دارالقرآن به گزارش «آمار واقعی مؤسسات قرآنی کجاست؟»

گروه فعالیت‌های قرآنی: سازمان دارالقرآن‌الکریم با انتشار جوابیه‌ای درباره خبر «آمار واقعی مؤسسات قرآنی کجاست/ ۳ هزار یا ۵ هزار مؤسسه قرآنی؟» در خبرگزاری ایکنا، به ارائه توضیحاتی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سازمان دارالقرآن‌الکریم با انتشار جوابیه‌ای درباره خبر «آمار واقعی مؤسسات قرآنی کجاست/ ۳ هزار یا ۵ هزار مؤسسه قرآنی؟» که 23 مهرماه در خبرگزاری ایکنا منتشر شده بود، به ارائه توضیحاتی پرداخت. متن جوابیه به شرح زیر است:
احتراماً در خصوص خبر درج شده در آن خبرگزاری در تاریخ 23 مهرماه 1396 تحت عنوان «آمار واقعی مؤسسات قرآنی کجاست؟» توضیحات زیر جهت تنویر افکار آحاد جامعه خاصه مخاطبان محترم آن خبرگزاری ایفاد می‌گردد. انتظار است نسبت به انعکاس شایسته آن اقدام گردد:
1- هیچ اختلافی میان مسئولین دست اندرکار ساماندهی مؤسسات قرآنی در خصوص تعداد مؤسسات وجود ندارد. احصاء مؤسسات قرآنی مجاز به حضور در مجمع عمومی مشترک اتحادیه‌های استانی که طی دو ماه اخیر در تمامی استانها بوقوع پیوست نشانگر وجود اطلاعات دقیق در این حوزه است. لکن گزارش متفاوت در خصوص تعداد مؤسسات بدلایل زیر قابل توضیح است. امید است توضیحات زیر برای افرادی که صادقانه در جستجوی اخبار صحیح هستند مفید فایده قرار گیرد:
الف) عدم فهم مشترک از سؤال: توضیح اینکه تعداد مؤسسات قرآنی ثبت شده – دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی- در حال حاضر جمعاً حدود 4200 مؤسسه در کشور است. این در حالی است که تعداد مؤسساتی که موافقت اصولی دریافت کرده و در آستانه ثبت هستند حدود 1000 مؤسسه است. با توجه به قریب الوقوع بودن ثبت این مؤسسات، برخی دست‌اندرکاران جمع دو بخش فوق را بعنوان آمار مطرح نموده‌اند. آماری که رئیس محترم سازمان دارالقرآن الکریم و دبیر هیأت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت مطرح نموده‌اند ناظر به این معنا و حسب اطلاعاتی بود که در زمان مصاحبه مدنظر از سوی معاونت محترم قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رویکرد فوق، ارائه شده بود. لذا برای اطلاع دقیق از آمار، باید منظور سؤال کننده نیز بخوبی تبیین گردیده و عدم دریافت پاسخ واحد از مراجع مختلف، به فقدان آمار و یا اختلاف نظر بین مراجع مسئول تعبیر نگردد.
ب) اشتباه و کم دقتی در دریافت خبر؛ آقای احمد حاجی شریف معاون محترم ارتباطات و امور استانهای سازمان دارالقرآن الکریم در گفت و گو با خبرگزاری مهر، تعداد مؤسسات قرآنی کل کشور را عنوان نموده بودند که به اشتباه از سوی دریافت کننده خبر، مؤسسات تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی تعبیر گردیده است.
2- صاحبنظران و فعالان قرآنی به نیکی می‌دانند که تا قبل از تشکیل هیأت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، ساماندهی مؤسسات قرآنی از سوی دو دستگاه صورت می‌گرفت. در این میان برخی افراد از هر دو دستگاه مجوز مؤسسه قرآنی دریافت نموده‌اند که با واحد شدن مرجع صدور مجوز، وضعیت این مؤسسات نیز باید مشخص شود. لذا بنظر می‌رسد ارائه برخی آمار با فرض یکی بودن این مؤسسات دو مجوزه است.
3- نکته‌ای که باید با آن اشاره نمود این است که مؤسسات قرآنی هم وجود دارند که پیش از این با مجوز سایر دستگاه‌هائی همچون وزارت کشور و نیروی انتظامی و .... تأسیس شده‌اند. همچنین مؤسساتی نیز هستند که بخشی از فعالیت آنها به امور قرآنی اختصاص دارد. لذا چنانچه این گونه مؤسسات نیز مدنظر باشد می‌توان گفت امروز آمار دقیقی از مؤسسات قرآنی در دسترس نیست، هر چند تعداد این مؤسسات محدود است. لکن همانگونه که در آئین‌نامه تشکیل هیأت رسیدگی پیش‌بینی شده است اولاً پس از این، مجوز مؤسسات قرآنی فقط از سوی این هیأت صادر خواهد شد ثانیاً همه مؤسسات قرآنی موجود، موظفند طی یکسال از اعلام هیأت رسیدگی با تطبیق شرایط خود با مصوبات هیأت مذکور، مجوز فعالیت خود را از هیأت رسیدگی دریافت دارند.
امعان نظر در نکات مطروحه بیانگر تلاش مسئولین و متولیان قرآنی کشور برای ساماندهی مؤسسات قرآنی و حمایت از آنهاست. هر چند منکر نواقص احتمالی در عرصه ساماندهی مؤسسات قرآنی و فاصله تا نقطۀ مطلوب در این بخش نبوده و حق پیگیری و مطالبه را برای مردم و اصحاب خبر محفوظ می‌دانیم.
سازمان دارالقرآن الکریم و دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت کمافی‌السابق آمادگی خود برای همکاری و ارائه اخبار دقیق از ماموریت‌های محوله را اعلام می‌نماید.
ومن‌الله التوفیق
روابط عمومی سازمان دارالقرآن الکریم
captcha