زمان معرفی اعضای جدید شورای فقهی بانک مرکزی مشخص نیست
کد خبر: 3653877
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
سیدعباس موسویان:

زمان معرفی اعضای جدید شورای فقهی بانک مرکزی مشخص نیست

گروه اقتصاد: موسویان اظهار کرد: اعضای جدید شورای فقهی بانک مرکزی باید توسط رئیس کل این بانک به شورای نگهبان معرفی شوند اما هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از لوازم تحقق کامل بانکداری اسلامی در کشور وجود نظارت شرعی قوی در نظام بانکی است اما تنها نهاد نظارتی مهم در کشور یعنی شورای فقهی بانک مرکزی تاکنون دارای جایگاه مشورتی بوده و مصوبات آن لازم الاجراء نبوده است. به همین دلیل در قانون برنامه ششم توسعه و در ماده 16 آن اشاره شده است که باید شورای فقهی تبدیل به یکی از ارکان بانک مرکزی شده و مصوبات آن لازم‌الاجرا شود. در این ماده اشاره شده است اعضای شورای فقهی با پیشنهاد بانک مرکزی و تصویب فقهای شورای نگهبان برای مدت چهار سال انتخاب می‌شوند و این مدت برای یک دوره دیگر هم قابل تمدید است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایکنا درباره وضعیت معرفی اعضای جدید این شورا اظهار کرد: شورای فقهی بانک مرکزی اکنون جایگاه قانونی پیدا کرده اما هنوز اعضای جدید آن مشخص نشده است.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا در قانون مهلت خاصی برای معرفی اعضای شورای فقهی مشخص شده است عنوان کرد: در قانون چنین چیزی مشخص نشده و اعضای آن برای چهار سال انتخاب می‌شوند و هنوز معلوم نیست که تا چه زمانی اعضای جدید معرفی شوند.
وی گفت: رئیس کل بانک مرکزی باید اعضای شورای فقهی را به شورای نگهبان معرفی کند و شورای نگهبان هم این افراد را تأیید کند تا حکم‌ آنها صادر شود.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا با خود شما هم رایزنی صورت گرفته است اظهار کرد: هنوز با بنده برای عضویت در این شورای جدید رایزنی نشده است.
captcha