دیدار سفیر ایران با اسقف کلیسای ارتدوکس سارایوو/ تأکید بر همگرایی ادیان
کد خبر: 3653930
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵

دیدار سفیر ایران با اسقف کلیسای ارتدوکس سارایوو/ تأکید بر همگرایی ادیان

سفیر کشورمان در بوسنی و هرزگوین در دیدار با اسقف اعظم کلیسای جامع ارتدوکس سارایوو تجارب ایران در راستای بسترسازی برای همزیستی صمیمانه پیروان ادیان الهی را تشریح کرد.

دیدار سفیر ایران با اسقف کلیسای ارتدوکس سارایوو/ تأکید بر همگرایی ادیانبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از سفارت ایران در بوسنی و هرزگوین، محمود حیدری، سفیر کشورمان در بوسنی در دیدار با ریزوستوم یویچ، اسقف اعظم کلیسای جامع ارتدوکس سارایوو با تشریح تجارب جمهوری اسلامی ایران در راستای بستر سازی برای همزیستی صمیمانه پیروان ادیان الهی تاکید کرد: آموزهای اسلامی به ما آموخته اند که رهبران ادیان توحیدی که ارزش های الهی و انسانی را ترویج می کنند و مراکز و معابدی که خالق هستی در آنها پرستش می شود دارای قداست و احترام هستند. 
حیدری افزود: ما معتقدیم که بشریت امروزی، از فقدان معنویت رنج می برد و افراطی گری ریشه در جدایی بشریت از معنویت دارد؛ لذا شاهد آن هستیم که مواضع مساجد و کلیسا ها در برخورد با افراطی گری نزدیک است و همه خواستار صلح و آرامش و زندگی مسالمت آمیز ادیان مختلف در کنار هم هستند و این زمینه و بستری است که می تواند اساس گفتگوهای دینی را شکل دهد.  
حیدری اضافه کرد: به جهت اهمیت تحکیم همزیستی وآرامش در آموزه های دین اسلام بوده است که ایران توافقنامه هسته ای را با کشورهای غربی امضاء کرد و بر اساس همین آموزه های دینی نیز متعهد به رعایت آن هستیم و مهمترین گواه در این خصوص تائیدهای مکرر آژانس انرژی اتمی است که فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران را بارها تاکید و پایبندی ایران به توافق هسته ای را تصریح کرده است.  
سفیر کشورمان افزود: متاسفانه اخیراً یکی از افراد تازه به قدرت رسیده که بر خلاف تعالیم دینی و انسانی مکرراً رفتارهای افراطگرایانه ای از خود نشان داده است، حرف های ضد و نقیض در خصوص این توافقنامه می زند و نشان می دهد که آن کشور حتی به امضای عالی ترین مقامات خود در هیچ سندی پایبند نیست. ولی اطمینان داریم که چنین اقداماتی از سوی جامعه جهانی مردود و مورد شماتت قرار خواهد گرفت و البته مردم ایران نیز با این رفتارها و توطئه ها بخوبی آشنا هستند و برای حفظ استقلال، عزت و کرامت خود مانند گذشته ایستادگی خواهند کرد.
ریزوستوم یویچ، اسقف اعظم کلیسای جامع ارتدوکس سارایوو نیز در این دیدار گفت: از نظر من تاریخ عظیم ایران همواره یکی از الگوهای قابل تقدیر در تاریخ جهان بوده است. از ابتدای انقلاب ایران و  زمانیکه در یونان تحصیل می کردم با انقلاب اسلامی ایران آشنا شدم و تحولات ایران را همیشه دنبال کرده ام. خدا را شکر که ایران توانست بر مشکلات فائق شود و استوار بماند و به مسیر خود ادامه دهد.  
اسقف یویچ اضافه کرد: امروزه وجدان بشریت از رفتارهای ضد دینی که به نام دین انجام می‌گیرد آزرده شده و هیچ انسان عاقلی باور نمی کند که جنایات ریشه در باورهای دینی داشته باشند و هیچ کسی نمی تواند انسان های بی گناه را قتل عام کند و ادعای دین داشته باشد.
اسقف اعظم کلیسای جامع ارتدوکس سارایوو افزود: اتفاقاتی که امروزه در جهان رخ می دهد برای هیچ انسانی قابل پذیرش نیست و ضرورت دارد که کل جهان به مقابله با این رفتارهای غیر انسانی برخیزد.
در این دیدار علی اصغر عامری رایزن فرهنگی سفارت کشورمان نیز با اشاره به فعالیت های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برگزاری نشست های گفتگوی ادیان با رهبران ارتدوکس کشورهای مختلف نسبت به تمهید گفتگوی ادیان میان علمای ایرانی و رهبران ادیان مختلف در بوسنی و هرزگوین ابراز آمادگی کرد.  
اسقف یویچ نیز در پاسخ ضمن قدردانی از رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در برگزاری برنامه های گفتگوی ادیان از آمادگی کلیسای ارتدوکس سارایوو برای مشارکت در این گفتگوها خبر داد.    
 
 
 

captcha