«آن‌که گفت نه» برای مخاطبان دبیرستانی؛ تقدیم به شهدای مدافع حرم
کد خبر: 3653934
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
«از عاشورا تا اربعین» در یک نگاه/2

«آن‌که گفت نه» برای مخاطبان دبیرستانی؛ تقدیم به شهدای مدافع حرم

گروه هنر: «آن‌که گفت نه» نمایشی عاشورایی به کارگردانی اکبر قهرمانی است که در قالب همایش «از عاشورا تا اربعین» در 5 کانون فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش تهران به روی صحنه می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)نمایش عاشورایی«آنکه گفت نه» به نویسندگی عبدالرضا حیاتی و کارگردانی اکبر قهرمانی در قالب همایش«از عاشورا تا اربعین» هم‌اکنون در حال اجرا در کانون‌های فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش 5 منطقه از مناطق 22 گانه تهران است.

به بهانه اجرای این نمایش با  اکبر قهرمانی؛ کارگردان آن گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ـ اجرای این نمایش در 5 کانون فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش هم‌اکنون در چه مرحله‌ای است؟

نمایش«آنکه گفت نه» در دو کانون بعثت و حر به اجرا رفته و هم‌اکنون اجرای آن در کانون ابوذر ادامه دارد؛ در مجموع 15 اجرا برای این نمایش در همایش «از عاشورا تا اربعین» در نظر گرفته شده است، البته پیشنهاداتی از سایر کانون های فرهنگی و تربیتی سایر مناطق آموزش و پرورش نیز داشتیم اما برحسب تعهد به کانون تئاتر دینی، افزایش تعداد اجراهای این نمایش منوط به تصمیم‌گیری مسئولان برگزاری است.

ـ داستان این نمایش روایتگر چه مقطعی از واقعه کربلا است؟ ما چه شیوه اجرایی و منظری را در روایت نمایشی آن انتخاب کرده‌اید؟

داستان مشهوری است که در مسیر حمل سر مبارک امام حسین(ع) به شام؛ شخص حامل سر آن حضرت که براساس روایت تاریخی خولی نام داشته است وارد دیری می شود که راهب مسیحی مدیریت آن را به عهده داشته است؛ ورود سر مبارک امام حسین(ع) به دیر و وقوف شبانه در آن موجب تحولی در نهاد راه مسیحی می‌شود. براساس تجارب گروه فرض بر این گذاشته شد که همچون کارهای پیشین، نمایش روایتی سرراست با طراحی دکور و میزانسن ساده و مینی‌مال داشته باشد.

از آنجا که اجرای این نمایش در فضای کانون‌های فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است و قاطبه مخاطبان ما نسل نوجوان محصل دبیرستان و مقطع پیش‌دانشگاهی هستند لذا در به کارگیری زبان و شیوه اجرایی این نمایش کوشش کردیم تا با استفاده از المان‌ها و نمادهای مصطلح و آشنای نمایشی در منظر مخاطب عام ارتباط مؤثری میان مخاطب و نمایش از نظر فرم اجرایی و محتوای مطرح در آن ایجاد کنیم. به هر حال این شکل اجرای نمایش در چند مکان با فضایی مشابه به این معنی است که گروه نمایشی میهمان چنین کانون‌هایی هستند و قضیه به این شکل نیست که یک گروه نمایشی به فرض تولید و اجرای یک نمایش از تعدادی مخاطب برای تماشای اثر نمایشی خود دعوت کنند.

ما برای اجرای این اثر نمایشی و شرکت در این همایش صلاح را بر آن دیدیم که با این شرط که برای گروه سنی خاصی نمایش اجرا کنیم مناطقی که انتخاب می‌شود غالباً مناطق جنوبی و نسبتاً محروم تهران باشند لذا کانون‌های فرهنگی و تربیتی انتخاب شده برای این منظور به طور مثال 16، 17 و 19 شهرداری تهران بودند که خوشبختانه به جهت هماهنگی‌های صورت گرفته با آموزش و پرورش مناطق مورد نظر، استقبال نیز از سوی محصلان این مناطق از نمایش تاکنون که موفق و چشمگیر بوده است؛ نکته حائز اهمیت دیگر در مورد اجرای این نمایش اینکه ما در هر منطقه و کانون فرهنگی و تربیتی واقع شده در آن، اجرای نمایش را به روح مطهر شهدای مدافع حرم همان منطقه اهدا می‌کنیم تا به این وسیله بتوانیم هرچند ناچیز ادای دینی به سلحشوری و مجاهدت ایشان داشته باشیم.

ـ ساعت اجرای این نمایش در هر 5 کانون در زمانی مشخص و یکسان در حال وقوع است؟

بله، ساعت کاری دبیرستان‌ها معمولاً دو زمانی است و هم صبح و هم بعدازظهر برای حضور در کلاس درس برای آنها زمانبندی شده است لذا ترجیح ما این بود که مقطع صبح برای اجرای این نمایش انتخاب شود که معمولاً محصلان در آن از شادابی و طراوت بیشتری نسبت به زمان بعد از ظهر برخوردارند، در نتیجه با خالی کردن زمان حضور در یکی از کلاس های درس پیش از ظهر به شکلی که تداخل با اوقات شرعی اذان شهر نداشته باشد این نمایش اجرا می‌شود تا دانش‌آموزان ضمن فراغت از تحصیل به شکل رسمی آن، با تماشای این نمایش به شکل دیگری در کلاس درس و معرفت‌افزایی شرکت کنند.

ـ کانون‌های فرهنگی و تربیتی که برای اجرای این نمایش نیز در نظر گرفته شده‌اند را نام ببرید؟

کانون‌های بعثت، حر، ابوذر، میثم و شریعتی برای اجرای این نمایش در نظر گرفته شده‌اند که البته همانگونه که اشاره کردم از کانون‌های دیگری همچون فتح نیز تقاضا برای اجرای نمایش داشتیم که در صورت بررسی و موافقت کانون تئاتر دینی خواست آنها نیز جامه عمل پوشیده خواهد شد.

captcha