تقویت فرهنگ سهامداری و بازتوزیع عادلانه ثروت، اهداف سهام عدالت بود
کد خبر: 3656147
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
رجایی باغسیایی:

تقویت فرهنگ سهامداری و بازتوزیع عادلانه ثروت، اهداف سهام عدالت بود

گروه اقتصاد: عضو هیات‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: تقویت فرهنگ سهامداری و بازتوزیع عادلانه ثروت، دو هدف عمده پرداخت سهام عدالت بود که محقق نشده و مردم هنوز اثر مناسبی از سهام عدالت ندیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی، بنا بود که پرداخت سود سهام عدالت از اول آبان‌ آغاز شود، اما همچنان اتفاقی در این زمینه رخ نداده است. البته نحوه پرداخت این سود و همچنین تملک دولت بر اصل سهام مردم باعث اعتراض‌هایی شده و از جمله رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه‌ و بودجه مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از ایشان خواستند به جای پرداخت سود، اصل سهام عدالت به نام مردم شود اما در روزهای اخیر هم رئیس جمهور با چنین درخواستی مخالفت کرد و بنا شد همان سود 75 تا 150 هزار تومانی به مردم پرداخت شود.                                                       
حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمد رجایی باغسیایی» نماینده سابق مجلس و عضو هیات‌ علمی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهداف پرداخت سهام عدالت به مردم اظهار کرد: اگر به فلسفه سهام عدالت توجه کنیم چند مسئله در این زمینه مورد نظر بوده است که اولین هدف، بازتوزیع ثروت در جامعه بوده تا شرکت‌های دولتی که سودده هستند به مردم واگذار شوند و سودی هم نصیب افرادی شود که وضعیت مالی مناسبی ندارند.                                                                        
وی افزود: هدف دیگر از پرداخت سهام عدالت، آشنا کردن مردم با سهامداری است. اقتصاد ما بانک محور است و بازار سرمایه نقش چندانی در اقتصاد کشور ندارد و به همین دلیل تصمیم گرفته شد که با پراخت این سهام، مردم با سهامداری آشنا شوند و در این روند به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی 50 درصد تخفیف داده شد و قرار شد مبلغ تعیین شده به صورت قسطی از افراد معمولی دریافت شود.
عضو هیات‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: سپس بنا شد قسط این افراد از سود خود آنها پرداخت شود و غیر از اینکه دوبار مبلغ 40 هزار تومان و 80 هزار تومان پرداخت شد، دیگر سودی به مردم پرداخت نشد. شرکت‌هایی هم که در رابطه با سهام عدالت واگذار شد، از جمله بهترین‌ شرکت‌ها همانند پتروشیمی‌ها و ماشین‌سازی بودند.                                                                                 



این نماینده سابق مجلس اظهار کرد: در مجلس نهم در کمیسیون تخصصی اصل 44 بحثی مطرح شد که زمینه واگذاری سهام عدالت به مردم فراهم شده و خرید و فروش آن آزاد شود. در آن جلسات این مسئله مطرح شد که با توجه به اینکه مردم تاکنون از این سهام عدالت عایدی مناسبی نداشته‌اند، بنابراین ممکن است تعداد زیادی از مردم قدر این سهام را ندانند و افرادی سهام آنها را به قیمتی کمتر از دستشان خارج کنند.                                                                                                           
رجایی باغسیایی ادامه داد: در تماس‌هایی که بین مردم و نمایندگان رد و بدل می‌شد هم این نتیجه حاصل شد که بسیاری از مردم به ارزش این سهام توجه ندارند و مثلا برخی از مردم می‌گفتند که سهام عدالت به ما داده نشده است و هنگامی‌که پرس‌ وجو می‌شد متوجه می‌شدیم که منظور آنها سود سهام عدالت است، بنابراین چنین نگرانی وجود داشت که افرادی این سهام را از چنگ مردم بیرون بیاورند و برگه یک میلیونی را آنها را که آن زمان گفته می‌شد ارزش آن چند برابر شده است را از آن خود کنند.
عضو هیات‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در مجلس بنا شد برای اینکه مردم سهام خود را به قیمت ارزان نفروشند باید دو کار انجام شود که یکی اطلاع‌رسانی گسترده است تا ارزش سهام مشخص شود و دوم اینکه باید چند بار به صورت مرتب سودی به مردم پرداخت شود تا مردم متوجه شوند که این سهامی که در اختیار دارند، درآمدی ادامه‌دار برای آنهاست تا قدر آن را بیشتر بدانند و با قیمت ارزان‌تر در اختیار برخی افراد قرار ندهند.                                                                                  
این نماینده سابق مجلس عنوان کرد: شاید الان که دولت تصمیم گرفته این سود را به مردم پرداخت کند هم از این جهت است. البته اگر به مردم گفته می‌شد که این پانصد هزار تومان را هم روی قسط‌‌ های عقب افتاده می‌گذاریم تا مالکیت کامل شود و از سال آینده به همه مردم سود پرداخت می‌شود بهتر از این بود که مردم مالک سهام نشوند.                                                    
رجایی باغسیایی ادامه داد: به هر حال باید تکلیف سهام عدالت روشن شود، چرا که سال‌های زیادی از آن می‌گذرد و هنوز سهام به مالکیت مردم در نیامده است و بنابراین تشخیص دولت این است که اینگونه عمل کند. دولت هم اعلام کرد باید حدود پانصد هزار تومان پرداخت کنید تا مالک بقیه سهام شوید اما مردم استقبال نکردند ولی بالاخره باید مردم به ارزش سهام خود پی ببردند.
عضو هیات‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره میزان آشنا شدن مردم با فرهنگ سهامداری نیز اظهار کرد: تا الان که این هدف محقق نشده است چون وقتی مردم احساس کنند مالک سهامی هستند که برای آنها درآمدزایی دارد آنگاه بیشتر با سهامداری آشنا می‌شوند اما مردم هنوز اثر مناسبی از سهام عدالت ندیده‌اند و بنابراین این هدف در حد صفر محقق شده است.
captcha