مؤسسات قرآنی و انگیزه‌ای که با نامهربانی مسئولان فروکش می‌کند/ آرزوی راه‌اندازی مجتمع قرآنی در شهریار
کد خبر: 3671379
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶
با یاوران وحی/17

مؤسسات قرآنی و انگیزه‌ای که با نامهربانی مسئولان فروکش می‌کند/ آرزوی راه‌اندازی مجتمع قرآنی در شهریار

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیر مؤسسه طلیعه نور کوثر شهریار از آرزویش برای راه‌اندازی مجتمع قرآنی ـ فرهنگی می‌گوید و اظهار می‌کند: متأسفانه نامهربانی مسئولان نه تنها در حمایت مادی بلکه معنوی از فعالیت مؤسسات قرآنی بعضاً موجب تعطیلی و رکود آنها خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، هفدهمین سلسله نشست «با یاوران وحی» با معرفی مؤسسه «طلیعه نور کوثر شهریار» با حضور مریم حسین‌لو، مدیر این مؤسسه، صبح روز گذشته، 19 آذرماه در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان برگزار شد.

مؤسسات قرآنی و انگیزه‌ای که با نامهربانی مسئولان فروکش می‌کند/ آرزوی راه‌اندازی مجتمع قرآنی در شهریار

در ادامه گفت‌وگوی ما را با مریم حسین‌لو، مدیر مؤسسه طلیعه نور کوثر شهریار می‌‌خوانید.
آغاز فعالیت مؤسسه از چه سالی بود؟
این مؤسسه از سال 80 و حدود 16 سال پیش فعالیتش را با برپایی جلسات خانگی آغاز کرد و هنگامی که با استقبال دوستان و اطرافیان روبه‌رو شدیم‌، انگیزه‌ای برای تأسیس مؤسسه ایجاد شد.
با اخذ مجوز از تبلیغات اسلامی شهریار از سال 85 توانستیم به فعالیتمان رنگ و بوی رسمی ببخشیم. پس از اینکه فعالیت‌ مؤسسه کمی به جلوتر رفت به این فکر افتادیم که برای جذب بیشتر فرزندانمان به قرآن باید از مقطع خردسالی شروع کنیم. لذا به فکر تأسیس پیش‌دبستانی و دبستانی قرآن با عنوان «نور کوثر» برای پسران حدود سه سال پیش و برای دختران در حدود چهار سال گذشته افتادم.
این مدرسه با چه هدفی فعالیت‌هایش را ادامه ‌می‌دهد و چند دانش‌آموز دارد؟
در حال حاضر حدود 250 دانش‌آموز در مقطع دبستان داریم و هدف از تأسیس این مدرسه، رویکرد قرآنی است که طی برنامه‌ای منسجم و منظم سه روز در هفته صبح‌ها برنامه حفظ تخصصی قرآن را داریم و سپس درس‌های عادی مدرسه، آموزش داده می‌شود.
ما در مدرسه نور کوثر تا ساعت 14 در خدمت دانش‌آموزان هستیم و هدف برآشنایی بیشتر خردسالان با مباحث اعتقادی، دینی وتربیتی است و شاهد هستیم که به برکات قرآن موفق عمل کرده‌ایم چرا‌که نتیجه آن موفقیت دانش‌آموزان در مسابقات قرآن آموزش و پرورش و طرح جابربن حیان و دیگر طرح‌های آموزشی که اداره آموزش و پرورش برگزار می‌کند که به برکت قرآن دانش‌آموزان هم در مسائل آموزشی و درسی و هم قرآنی، افتخارات زیادی را کسب کرده‌اند.
و از ساعت 14 تا 20 مؤسسه فعالیت‌ می‌کند که در حال حاضر حدود 700 قرآن‌آموز از گروه سنی چهار سال به بالا در رشته‌های مختلف داریم.
طی این 16 سال فعالیت، چند قرآن‌آموز تحت تعلیم قرار گرفته‌اند؟
در این مدت تقریباً دو هزار قرآن‌آموز در رشته‌های مختلف روخوانی و روان‌خوانی، مفاهیم، حفظ و صوت و لحن و... تحت تعلیم قرار داده‌ایم. در مجموع 16 حافظ کل قران تربیت کرده‌ایم که از آنها به عنوان مربی در مجموعه بهره‌مند شده‌ایم.
علت انتخاب عنوان «طلیعه نور کوثر» برای مؤسسه چه بود؟
نام‌های بسیاری را مدنظر قرار گرفتیم اما به نظرمان آمده که این عنوان به دلیل اینکه مخلوطی از چند عنوان است بهتر است زیرا «طلیعه» که از طلوع گرفته شده، مراد از «نور» هم قرآن است و «کوثر» ابراز ارادت به حضرت فاطمه زهرا(س) است.
در‌خصوص ارکان هیئت مدیره مؤسسه، بفرمایید؟
هیئت مدیره در مؤسسه ما خیلی نقشی نداشته‌اند و تنها به دلیل اینکه مجوز دریافت کنیم، اسامی آنها در چارت مجموعه است. معتقدم یکی از رمز‌های هر مجموعه این است که مدیر یا مدیرعامل آن مجموعه شنونده خوبی باشد و مشورت بسیاری را بگیرد و گوش شنوا برای انتقادهای سازنده داشته باشد اما تصمیم گیرنده یک فرد باشد، هرگاه هر مجموعه‌ای موفق بوده به این دلیل بود که در آن مجموعه یک فرد تصمیم گرفته است که معمولاً متأسفانه مساجد و حسینیه‌ها و... هنگامی که فعالیت قرآنی انجام می‌دهند و به مرحله به ثمر نشستن آن می‌رسد، می‌بینیم که آن مدیر تغییر می‌کند و سلیقه‌ای عمل می‌شود و به ان نتیجه مطلوب نمی‌رسد.
از طرح‌هایی که مؤسسه داشته و در عمل آن موفق بود، بگویید؟
طرح مدرسه قرآن بود که مؤسسه موفق عمل کرده است و دانش‌آموزان با توجه به اینکه در ساعات اولیه صبح درسشان را با حفظ قرآن آغاز می‌کنند، بسیار در آرامش آنها تأثیرگذار بوده است و الحمدلله همین موجب موفقیت آنها در مسائل درسی و فراگیری مطالبی که ارائه می‌شود به سهولت و به سرعت شده است و بر حافظ آن اثرگذار بوده است.

مؤسسات قرآنی و انگیزه‌ای که با نامهربانی مسئولان فروکش می‌کند/ آرزوی راه‌اندازی مجتمع قرآنی در شهریار
رمز موفقیت مجموعه طلیعه نور چیست؟
اینکه به هیچ ارگان و خیری متکی نبوده‌ایم بلکه سعی کرده‌ایم که با کارآفرینی و تدبری که دوستان داشته‌اند بتوانیم مجموعه را مستقل اداره کنیم. اگر کمکی نیز از سوی دولت و یا دستگاهی باشد مطلوب است اما اینکه بخواهیم وابسته به آنها کار را به جلو ببریم، به نتیجه نخواهیم رسیم.
شاید باید بگوییم از دلایل تأسیس مدرسه این بود که هزینه‌های مؤسسه را از طریق آن جبران کنم. مدرسه نور کوثر، مدرسه غیردولتی است که شهریه اخذ می‌شود و خیلی از نیازهای مادی مؤسسه را از طریق این مدرسه تأسیس می‌کنیم.
در خصوص افتخاراتی که مؤسسه کسب کرده، بفرمایید؟
مؤسسه طلیعه نور کوثر به‌عنوان مؤسسه‌ای فعال و نمونه در شهرستان شهریار از سوی تبلیغات اسلامی، مورد تقدیر قرار گرفته است که این از برکت قرآن است.
همچنین از دیگر افتخارات مؤسسه برپایی حدود پنج دوره تربیت مربی چون روخوانی وروان‌خوانی، تجوید و خردسالان است و هم‌اکنون در حال فراخوان برپایی ششمین دوره و ثبت‌ نام از علاقه‌مندان هستیم.
تا‌کنون چه میزان به اهداف قرآنیتان نزدیک شده‌اید؟
به برکت قرآن، به اهداف قرآنی‌ که داشته‌ام تا حدودی رسیده‌ام اما یکی از دغدغه‌هایم ساخت مجتمع قرآنیست که هنوز محقق نشده است و از آن رنج می‌برم. طی این طرح در نظر داریم با خریداری کردن زمینی و ساخت مجتمعی در آن، مجتمع فرهنگی ـ قرآنی ـ آموزشی راه‌اندازی کنیم و درآمد، ملک و اموالش را وقف قرآن خواهیم کرد. لذا به دنبال این هستیم که در صورت حمایت خیری، زمین ان که در شهریار اینگونه زمین‌ها زیاد است، در اختیار مؤسسه قرار گیرد تا ساختمانی در آن ساخته و سپس تمامی فعالیت‌های مؤسسه و مدرسه در آنجا انجام گیرد.
چرا که درحال حاضر مکان مؤسسه استیجاریست و آن انرژی و وقتی که می‌توانم برای فعالیت‌های قرآنی، آموزشی و فرهنگی بگذارم، باید صرف تهیه مکان استیجاری مؤسسه، پرداخت اجاره‌بها و... می‌گیرد. دوست دارم که مجموعه قرآنی از لحاظ فضا و امکانات در حد عالی باشد و دانش‌آموز و قرآن‌آموز که وارد مجموعه قرآنی شده است احساس کند، وارد بهشت کوچک بر روی زمین شده است و امیدست که در فضای سه یا چهار هزار مترمربع مجهز به باغ و باغچه و فضای ورزشی و تفریحی و ... به صورت مدرن این مجموعه ساخته شود.
باید گفت برخی از مؤسسات از مکان‌های خوبی برخوردار نیستند و حال آنکه ارزش قرآن بسیار بالاست و در سطح جامعه می‌بینم که مجتمع‌های تجاری چگونه به خوبی طراحی شده‌اند اما متأسفانه مکان‌های قرآنی اینگونه نیستند.
مکان‌های قرآنی باید از لحاظ زیبایی به حدی باشند که قرآن‌آموزان را جذب کنند و امکانات آموزشی، رفاهی، تفریحی، ورزشی‌اش در حد عالی باشد که این آروزی من است که با ساخت و تأسیس مجتمع قرآنی محقق می‌شود.
آیا برای تحقق این آرزو گام‌هایی نیز برداشته‌اید؟
الحمدلله در این چند سال قرار من و همسرم این بود که ریالی از هزینه‌هایی که در این راه جذب می‌کنیم وارد زندگیمان نشود بلکه وقف قرآن است خداوند زمینه‌های مختلفی را برای مامهیا کرده است. در تلاش هستیم که نقدینگیمان را به حدی برسانیم که بتوانیم آرزوی ساخت این مجتمع را محقق کنیم. اگر خیری باشد که این باغ چند هزار متری را به قرآن اهدا کند، ما ساختش را انجام می‌دهیم اگر هم خیری پیدا نشود امید است با نظر باریتعالی بتوانیم از معظل این مکان استیجاری خلاص شویم.

مؤسسات قرآنی و انگیزه‌ای که با نامهربانی مسئولان فروکش می‌کند/ آرزوی راه‌اندازی مجتمع قرآنی در شهریار
نظرتان درباره بهره‌مندی از فضای مساجد برای خلاصی از اجاره‌بها های سنگین مکان مؤسسات چیست؟
این امکان وجود دارد اما اینکه مجری طرح چه میزان همکاری و استقبال داشته باشد، بستگی دارد.
درباه تفاهم‌نامه‌هایی که با ارگان‌ها و سازمان‌ها در زمینه اجرایی کردن طرح‌های قرآنی، بفرمائید؟
با سازمان تبلیغات اسلامی تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه اجرای طرح‌هایی که خود سازمان داشته‌اند چون برپایی دوره تربیت مربی و طرح‌های قرانی 1443- 1442 و... با آنها همکاری داشته‌ایم.
عضو اتحادیه‌های قرآنی استان تهران هستید؟
بله.
با وجود تشکیل اتحادیه مدغم قرآنی در سطح استان، انتظار شما از مسئولان چیست؟
حقیتا فردی هستم که توقع و انتظاری از فردی ندارم. درست است که حمایت آنها در ایجاد انگیزه بیشتر در مدیران مؤسسات نقش دارد و سال‌های نخست فعالیت مؤسسه نیز دنبال این موضوع زیاد بود اما چون با نامهربانی‌های مختلف از سوی ارگان‌ها رو به رو شدم به این نتیجه رسیدم اگر به هیچ شخص یا ارگانی اتکا نداشته باشم، خدا همیشه به من کمک می‌کند طوری که این موضوع برایم به اثبات نیز رسیده است و تا کنون انتظاری از ارگانی نداشته‌ام و الحمدلله شاهد کمک خداوند و اهل‌بیت(ع) بودم.
درخصوص تعامل مؤسسه طلیعه نور با دیگر مؤسسات شهریار چگونه است؟
مؤسسه همواره کمک حال مؤسسات بوده است که از لحاظ تجهیزات، نیروی انسانی و ... کمک خواسته‌اند.
سخن پایانی؛
به دیگر مؤسسات قرآنی پیشنهاد دارم که به دنبال درآمدزایی برای مؤسسه باشند و نه از راه قرآن ومؤسسه. مثلا حدود یک ماهیست که مؤسسه ما به دلیل فقدان مکان ورزشی مناسب برای بانوان در سطح شهریار، اقدام به راه‌اندازی باشگاه ورزشی اسلامی نور کوثر کرده‌ام که مورد استقبال نیز قرار گرفت چرا که موجب ایجاد مکان سالم ورزشی فرهنگی برای خانواده‌ها شد و هم منبع درآمدی برای مجموعه است.
از مسئولان آموزش و پرورش می‌خواهم که بیشتر مدارس قرآنی را مورد حمایت قرار دهند و نه حمایت مادی بلکه معنوی. من برای اجاری کردن حفظ تخصصی قرآن د رمدرسه مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته‌ام و انتظار دارم که مسئولان مجوز فعالیت مدرسه تخصصی قران را به صورت رسمی و قانونی ایجاد کنند تا افرادی به مانند من که علاقه‌مند به تأسیس این مدارس هستند با چالش‌هایی روبه رو نشوند.
وی که همسرش از جانبازان جبهه و جنگ و یادگاران هشت سال جنگ تحمیلی است دارای چهار فرزند دختر 23 ساله، 15 ساله، 9 ساله و سه ساله است. همچنین دو فرزند او نیز حافظ 20 و 5 جزء قرآن هستند.
مریم حسین‌لو، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث است. با همراهی مادی و معنوی همسرش توانسته مؤسسه طلیعه نور کوثر را در شهریار راه‌اندازی کند که حدود 16 سال از تأسیس و راه‌اندازی آن می‌گذرد.
گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

captcha