اولین گناه کبیره چیست
کد خبر: 3671497
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵

اولین گناه کبیره چیست

انجام کارها برخلاف دستور خداوند متعال گناه محسوب می شود اما برخی از گناهان اثر مخرب بیشتری بر انسان دارند که به آنها 《گناهان کبیره》می گویند.

 

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: آیت‌الله دستغیب(ره) در کتاب گناهان کبیره در مورد اولین و بزرگترین گناه می گوید:اولین گناه کبیره شرک به خداوند متعال است و به کبیره بودن آن پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) و امامان دیگر تصریح فرموده اند بلکه از امام صادق(ع) روایت است :از هر گناه کبیره بزرگتر شرک به خدا است.

ایشان ادامه می دهد:دلیل بزگتر بودن شرک به خداوند این است که حضرت حق می فرماید:خدا نمی آمرزد شرک شرک آورنده شده به او را و غیر از شرک را از هرکه بخواهد می آمرزد.

آیت الله دستغیب (ره)در ادامه می گوید:خداوند در جای دیگری می فرماید کسی که به خدا شرک آورد بهشت را بر او حرام فرموده و جایگاهش دوزخ است و برای ستم کنندگان یاری کنندگانی نیست.

ایشان ادامه می دهد:کبیره بودن گناه شرک نزد مسلمانان از بدیهیات است و ذکر آیات و روایات دیگر در این باب لزومی ندارد.اما چیزی که مهم است دانستن مفهوم شرک و مراتب آن است.مشرک در مقابل موحد است چنانکه توحید اولین رکن دین است و دارای مراتبی است.

 1.توحید و شرک در مقام ذات
2.توحید و شرک در مقام صفات
3.توحید شرک در مقام افعال
4.توحید و شرک در مقام اطاعت
5.توحید و شرک رر مقام عبادت

منبع:کتاب گناهان کبیره ص54

captcha