اختصاص بخشی از بودجه کمیسیون‌ها به طرح ملی حفظ و رسانه‌های قرآنی
کد خبر: 3671549
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸

اختصاص بخشی از بودجه کمیسیون‌ها به طرح ملی حفظ و رسانه‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: در آخرین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که شب گذشته برگزار شد، سهم اعتبارات برنامه‌های ملی و بین‌المللی کمیسیون‌ها مشخص و مقرر شد تا هر کمیسیون بخشی از بودجه خود را به رسانه‌های قرآنی اختصاص دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شب گذشته 19 آذرماه در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد. در این جلسه یک دستور مطرح شد و آن هم تعیین سهم اعتبارات برنامه‌های ملی و بین‌المللی کمیسیون‌ها برای اعتبارات سال 96 و 97 بود.
با توجه به تصویب اسناد سه‌گانه کمیسیون‌های مختلف، از این به بعد تمرکز کمیسیون‌های شورا و خود شورای توسعه بر روی این اسناد خواهد بود. بنابراین تمام راهبردهای ملی که در این اسناد گنجانده شده است - شامل پنج راهبرد در سند تبلیغ و ترویج، پنج راهبرد در سند آموزش عمومی و پنج راهبرد در سند آموزش عالی – به عنوان حوزه‌ برنامه‌های ملی و بین‌المللی تصویب شده است تا هر دستگاهی در هر کمیسیونی ذیل این راهبردها برنامه را تصویب کند.
بر همین اساس در جلسه مذکور سهمیه‌های برنامه‌های ملی و بین‌المللی مشخص شد که بر اساس آن در حوزه تبلیغ و ترویج 10 درصد اعتبارات به اجرای راهبرد اول سند که ارتقاء نظام سیاستگذاری، هماهنگی و ارزیابی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی است اختصاص خواهد یافت. همچنین این کمیسیون 15 درصد از اعتبارات را به راهبرد دوم که تقویت سرمایه‌های انسانی و دانشی و نهادی نظام تبلیغ و ترویج است اختصاص می‌دهد. 40 درصد اعتبارات در حوزه راهبرد سوم که استقرار نظام تولید و توزیع محصولات فرهنگی و هنری و رسانه‌ای قرآنی است مورد هزینه قرار می‌گیرد و 20 درصد نیز برای امر فضاسازی قرآنی در محیط‌های عمومی و فضاهای مجازی است، همچنین 15 درصد نیز در حوزه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی بین‌المللی است.
در کمیسیون تبلیغی و ترویجی امسال سهم فعالیت‌های بین‌المللی حدود 50 درصد افزایش داده‌ شده است، به این معنی که از 10 درصد کل بودجه به 15 درصد کل بودجه ارتقاء داده‌ شده است، این یک جهش جدی به سوی حوزه بین‌الملل بوده است.
همچنین در جلسه اخیر مجمع مشورتی پنج سیاست به عنوان سیاست‌های حاکم بر اجرای این برنامه‌ها تصویب شد که مهم‌ترین آن سیاست‌ها این بود که دستگاه‌ها این اعتبارات را برای اجرای برنامه‌های جاری خودشان هزینه نکنند و برنامه‌ای خارج از این برنامه‌های ملی و بین‌المللی مندرج در اسناد تعریف نشود یا مورد هزینه قرار نگیرد.
نکته قابل توجه در این زمینه این است که بخشی از بودجه باید برای حفظ قرآن کریم باشد، به عنوان مثال در حوزه تبلیغ و ترویج 20 درصد اعتبارات باید برای برنامه‌های مربوط به طرح ملی حفظ باشد، در حوزه آموزش عمومی باید 50 درصد به برنامه‌های با موضوع حفظ باشد و در آموزش عالی هم 10 درصد از اعتبارات به حوزه حفظ قرآن اختصاص یابد.
بر اساس گزارش ایکنا در مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد اختصاص بخشی از بودجه کمیسیون‌های مختلف به رسانه‌های قرآنی بحث و تبادل نظر شد و در انتها مقرر شد تا از بودجه کمیسیون آموزش عمومی 20 درصد، حوزه پژوهش 15 درصد و حوزه تبلیغ و ترویج نیز 30 درصد بودجه به رسانه‌های قرآنی اختصاص یابد.

captcha