برای مقابله با داعش حکومت نظامی در فیلیپین یکسال تمدید می شود
کد خبر: 3671643
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱

برای مقابله با داعش حکومت نظامی در فیلیپین یکسال تمدید می شود

رئیس جمهوری فیلیپین اعلام کرد به منظور مقابله با گروه تروریستی داعش و کمونیست های مسلح، حکومت نظامی در جنوب این کشور تا یکسال دیگر تمدید خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) به نقل از ایرنا؛ رودریگو دوترته در نامه ای به قانونگذاران این کشور از آنها خواست تا با تایید تمدید حکومت نظامی در میندانائو در جنوب فیلیپین فعالیت های ارتش را که در حال گسترش در این منطقه علیه گروههای تروریستی داعش و مخالفان مسلح کمونیست است، حمایت کنند.
وی در این نامه از کنگره فیلیپین خواست تا قانون شرایط ویژه مالی را در میندانائو از اول ژانویه 2018 به مدت یک سال دیگرتمدید کنند.
شرایط نظامی پس از حمله گروه تروریستی داعش به شهر مراوی سبب افزایش تدابیر نظامی در میندانائو شد. تروریست ها حدود پنج ماه شهر مراوی را در کنترل داشتند و در درگیری ها میان نیروهای ارتش و اعضای این گروه بیش از 1100 نفر کشته شدند و بیش از نیم میلیون نفر از خانه خود آواره شدند.
میندانائو که در آن حکومت نظامی اعلام شد باحدود20 میلیون نفر جمعیت، دومین جزیره بزرگ فیلیپین و یکی از سه مجمع الجزایر اصلی این کشور است. میندانائو در جنوب شرقی فیلیپین قرار گرفته و شامل 25 استان است و طی چند دهه گذشته شاهد درگیری های مختلف نظامی برای استقلال طلبی، فعالیت تروریست های ابوسیاف و مائوته و گروه های چپ کمونیست بوده است.
بر اساس قانون اساسی سال 1987، رئیس جمهوری فیلیپین می تواند به مدت 60 روز 'در صورت حمله و یا قیام و زمانی که امنیت عمومی نیاز دارد' حکومت نظامی اعلام کند.
براین اساس رئیس جمهوری فیلیپین باید طی 48 ساعت پس از اعلام حکومت نظامی، گزارشی به کنگره ارائه کند و کنگره پس از رای گیری به ادامه و یا لغو و تعلیق حکومت نظامی رای می دهد.
آخرین حکومت نظامی در فیلیپین سال 2009 میلادی توسط 'گلوریا ماکاپاگال آرویو' چهاردهمین رئیس جمهوری فیلیپین و دومین رئیس جمهور زن این کشور در 'ماگوئیندانائو' در پی حوادث و قتل عام 'آمپاتوان' برقرار شد.

captcha