انعکاس نقدهای وارده به مسابقات قرآن در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3671726
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴

انعکاس نقدهای وارده به مسابقات قرآن در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: در صفحات معارفی رسانه‌های کشور امروز خبرهای متنوعی مخابره شده است، خبرهایی از پایان داعش تا بودجه قرآنی سال 97 و ...،‌ همچنین یکی از پرتکرارترین خبرهای منتشر شده این روز در رسانه‌ها نقدهای وارده به مسابقات سراسری قرآن در یک برنامه تلویزیونی بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، بخش معارفی رسانه‌های کشور امروز 20 آذرماه موضوعات مختلفی را در قالب خبر، گزارش و گفت‌وگو مخابره کرده‌اند.
خبرگزاری فارس در کنار بسیاری از خبرگزاری‌های دیگر و البته با سرعت عمل بهتری نسبت به آنها، خبر انتخاب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم را مخابره کرده است. تسنیم نیز در میان خبرهای امروز خود در صفحه قرآن و عترت به بحث پایان داعش و نیز اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا در مورد شهر قدس واکنش نشان داده است.
ایسنا پیام تقدیر یکی از مراجع عظام تقلید به دست اندر کاران کنفرانس بین‌المللی وحدت را منتشر کرده و خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز از برگزاری بیست و سومین دوره مسابقات قرآن دانشگاه آزاد خبر داده است.
باشگاه خبرنگاران جوان در گفت‌وگویی با رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به موضوع کاهش 60 درصدی بودجه قرآنی در سال 97 پرداخته و خبرگزاری مهر نیز در گزارشی مفصل روند ادغام اتحادیه‌های قرآنی را پیگیری کرده است.
خبرگزاری میزان نیز گفت‌وگویی با دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد انجام داده است، گفت‌وگویی که در آن بر استفاده از ظرفیت‌های ارزشی و دینی مساجد تأکید شده است. همچنین خبرگزاری کتاب ایران نیز در این روز خبری بر روی خروجی صفحه قرآن و علوم دینی خود قرار نداده است. در ادامه مروری بر خبرهای منتشر شده این خبرگزاری ها در روز 20 آذرماه داشته‌ایم.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با انتشار هفت خبر در روز 20 آذرماه، تلاش کرده است تا اخبار متنوعی از بخش‌های مختلف عرصه فعالیت‌های قرآنی مخابره کند. این خبرگزاری همچون همیشه صفحه خود را با انتشار فایل صوتی تلاوت ترتیل استاد پرهیزکار به روز کرده است.
این خبرگزاری همچنین خبر برگزاری جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم را منتشر کرده و در آن تنها به معرفی رئیس، نایب رئیس و دبیر آن پرداخته است. بر اساس این خبر حجت‌الاسلام والمسلمین حمی محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآن به عنوان رئیس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به عنوان نایب رئیس و محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان دبیر این ستاد معرفی شده است.
انتشار یادداشت انتقادی «رحیم قربانی»، رئیس دارالقرآن بسیج تهران در مورد کاهش بودجه فعالیت‌های قرآنی در سال 97 به عنوان تنها چهره‌ای که نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است، یکی دیگر از خبرهای منتشر شده در صفحه فعالیت‌های قرآنی فارس است. فارس در این خبر به موضوع «باید به مهجوریت قرآن گریست» اشاره کرده است.
انتشار صحبت‌های مطرح شده توسط رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و دو فعال قرآنی در برنامه «رصد» شبکه قرآن و معارف سیما حول محور مسابقات قرآن از دیگر خبرهای منتشر شده در خبرگزاری فارس است. فارس در این گزارش به نقل از رئیس مرکز امور قرآنی آورده است؛ «برگزاری جشنواره‌ای مسابقات قرآن فعلاً صلاح نیست و باید اشکالات را برطرف کرده تا بتوانیم طرح مناسبی را اجرایی کنیم.». همچنین خبرنگار این خبرگزاری بیشتر به آن بخش از صحبت‌های منتقدین حاضر در این برنامه که به موضوع دور شدن مسیر مسابقات از هدف اصلی اشاره شده، ‌پرداخته است.
«تعیین درصد بودجه کمیسیون‌های سه‌گانه» در جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی از دیگر خبرهای این خبرگزاری است. وقف یک قطعه زمین در شهرستان خدابنده و نیز اعلام شرایط شرکت در آزمون الکترونیکی«درک معنا و تدبر در قرآن» از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در صفحه قرآن و عترت خود خبرهای متنوعی مخابره کرده است، خبرهایی که از شکست داعش تا پیگیری فعالیت‌های قاری محبوب آذری‌ها و انتخاب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و ... را شامل می‌شود.
این خبرگزاری در مطلبی که با عنوان یادداشت وارده منتشر شده است، به بررسی نقش محوری وحدت مسلمانان در شکست داعش و نیز تبعات مثبت شکست داعش در بین مسلمانان جهان پرداخته است. تشکیل دبیرخانه دائمی تربیت قاریان نوجوان در شورای عالی قران از دیگر خبرهای منتشر شده در روز 20 آذرماه تسنیم است.
این خبرگزاری همچنین در گزارشی به معرفی شغل «حاج فیروز زیرک‌کار» از مداحان محبوب آذری‌زبان پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است؛ «حضرت استاد بیش از هفتاد سال است که اشتغال به دارکشیِ قالی یا همان اطویِ قالی دارند و بر اهل فن پوشیده نیست که شغل مزبور علاوه بر حساسیت بالا، یکی از سخت‌ترین و پر‌مشقت‌ترین رشته‌های قالی است. به گواهی شاهدان عینی، استاد سال‌‌های متمادی در کارگاه محقّر ولی مملو از صفا درحالی مشغول کار بوده‌اند که عشق‌ورزی به ساحت مقدس اهل‌بیت (ع) را اولویت قرار داده و از آن مغفول نماند».
انتخاب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم دیگر خبر منتشر شده در تسنیم است. در این خبر بر این موضوع که تا پیش از این از «واگذاری مسئولیت ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن به سازمان اوقاف خبر داده شده بود» تأکید کرده است.
تسنیم همچنین با عکسی از تقدیم لایحه بودجه سال 97 توسط «حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی» به رئیس مجلس به انعکاس انتقاد یکی از فعالان قرآنی کشورمان به کاهش 60 درصدی بودجه قرآنی سال آینده پرداخته است.
واکنش خبرگزاری تسنیم نسبت به مطالب مطرح شده در برنامه «رصد» شبکه قرآن و معارف سیما که با محوریت مسابقات سراسری قرآن به روی آنتن رفت، با عنوان «بی‌‌مهری به رشته‌های تواشیح و ابتهال در مسابقات قرآنی اوقاف» انعکاس یافته است. همچنین این خبرگزاری عنوان «برگزاری مسابقات قرآن به صورت جشنواره‌ای صلاح نیست» را برای صحبت‌های مطرح شده توسط حجت‌الاسلام حسینی در این برنامه انتخاب کرده است.
گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسلمان صفوی، رئیس مرکز بین‌المللی مطالعات صلح با محوریت اقدام رئیس جمهور آمریکا برای شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه قرآن و عترت امروز تسنیم است. حجت‌الاسلام صفوی در بخشی از صحبت‌های خود در این گفت‌وگو بیان داشته است که؛ «نظام استکبار ممزوج با زراندوزی و غارت و استثمار ملت‌هاست و در تار و پود استکبار، کثرت‌طلبی سیری‌ناپذیری جریان دارد که می‌خواهد تمام جهان را ببلعد و همواره با تشکیل طبقه منحوس مترف و اشرافی همراه است».
برگزاری نشست خبری بیست و ششمین اجلاس سراسری نماز دیگر خبر این خبرگزاری است که روز سه‌شنبه در محل این خبرگزاری برگزار می‌شود.
ایسنا
بودجه سال 97 علاوه بر روز گذشته امروز نیز به صحفات معارفی رسانه‌ها ورود داشته است، صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا یکی از دو خبر خود در روز 20 آذرماه را به این موضوع اختصاص داده و به موضوع سهم حوزه علمیه و سازمان اوقاف از بودجه سال 97 پرداخته است. در این خبر آمده است که «برآوردِ بودجه‌ سازمان اوقاف و امور خیریه چهار هزار و ۳۹ میلیارد و ۸۰۸ میلیون ریال است که در این میان سازمان اوقاف و امور خیریه (دو هزار و ۷۸۲ میلیارد ریال)، دانشگاه علوم و معارف قرآنی (۳۸۹ میلیارد و۴۰۸ میلیون ریال) و حمایت از مدارس علوم دینی اهل سنت (۸۸۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال) از این بودجه سهم خواهند داشت».
انتشار پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به آیت‌الله اراکی و تقدیر از زحمات ایشان و دست اندرکاران کنفرانس بین‌المللی وحدت از دیگر خبرهای خبرگزاری دانشجویان ایران است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در صفحه معارف خود در روز 20 آذرماه خبرهایی از مسابقات قرآن دانشگاه آزاد، دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج با رهبر کلیسای ارتودکس روس و ... را منتشر کرده است.
این خبرگزاری در یکی از خبرهای خود از برگزاری بیست و سومین دوره جشنواره قرآنی دانشگاه آزاد سالمی خبر داده و در بخشی از آن آورده است؛ «بیست و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در دو بخش کتبی و شفاهی در سه سطح استادان، کارکنان و دانشجویان، همزمان با واحدهای دانشگاهی سراسر کشور در واحد علوم و تحقیقات برگزار می‌شود».
همچنین خبر دیگر به موضوع نماز در مدارس پرداخته و در آن به نقل از «حجت‌الاسلام والمسلمین حسن اسکندریان»، معاون اقامه نماز اداره کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش، آورده است؛ «نماز در 60 درصد مدارس کشور بصورت جماعت اقامه می‌شود».
صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در دومین اجلاس استانی نماز با عنوان نماز و فضای مجازی که در دانشگاه آزاد کرج برگزارشد، از دیگر خبرهای این خبرگزاری است.
خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و متون دینی گزارشی از ادغام دو اتحادیه قرآنی و فرایند آن منتشر کرده است. در این گزارش که بخشی از آن به گفت‌وگو با «سیدعلی سرابی»، رئیس هیات مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور اختصاص یافته است بر بسته شدن پرونده ادغام دو اتحادیه و نیز حفظ استقلال اتحادیه کشور تأکید شده است.
در بخشی یاز صحبت‌های سرابی که در گزارش فوق به آن اشاره شده آمده است؛‌ »در اتحادیه تشکل‌های قرآنی با فعالیت بالغ بر ۱۵ سال با توجه به پیش بینی ساختار و تهیه اساسنامه و نگاه کلانی که در شکل گیری اتحادیه وجود داشت، تمام سعی مان این بود که بازوی قوی در فعالیت‌های قرآنی بوده و در عین حال استقلال اتحادیه را از بخش‌های دولتی مرتبط با فعالیت قرآنی و فرهنگی حفظ کنیم».
مهر نیز همچون دیگر رسانه‌ها به انعکاس مطالب بیان شده در برنامه «رصد» در مورد مسابقات سراسری قرآن پرداخته و از تیتر «برپایی جشنواره‌ای مسابقات قرآن فعلاً صلاح نیست» برای مطالب بیان شده توسط رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در این برنامه استفاده کرده است. همچنین مطالب بیان شده توسط «احمد خالدی» یکی از منتقدان مسابقات حاضر در این برنامه از عنوان «از اصالت رقابت‌های قرآنی فاصله گرفته‌ایم» استفاده شده است.
«اخبار صادقانه بستری جهت رشد اندیشه‌های پویاست» خبر دیگر منتشر شده در خبرگزاری مهر است. این خبرگزاری مطلب فوق را به نقل از معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرده است. همچنین انتشار اسامی برگزیدگان مسابقات حفظ قرآن مجمع غرب مهد قرآن تهران یکی دیگر از خبرهای منتشر شده در خبرگزاری مهر است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان با هشت مطلب به روز شده است، از جمله این مطالب می‌توان به انتشار زندگی‌نامه شهید «اسماعیل آذرش»، معرفی اولین گناه کبیره از منظر آیت‌الله دستغیب و معرفی رئیس، نایب رئیس و دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در جلسه روز گذشته این ستاد، اشاره کرد.
خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان امروز گفت‌وگویی با رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با موضوع اعتبارات قرآنی در سال 97 انجام داده است. حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی در بخشی از صحبت‌های خود در این گفت‌وگو گفته است؛ «بعد از تصویب منشور قرآنی نه تنها شاهد افزایش اعتبارات قرآنی نبوده‌ایم، بلکه امسال اعتبارات یک پنجم شده است».
مطالب بیان شده توسط حجت‌الاسلام عالی در برنامه مسیر بندگی که پیرامون مناجات خمس عشر امام سجاد(ع) بیان شده است، یکی دیگر از خبرهای باشگاه خبرنگاران جوان در روز 20 آذرماه است. همچنین این خبرگزاری یکی از خبرهای خود را به آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم اختصاص داده و در آن به معرفی کامل این آزمون اعم از رشته‌ها، منابع و سایر جزئیات آن پرداخته است.
گفت‌وگو با دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه قرآن و عتر تباشگاه خبرنگاران جوان است که در آن از آغاز فعالیت‌های بچه‌های مساجد با سازمان سینمایی کشور خبر داده است. انعکاس سومین نشست فصلی رؤسای کانون مداحان و شعرای آئینی استان‌ها دیگر خبر منتشر شده در این رسانه وابسته به سازمان صدا و سیماست.
میزان
خبرگزاری میزان در صفحه دین و اندیشه خود گفت‌وگویی با دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد انجام داده است. حجت‌الاسلام ارزانی در این گفت‌وگو بر استفاده از ظرفیت‌های دینی و ارزشی مسجد برای جذب جوانان تدکید کرده و بیان کرده است که برای دوری از انحراف باید عالم به زمان باشیم.
یکی دیگر از خبرهای امروز صفحه دین و اندیشه میزان به موضوع حکم حدث اصغر در هنگام غسل اختصاص یافته است.

captcha