مشکل مؤسسات اعتباری چگونه تبدیل به مطالبه حداکثری شد؟
کد خبر: 3680760
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
مطالبات اقتصادی رهبر معظم انقلاب/ ساسان شاه‌ویسی پاسخ می‌دهد:

مشکل مؤسسات اعتباری چگونه تبدیل به مطالبه حداکثری شد؟

گروه اقتصاد: به گفته شاه‌ویسی، متأسفانه در ماجرای مؤسسات مالی و اعتباری، اجازه بهانه‌سازی را به افرادی داده‌ایم که به صورت مستقیم نمی‌توانند اظهار مخالفت کنند، لذا از این بهانه‌های جزئی، دلایل بسیار بزرگی را می‌تراشند و مطالبات حداقلی را تبدیل به یک مطالبه حداکثری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز گذشته 19 دی‌ماه در دیدار با جمعی از مردم قم، در بخشی از سخنان خود بر لزوم رفع مشکل مالباختگان مؤسسات مالی و اعتباری تأکید کردند. ایشان در بخشی از سخنان خود فرمودند: اعتراض‌ها یا درخواست‌های مردمی همواره بوده و اکنون نیز هست؛ در همین یکسال اخیر، برخی از مردم در بعضی شهرها یا در مقابل مجلس به دلیل مشکلات صندوق‌ها یا برخی مؤسسات مالی، اجتماعاتی داشتند که هیچ‌کس هم با آنها معارضه و مخالفتی ندارد و باید این حرف‌ها گوش داده و رسیدگی شوند و در حد وسع و توان پاسخ داده شود.
مشکلات مربوط به مؤسسات مالی و اعتباری که بعضا توان بازپرداخت سپرده‌های مردم را ندارند، چند سالی است که منجر به اعتراضات دامنه‌داری از سوی سپرده‌گذاران این مؤسسات شده است. بنابراین ضرورت دارد مسئولان محترم اقتصادی کشور مخصوصا در بانک مرکزی برای رفع این معضل مهم که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز هست چاره‌اندیشی کنند.
ساسان شاه‌ویسی، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اهمیت رفع مشکل مؤسسات اعتباری اظهار کرد: به نظرم مقولات معطل مانده بسیاری در اقتصاد کشورمان داریم که یا بسیار کُند و یا با عدم استفاده از ظرفیت‌ها، استعدادها و قابلیت‌های حکومتی، کمتر به این موضوعات مغفول مانده در متن اقتصاد پرداخته‌ایم که یکی از این موارد هم مربوط به این مؤسسات است.
وی ادامه داد: ما وقتی درباره بازار غیرمتشکل پولی صحبت می‌کنیم باید به این نکته اشاره کنیم که در طی یک دهه گذشته قوانینی برای آنها تدوین کردیم و قانون ساماندهی آنها را تعریف و وظایف و اختیارات وِیژه‌ای را برای بانک مرکزی قائل شده‌ایم و در مجموع، امروزه در وضعیتی هستیم که بازار غیرمتشکل پولی امکان فعالیت ندارد مگر اینکه مؤسسات تحت نظارت بانک مرکزی عمل کنند.
شاه‌ویسی یادآور شد: اما متأسفانه به دلیل در نظر نگرفتن جمیع جوانب و حتی نظارت مؤثر و پویا نداشتن در مورد مؤسسات دارای مجوز، به این وضعیت رسیدیم. ما در دوره‌ای از طرح تحول اقتصادی سخن گفتیم؛ چراکه معتقد بودیم در برخی حوزه‌ها دارای چالش هستیم و متأسفانه یکی از آن حوز‌ه‌ها مربوط به نظم بانکی بود و اعلام کردیم در این طرح تحول باید حتما نظام بانکی مورد توجه قرار گرفته و بر فعالیت آن نظارت جدی صورت گیرد.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: طرح تحول امور بانکی به جایی نرسید و خروجی مناسبی نداشت و قوانینی که باید نظام بانکی را فعال‌تر، به روزتر و نظارت‌ها را دامنه‌دارتر می‌کرد و ما را به سطح استانداردها می‌رساند، مورد توجه قرار نگرفت و از همه مهم‌تر اگر قرار است بانک در خدمت اقتصاد ملی باشد، باید کارایی و رتبه‌بندی بانک‌ها، بعد مؤسسات مالی و اعتباری سپس بازار غیرمتشکل پولی مورد نظارت مستمر قرار می‌گرفت.
وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد علاوه بر حوزه بانک، اگر سایر حوزه‌های اقتصادی همانند توزیع، مالیات، خدمات، کارایی، بهره‎وری و... را مورد توجه قرار دهیم، آیا مردم در آنجا مطالباتی ندارند و آیا مردم قصد ندارند در آنجا اقتصاد را شکوفا کنند. به عبارت بهتر، بحث بنده بر سراین نکته است که چالش ما امروزه به این دلیل برجسته شده که بهانه‌ای به دست دشمنان، سوداگران و فرصت طلبان در زمینه مؤسسات مالی و اعتباری داده شده است.
شاه‌ویسی با اشاره به اهمیت توجه به فرصت‌طلبی برخی افراد در اقتصاد کشور گفت: چه بسا باید گوش به زنگ بود و باید هشدار داد که این بهانه، فردا می‌تواند در سایر حوزه‎های مغفول مانده اقتصاد ملی چالش‌برانگیز شود لذا بنده هم ضمن توجه جدی به فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب، به عنوان یک کارشناس این ارزیابی را دارم که ما بارها درباره ساماندهی این مؤسسات، دلیل تشکیل آنها و ورود چنین شخصیت‌های حقوقی به پیکره اقتصاد ملی صحبت کرده‌ایم و نقدهای بسیاری به پیکره نظام اقتصادی و پولی کشور وارد کرده‌ایم اما باید به جنبه سوداگرانه چنین ماجرایی و سوءاستفاده‌های فرصت‎طلبان هم توجه کرد.
این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: اما فراموش نکنیم این سوداگری در تمامی محیط و مهندسی اقتصاد ملی ما می‌تواند وجود داشته باشد و اگر خودمان را به غفلت بزنیم، سوداگران هم غافل نیستند و از روزنه‌های دیگر سوداگری و فرصت‌طلبی خود را به خرج می‌دهند و چه بسا موجبات اضرار عمومی را هم به وجود خواهند آورد.
وی درباره نقش فعالیت این مؤسسات مالی و اعتباری در اعتراضات اخیر نیز گفت: بنده چندان با چنین دیدگاهی موافق نیستم؛ چراکه معتقدم این موضوع، دلیل بزرگی برای سوء استفاده فرصت‌طلبان و حتی یکی بهانه منطق‌پذیر برای ضد انقلاب است. شما تصور کنید ما فردا در توزیع برنج، میوه شب عید، ماهی قرمز یا هر چیز دیگر دچار مشکل شویم اما مسئله این است که اجازه مدخلیت و بهانه‌سازی را به افرادی داده‌ایم که به صورت مستقیم نمی‌توانند اظهار مخالفت کنند لذا از این بهانه‌های جزئی، دلایل بسیار بزرگی را می‌تراشند و رسانه‎های معاند هم بر روی آن بارگذاری خبری و رسانه‌ای کرده و یک پویش غیرواقعی و جعلی را روی این مطالبات حداقلی قرار داده و آن را تبدیل به یک مطالبه حداکثری می‌کنند.

captcha