سؤال از رئیس‌جمهور مشکل مؤسسات اعتباری را برطرف نمی‌کند/ امیدواریم اقدامی سیاسی نباشد
کد خبر: 3695980
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

سؤال از رئیس‌جمهور مشکل مؤسسات اعتباری را برطرف نمی‌کند/ امیدواریم اقدامی سیاسی نباشد

گروه اقتصاد ــ انارکی‌محمدی اظهار کرد: سؤال از رئیس‌جمهور درباره مؤسسات مالی و اعتباری، هم کار را طولانی کرده و هم اینکه مشکلی را برطرف نمی‌کند و ممکن است مشکلی را هم اضافه کند. نمایندگان منتقد این وضعیت هم بهتر است به جای طرح سؤال، راهکاری برای حل مشکل سپرده‌گذاران این مؤسسات ارائه دهند.

جمعه//سؤال از رئیس‌جمهور مشکل مؤسسات اعتباری را برطرف نمی‌کند

به گزارش ایکنا، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دومین سؤال از رئیس جمهور با موضوع مؤسسات مالی و اعتباری را کلید زده‌اند. این طرح به امضای ۷۶ نفر از نمایندگان رسیده است. البته برای بار دومی است که چنین اتفاقی در مجلس رخ می‌دهد و در نوبت قبل که طرح سؤال از رئیس جمهور با همین موضوع کلید خورد، با پس گرفتن امضاء از جانب تعدادی از امضاکنندگان، این اقدام به سرانجام نرسید. هرچند که بحران مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجازی که سرمایه تعدادی از مردم را گرفته و از بازپس دادن آن ناتوان هستند، معضل بزرگی است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود اما به نظر می‌رسد که نمایندگان معترض به این وضعیت می‌توانستند از راه‌های دیگری غیر از سؤال از رئیس جمهور این مسئله را پیگیری کنند. حال باید منتظر ماند و دید که دومین طرح سؤال از رئیس جمهور به چه سرانجامی خواهد رسید.
احمد انارکی‌محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا به بیان دیدگاه‌های خود درباره اقدام برخی از نمایندگان برای طرح سؤال از رئیس‌جمهور پرداخت و عنوان کرد: با توجه به مشکلاتی که در مورد مؤسسات مالی و اعتباری مخصوصا مؤسسه کاسپبن رخ داده، قبلا هم چنین اقدامی از سوی نمایندگان برای سؤال از رئیس جمهور انجام شد اما از اعتبار افتاد. همچنین بارها در کمیسیون اقتصادی در این رابطه با نماینده رئیس‌جمهور، معاون قوه قضائیه و معاون قوه مقننه، جناب آقای دکتر پزشکیان جلسه گذاشتیم.
وی ادامه داد: این افراد پیگیری‌های بسیار خوبی انجام دادند و برخی از مشکلات هم برطرف شد اما هنوز افرادی هستند که همه طلب خود را دریافت نکرده‌اند و حرف آنان هم برحق است اما اینکه چرا چنین اتفاقی افتاده و دولت، بانک مرکزی و مردم، هرکدام چقدر مقصر هستند مسئله‌ای است که نیازمند بررسی است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: البته بانک مرکزی باید وظیفه نظارتی خود را انجام می‌داد اما این مسئله هم باید مورد توجه قرار گیرد که مشکل مؤسسات مالی و اعتباری، قضیه‌ای مربوط به چند وقت اخیر نیست بلکه از دهه 70 ادامه داشته و امروزه کاملا خود را نشان داده است.
نماینده رفسنجان و انار در خانه ملت درباره سؤال از رئیس جمهور تأکید کرد: بنده معتقدم مسئولان باید دست به دست هم دهند تا این مشکل مردم برطرف شود وگرنه طرح سؤال از رئیس جمهور، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و تا رئیس جمهور بیاید جواب بدهد و پیگیری‌های بعدی صورت گیرد، وقت زیادی را تلف کرده‌ایم و کار به جایی نخواهد رسید؛ بنابراین اگر قرار است مشکل را برطرف کنیم، باید کاری اساسی انجام دهیم؛ همانند گذشته که موضوع را ذیل ماده 236 قرار داده و آن را به قوه قضائیه فرستادیم تا از این طریق نتایج بهتری حاصل شد و پیگیری‌های خوبی هم در این مدت انجام شد.
انارکی محمدی عنوان کرد: درباره اقدام اخیر نمایندگان هم گمان می‌کنم بهتر است نمایندگان هم برای حل این مشکل با بانک مرکزی و سایر مسئولان همکاری کنند تا مشکل برطرف شود؛ چراکه نمی‌توان پول مالباختگان را از بیت‌المال و از جیب مردم پرداخت کرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: نکته دیگر این است که ابزارهایی همانند فشار به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی چون در دسترس‌تر است، بهتر بود. رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد هم چندین بار به مجلس آمده‌اند و قول‌هایی هم داده‌اند و اقداماتی هم صورت داده‌اند اما سؤال از رئیس جمهور، هم کار را طولانی کرده و هم اینکه مشکلی را برطرف نمی‌کند و ممکن است مشکلی را هم اضافه کند. نمایندگان منتقد این وضعیت هم بهتر است به جای طرح سؤال، راهکاری برای حل مشکل سپرده‌گذاران این مؤسسات ارائه دهند.
وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه دلایل سیاسی، پشت طرح سؤال از رئیس جمهور وجود دارد؟ عنوان کرد: بنده نمی‌خواهم نگاه سیاسی به این ماجرا داشته باشم اما اگر به عمق این قضیه نگاه کنیم، فشار آوردن به دولت هم در آن وجود دارد. قطعا این اقدام، چیزی را حل نمی‌کند و امیدواریم اقدامی سیاسی نباشد.
نماینده رفسنجان و انار در پاسخ به پرسشی درباره لوازم بازگشت اموال مردم مالباخته به آنان اظهار کرد: همانگونه که عرض کردم، ما نمی‎توانیم این پول را از بیت‌المال بپردازیم؛ بنابراین دولت باید راهکاری پیدا کند و از جمله از اموال خود این مؤسسات، پول مردم را پرداخت کند تا مشکل مردم برطرف شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه احتمال دارد این طرح سؤال هم به نتیجه نرسد؟ اظهار کرد: این بستگی دارد که در چند روز آینده، نمایندگان رئیس‌جمهور در مجلس حضور پیدا کرده و نمایندگان مجلس را قانع کنند و راهکاری برای این مسئله پیدا شود. از جمله می‌توانند لایحه‌ای در این مورد تحویل مجلس دهند. اگر نمایندگان سؤال کننده قانع شوند، قطعا سؤال خود را پس خواهند گرفت. از سوی دیگر سؤال کردن، حق نماینده است اما اگر اقدام مؤثری از سوی دولت صورت گیرد، این مسئله هم برطرف خواهد شد.

انتهای پیام

captcha