وقت آن است که رویدادهای قرآنی را با بالاترین جذابیت‌ها ارائه دهیم
کد خبر: 3708689
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
محسن بادپا:

وقت آن است که رویدادهای قرآنی را با بالاترین جذابیت‌ها ارائه دهیم

گروه مسابقات ــ پیشکسوت قرآنی کشورمان گفت: هنوز نتوانستیم جاذبه‌های هنری قرآن را به خوبی ارائه دهیم و دیگر وقت آن است که عموم مردم را با زیبایی‌های قرآن آشنا سازیم.

محسن بادپا

محسن بادپا، قاری و مبتهل کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره استقبال مردمی از رویدادهای قرآنی همانند مسابقات قرآن گفت: اگر کیفیت رویدادهایی چون مسابقات، بالا رود به‌طبع استقبال بیشتری را شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: اینکه ما شاهد استقبال بیشتری از سوی شهروندان نسبت به سال‌های گذشته نیستیم، نشان می‌دهد که نتوانستیم جاذبه‌های هنری قرآن را از طریق بهترین هنر که تلاوت قرآن است به سمع و نظر مردم برسانیم. اگر مسابقه، جاذبه داشته باشد، مردم روی زمین‌ نیز می‌نشینند و اگر مسابقات جاذبه نداشته باشد و بخواهیم مردم صرفاً، ثواب ببرند و یا رونقی به برنامه‌های تبلیغی نظام اسلامی دهند، این انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کند.
وی ادامه داد: به طور مثال صرف خاصیت غذا، مردم را به یک رستوران نمی‌برد، بلکه باید خیلی موارد دیگر در رستوران لحاظ شود. قرآن پر از خاصیت است، اما ما نتوانستیم دست‌پخت خوبی را ارائه دهیم. همانگونه که در دهه‌های قبل وقتی قاری مصری به کشور می‌آمد با حجم زیاد استقبال مردم روبه‌رو می‌شد. همیشه باید قله را در هر رشته هنری یا ورزشی مطرح کنیم، اگر قله بیاید مردم برای دیدن آن هجوم می‌آورند، اما اگر افراد در حد و اندازه هم باشند، دیگر انگیزه‌ای برای استقبال ایجاد نمی‌کند.
این مبتهل‌ کشورمان در خصوص تأثیر مسابقات در سطح جهانی، اظهار کرد: حداقل تأثیر آن این است که تبلیغات جهانی ضد ایران که در حال حاضر مطرح است، خنثی می‌کند. اما برای مردم خودمان پیام‌های کاربردی از قرآن را که مشکلات ذهنی جوان‌ها را پاسخ می‌دهد و نیازهای روحی و روانی‌ آنها را برطرف می‌کند، باید برجسته شوند.
وی ادامه داد: می‌توانیم طی هر سال، یک آیه را پیام قرار دهیم و به اندازه‌ای آن آیه را خوب تبیین و روشن کنیم و موارد کاربرد آن را بگوییم که مورد نیاز جامعه باشد که قطعاً در کل دنیا استقبال می‌شود. اگر صرفاً معطوف به اعوذ بالله من الشیطان الرجیم و صدق‌الله العلی العظیم باشیم، این را هر روز که مردم دارند چه از تلویزیون و چه فضای مجازی و یا ... می‌بینند. باید حرف جدید در مسابقات عرضه شود تا مردم با شور و شعف بیشتری در آن حاضر شوند.
این استاد قرآن در پاسخ به این سؤال که نقش مسابقات در مهجوریت قرآن چیست؟ اظهار کرد: مهجوریت قرآن با خواندن رفع نمی‌شود. در حال حاضر در دیگر کشورها میلیونی حافظ قرآن داریم و همه قرآن را به درستی می‌خوانند، اما قرآن از همه جا مهجورتر است و نه پیام قرآن درک می‌شود و نه با قرآن گره‌ای باز می‌شود و تنها می‌خوانند، اما در کشور ما سعی بر این است که قرآن و آموزه‌های آن عملی شود.
وی ادامه داد: اینکه آرزوی مقام معظم رهبری یعنی انس با قرآن به معنای این است که مردم با قرآن زندگی کنند، حل مشکل کنند و از زندگی لذت ببرند، اما متأسفانه مسئولان ما با قرآن بیگانه هستند و مردم ما در آموزش و پرورش از قرآن مطلب کاربردی فرانمی‌گیرند تا بتوانند آن را در زندگی بکار گیرند.
بادپا با تأکید بر اینکه ظاهر قرآن در میان ما کم رایج است و می‌خواهیم باطن قرآن را به تحقق برسانیم، اما موفق نمی‌شویم، عنوان کرد: چون با ظاهر و باطن قرآن انسی نداریم، دیگر کشورها که باز هم حافظ قرآن میلیونی دارند و با باطن قرآن ارتباطی ندارند، آنها نیز موفق نمی‌شوند.
وی در پاسخ به این سؤال که توصیه‌ای برای جوانان برای پررنگ کردن محافل قرآنی دارید یا خیر؟ افزود: جوانان را نمی‌توان با توصیه به راه راست هدایت کرد. مثلا شما مادام بگویید بهترین غذا، غذای ایران است و کتاب‌هایی نیز در این زمینه بنویسید، هیچ اثری ندارد، اما هنگامی که موفق شدید غذایی را درست کنید و در مقابل جوانان قرار دهید تا آن را تست کنند، آن هنگام تعریف می‌کنند و در آن هنگام نیاز به توصیه نیست. شما اگر موفق شدید مزه قرآن را بچشانید همه مشتاقانه حضور خواهند داشت.
این استاد قرآنی کشورمان عنوان کرد: شما بیایید آیه‌ای که جوان به آن نیاز دارد و گره فکری آن را باز می‌کند، مطرح کنید، این می‌شود مزه قرآن زیر دندان. اگر در مدارس و در جامعه، نمونه‌های کاربردی و دقیق از قرآن را مطرح کنید، آن هنگام است که بچه‌ها این آیه و آیات را می‌خوانند و با آن انس می‌گیرند.
انتهای پیام

captcha