جلوه‌هایی از سبک زندگی روح‌الله در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3716846
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹

جلوه‌هایی از سبک زندگی روح‌الله در نمایشگاه قرآن

کانون خبرنگاران نبأ ــ سبک زندگی قرآنی حضرت امام خمینی(ه)، بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران در قالب ماکت در معرض دید بازدیکنندگان بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم قرار گرفته است.

محمدهاشم مصاحب، مسئول غرفه کمیته یادمان امام و یاران در بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گفت: غرفه «یادمان امام و یاران» به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و معاونت فرهنگی ستاد بزرگداشت حضرت امام، دومین سال پیاپی است که  در ماه مبارک رمضان و ایام برگزاری نمایشگاه قرآن کریم دایر می‌شود.
وی افزود: بر اساس تصمیمی که اتخاذ شد، غرفه امسال را به یکی دیگر از اماکن منتسب به امام راحل بازسازی کردیم، سال گذشته غرفه ما نمایی از حسینیه جماران بود و امسال نیز ماکت زادگاه و بیت حضرت امام(ه) در خمین است که تا نوزده سالگی در آنجا زندگی می‌کردند و از آنجا حرکت‌های انقلابی و دینی و مذهبی آغاز شده است
مصاحب ادامه داد: در کنار بازسازی این ماکت، غرفه‌های معرفی و آثار قرآنی امام به همراه غرفه‌های تصاویر، فیلم‌ها، مصاحبه‌ها و کلاس‌های تفسیر  یاران قرآنی ایشان شامل: شهید بهشتی، شهید مطهری، مرحوم آیت‌الله طالقانی، مرحوم آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی، مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی، مرحوم آیت‌الله  موسوی اردبیلی و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای بازدیدکنندگان طراحی شده است تا در کنار یادی از آن بزرگواران، عموم مردم هرچه بیشتر با فعالیت‌های قرآنی ایشان آشنا شوند.
مسئول غرفه کمیته یادمان امام و یاران اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است طی یک برنامه چهار ساله، هر سال یکی از اماکن منتسب به حضرت امام در نمایشگاه قرآن کار شود و امسال دومین سال است که در قالب نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلی حضور پیدا می‌کنیم، مثلا در سال گذشته ماکت جماران را کار کردیم و امسال بیت امام راحل در خمین، در سال‌های آتی نیز ان‌شاء‌الله  برآنیم به ترتیب بیت امام در نجف اشرف و بعد از آن حجره و کلاس درس ایشان در حوزه علمیه قم بازسازی شود.
مصاحب در پاسخ به اینکه کدام بخش از غرفه یادمان امام و یاران در سال گذشته مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت، گفت: آشنایی مردم با شخصیت‌های انقلابی عموما جذاب است با این حال مهم‌ترین بخش قابل توجه برای مردم یادآوری سبک زندگی ساده حضرت امام(ه) که ریشه در سبک زندگی قرآنی دارد و آثار قرآنی ایشان و یاران مورد استقبال عموم بازدیدکنندگان قرار گرفت.
وی افزود: مثلا در خصوص آثار قرآنی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نکته قابل توجه این بود که بسیاری از بازدیدکنندگان اطلاعی از اینکه ایشان مفسر قرآن بوده و تفسیر قرآن خود را در زندان نگاشته است، نداشتند.
مصاحب با بیان مشکلات و سختی‌های برپایی غرفه یادمان امام و یاران در فضای محدود شبستان، گفت: طراحی و اجرای ماکت بیت امام راحل در مصلی با سختی‌های زیادی همراه بوده است؛ از توجیه مسئولان مصلی برای حمل و انتقال مصالح ساختمانی از جمله آب، خاک، آجر و کاه‌گل به داخل فضای شبستان تا محدودیت ارتفاع برای اجرای ماکت، که در نهایت این امر با به ثمر رسیدن این زحمات شاهد برپایی این غرفه هستیم.
وی در خصوص علت برپایی این غرفه در ایام ماه مبارک رمضان و نمایشگاه قرآن یادآور شد: ماه مبارک رمضان و شب‌های پر فضیلت قدر مصادف است با سالگرد رحلت امام خمینی(ره)؛ لذا برای معرفی سبک زندگی قرآنی امام و آثار قرآنی ایشان و یاران، نمایشگاه بین‌المللی قرآن فرصت بسیار مناسب و مغتنمی است.
مسئول غرفه کمیته یادمان امام و یاران بیان کرد: البته سابقه حضور مؤسسه نشر آثار و ارزش‌های امام خمینی(ره) تنها در قالب نمایشگاه‌های داخلی نبوده است و ما توانسته‌ایم با حضور در سطح بین‌المللی اثرگذاری بسیار مثبتی را شاهد باشیم.
مصاحب ادامه داد: ما در بوسنی، ساریوو، زنیتسا، دهلی نو، بیروت و بلاروس به همراه ماکت جماران و فیلم‌ها و تصاویری که از این مجموعه در اختیار داشتیم، توانستیم توجه علاقه‌مندان به اسلام، امام و ارزش‌های انقلاب اسلامی را با نمایش فرهنگ ساده زیستی این رهبر بزرگ که ریشه در فرهنگ قرآن دارد، جلب کنیم.
وی افزود: مثلا در سطح بین‌المللی اولین بار بعد از جنگ بوسنی با ماکت حسینیه جماران نمایشگاه برپا کردیم که با استقبال چشم‌گیر مردم در این منطقه رو‌به‌رو شدیم و یا در بیروت عموم مردم از گروه‌ها، طوایف و مذاهب مختلف لبنان و همچنین شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی این کشور با بازدید از غرفه و ماکت جماران با علاقه وافری که به امام راحل دارند، بسیار اشک می‌ریختند.
مصاحب با بیان اینکه اگر بتوانیم فرهنگ زندگی قرآنی امام و واقعیت‌های نهفته در زندگی ایشان را به مردم جهان معرفی کنیم، اثرات عمیقی بر خنثی‌سازی تبلیغات منفی دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی خواهد گذاشت، گفت: مردم در کشورهای مختلف از نزدیک با سبک زندگی ساده زیست این رهبر بزرگ و جنبه‌های ناب زندگانی ایشان از نزدیک آشنا می‌شوند.
وی ادامه داد: مثلا یکی دیگر از جنبه‌های زندگی حضرت امام(ره) که در نمایشگاه بیروت توجه زیادی به خود جلب کرد، نامه آکنده از مهر محبت ایشان به همسرشان بود، اینکه یک مرجع تقلید شیعه به شکل بسیار لطیف به همسر خویش ابراز احساسات می‌کند، خود ریشه در سبک زندگی، فرهنگ قرآنی و فرهنگ سنتی پر مهر و محبت ایرانی دارد که خود به خود بسیاری از تبلیغات منفی بیرونی علیه انقلاب اسلامی را خنثی می‌کند.
مسئول غرفه کمیته یادمان امام و یاران در بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: جدای از ساده زیستی امام راحل و دوری از اسراف و  حساسیتی که ایشان نسبت به هزینه کردهای روزانه منزلشان داشتند و آن را کنترل و سفارش می‌کردند که به اندازه آنچه که نیاز است، خرید کنید که مبادا اسراف باشد، به‌روز و آزادی عمل قائل‌شدن برای افراد خانواده و فرزندان نیز ریشه در تفکر قرآنی ایشان دارد.
مصاحب توضیح داد: یکی از نوه‌های ایشان خاطره‌ای از ایام ماه مبارک رمضان نقل می‌کرد که زمانی که در منزل امام بوده است، برای سحری و نماز، خواب می‌ماند و وقتی علت اینکه چرا بیدارشان نکرده‌اند را از امام می‌پرسد، ایشان پاسخ می‌دهند که اگر به بنده می‌سپردی که شما را بیدار کنم، این کار را می‌کردم.
وی در پایان بیان کرد: در خصوص به‌روز بودن، مثلا زمانی که حضرت امام(ره) فلسفه درس می‌دادند، بسیاری از افراد می‌گفتند، فلسفه نجس و حرام است و یا زمانی که ایشان شطرنج را حلال اعلام کردند؛ گروهی بودند که برآشفته شدند، این آزادی عمل قائل شدن برای دیگران و به‌روز بودن و تطبیق پیدا کردن با مقتضیات زمان نیز ریشه در تفکر دینی و قرآنی  و سیره ائمه اطهار(ع) دارد.
 محمدجواد صفری
انتهای پیام
captcha