آمریکا مجری سیاست‌های ضد ایرانی اسرائیل و عربستان در منطقه است/ ضرورت تدوین استراتژی بزرگ از سوی ایران
کد خبر: 3717060
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
فرجی‌راد در تشریح شروط پمپئو عنوان کرد:

آمریکا مجری سیاست‌های ضد ایرانی اسرائیل و عربستان در منطقه است/ ضرورت تدوین استراتژی بزرگ از سوی ایران

گروه سیاسی ــ سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان با اشاره به شروط 12 گانه پمپئو برای ایران گفت: آمریکا در حال اجرای سیاست‌های اسرائیل و عربستان در منطقه است و هر سه هماهنگ با هم کاملا به دنبال تضعیف ایران هستند. در مقابل ایران هم باید استراتژی بزرگی تدوین کند که در آن هم مسائل داخلی و هم مسائل سیاست خارجی دیده شود و در این راستا باید گفت‌وگوی بیشتری با اروپا صورت گیرد تا درک بهتر طرفینی ایجاد شود که این امر می‌تواند به مقاومت بیشتر اروپا در مقابل آمریکا بینجامد.

به گزارش ایکنا؛ مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در سخنرانی خود در بنیاد هریتیج به زعم خود از راهبرد جدید آمریکا در مقابل ایران رونمایی کرد و شروط 12 گانه‌ای را برای مذاکره با ایران مطرح کرد که شامل بندهای زیر است:
1- ایران باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کاملی از ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای خود ارائه کند و برای همیشه از برنامه نظامی هسته‌ای خود دست بکشد.
2- ایران باید غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و هرگز به دنبال بازفرآوری پلوتونیوم نرود و تاسیسات آب سنگین خود را ببندد.
3- ایران باید به بازرسان آژانس اجازه بازدید از همه سایتهای خود در سرتاسر کشور را بدهد.
4- ایران باید به برنامه موشک‌های بالستیک خود پایان دهد و پرتاب یا توسعه موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند.
5- ایران باید شهروندان آمریکایی و همچنین شهروندان متحدان ما که در ایران زندانی، مفقود یا در بازداشت هستند را آزاد کند.
6- ایران باید به حمایت از گروه‌های تروریستی خاورمیانه از جمله حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین پایان بدهد.
7- ایران باید به دولت عراق اجازه دهد شبه نظامیان شیعه را خلع سلاح کند.
8- ایران باید به حمایت نظامی خود از حوثی‌های یمن پایان دهد و در راستای یک راه حل صلح آمیز در این کشور گام بردارد.
9- ایران باید همه نیروهای تحت فرماندهی خود را از سوریه خارج کند.
10- ایران باید به حمایت از طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان و منطقه پایان دهد.
11- ایران باید به حمایت سپاه قدس از گروههای تروریستی و شبه‌نظامیان منطقه پایان دهد.
12- ایران باید رفتارهای تهدید کننده علیه همسایگان خود را کاهش بدهد، چرا که بسیاری از آنها متحدان آمریکا هستند.

عبدالرضا فرجی‌راد، مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره این شورط 12 گانه آمریکا و ارتباط آن با مذاکرات ایران و اروپا در خصوص ادامه برجام گفت: این شروطی که آقای پمپئو مطرح کرد به نظر می‌رسد نتیجه یک برنامه‌ریزی حساب شده‌ است که امریکایی‌ها برای برخورد با ایران انتخاب کرده‌اند. البته در لابه لای حرف‌های پمپئو، یک سری صحبت‌های دیگری هم زده شد که از تندی مطالبش کاسته شود و متحدان آمریکا هم راضی نگه داشته شوند؛ مانند اینکه ما آماده مذاکره هستیم یا مردم ایران از نظام ایران جدا هستند.

وی با بیان اینکه این سخنان دشمنی کلی امریکا را با ایران نشان داد، گفت: آمریکا در حال اجرای سیاست‌های اسرائیل و عربستان در منطقه است و هر سه هماهنگ با هم کاملا به دنبال تضعیف ایران هستند تا به اهداف شوم خودشان برسند. طبیعی است شروطی که آمریکا مطرح کرد نه تنها در ایران شدیدا با مخالفت مواجه شد بلکه موجب نگرانی بقیه کشورها از جمله اروپایی‌ها شده و سخنان خانم موگرینی و برخی دیگر از مقامات اروپایی گواه آن است.

فرجی‌راد اظهار کرد: این نگرانی بدین خاطر است که آمریکا به سمت یکجانبه‌گرایی رادیکال در حال حرکت است و کشورهای دیگر تصور می‌کنند اگر آمریکا الان با این شدت نسبت به ایران خواسته‌های غیرمنطقی و غیرقانونی مطرح می‌کند و به صورت جزئی وارد مسائل داخلی یک کشور وارد می‌شود یک روزی هم می‌رسد که کشورهای دیگر مورد هدف قرار گیرند.

دبیرکل شورای راهبردی روابط خارجی عنوان کرد: حتی این نگرانی شدید برای اروپایی‌ها به وجود آمده که رفتار به شدت منفعت‌طلبانه اقتصادی ترامپ در آینده خطرات جدی برای شرکت‌های اروپایی و اراده ملی و سیاسی اروپا در آینده ایجاد کند.

وی یادآور شد: یکجانبه‌گرایی که آمریکا با آمدن ترامپ از سر گرفته و تغییرات اخیر در وزارت خارجه و کاخ سفید بر شدت این یک‌جانبه‌گرایی افزوده است و این تنها در مورد ایران نیست بلکه در مورد اروپا، چین و برخی کشورهای دیگر این روند از سوی آمریکا آغاز شده هر چند در مورد ایران با شدت عمل بیشتری کار را به پیش می‌برند.

فرجی‌راد درباره اینکه با اعلام این شروط تا چه حد می‌توان به ادامه مخالفت اروپا با آمریکا در موضوع برجام دلخوش بود، گفت: اروپایی‌ها تلاش‌شان را می‌کنند که بتوانند برجام را حفظ کنند و در مقابل آمریکا بایستند، اما پیوندهای اقتصادی که جهانی شدن به وجود آورده، کشورها و به ویژه کشورهای متحد با یکدیگر را به شدت به هم متصل کرده است. لذا کشورهای متحد با هم اگر بخواهند این پیوستگی مالی و اقتصادی را کاهش دهند سال‌ها زمان می‌برد و خسارت‌های زیادی می‌بینند و همین باعث می‌شود که کشورها دست و پا بسته حرکت کنند.

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان اظهار کرد: واقعیت این است که اروپایی‌ها در قضیه برجام جلوی آمریکا ایستاده‌اند و مخالفت کرده‌اند و در مقابل این 12 شرط پمپئو نیز موضع‌گیری نمودند و معتقدند اینگونه اظهارنظرها غیر از اینکه آشوب ایجاد می‌کند، امنیت مناطق را تضعیف می‌کند و حتی به امنیت اروپا ضربه می‌زند نتیجه دیگری ندارد.

وی با اشاره به اینکه رفتار آمریکا باعث شده منافع متحدین آمریکا در نظر گرفته نشود، گفت: اتفاقا آمریکایی‌ها با این رفتارها منافع اقتصادی را به سمت دشمنان اقتصادی غرب و اروپا سوق می‌دهند. الان اروپا معتقد است که هر چقدر خروج شرکت‌های اروپایی از ایران شدت بگیرد این شرکت‌های چینی هستند که جایگزین آنها می‌شوند و این کاری است که آمریکا در حال انجام آن است و قبلا هم انجام داده و خسارات بزرگی را به شرکت‌های اروپایی وارد کرده است.

فرجی‌راد تأکید کرد: بر همین اساس اروپایی‌ها تلاش دارند راه حل‌هایی را برای مقابله با سیاست‌های آمریکا پیدا کنند. اما واقعیت این است که امریکایی‌ها گستاخ و جسور هستند و سیاست تجاوزکارانه‌ای را در پیش گرفته‌اند و این امر سبب شده اروپایی‌ها با احتیاط پیش بروند تا روابط‌شان با امریکا یک‌دفعه به هم نخورد و تصمیم بزرگ و سختی از سوی آمریکا علیه آنها اتخاذ نشود.

فرجی‌راد درباره نحوه مواجهه ایران با این شرایط گفت: ایران باید یک استراتژی بزرگی تدوین کند که در آن هم مسائل داخلی و هم مسائل سیاست خارجی دیده شود. به ویژه با اروپا باید از نزدیک کار و گفت‌وگو کرد. هرچقدر گفت‌وگوی بیشتری صورت بگیرد درک بهتری هم ایجاد می‌شود و این می‌تواند به تقویت مقاومت اروپا مقابل آمریکا بینجامد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha