فعال در حوزه‌های سلامت‌محور، کم‌رنگ در حوزه‌ قرآن و عترت
کد خبر: 3717203
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶
گزارشی از حضور وزارت بهداشت در نمایشگاه قرآن/

فعال در حوزه‌های سلامت‌محور، کم‌رنگ در حوزه‌ قرآن و عترت

گروه سلامت ــ وزارت بهداشت در نمایشگاه بین‌المللی قرآن امسال در بخش‌های سلامت‌محور مانند طب ایرانی، سلامت و مشاوره فعال ظاهر شده و استقبال خوبی نیز از این بخش‌ها صورت گرفته، اما بخش‌های مربوط به فعالیت‌های قرآن‌پژوهی و دانشجویی به لحاظ محتوایی و تولیدات ارائه شده ضعیف بوده و با اقبال چندانی از سوی مخاطبان مواجه نشده است.

فعال در حوزه‌های سلامت‌محور، کم‌رنگ در حوزه‌ قرآن و عترت

به گزارش ایکنا یکی از بخش‌های بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، مربوط به وزارت بهداشت است که امسال در قالب بخش‌های طب ایرانی، سلامت (مشاور تغذیه و روزه‌داری)، مشاوره، پژوهش‌های حوزه قرآن و عترت، مجمع قران و عترت دانشجویان، دانشگاه‌های علوم پزشکی و کودک و سلامت در نمایشگاه حاضر شده است.

مظاهری، از مسئولان بخش وزارت بهداشت، در تشریح فعالیت‌های‌ هر غرفه گفت: در وزارتخانه بخشی به نام طب ایرانی داریم که قبلا اسم آن طب سنتی بود. در غرفه طب ایرانی هر شب یک پزشک متخصص طب سنتی حضور پیدا می‌کند و مشاوره ارائه می‌دهد. در این غرفه همچنین همه اقلام و مجلات مربوط به حوزه طب ایرانی نیز ارائه می‌شود. همچنین پکیجی برای آشنایی کودکان با طب ایرانی تهیه شده و به آنها معرفی می‌شود.

فعال در حوزه‌های سلامت‌محور، کم‌رنگ در حوزه‌ قرآن و عترت

وی افزود: در غرفه سلامت، امسال برای اولین بار بخش بهداشتی معاونت بهداشت پای کار آمده و بحث تغذیه در ماه رمضان که مورد سؤال بخش زیادی از مردم است را مدنظر قرار داده‌اند. هر روز تعدادی از اعضای هیئت علمی و پزشکانی که در وزارت بهداشت کار می‌کنند در این غرفه حاضر می‌شوند و مشاوره تخصصی تغذیه در ماه رمضان ارائه می‌دهند. همچنین پزشکان عمومی نیز در این غرفه برای انجام چکاپ اولیه و معاینه کلی برای مراجعه‌کنندگان ارائه می‌‌دهند.

مظاهری در ادامه به تشریح بخش مجمع قرآن و عترت و دانشجویان پرداخت و گفت: یکی از ارکان فعالیت‌های قرآنی وزارتخانه، کانون قرآن و عترت دانشجویان است که چکیده همه دانشجویان فعال قرآنی ماست که تولیدات قرآنی در حوزه دانشجویی را در این نمایشگاه ارائه می‌دهند.

فعال در حوزه‌های سلامت‌محور، کم‌رنگ در حوزه‌ قرآن و عترت

مظاهری ادامه داد: کمیسیونی در وزارتخانه با نام کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت وجود دارد که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن و سلامت فعالیت پژوهشی می‌کند. در نمایشگاه امسال خلاصه کارهای انجام شده از سال 1389 تاکنون در غرفه دبیرخانه کمیسیون ارائه شده است و کمیسیون دو مجله تخصصی «قرآن و طب» و «سبک زندگی» دارد که به مراجعه‌کنندگان و علاقمندان معرفی می‌شود.

مظاهری با اشاره به غرفه مشاوره این بخش گفت: همکاران ما در حوزه ستادی معاونت بهداشتی در بخش‌های مختلف کودک، خانواده، تحصیلی و ... به خانواده‌هایی که نیاز به مشاوره دارند، مشاوره می‌دهند.

وی عنوان کرد: وزارت بهداشت یک مرکز تخصصی به نام مرکز قرآن و عترت دارد که در سه حوزه آموزش، پژوهش و تبلیغ و ترویج فعالیت می‌کند و مجموعه کارهای صورت گرفته در طی سال در قالب جشنواره‌ها، کارهای پژوهشی و تولیدات و دوره‌های آموزشی ارائه شده است.

مظاهری ابراز کرد: غرفه دیگر این بخش، غرفه دانشگاه‌های علوم پزشکی است. 70 دانشگاه علوم پزشکی در کشور وجود دارد که همگی ادارات قرآنی دارند و کارشناسان قرآنی ما کارها و فعالیت‌های فاخر و مطلوب جمع‌آوری شده و برای استفاده علاقمندان معرفی می‌شود. غرفه کودک و سلامت بخش دیگر و جدی امسال وزارتخانه است و فضایی مختص کودکان ساخته شده است و بازی‌های کودکان دستاویزی قرار داده شده که تولیدات وزارت بهداشت در حوزه‌ کودک به بچه‌ها ارائه شود.

فعال در حوزه‌های سلامت‌محور، کم‌رنگ در حوزه‌ قرآن و عترت

با بررسی میدانی بخش وزارت بهداشت و توضیحات ارائه شده می‌توان گفت که این وزارتخانه در نمایشگاه امسال در برخی حوزه‌ها پررنگ تر و فعالانه‌تر ظاهر شده و در برخی حوزه‌ها نیز با ضعف کمی و کیفی روبرو است. امسال با مشاهده صورت گرفته می‌توان غرفه‌های سلامت، مشاوره، طب ایرانی و کودک و سلامت را جزء غرفه‌های فعال دانست که خدمات مطلوب و مورد نیاز مخاطبان را ارائه می‌دهند و استقبال نسبتا خوبی نیز از این غرف صورت گرفته است.

اما از سوی دیگر غرفه‌های مربوط به حوزه قرآن و عترت این وزارتخانه به ویژه در حوزه پژوهش‌های قرآنی به لحاظ محتوای ارائه شده، ضعیف و لاغر ظاهر شده‌اند و به لحاظ کمّی بروشورها، مجلات و تولیدات چندانی را برای معرفی به مخاطبان ارائه نداده‌اند و به تبع آن مورد استقبال چندانی نیز قرار نگرفته‌اند که به نظر می‌رسد در نمایشگاهی با نام قرآن، بهتر است در حوزه‌هایی که مستقیم با قرآن مرتبط هستند، حضور فعالانه‌تری از سوی بخش‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت صورت گیرد و کمیت تولیدات ارائه شده در بخش پژوهش‌های قرآنی در حد مطلوب باشد، در حالی که تولیدات علمی و پژوهشی ارائه شده در این غرفه‌ها بسیار اندک بود.

انتهای پیام

captcha