میزبانی اهل تسنن در مسابقات قرآن؛ فعالیت ویژه مؤسسه «یاران شهید نواب صفوی»
کد خبر: 3734934
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
خدایاری اظهار کرد:

میزبانی اهل تسنن در مسابقات قرآن؛ فعالیت ویژه مؤسسه «یاران شهید نواب صفوی»

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ـ مسئول آموزش مؤسسه یاران شهید نواب صفوی اظهار کرد: این مؤسسه علاوه بر اجرای برنامه‌های متنوع در سطح کشور سه سالی است که با میزبانی اهل تسنن مسابقات قرآنی را در شهر‌های مختلف برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مجید خدایاری، مسئول آموزش مؤسسه یاران شهید نواب صفوی متولد سال 1344 است. او از سن هفت سالگی با حضور در جلسات سنتی قرآن رسمأ در راه قرآن قدم گذاشت و در سال 54 طی آشنایی با بیوک اصل‌محمدی، در هیئت مکتب‌النبی(ص) آموزش‌هایی را از وی فراگرفت و در همان زمان با حبیب مهکام آشنا و سپس در جلسات آموزش مفاهیم قرآن وی حضور یافت. در سال 1360 با سیدمحسن موسوی‌بلده آشنا شد و به‌عنوان شاگرد تحت پوشش آموزش‌های او قرار گرفت.

خدایاری پس از سال‌ها آموزش قرآن در حال حاضر به عنوان مسئول آموزش مؤسسه یاران شهید نواب صفوی فعالیت‌ می‌کند و ما برای آشنایی بیشتر با برنامه‌‌های متنوع مؤسسه با وی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
خدایاری در ابتدا درباره آشنایی‌اش با ‌مؤسسه یاران شهید نواب‌صفوی بیان کرد: از حدود سال 1391 فعالیتم را با مؤسسه آغاز کردم و همزمان با مؤسسه احسن‌الحدیث نیز همکاری دارم و در کنار آن نیز با دیگر مؤسسات در قالب مشاوره‌های آموزشی و طراحی دوره‌های آموزشی و اجرای برخی از دوره‌ها به صورت مقطعی همکاری‌هایی داشته‌ام.
وی درباره دوره‌هایی که در مؤسسه یاران شهید نواب صفوی در حال برپایی است، گفت: از آنجا که خودم در فضای غیر از مؤسسه تمرکز آموزشی‌ام بر قرائت با محوریت مفاهیم و حفظ است در مؤسسه نیز دوره‌هایی را متناسب با آنها در نظر گرفتیم که طی این سال‌ها دوره‌‌های آموزشی متعددی را با محوریت بیشتر حفظ قرآن برگزار می‌کنیم.
مسئول آموزش مؤسسه یاران شهید نواب صفوی اضافه کرد: طی این چند سال اجرای چند دوره تربیت مربی حفظ قرآن، دوره تربیت مربی قرائت قرآن ... را شاهد بودیم و برخلاف آنچه که در سطح مؤسسات و تشکل‌های مردمی  دیگر می‌بینیم، مؤسسه یاران شهید نواب صفوی نیروهای آموزش دیده خود را برای دوره‌های بعدی به خدمت می گیرد به گونه‌ای که در حال حاضر دانش‌آموختگان سه دوره تربیت مربی حفظ قرآن که حدود 50 نفر هستند، این افراد در آموزش بزرگ حفظ قرآن که حدود هزار و 200 نفر می‌شود، سرگروه‌های حفظ را عهده‌دار هستند.
وی ادامه داد: همچنین بنده نیز از سوی مؤسسه به عنوان مدیر گروه حفظ در مقاطع مختلف زمانی با آنها ارتباط داریم و نحوه کار و کیفیت آموزش سرگروه‌ها را به صورت مستقیم ارزیابی می‌کنم.
خدایاری با اشاره به اینکه قریب به 400 قرآن‌آموز در حال فراگیری در رشته‌های حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن هستند، اظهار کرد: بیشتر این افراد در گروه سنی 22 تا 32 سال هستند.
او عنوان کرد: مؤسسه یاران شهید نواب صفوی به دلیل برخورداری از هیئت مدیره و هیئت امنای قوی که می‌توانند با سازمان‌ها و ارگان‌ها در رده‌های بالا ارتباط خوبی برقرار کنند، به بهانه بزرگداشت یادواره‌های شهید نواب صفوی در نیمه دوم سه سال متوالی از 94 تا 96 یادواره‌های خوبی را برپا کرده‌ است.
خدایاری با اشاره به اینکه چون شهید نواب منادی وحدت در جهان اسلام است، عنوان یادواره‌ها هم جشنواره‌های قرآن و عترت با شعار وحدت است، اظهار کرد: یک دوره از این جشنواره در استان گلستان به میزبانی اهل تسنن این خطه برگزار کردیم. ویژگی بارز این جشنواره این بود که برخلاف تمامی مسابقات میزبانی این مسابقات اهل تسنن بودند و شیعیان نیز میهمان و از متسابقان بودند که با رقابت‌های جذابی برپا شد که رتبه‌ها را به صورت ‌مساوی حافظان و قاریان اهل تسنن دریافت کردند.
وی درخصوص طرح و برنامه‌هایی که طی تابستان و برای ایام اوقات فراغت دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: آموزش‌ها یا عمومی و یا تخصصی است که آموزش‌های عمومی به طور متداول در طول ایام سال و یا به صورت مقطعی در ایام تابستان و یا ماه مبارک رمضان و محرم و طی ایام مناسبتی برگزار می‌شود.
خدایاری بیان کرد: اما آموزش‌های تخصصی با محوریت تربیت کادر آموزشی ویژه خردسالان و مربیان مهد و همچنین دوره‌های تربیت مربی روخوانی، روان‌خوانی، تجوید و حفظ و قرائت و مفاهیم برگزار می‌شود اما آنچه که شاهد هستیم این است که بیش از 90 درصد مؤسسات آموزش‌های مستمر طول سال و یا مقطعی را دارند و اینکه ما بیاییم کلاس آموزش روخوانی و روانخوانی مثل آنها داشته باشیم، این کار را نکرده‌ایم.
وی ادامه داد: البته از سوی دیگر مؤسسه ما فضای آموزشی لازم را ندارد تا به این موضوع اختصاص دهد بلکه یک دفتر در طبقه پنجم برج اداری محلی برای ‌اتاق فکر و برنامه‌ریزی طرح‌ها و برنامه‌ها و پیگیری نحوه اجرای آنها داریم و اینکه چند کلاس آموزشی داشته باشیم، اینگونه نیست.
مسئول آموزش مؤسسه یاران شهید نواب صفوی بیان کرد: دوره‌هایی که برپا می‌کنیم با استفاده از دستگاه و نهاد و ارگان میزبان است و یا از فضای مسجد استفاده و دوره‌هایمان را برگزار می‌کنیم.
خدایاری در‌خصوص تخصصی شدن فعالیت مؤسسات قرآنی، عنوان کرد: در کنار تعداد حداکثری مؤسسات که فعالیت آموزش عمومی قرآن را دارند باید برخی از مؤسسات آموزش‌ها تخصصی انجام دهند چون هم لازم است و هم یک ضرورت برای مؤسسات قرآنی. نمی‌شود در مؤسسه‌ای کلاس روخوانی و روان‌خوانی برگزار شود اما معلمی که بر کلاس می‌رود از آموزش تخصصی قرآن بی‌بهره‌ باشد چراکه آموزش‌ها کیفیت خود را از دست می‌دهد و حتماً باید برای ارتقا و رشد بیشتر قرآن‌آموزان آن مؤسسه که آموزش‌های عمومی را می‌گذرانند از یک‌سو و ارتقای کیفیت آموزشی مدرسان، کلاس‌هایی برگزار شود و این وظایف مؤسساتی است که در حوزه آموزش تخصصی کار می‌کنند.
انتهای پیام

captcha