حج مظهر انقطاع الی الله است/ موسم رقم زدن سرنوشت مسلمان
کد خبر: 3734975
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
محمدرضا ستوده‌‌نیا:

حج مظهر انقطاع الی الله است/ موسم رقم زدن سرنوشت مسلمان

گروه اندیشه ــ محمدرضا ستوده‌نیا با تأکید بر اهمیت عمل عبادی حج در سیر انسان به سوی خداوند بیان کرد: یکی از اهداف مهمی که برای مسلمانان در حج اتفاق می‌افتد انقطاع الی الله است و باید حج را مظهر چنین انقطاع و اتصالی به خداوند دانست.

به گزارش ایکنا؛ یکی از اعمال عبادی که در اسلام مورد تأکید قرار گرفته و آیات و روایات فراوانی در زمینه آن وجود درد، حج است که مسلمانان در چنین ایامی عازم سرزمین وحی می‌شوند تا در آنجا با انجام اعمالی خاص اصطلاحا حاجی شوند و به این مقام بار یابند. زیارت مشاهد مشرفه‌ از جمله مزار رسول خدا(ص)، قبرستان بقیع، مسجد النبی(ص) و مسجدالحرام توفیقی است که نصیب حاجیان می‌شود و البته در پرتو انجام این اعمال و زیارات می‌توان جلوه با شکوه وحدت امت اسلام را نیز به نظاره نشست.

به منظور آشنایی بیشتر با فلسفه حج و مهم‌ترین اهدافی که در پرتو آن محقق می‌شود، با محمدرضا ستوده‌نیا دانشیار و عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان به گفت‌وگو پرداختیم. وی در ابتدا بیان کرد: در ماه ذی‌القعده هستیم و این ماه، ماهی است که حجاج از کشورهای مختلف سفر خود را به بیت‌الله الحرام آغاز و اعمال خاص این سفر معنوی را به جای می‌آورند.

ستوده‌نیا در ادامه با اشاره به یکی از اهداف مهم حج تصریح کرد: یکی از اهداف مهم حج این است که مسلمانان در این مشاهد الهی حضور پیدا می‌کنند و با استفاده از این عمل عبادی، دیداری با یکدیگر خواهند داشت و در نتیجه این دیدار یک گردهمایی عظیم انسانی به وجود می‌آید، یعنی در حقیقت می‌توان گفت که یکی از اهداف برگزاری حج بُعد اجتماعی و قدرت نمایی مسلمانان است.

عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان بیان کرد: اگر توجه کنید، می‌بینید که ظرف چند سال قبل، بیش از بیست میلیون نفر از شیعیان در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند و به لحاظ جغرافیایی در یک مکان خاص گرد هم می‌آیند و یک کنگره عظیم را تشکیل می‌دهند، در واقع دشمنان از این گردهمایی پیام خود را دریافت می‌کنند چرا که این عظمت قدرت آفرین است.

وی در ادامه افزود: در موسم حج نیز اینطور است و حدود پنج میلیون نفر از سراسر جهان در مکه گرد هم می‌آیند و کنگره عظیم حج برگزار می‌شود و در واقع با این کار قدرت مسلمانان به نمایش گذاشته می‌شود، اما با کمال تاسف، تاکنون رویکرد دولت حاکم بر عربستان بر این پایه بوده که این گردهمایی تنها در بُعد عبادت فردی باقی بماند و به همین دلیل مسلمانان جهان نتوانستند با توجه به سیاست‌های اشتباه آنها قدرت نمایی واقعی را به منصه ظهور بگذارند، در نتیجه حج تبدیل به یک عبادتی شده که تنها بُعد فردی آن مورد توجه قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان بیان کرد: اگرچه بُعد عبادی حج نیز اهمیت دارد، اما تجمیع بُعد فردی و اجتماعی این عمل عبادی است که می‌تواند برای مسلمانان جهان تاثیرگذار باشد و حتی می‌تواند آینده مسلمانان در همین ایام حج و در این کنگره عظیم رقم زده شود.

وی در ادامه افزود: تصور من این است که عمل حج در حقیقت یکی از راه کارهای انقطاع الی الله است، زمانی که حاجی از شهر خود خارج می‌شود و تمام تعلقات دنیوی خودش را اعم از خانه و اموال و ... و کسانی که آنها را دوست دارد و با آنها زندگی کرده را رها می‌کند و به سفر طولانی می‌رود، این خود نوعی انقطاع است که از تمام اسباب مادی منقطع می‌شود و به سمت مسیر الله می‌رود.

دانشیار دانشگاه اصفهان بیان کرد: همچنین اولین مسئله‌ای که در خود اعمال حج با آن روبرو هستیم احرام است که در احرام یکی از واجبات این است که انسان لباس‌های خودش را ترک کند و لباس احرام بپوشد، به این معنا که آن لباس حوله‌ای است که برای همگان یکسان است و این نیز یکی از مراحل انقطاع الی الله و بریدن از تعلقات دنیوی است و اتصال به خداوند است.

ستوده‌نیا در ادامه تصریح کرد: جالب این است که انسان‌ها وقتی در عرفات و منا و سایر مشاهد مشرفه حاضر می‌شوند دیگر نمی‌توانید تشخیص دهید که کدام یک از آنها قدرت مند و یا کدام یک ضعیف هستند، اگرچه در همین ایام نیز می‌بینیم که برای افراد سیاست‌مدار خاص امکانات و مسیرهای ویژه‌ای قرار می‌دهند که البته نباید اینطور باشد چراکه رسول خدا(ص) به عنوان شریف‌ترین انسان‌ها روی زمین، مانند بقیه رفت و آمد می‌کردند و در این مسیر قدم بر می‌داشتند. در هر صورت باید گفت این حج کلیدی است برای انقطاع الی الله و حاجی در تمام طول ایام حج باید این نیت در ذهنش وجود داشته باشند.

عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان بیان کرد: امروزه شاهد این هستیم که پیشرفت تکنولوژی و امکانات مدرن نیز در خدمت حج قرار گرفته است، در گذشته چندین ماه طول می‌کشید که حاجیان به سرزمین وحی برسند اما الآن با هواپیما و در رفاه کامل این سفر انجام می‌شود، البته شاید این سهولت در سفر موجب شود که انسان چندان انقطاع الی الله را مانند قبل درک نکند اما در هر حال اگر به‌درستی حاجیان آموزش ببینند و حج واقعی برای آنها تداعی شود می‌توانند حج مقبول را داشته باشند.

انتهای پیام

captcha