ابهام در تغییر وضعیت استخدامی 5 هزار معلم قرآن/ جذب سال 91 در چارچوب قانون یا خارج از ضابطه‌
کد خبر: 3737425
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
ایکنا بررسی می‌کند؛

ابهام در تغییر وضعیت استخدامی 5 هزار معلم قرآن/ جذب سال 91 در چارچوب قانون یا خارج از ضابطه‌

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ طی سال 1391 و ماه‌های آخر دولت دهم، پنج هزار معلم قرآن براساس اعلام سهمیه به استان‌ها در بدنه آموزش و پرورش سه ماه به صورت قراردادی، سپس پیمانی جذب شدند که اکنون تغییر وضعیت آنها به رسمی در وضعیتی مبهم است.

به گزارش ایکنا؛ برای استخدام مربیان قرآن در سال 1391 در تمامی استان‌ها آگهی رسمی داده شده است. آگهی رسمی برای استخدام 5 هزار نیروی آموزش قرآن یا بهتر بگوییم مربی قرآن از میان افراد توانمند.

این افراد که به صورت پیمانی جذب آموزش و پرورش شدند، امروز با گذشت شش سال، هنوز خبری از تغییر وضعیت آنها نیست و این افراد طی تماس‌های مکرر با ایکنا، خواستار پیگیری آن شدند.
بنابر اذعان یکی از این معلمان «در سال‌ پایانی دولت دهم، پس از انتشار آگهی استخدام معلم قرآن در آموزش و پرورش، در هر استان، تعدادی از افراد توانمند در عرصه تدریس قرآن اعم از قاریان، حافظان و یا افراد با سابقه در زمینه تدریس پس از عبور از دو مرحله مصاحبه یکی عمومی ودیگری تخصصی و سنجش و ارزیابی تدریس و فن بیان، جذب این وزارت شدند».
وی ادامه می‌دهد: «حال آنکه این پنج هزار معلم قرآن، سه ماه پس از استخدام، طی نیمه اول همان سال 91 تغییر وضعیت پیدا کردند و پیمانی شدند و از مهرماه همان سال مشغول به تدریس شدند. حال، شنیدیم بخشنامه تغییر وضعیت، اواخر خردادماه امسال به وزارتخانه آمده است، اما هنوز به استان‌ها ابلاغ نشده و متأسفانه با پیگیری‌ها از بخش استخدامی این وزارتخانه با این پاسخ روبرو شدیم که این شامل حال ما نمی‌شود چون ما پنج هزار معلم از طریق آزمون استخدامی سراسری که از سوی سازمان اداری ـ استخدامی کشور برگزار می‌شود، جذب بدنه آموزش و پروش نشده‌ایم و آزمون دیگری برای ما در نظر می‌گیرند».
وی ادامه می‌دهد: «همچنین به ما بیان شد که طی طرحی با عنوان «مهرآفرین» جذب آموزش و پرورش شدیم و حال آنکه طی سال 91 این طرح اجرا شد و به دلیل تغییر دولت در سال 92 این افراد از سوی دولت جذب شدند و جذب آنها مورد قبول واقع شد، یعنی باید گفت طرح مهرآفرین در سال 91 اجرایی شد، اما افراد جذب شده، استخدام نشدند، بلکه پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و موافقت دولت در سال 92 این افراد در دستگاه‌ها جذب شدند و ما طی این طرح وارد آموزش و پرورش نشدیم».
بنا بر گزارش ایکنا؛ پس از بررسی‌ در فضای مجازی درباره طرح «مهرآفرین» به این رسیدیم که «در اواخر پاییز 91، در حالی که مدت‌ها بود استخدام در کل کشور متوقف شده بود و معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور حتی اجازه انتشار اسامی قبول‌شدگان آزمون‌های استخدامی انجام شده در بخشی از استان‌ها را نمی‌داد، طرحی به نام «مهرآفرین» مطرح شد آنچنان که در مصوبه جلسه 1391/9/29 هیئت دولت آمده است این طرح بنا به پیشنهاد و تأیید رئیس‌جمهور، وزرا و معاونان رئیس‌جمهور به استناد اصول 126 و 127 و 138 قانون اساسی و به استناد مواد 181 و186 و بند «ه» ماده 224 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه و بند 112 قانون بودجه سال 1391 کل کشور تصویب شده است.
براساس این مصوبه، بالاترین مقام دستگاه اجرایی و استانداران و معاونان توسعه مدیریت و منابع انسانی آنان و یا عناوین مشابه علاوه بر دارا بودن اختیارات و مسئولیت‌های اصل 126 قانون اساسی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور موضوع اصل 127 قانون اساسی برای اعمال اختیارات رئیس جمهور و هیئت‌ وزیران در امور اداری و استخدامی و نیز امور برنامه و بودجه مربوط به امور اداری و استخدامی دستگاه مربوط موضوع قوانین و مقررات تعیین شدند.
همچنین دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها موظف شدند تا با رعایت و به شرح پیوست طرح مهرآفرین، رسا و بدون نیاز به هیچ امر دیگری از سوی هر مرجع یا مقامی از قبیل موافقت، پیشنهاد، تأیید، صدور مجوز و اعطای شماره مستخدم یا ابلاغ و بدون الزام به رعایت ابلاغیه‌های صادره قبلی از سوی مقامات، نسبت به همه موارد مندرج در شرح پیوست که به مهر هیئت دولت تأیید شده است از جمله نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی و بکارگیری و جذب و استخدام افراد، اقدام و شماره مستخدم را نیز اختصاص دهند».
همچنین طی جستجو در خبرگزاری‌ها با گزارش ایسنا و تسنیم طی زمستان سال 91 درباره حضور محمدرضا حاجی‌بابایی، وزیر وقت آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس و در جریان بررسی سؤال مشترک ثروتی و کوچکی‌نژاد نمایندگان بجنورد و رشت درباره ابهامات موجود پیرامون استخدام پنج هزار نیروی آموزشی قرآن، با عناوین «استخدام مربیان قرآنی براساس قانون بوده است» و «استخدام ۵ هزار مربی قرآن براساس قانون مدیریت خدمات کشوری بوده است»، برخوردیم.
وی اذعان کرده بود که استخدام این مربیان قرآن، براساس آزمون و از بین افراد متخصص انجام شده و در تمامی استان‌ها برای استخدام مربیان قرآن آگهی رسمی داده شد.
حاجی‌بابایی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش از سال 89 برنامه‌های قرآنی را در دستور کار خود قرار داده است، در بخش دیگری از سخنانش گفته بود:‌ «در همین راستا از سال 89، 10 هزار مدرسه قرآن راه افتاد که به محض انجام این کار این سؤال در سطح جامعه مطرح شد که قرار است چه نیروهای متخصصی در این مدارس، قرآن تدریس کنند. بر همین اساس در هیئت دولت براساس مواد قانونی خدمات کشوری مصوب شد که پنج هزار مربی قرآن را وزارت آموزش و پرورش به صورت کار معین جذب کند. این مصوبه در تاریخ 26 آبان سال 90 در دولت به تصویب رسید. بر این اساس قرار شد به ازای هر دو هزار و 500 دانش‌آموز یک مربی قرآن به‌کار گرفته شود. مربی‌ای که ویژگی‌هایی همچون حافظ کل قرآن، قاری برجسته قرآنی و یا داشتن رتبه در سطح بین‌المللی، ملی و استانی را دارد. بر این اساس ما در جذب مربیان قرآن، تنها ملاک مدرک قرار ندادیم، یعنی ممکن است کسی که حتی فوق لیسانس علوم قرآنی نیز داشته باشد در امتحان ورودی جذب مربیان قرآنی قبول نشود».
وزیر آموزش و پرورش آن زمان با بیان اینکه تمامی استان‌ها در سال 91 ملزم به برگزاری آزمون برای جذب مربیان قرآن شدند، اضافه کرده بود:‌« روال برگزاری آزمون نیز این گونه بود که در هر استان از برجستگان قرآنی همان استان دعوت شد تا کسانی که قصد جذب برای مربیان قرآن را داشتند مورد آزمون قرار گیرند. طبیعتاً هرکسی که نمره بالاتری می‌گرفت، قبول شده است».
در ادامه طی تماس تلفنی خبرنگار ایکنا با یکی از کارشناسان بخش استخدامی وزارت آموزش و پرورش با این پاسخ روبرو شدیم که «نامه تغییر وضعیت و شرایط آن شامل حال پنج هزار معلم قرآن که طی سال 91 جذب بدنه آموزش و پرورش شده‌اند، نمی‌شود و آنها باید در آزمون دیگری حضور پیدا کنند. سال 91 آزمون استخدامی سراسری برگزار نشده است، آزمون داخلی بوده و یا مصاحبه‌ای بوده که از آنها اخذ شده است».
وی تصریح کرد: «بلکه اینگونه بوده است که به هر استان سهمیه مشخص اعلام شد و از آنها خواسته شد که طی مصاحبه حضوری با آنها و از سوی دیگر تأیید مدرک قاری و یا حافظ بودن آنها و درجه آنها و ارزیابی میزان تسلط آنها بر امر تدریس، جذب بدنه آموزش و پرورش شوند، اما آزمون سراسری که مربوط به دستگاه‌های اجرایی باشد، برپا نشد. این بخشنامه شامل افرادیست که جذب آنها و ورودشان به آموزش و پرورش، پیمانی باشد نه قراردادی، آزمون استخدامی که برپا شده و آموزش و پرورش نیز در آنها جذب معلم به صورت پیمانی داشته‌ است یکی در سال 89 و دیگری از سال 94 به بعد بوده است، اما این پنج هزار معلم از طریق طرح «مهرآفرین» در سال 91 جذب بدنه آموزش و پرورش شده‌اند».
هنگامی که خبرنگار ایکنا درباره سرنوشت این معلمان قرآن برای تغییر وضعیت، سؤال پرسید این پاسخ را دریافت کرد: «این بخشنامه 27 خردادماه امسال به وزارتخانه ابلاغ شده و هنوز به استان‌ها ابلاغ نکرده‌ایم، اما طبق شرایط، شامل حال این پنج هزار معلم قرآن نمی‌شود، لذا باید صبر کنید ببینید سازمان اداری ـ استخدامی کشوری چه قانونی را برای این افراد ارائه می‌دهد، حضور در آزمون سراسری کشوری برای استخدام و یا تصمیم و یا آزمون دیگری».
طی تماس مکرر ایکنا با محمدرضا حاجی‌بابایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس، موفق به برقراری ارتباط نشدیم.
ایکنا آماده دریافت پاسخ مسئولان، درباره وضعیت استخدامی پنج هزار معلم قرآن جذب شده در سال 91 است.

سمیرا انصاری
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۰
مربي قرآن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۱۱:۱۰
7
2
ضمن سپاس از خبرگزاري محترم ايكنا براي پيگري اين موضوع مهم
كاش معلوم مي شد اين ۵۰۰۰ هزار مربي قرآن در مدارس « چه چيزي تدريس مي كنند. »

زيرا ايشان قانوناً نمي توانند در كلاس درس حضور يابند.
( در دوره ابتدايي طبق مصوبه شوراي عالي آموزگار پايه بايد تدريس كند.
و در دوره متوسطه هم دبيران قرآن تدريس مي كنند. )

اين كه فقط همواره به دنبال « مسائل استخدامي » اين گونه اشخاص و يا « جذب اعتبارات » باشيم لازم است؛ اما كافي نيست.

بايد ديد اين افراد كجا هستند و اعتبارات كجا هزينه شده اند.

با تشكر مجدد
captcha