ازدواجی موفق در سایه‌سار قرآن/ ناگفته‌هایی از زندگی مشترک یک حافظ قرآن
کد خبر: 3738048
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳
به بهانه سالروز ازدواج علی(ع) و فاطمه زهرا(س)؛

ازدواجی موفق در سایه‌سار قرآن/ ناگفته‌هایی از زندگی مشترک یک حافظ قرآن

گروه اجتماعی - «النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏». نبی مکرم اسلام(ص) ادای نصف دین را در ازدواج دانسته است. ازدواج موفق و انتخاب همسر مناسب و همکفو هنر و زندگی سعادتمندانه هنری والاتر.

ازدواجی موفق در سایه‌سار قرآن/ ناگفته‌هایی از زندگی مشترک یک حافظ کل

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به مناسبت فرارسیدن اول ذی‌الحجه سالروز ازدواج مبارک حضرت علی(ع) و حضرت صدیقه کبری(س)، به سراغ یک زوج قرآنی رفتیم و گفت‌و‌گویی با آنان ترتیب دادیم.
«النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏». نبی مکرم اسلام(ص) ادای نصف دین را در ازدواج دانسته است. ازدواج موفق و انتخاب همسر مناسب و هم کفو هنر و زندگی سعادتمندانه هنری والاتر. ازدواج موفق و انتخاب بهنگام و درست حس زیستن در بهشت را تداعی می‌کند به شرط آنکه دختر و پسر چشم خود را بر آلودگی‌ها و زیاده‌خواهی‌های بی مورد ببندند.
شاید شرایط امروز ازدواج با روزها و سال‌های گذشته متفاوت باشد، اما همین متفاوت بودن است که باعث می‌شود زندگی‌ها زیباتر و هنرمندانه‌تر پیش برود. زوجینی که هنر سازش و زیستن در آرامش را نداشته باشند چه بسا پس از مدت‌زمان کوتاهی به بیراهه رفته و از مسیر خارج شوند، اما وقتی خداوند در کلام وحی می‌فرماید: «ان‌الله مع‌الصابرین» ما را بر آن می‌دارد که آیات زیبای قرآن در خصوص سازش و لذت بردن از لحظات زندگی را سرلوحه قرار دهیم. برای نمونه از بین صدها زوج موفق مصاحبه‌ای را با استاد مریم سعیدی حافظ کل قرآن، محمد فرجی همسر ایشان و محمدصالح ۸ ساله فرزند استاد ترتیب دادیم که در ذیل می‌خوانید.

نحوه آشنایی و ازدواج
سعیدی در ابتدای صحبت در مورد مدت زمان ازدواج و نحوه آشنایی با همسر خود گفت: ۱۵ سال از عمر ازدواج من با آقای فرجی می‌گذرد. ماجرای ازدواج ما به مسابقات قرآن اوقاف سال ۸۱ باز می‌گردد. من در این سال رتبه آورده بودم. آن سال‌ها در مصلای شهر وقتی نماز به اتمام می‌رسید برخی از اتفاقات مهم شهر بیان می‌شد. گاه کلاس‌های قرآنی معرفی می‌شد یا اخبار دیگر. یکی از اخبارها اعلام نتایج ورزشی و قرآنی بود.

ازدواجی موفق در سایه‌سار قرآن/ ناگفته‌هایی از زندگی مشترک یک حافظ کل
وی ادامه‌ داد: در سال ۸۱ سه تن از آقایان رتبه آوردند و بنده تنها مقام‌آور مسابقات قرآن در بخش بانوان بودم. آنجا اعلام کردند مسابقات کشوری قرآن در رشته‌های مختلف برگزار شده و اسامی برگزیدگان یعنی من و سه نفر آقا بدین ترتیب است. در این ایام همسر بنده در سن ازدواج قرار داشتند و به بستگان برای انتخاب و معرفی فرد مناسب سفارش کرده بودند. آقای فرجی برای انتخاب همسر دنبال فرد خاص بودند. آقای فرجی بعدها عنوان کرد وقتی که اسامی را می‌خواندند سر به مهر داشتم و دعا می‌کردم که خدایا حال که شرایط ازدواج برایم مهیا شده خودت کمکم کن. در لحظه دعای آقای فرجی اسم من اعلام می‌شود که همین زمینه‌ساز جرقه‌ای در ذهن ایشان می‌شود.
سعیدی اضافه کرد: پس از معرفی اسامی، پیگیر شده و از گوینده سوال می‌کنند افراد معرفی شده را چطور می‌توان پیدا کرد. ایشان برای پیدا کردن بنده به مراکز قرآنی سر می‌زنند تا مرا پیدا کرده و متوجه می‌شوند که من شرایط ازدواج را دارم و بلافاصله با خانواده برای خواستگاری تشریف آوردند و کار به نتیجه رسید.
سعیدی در مورد ارتباطات دوران نامزدی و عقد می‌گوید: همسرم مانند من کار تخصصی قرآن همچون حفظ را انجام نداده بود اما در رشته تفسیر قرآن مطالعاتی داشتند. کتاب‌های مذهبی، بسیار مطالعه می‌کردند و به فعالیت قرآنی علاقمند بودند. اما بستر لازم فراهم نبود. در همان روزهای اول ازدواج علاقه خود به مباحث قرآنی را بروز دادند و با هم تلاوت می‌کردیم. مقدماتی که می‌دانست را بنده تکمیل کردم و در حال حاضر نیز در مسابقات تفسیر و ترجمه قرآن حاضر هستند و چند جزء از کلام وحی را نیز حفظ کردند، که به دلیل مشغله کاری نتوانستند حافظ کل باشند اما خدا‌رو‌شکر در حوزه قرآنی دستی بر آتش دارند و فعالیت‌های خود را پیگیری می‌کنند‌.
وقتی از سن و سال محمد‌صالح پرسیدم دستی روی سر پسرش از مهر کشید و گفت: محمد صالح ۸ ساله است و با شرکت در کلاس حفظ فعالیت‌های قرآنی خود را آغاز کرده است و سه جزء از قرآن را حفظ کرده است.

فعالیت‌های قرآنی همه ابعاد زندگی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد
از خانم سعیدی در مورد تأثیر قرآن بر فراز‌و‌فرودهای زندگی سوال کردم که در جواب گفت: اگر فعالیت قرآنی گسترده باشد تمام ابعاد زندگی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. رشته تحصیلی من ریاضی بود اما علاقه من به قرآن و تشویق‌های برادرم باعث شد علاوه‌ بر کنکور ریاضی در رشته‌های مصاحبه‌ای که تمام رشته‌ها می توانستند شرکت کنند، شرکت کردم و همین باعث شد کارشناسی ارشد را در رشته علوم قرآن و حدیث اخذ کنم و چند سالی است که به عنوان معلم قرآن در آموزش و پرورش در سمت معاون و مربی پرورشی کار قرآنی انجام می‌دهم.

ازدواجی موفق در سایه‌سار قرآن/ ناگفته‌هایی از زندگی مشترک یک حافظ کل
سعیدی بیان کرد: هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم بدین شکل ازدواج کنم. همیشه فکر می‌کردم با متسابقی در رشته قرائت یا حفظ ازدواج می‌کنم اما بعدها دیدم اگر زن و شوهر تکمیل کننده هم باشند و در یک مسیر حرکت نکنند یکدیگر را بیشتر می‌پسندند، شاید اگر همسر من حافظ قرآن بود جایگاه من برای ایشان ارزشمند نبود. اگر سال‌های آینده بخواهم برای پسرم همسری انتخاب کنم حتما فرزندم را به انتخاب درست و مناسب و هنرمندانه هدایت می‌کنم. سعی می‌کنم فردی را انتخاب کنم که از بین تمامی کتاب‌های درسی و غیر درسی به قرآن به صورت ویژه اهمیت دهد.

ارتباط با قرآن؛ زمینه‌ساز انتخاب همسر شایسته
وی در لابه‌لای سخنان خود به ملاک‌ها و معیارهای انتخاب همسر مناسب نیز اشاره و در این مورد اظهار کرد: بهترین ملاک‌ها در کتاب‌های دینی در رأس آنان قرآن ذکر شده است. جوانان اگر ارتباط خود با معنا و مفهوم قرآن را گسترش دهند قطعا می‌توانند معیارهای بهتری را برای انتخاب همسر داشته باشند و به ملاک‌های مورد نظر خدا، نزدیک‌تر شوند.

اصول دینی و اخلاقی؛ معیار اصلی ازدواج جوانان
حافظ کل قرآن در مورد نحوه آشنایی پسران و دختران در شرف ازدواج به صورت سنتی و مدرن امروزی(آشنایی در دانشگاه یا فضای مجازی) نیز تصریح کرد: لازم نیست حتما ازدواج‌ها سنتی باشد اما برای انتخاب لازم است اصول دین، اخلاق، انسانیت، مباحث قرآنی، اعتقادی، خانوادگی مو‌به‌مو اجرا شود. دختران و پسران مطالعاتی قبل از ازدواج داشته باشند و با چشمانی بسته پیش نروند.

ازدواجی موفق در سایه‌سار قرآن/ ناگفته‌هایی از زندگی مشترک یک حافظ کل
به گزارش ایکنا، محمد فرجی، همسر خانم سعیدی و مؤلف کتاب چهار عامل ازدواج موفق و زندگی سعادتمندانه در ادامه گفت‌و‌گو گفت: به نظر من ازدواج یکی از عرصه‌های مهم زندگی است. اگر در ازدواج انتخابی مناسب باشد به انسان احساس خوب و لذت‌بخشی می‌دهد. اگر هم انتخاب اشتباه باشد تبعاتی گاه جبران‌ناپذیر دارد و باعث می‌شود سختی‌های زیادی به هر دو طرف تحمیل شود.

طلاق، یک فرایند فرسایشی است
وی ادامه‌ داد: گاه جوانان می‌گویند طلاق را برای روزهای عدم سازش گذاشته‌اند اما طلاق فرایند فرسایشی و آسیب‌های فراوان روحی برای هر دو طرف دارد. چون ازدواج انتخاب مهمی است من هم به مهم بودن آن واقف بودم و حاضر نبودم بی‌گدار به آب بزنم، انسان وقتی که قرار است با یک نفر ازدواج کرده و تاثیرات آن نیز بسیار مهم است؛ می‌طلبد که دقت لازم صورت گیرد. من در ازدواج دنبال کسی بودم که بالاتر از حد معمول باشد، از خودم بهتر باشد و مرا کامل‌تر کند. بین گزینه‌هایی که می‌توان انتخاب کرد به ذهنم رسید که اگر همسرم قرآنی باشد یا در زمینه معنویات پیشتاز باشد بهتر از بقیه افراد است.
فرجی همچنین از تأثیرات زندگی با حافظ قرآن می‌گوید؛ انسان با هرچه مأنوس باشد قطعاً زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حال اگر مؤانست‌ها با قرآن باشد حتماً سراسر زندگی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. آثار کلام وحی در رفتار، گفتار و اعمال فرد قرآنی جاری است. من بار‌ها و بار‌ها شاهد بودم موارد متعددی پیش آمده است که اگر خانم معمولی که با قرآن انس ندارد؛ بود این تصمیم‌ها را نمی‌گرفت. البته این به آن معنا نیست که افراد قرآنی با دنیا و‌محیط بیگانه هستند. در زندگی ما هم مثل تمام افراد جامعه مشکلات وجود دارد اما نوع برخورد و نوع نگرش همسرم به خاطر حافظ بودن با دیگر بانوانی که با قرآن و معنویات بیگانه است متفاوت می‌باشد.

حفظ قرآن سهل و ممتنع است
مولف کتاب چهار عامل ازدواج موفق و زندگی سعادتمندانه اضافه کرد: حفظ قرآن کار سختی است و برای ورود در این رشته باید همت والا داشت. حفظ قرآن سهل و ممتنع است. از این بابت سهل است که خدا شیرینی و حلاوت گذارده است اما از جهتی سخت است که باید زیاد مرور کرد، شاید من اگر در سن بالاتر اقدام به حفظ کردم نتوانستم حافظ کل باشم. گاه ممکن است قرآن را هم خوب حفظ کنیم اگر مرور نشود بعد از یک هفته فراموش شود. بنده حافظ ۴ جزء هستم اما متاسفانه نتوانستم به نتیجه کامل برسم.

تشویق به حفظ قرآن از سنین کودکی
وی همچنین به شروع حفظ در سنین کودکی و نوجوانی اشاره کرد و گفت: محمدصالح با تشویق و هدیه کلی صفحات را حفظ می‌کند اما برای سن‌های بالاتر جایزه مشوق نیست. بهتر است والدین اگر قصد دارند فرزندانشان حافظ باشند آنان را از سنین کودکی تشویق کنند. پسرم ۸ سال است که بیشتر زحمتش با خانم سعیدی است و به بهانه جایزه از خوردنی‌ها تا هدیه‌های مختلف به حفظ و حرکت در مسیر قرآن تشویقش می‌کنم. فعلآ در حوزه حفظ ورود پیدا کرده امید است در سال‌های آینده با مفاهیم قرآن نیز آشنا شود. هم‌و‌غم من و مادرش این است که محمد صالح حافظ شود.

ازدواجی موفق در سایه‌سار قرآن/ ناگفته‌هایی از زندگی مشترک یک حافظ کل
خانم سعیدی در مورد تربیت فرزند و نحوه آموزش قرآن به فرزندش گفت: حفظ کار راحتی نیست. ما می‌دانیم حفظ برای محمد‌صالح سخت است اما سعی داریم به بهانه‌های مختلف حرکت در این مسیر را آسان کنیم. خرید اسباب‌بازی‌های مورد علاقه یا خوردنی‌ها باعث می‌شود حفظ برای او راحت‌تر باشد.
در حین صحبت در این مورد چشمم به گوشه اتاق که ماشین‌بازی‌های محمد‌صالح بود افتاد و از خانم سعیدی در مورد سخت‌گیری خانواده‌ها و جلوگیری از بازی‌های کودکانه پرسیدم که اظهار کرد: بچه‌ها برای آموزش کلاس می‌روند و باید طبق برنامه پیش روند تا عقب نیفتند. پسرم هر جلسه ۵ خط حفظ می‌کند که باید این برنامه ثابت را داشته باشیم. اما فعالیت در این رشته نباید باعث شود تا فرزند را از بازی محروم کنیم. خیلی اوقات من و محمدصالح در منزل والیبال‌بازی می‌کنیم و یک آیه من تلاوت می‌کنم یک آیه او تا آیات در حین بازی در ذهن او نقش ببندد و مرور خود را انجام دهد. گاهی هم به تمرکز خاص‌تری نیاز داریم که ۵ دقیقه وقت را صرف خواندن می‌کنیم.

بانوان شاغل، با برنامه‌ریزی می‌توانند به امورات منزل برسند
خانم سعیدی در بخشی از سخنان خود در مورد برنامه‌ریزی زندگی‌اش می‌گوید؛ خوشبختانه شغل سختی ندارم و بیشتر اوقات خود را در کنار همسر و پسرم سپری می‌کنم. با محمدصالح با هم از منزل خارج و با هم وارد می‌شویم. خانم‌های شاغل برای زندگی برنامه‌ریزی خاص‌تری دارند. سعی داریم با برنامه‌ریزی از زندگی عقب نباشیم. برای من هم همینطور است گاه برنامه‌ریزی درست باعث شده من به عنوان بانوی شاغل بهتر به امورات منزل رسیدگی کنم.

موفقیت فرزند؛ دلچسب‌تر از کسب رتبه‌
از خانم سعیدی خواستم یکی از خاطرات شیرین زندگی خود را بگوید، که آقای فرجی به مزاح گفت خاطره شیرینی ندارد، حافظ کل حضور فرزند خود در مسابقات قرآن و محافل قرآنی را جزو بهترین خاطرات زندگی خود معرفی می‌کند و موفقیت فرزند را دلچسب‌تر از کسب رتبه‌های خود می‌داند.

سفر کربلا؛ به یادماندنی‌ترین سفر
از سفرهای خانوادگی خانم سعیدی پرسیدم که گفت: همسرم بسیار اهل مسافرت است و خانوادگی بسیار سفر می‌رویم. سفرهای قرآنی به عنوان داور یا متسابق نیز بسیار رفتم. سفر به مالزی یکی از سفرهای خوب قرآنی من می‌باشد. هر سال بیشتر از ۱۰ بار سفر قرآنی می‌روم که بعد از این همه سال به جاهای دیدنی و خوش بودن خیلی فکر نمی‌کنم. سفر به کربلا با خانواده حلاوت و خاطره به یادماندنی بود.
فرجی در بخش دیگر از سخنان خود ابراز کرد: ازدواج وقتی مسیر واقعی خود را طی می‌کند که هدف اصلی قرآن یعنی رسیدن به سکون و آرامش محقق شود. دختر و پسر باید بعد از ازدواج به آرامش برسند. اگر اهداف قرآنی مدنظر باشد زندگی موفقی پیشروی جوانان خواهد بود. اگر بعد از ازدواج و خروج از تازگی‌ها زندگی روی اختلافات را نشان داد و جوانان نتوانستند با استفاده از مولفه‌های گذشت و صبر از این گذرگاه عبور کنند قطعا دچار مشکل می‌شوند. جوانان باید بدانند اگر در سال‌های پس از ازدواج احساس کامل‌تر‌بودن می‌کنند پس ازدواج موفقی داشتند اگر برعکس می‌بینیم محدودتر شده و ناراحت‌تر هستیم پس ازدواج مناسب نبوده است. گاهی بروز مشکلات به واسطه عدم داشتن هنر‌های زناشویی است که طرفین از درک متقابل یکدیگر عاجز هستند و همین عامل باعث بروز اختلافات شده است. در زندگی لازم است طرفین هنر‌های زناشویی را بیاموزند و کتاب‌های مرتبط با این حوزه را قبل از ازدواج مطالعه کنند تا با دانش وارد زندگی شوند.

عدم آموزش هنرهای زندگی به دانش‌آموزان و دانشجویان
وی با انتقاد از سیستم آموزشی برای عدم آموزش هنرهای زندگی به دانش‌آموزان و دانشجویان بیان کرد: بنده در محیط دانشگاه شاهد خامی دانشجویان هستم، دانشجویی که به سن ازدواج رسیده است هنوز نوع رفتار با همسر و خانواده همسر را بلد نیست، دانشجویان نمی‌توانند بین ملاک‌های اصلی با زیبایی، پول، خانواده، مدرک تحصیلی و دیگر معیارها تفکیک قائل شوند و از میزان اهمیت هر یک از ملاک‌ها شناختی ندارند. مسؤلانی که در حوزه فرهنگی فعالیت دارند در این حوزه مقصر هستند که اطلاعات لازم را نمی‌دهند و دانشجو را با انبوهی از کتب درسی سرگرم می‌کنند.
صاحب اثر چهار عامل ازدواج موفق و زندگی سعادتمندانه در بخش دیگر از سخنان خود بروز اختلافات سلیقه‌ای، عقیدتی و ... را جزو لاینفک زندگی زناشویی خواند و تصریح کرد: اختلاف سلیقه در زندگی‌ها وجود دارد اما نوع برخورد با آن مهم‌تر است، زن و مرد هیچگاه صدرصد مانند هم نیستند و ممکن است در زمینه‌هایی اختلاف وجود داشته باشند یا زمینه‌ای پیش آید که زمینه اختلاف شود، بروز اختلاف روندی طبیعی است اما چگونگی رفتار زوجین و‌هنر گذر از اختلافات بسیار حائز اهمیت است. گاه جوانان فکر می‌کنند کوتاه آمدن در زندگی مساوی است با غرور فرد مقابل یا کوتاه آمدن برابر است با میدان‌داری همسر. در واقع اینطور نیست و این موارد طرز فکرهای اشتباه در زندگی است، تجربه شخصی بنده و نتیجه مطالعات من حاکی از این است که عرصه زندگی زناشویی عرصه تقابل و تفاهم است، زندگی مشترک تنها میدانی است که کوتاه آمدن در آن به ضرر انسان تمام نمی‌شود ولو اگر حق با او باشد.

رقم خوردن بهترین خاطرات در سفرها
محمد فرجی در مورد بهترین خاطره خود گفت: عقیده بنده این است که با حفظ عدالت در سفرها والدین یکی از ما و‌ یا حتی پدر بزرگ و مادربزرگ‌ها همراه باشند. دوست دارم بزرگترها از لذت سفر در کنار ما لذت ببرند. در این راستا رعایت عدالت می‌شود گاهی با پدر و مادر من سفر می‌رویم گاه پدر و مادر خانم سعیدی. یکی از سفرهای به یادماندنی بنده سفر به شیراز با همراهی مادر بزرگم بود ایشان علاقه خاصی داشت که آن سال با مادر بزرگ راهی شیراز شدیم و این سفر آخرین سفرش بود. این سفر خاطره خوبی برای مادربزرگ بنده و ما بود.
همسر خانم سعیدی گفت: ازدواج اگر هنرمندانه و خوب انجام شود از هر شیرینی‌ای شیرین‌تر است و اگر اشتباه انجام شود از هر تلخی تلخ‌تر است، چه زن و ‌چه مرد را ویران می‌کند. ازدواج مسیری نیست بشود ساده از آن گذشت و خواب‌گونه عمل کرد. اگر ازدواج در مسیر درست حرکت نکند، منجر به طلاق ثبتی در دفاتر یا طلاق عاطفی می‌شود. آمار بالای طلاق نشان از این دارد که قریب به دو سوم، راه را اشتباه می‌روند. پس سادگی، دلسوزی، عدم مشورت و تحقیق در ازدواج‌ها جایگاهی ندارد. ازدواج عرصه کوته نظری نیست و در مرحله انتخاب باید نهایت دقت را برای انتخاب صحیح به خرج داد وقتی که پیوند شکل گرفت باید از وادی شدت و دقت خارج شده و در ریل تفاهم قرار گرفت.
به گزارش ایکنا، محمد صالح فرجی، فرزند خانم سعیدی، ضمن معرفی خودش با زبانی کودکانه گفت: ۸ ساله است و امسال به کلاس دوم می‌رود.
محمد صالح ادامه داد: تازه کلاس حفظ هم می‌روم در جایی نزدیک منزل. ۵ ساله بودم که به کلاس روخوانی و شش ساله بودم که به کلاس حفظ رفتم و الآن هم سه جزء قرآن را حفظ دارم.

ازدواجی موفق در سایه‌سار قرآن/ ناگفته‌هایی از زندگی مشترک یک حافظ کل
محمدصالح افزود: دوست دارم مثل مادرم حافظ کل بشوم. دوست دارم همیشه با قرآن ارتباط داشته باشم. مسافرت هم دوست دارم مثلا رفتیم شمال، مشهد، کربلا، کاشان و خیلی به من خوش گذشت.
علاقه دیگر محمدصالح فوتبال است که برای پیشرفت به کلاس فوتبال می‌رود. توجه خانواده فرجی به ورزش گواه این است که ورزش با قرآن هیچ منافاتی ندارد و می‌توان یک فوتبالیست قرآنی بود. از محمدصالح در مورد فوتبالیست‌های مطرح دنیا و ایران پرسیدم که به مسی، رونالدو، سوارس و بیراموند اشاره کرد. از بین الگوهای قرآنی نیز نام استاد پرهیزگار، منشاوی، .. را ذکر کرد.

والدین بهترین الگو برای فرزندان
استاد سعیدی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: خانواده‌هایی که قصد دارند فرزندانشان در حوزه قرآن ورود پیدا کنند دقت داشته باشند که خودشان از مباحث قرآنی دور نباشند. برای تربیت و هدایت فرزند در مسیر قرآن توانایی فرزند را لحاظ کرده و توقع خارج از توان کودک یا نوجوان نداشته باشند. اگر والدین علاقه دارند فرزند قرآنی داشته باشند خودشان بهترین الگو برای آنان هستند.
انتهای پیام

captcha