تنیده‌شدن دلالی و انحصارگری با تاروپود اقتصاد کشور
کد خبر: 3738187
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۴
دلالی؛ جلوه‌ای از مفاسد اقتصادی/۴

تنیده‌شدن دلالی و انحصارگری با تاروپود اقتصاد کشور

گروه سیاست و اقتصاد - رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی با بیان اینکه دلالی به صورت سیستماتیک در کشور نهادینه شده است؛ افزود: تاروپود اقتصاد ما به جای آنکه قوانین اقتصادی، تجاری، توزیع و عرضه و تقاضا را در خود جای دهد، سیستم‌های مافیایی، دلالی، رانت و انحصارگری را جایگزین کرده است.

تنیده‌شدن تاروپود اقتصاد کشور در دلالی و انحصارگری
شهرام مرصعی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص یکی از مفاسد اقتصادی حاکم بر جامعه یعنی دلالی و واسطه‌گری اظهار کرد: علت اینکه چرا دلالی در هر مساله‌ای به چشم می‌خورد را باید به صورت ریشه‌ای جست و جو کرد. 

دلالی به صورت سیستماتیک در کشور نهادینه شده است
وی ادامه داد: در حقیقت دلالی روزی به وجود آمد که سیستم اقتصادی بخش تجارت و تاجر را حذف کرد؛ بنابراین باید شخصی جایگزین تاجر می‌شد که کار و وظیفه آنان را انجام می‌داد؛ به طوری که دلالی و دلال صفتی آهسته به وجود آمد، شکل گرفت و در واقع کم کم سیستماتیک و شبکه‌ای شد. دلالی به صورت سیستماتیک در کشور نهادینه شده است؛ یعنی این مساله در کل سیستم اقتصادی کشور جای باز کرده است.
رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی تصریح کرد: این در حالی است که تاروپود اقتصاد ما به جای آنکه قوانین اقتصادی، تجاری، توزیع و عرضه و تقاضا را در خود جای دهد، سیستم‌های مافیایی، دلالی، رانت و انحصارگری را جایگزین کرده است.

روش توزیع از طریق سیستم‌های غیربانکی
مرصعی با بیان اینکه بانک مرکزی توزیع را با روش‌های سیستماتیک بانکی انجام نمی‌دهد، عنوان کرد: این دلالی زمانی به صورت سیستماتیک در می‌آید که بانک مرکزی توزیع سکه و ارز را به جای آنکه از طریق سیستم‌های بانکی انجام دهد، از طریق سیستم‌های غیربانکی صورت می‌دهد. وقتی این اتفاق می افتد، دلالان جایگاه مهم و والایی را پیدا می‌کنند و هنگامی که این دسته از افراد جایگاهی می یابند، صرفا منافع شخصی، گروهی خاص و یا سودهای مافیایی مطرح می‌شود و نه منافع جمع.

وی افزود: بنابراین هنگامی که به صنفی به صورت انتزاعی نگاه می‌شود، این سوال مطرح می‌شود که در این صنف چه میزان دلالی وجود دارد و چقدر این التهاب اخیر مرتبط به دلالی است؟ در پاسخ می‌توان گفت که این معضل ربطی به آن صنف نداشته اما این التهابات دقیقا به خاطر دلالی است که آثار آن نیز به چشم دیده می شود.

کنترل نرخ ارز خارج از دست دولت است
رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر دولت به غلط نرخ دلار را 4200 تومان اعلام می‌کند و حتی نمی‌تواند نرخ دلار را  روی این میزان نگه دارد، در این میان دلالی و واسطه‌گری به کار می‌آید که در نهایت این دلار 4200 تومانی از طریق دلالی وارد بازار می‌شود.

مرصعی با اشاره به اینکه اندیشه دلالی و واسطه گری قبل از تصویب قانونی در ذهن بوده، اظهار کرد: گاهی دلالی و واسطه گری در پشت پرده تصویب قانونی شکل می‌گیرد و آن قانون به اجرا می‌رسد اما  هنگام اجرایی شدن با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم به طوری که در دهه‌های گذشته این بلایا را دیدیم اما باز هم آن را تکرار می‌کنیم. در نهایت دلالی تنها در صنف طلا و جواهر دیده نمی‌شود بلکه در تمام صنوف به چشم می‌خورد به طوری که دلالی در کشور نهادینه شده و از ابتدا و بن‌مایه اشتباه است.

هر جا دلالی رخنه کند، تخریب می‌کند
وی با تأکید بر اینکه البته واضح است که هر جا دلالی رخنه کند، تخریب می‌کند، تصریح کرد: ناگهان دلار 3000 و اندی تومان در یک فاصله زمانی چند ماهه و بسیار کوتاه تبدیل به 11 هزار تومان می‌شود؛ این اتفاق هر سیستم قانونی نظام‌مند منطقی را نابود خواهد کرد. در نتیجه سیستم‌های غیرقانونی و غیرعقلایی که صرفا براساس منافع شخصی هستند و منافع عمومی را پایمال می‌کنند، قطعا جایگزین آن خواهد شد.

مرصعی در خصوص تفاوت نرخ کالایی که به واسطه دلالی عرضه م‌ شود، عنوان کرد: از ابتدای سال واضح بود که به نتیجه مثبتی نخواهیم رسید و افرادی به صورت نامشخص و غیررسمی اقدام به خرید و فروش دلار می‌کنند. اگر سیستم صرافی در کشور جمع نمی‌شد و سیستم‌های رسمی صرافی تاکنون فعالیت داشتند، هرگز با چنین التهاباتی در چند دهه گذشته مواجه نمی‌شدیم.

سیستم اقتصادی که دچار  دلالی شده هرگز راه به جایی نخواهد برد
مرصعی در ارزیابی از دلالی موجود در کشور اظهار کرد: دلالی در هر کشور و جامعه‌ای یک آفت و عیب بشمار می‌رود. سیستم اقتصادی که دچار معضل دلالی و دلال‌صفتی شده، هرگز راه به جایی نخواهد برد چراکه این معضل به عنوان ریشه‌های اصلی فساد اقتصادی در کشور محسوب می‌شود.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی افزود: هیچگاه سیستم اقتصادی ما روی خوشی با این شرایط موجود نخواهد دید. قطعا در آینده اگر این سیستم ادامه یابد، روز به روز با مشکلات عدیدی رو به رو خواهیم شد. مسائل و التهابات اقتصادی یا به عبارتی دیگر شوک‌های اقتصادی را نمی‌توان درمان کرد که یکی از دلایل آن قانون غلط حاکم بر سیستم اقتصادی ماست.

انتهای پیام

captcha