حذف پخش زنده و تقلیل مسابقات کشوری قرآن به ضبط استودیویی/ مسابقاتی بدون بازدید‌کننده
کد خبر: 3738202
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱

حذف پخش زنده و تقلیل مسابقات کشوری قرآن به ضبط استودیویی/ مسابقاتی بدون بازدید‌کننده

مسابقات سراسری قرآن کریم درحالی در شهر قم درحال برگزاری است که این مسابقات به صورت استودیویی و بدون حضور علاقه‌مندان برگزار و تنها پوشش رسانه‌ای آن پخش فایل ضبط‌ شده در آینده از شبکه قرآن است.

به گزارش ایکنا؛ فارس نوشت: چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم چند روزی است که با روش جدید در شهر قم کار خود را آغاز کرده و مرحله مقدماتی آن هم‌اکنون درحال برگزاری است.

این دوره از رقابت‌ها متفاوت از چهل دوره قبل درحال برگزاری است و امسال برای اولین‌بار رقابت‌ها در دو استان برگزار خواهد شد، به این صورت که مرحله مقدماتی رقابت‌ها باحضور برگزیدگان استانی و سهمیه‌ نهاد‌های مختلف در قم باهم رقابت می‌کنند و برگزیدگان دور مقدماتی به فینال رقابت‌ها که شهریور‌ماه در اراک برگزار خواهد شد راه پیدا می‌کنند.

مرحله مقدماتی مسابقات در قالب یک برنامه تلویزیونی برگزار خواهد شد و طی آن شرکت‌کنندگان باحضور در استودیویی که در این زمینه طراحی و ساخته شده و در حضور داوران مسابقات به تلاوت و ارائه محفوظات می‌پردازند و قرار است این رقابت‌ها در آینده در قالب برنامه تلویزیونی و به صورت ضبط شده از شبکه قرآن پخش شود، پس این مرحله از مسابقات پخش زنده ندارد. همچنین دکور برنامه به گونه‌ای طراحی شده که عموم مردم امکان حضور در محل برگزاری رقابت‌ها و تماشای آن از نزدیک را ندارند و اگر کسی علاقه‌مند به دنبال کردن این رقابت‌ها باشد باید مدتی صبر کند تا این رقابت‌ها در آینده به صورت ضبط شده از شبکه قرآن پخش شود.

البته مسئولان استقبال ضعیف مردم از مسابقات را دلیل این کار بیان کرده‌اند اما سؤال اینجاست که آیا بهتر نبود با تبلیغات مناسب و ایجاد امکانات مانند سرویس ایاب و ذهاب و تکریم آنها عموم علاقه‌مندان را برای حضور در سالن مسابقات تشویق کنند؟

عدم هماهنگی با دیگر رسانه‌ها برای پوشش رقابت‌ها و عدم پخش زنده مسابقات از رادیو قرآن و شبکه قرآن سبب شده اخبار چندانی از مسابقات منتشر نشود و تنها خبرهایی از این مسابقات به صورت جسته و گریخته و آن هم به دلیل دغدغه برخی از خبرنگاران برروی خروجی خبرگزاری‌ها قرار مِی‌گیرد. می‌توان گفت مسابقات در سکوت رسانه‌ای در قم درحال برگزاری است و ظاهراً فقط مرحله نهایی مسابقات است که قرار است به صورت زنده پخش شود و این مرحله از مسابقات هم محدود به قاریان و حافظان انگشت‌شماری است که به فینال رقابت‌ها راه یافته‌اند، در حالی که مسابقات سراسری قرآن کریم محل اجتماع سالانه بیش از ۱۰۰ قاری و حافظ کل قرآن طراز اول کشور است و هرکدام از این عزیزان از نخبگان این عرصه محسوب می‌شوند.

برهم خوردن این اجتماع هم از دیگر آسیب‌های روش جدید است و شاید اگر به تیتر اخبار رسانه‌ها در سال‌های گذشته مراجعه کنیم موضوع تازه کردن بازدید‌ها و تبادل تجربیات نخبگان قرآنی کشور طی یک هفته حضور در رقابت‌ها از جمله نقاط مثبت مسابقات بود که همه ساله دیده می‌شد. اما امسال هر شرکت‌کننده به محض حضور در شهر محل برگزاری مسابقات باید فوراً تلاوت کند و همان روز صحن مسابقات را ترک کند.

جریان‌سازی رسانه‌ای و انعکاس گسترده‌تر موضوعی است که مسئولان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف را بر آن داشت که به فکر اعمال تغییرات در مسابقات بیفتند و اواخر سال گذشته روش جدید مسابقات به صورت آزمایشی برگزار، ضبط و در ایام نوروز پخش شد و پس از آن این روش در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان هم اجرا شد اما خروجی رسانه‌ای رقابت‌ها تنها انعکاس ضبط شده و با تأخیر از شبکه قرآن و معارف سیما بود که جریان‌سازی و بازخورد قابل توجهی هم از این نوع انعکاس دیده نشد.

محصور شدن مسابقات به تنها یک رسانه قطعاً جریان‌سازی آن را کمرنگ‌تر خواهد کرد اما باید دید که مسئولان برگزاری رقابت‌ها با چه ادله و منطقی رسانه‌های مختلف را از پوشش مسابقات کنار گذاشته‌اند؟ و آیا این توجیه که فعلاً مرحله مقدماتی رقابت‌ها درحال برگزاری است می‌تواند پاسخ مناسبی برای این سؤال باشد؟

حضور داوران در کنار متسابق موضوعی است که سال‌های خیلی دور در مسابقات دیده می‌شد و بسیاری از شرکت‌کنندگان و اساتید این امر را عاملی برای استرس شرکت‌کننده می‌دانستند از این رو محل استقرار داوران از سالن مسابقات خارج و این عزیزان در اتاقی جداگانه به قضاوت می‌پرداختند. این اتفاق تاجایی پررنگ شد که طی سال‌های اخیر روشی در برگزاری اجرا شد تا داور حتی نام شرکت‌کننده را هم متوجه نشود و فقط با شنیدن صدای او و براساس کد نمره دهد تا قضاوتش به عدالت نزدیک‌تر باشد اما گویا مسابقات در این زمینه یک بازگشت بزرگ به گذشته داشته و مانند سال‌های دور اعضای هیأت داوران دوباره در کنار شرکت‌کننده مستقر شده و آنها جلوی چشمان داور مسابقات تلاوت می‌کنند.

حال باید دید پخش فایل ضبط شده مسابقات آن هم تنها از شبکه قرآن می‌تواند جریان رسانه‌‌ای درخور شأنی برای این رقابت‌ها ایجاد کند و باید دید چرا برگزار‌کنندگان از همه ظرفیت رسانه‌ها اعم از دیداری، شنیداری، مکتوب و دیجیتال برای پوشش رقابت‌ها استفاده نکردند و پخش زنده مسابقات که عاملی برای کمی جذاب کردن رقابت‌ها بود کنار گذاشته شده است.

به هرحال مسابقات سراسری قرآن طی سال‌های اخیر مدام دستخوش تغییرات و آزمون و خطاست و باوجود تحولات فراوان هنوز مسابقات به الگوی واحدی برای برگزاری نرسیده و امیدواریم به زودی شاهد رخ دادن این اتفاق باشیم. 

انتهای پیام

captcha