سهمیه‌های ایثارگران و هیئت‌های علمی ظالمانه است/ بیش از 50 هزار نفر؛ شرکت‌کننده جشنوار‌ه‌های قرآنی
کد خبر: 3742414
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
معاون وزیر بهداشت:

سهمیه‌های ایثارگران و هیئت‌های علمی ظالمانه است/ بیش از 50 هزار نفر؛ شرکت‌کننده جشنوار‌ه‌های قرآنی

گروه سلامت ــ معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی و دینی در وزارت بهداشت افزایش تعداد شرکت کنندگان در جشنوار‌های قرآنی وزارت بهداشت را بزرگترین دستاورد این نهاد در حوزه قرآنی در 40 سالگی انقلاب دانست.

افزایش فعالین قرآنی در وزارت بهداشت دستاورد 40 ساله انقلاب استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمدرضا داود آبادی فراهانی، معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در نشست خبری این وزارتخانه که به مناسبت هفته دولت برگزار شد در پاسخ به پرسش ایکنا در رابطه با وضعیت فعالیت‌های قرآنی در وزارت بهداشت اظهار کرد: در حوزه قرآنی کانون‌های قرآن و عترت فعال بوده و با کانون‌های فرهنگی دیگر مانند کانون‌های جهادی، خیریه و ... مجمع را تشکیل داده‌اند. همچنین ما در سال گذشته جشنواره قرآنی را برگزار کردیم که حدود 50 هزار نفر از دانشجویان، پرسنل و اساتید دانشگاهی‌های علوم پزشکی در آن شرکت کردند. امسال نیز حدود 65 هزار نفر در این جشنواره شرکت کرده که برخی از بخش‌های آن برگزار و برخی دیگر نیز در مهرماه برگزار می‌شود. همچنین امسال وزارت بهداشت میزبان جشنواره قرآنی ملی دانشجویان سراسر کشور بود که دستاوردهای خوبی در این حوزه برای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی به دست آمد.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته دو دوره آموزش تربیت دانشجو معلم قرآن را داشتیم که تعداد زیادی از دانشجویان ما در این دوره‌ها شرکت کردند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا مبنی بر نبود سیاست مشخص قرآنی در برخی جنبه‌های پژوهشی مانند کمیسیون پژوهش و آموزش عالی در نظام سلامت عنوان کرد: ما قبلا این کمیسیون را در مرکز قرآن و عترت فعال کرده بودیم از سوی دیگر شورای توسعه فرهنگ قرآنی طبق مصوبه‌ای به ما اعلام کرده بود که این کمیسیون نباید در مرکز قرآن و عترت باشد، وزارت علوم قبلا این کمیسیون را جدا از مرکز قرآنی خود تشکیل داده بود اما ما آمدیم فردی را در مرکز قرآن و عترت گذاشتیم که جنبه پژوهشی او قوی‌تر بود بنابراین قسمت تبلیغ و ترویج فعالیت قرآنی در بین دانشجویان کمرنگ شد، پس از او فرد دیگری آمد که جنبه تبلیغی و ترویجی وی نسبت به جنبه پژوهشی قویتر بود بر همین اساس تشخیص دادیم مدیریت کمیسیون نباید بر عهده مرکز قرآن و عترت بوده لذا در یک سال اخیر این کمیسیون را مستقل کرده و برای آن دبیرخانه مستقلی در نظر گرفته‌ شد.

تعداد شرکت کنندگان در جشنوار‌ه‌های قرآنی بیش از 50 هزار نفر است

وی همچنین در مورد فعالیت‌های قرآنی وزارت بهداشت در 40 سالگی انقلاب عنوان کرد: افزایش تعداد شرکت کنندگان در جشنوار‌های قرآنی بیش از 50 هزار نفر در این چند ساله بزرگترین دستاورد قرآنی ما بوده است ضمن اینکه هنوز بسته منسجمی را برای ارائه گزارش در آستانه 40 سالگی انقلاب تدوین نکرده‌ایم که باید برنامه ریزی بسته‌ای در شان انقلاب اسلامی به مردم ارائه دهیم.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به دانشجویان بازداشتی وقایع دی‌ماه اظهار کرد: سال گذشته ۱۴ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی بازداشت شدند که یک نفر از آن‌ها به حضور در نماز جمعه سمنان محکوم شده و ۶ نفر تبرئه و و ۶ نفر دیگر نیز هنوز پرونده آن‌ها دادرسی نشده است، ضمن اینکه یک نفر دیگر از دانشجویان در بندر عباس محکوم شده که از جزئیات آن اطلاعی ندارم.

وی افزود: من پرونده‌های دانشجویان وقایع اخیر را ندیده‌ام و نمی‌توانم در مورد آن‌ها قضاوت کنم، مسئولان قضایی می‌گویند پرونده‌های برخی از دانشجویان بازداشتی به دلیل ارتباط با عناصر ضد انقلاب و ... سنگین و پرونده‌های ساده‌ای نیست، اما به طور کلی نمی‌توانیم در مورد این پرونده‌ها قضاوت کنیم.

فراهانی تأکید کرد: حبس‌های سنگین برای دانشجویان به هیچ عنوان قابل قبول نیست ما در خصوص این موضوع بین همه نهاد‌های دانشگاهی اعم از وزارت علوم، نهاد نمایندگی رهبری، در دانشگاهها، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد و ... هم فکری کرده و در تلاش هستیم که برخورد‌های سنگینی با دانشجویان صورت نگیرد؛ در این راستا دیدارهاییی را مدیران قوه قضاییه داشته و امیدواریم در این زمینه گشایشی صورت گرفته و محکومیت دانشجویان در دادگاه‌های تجدید نظر کاهش پیدا کند.

فراهانی عنوان کرد: فضای دانشگاه‌ها پیش از دولت یازدهم فضای مرده‌ای بود، در دولت یازدهم فضای مناسبی را ایجاد کرده گرچه هنوز به ایده‌آل‌های مناسب نرسیده‌ایم، شعار رئیس جمهور در خصوص وجود فضای امن به جای امنیتی شدن دانشگاه‌ها هنوز تحقق پیدا نکرده است، از سوی دیگر مسئولان امنیتی نباید فرمایش رهبر معظم انقلاب مربوط به فضای آزاد دانشگاه‌ها را مخدوش کنند.

فراهانی در ادامه با تأکید بر ضرورت انسجام داخلی کشور برای مقابله با تهدیدات روزافزون آمریکا یادآور شد: مشکل فعلی ما دشمن خارجی نیست بلکه ما امروزه به انسجام داخلی نیاز داریم اگر این انسجام همانند دوران جنگ که همه مردم با یکدیگر همدل و یکدل بودند وجود داشته باشند بسیاری از مشکلات حل می‌شود. باید اعتماد بین ملت و دولت شکل بگیرد متاسفانه در حال حاضر بین ملت و حاکمیت شکافی ایجاد شده و این موضوع بسیار نگران کننده است و اگر حاکمیت در عمل به مردم اعتماد واقعی داشته باشند فرصت‌های لازم را برای آن‌ها ایجاد کنند مطمئنا آن‌ها نیز با حاکمیت یک دل شده و بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

سهمیه‌های ایثارگران و هیئت‌های علمی ظالمانه است

معاون وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به سهمیه‌های ایثارگران و هیئت‌های علمی را ظالمانه خواند و تصریح کرد: در گذشته و پس از پایان جنگ سهمیه‌ای برای ایثارگران در نظر گرفته شد که امری معقول بود چرا که رزمنده‌ای که باید در کنار ما برای حضور در دانشگاه‌ها رقابت می‌کرد، اما زندگی خود را صرف جنگ و جهاد کرد، یا اینکه عده‌ای به عنوان جانباز شیمیایی در عرصه جنگ قطع نخاع شدند، سهمیه‌هایی برای جانبازان و فرزندان آن‌ها نیز در نظر گرفته شد که این موضوع هم به نظر من تبعیض نبود و خیلی هم خوب بود. اما اینکه یک دفعه مجلس قانونی را تثبیت کند تا فرزندان افرادی که ۳۰ سال از حضور در جبهه جنگ گذشته است از سهمیه ۵ درصدی برای ورود به دانشگاه‌ها استفاده کنند کاملا ظالمانه است. شبیه این قانون برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها است که فرزندان آن‌ها می‌توانند در دانشگاه آن استاد دانشگاه تحصیل کنند این هم ظالمانه است.

ما ایثارگران اجرای این قانون را توهین به خود می‌دانیم

وی یادآور شد: من خودم در جبهه جنگ حضور داشتم و فرزندان من از قانون سهمیه ۵ درصدی ایثارگران برای ورود به دانشگاه‌ها منتفع می‌شدند، اما با قاطعیت می‌گویم این قانون کاملا ظالمانه است و فرهنگ ایثارگران و شهادت را تخریب می‌کند و ما ایثارگران اجرای این قانون را توهین به خود می‌دانیم. چرا باید فرزند من از این اقدام ایثارگران سود ببرند.

فراهانی بیان کرد: قانون سهمیه ۲۵ درصدی خانواده شهدا به گونه‌ای بود که سال گذشته فقط ۴ درصد فرزندان خانواده شهدا توانستند برای ورود به دانشگاه‌ها از آن استفاده کنند، چون در واقعیت عملی نبود چرا که درصد کمتری از فرزندان شهدا وجود داشتند که بخواهند وارد دانشگاه‌ها شوند، اما با مصوبه ۵ درصدی سهمیه ایثارگران، چنانجه اگر ظرفیت سهمیه ۲۰ درصدی نیز خالی بماند فرزندان ایثارگران بتوانند از آن استفاده کنند. در واقع آن ۲۵ درصد سهمیه فرزندان شهدا به فرزندان ایثارگران اختصاص پیدا کند.

فراهانی در ادامه با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در حوزه فرهنگی دانشجویان وزارت بهداشت، عنوان کرد: در این حوزه سال گذشته دو نشست مهم برگزار شد؛ که در نشست اول ۵۰۰ نفر از دبیران کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های پزشکی حضور پیدا کردند و نشستی نیز هفته گذشته در اصفهان برگزار شد.

وی افزود: در این نشست‌ها نیز هفته گذشته توانمند سازی مدیران کانون‌های فرهنگی، راه اندازی استارت آپ‌های دانشجویی در عرصه فرهنگی را مطرح شد، ضمن اینکه آیین‌نامه مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی تصویب شد، ما در عرصه کار‌های فرهنگی مصوبه‌ای از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم، اما جای خالی این مصوبه برای مجامع تخصصی کانون‌ها وجود داشت که خوشبختانه این آیین نامه نیز تنظیم و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

به گزارش ایکنا فراهانی همچنین در این نشست به موضوعاتی مانند افزایش سرانه خوابگاه‌های دانشجویی، المپیاد‌های ورزشی و جشنواره‌های فرهنگی این وزارت خانه پرداخت و توضیحاتی را در این مورد ارائه داد.


انتهای پیام

 

captcha