سال‌های آخر محصولات دیجیتال حوزه دین و قرآن/ وقتی محتوا و خلاقیت داریم اما حمایت نه!
کد خبر: 3757810
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
مشهدی هشدار داد:

سال‌های آخر محصولات دیجیتال حوزه دین و قرآن/ وقتی محتوا و خلاقیت داریم اما حمایت نه!

گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی ضمن هشدار از اینکه احتمال می‌رود سال‌های آخر تولید محصولات دیجیتالی در حوزه دین و قرآن باشد و شاید از چند سال دیگر بستر و تولید فاخر و مناسبی را در حوزه دین و قرآن نداشته باشیم، گفت: امروز محتوا و خلاقیت داریم اما از تولید حمایت نمی‌شود و اگر همین روند ادامه داشته باشد تا چند سال دیگر به کلی روند تولید آثار و محصولات دینی و قرآنی دیجیتال به صفر خواهد رسید.

سعید مشهدی، رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی، در گفت‎وگو با ایکنا، درباره خدماتی که این مؤسسه به تولیدکنندگان محصولات دیجیتال حوزه دین و قرآن می‎دهد گفت: کاری که مؤسسه در حال انجام آن است، به‌ نوعی ترکیبی از همه مؤسساتی است که در قم حضور دارند و مشغول تولید و فعالیت در حوزه محصولات دیجیتال دینی و قرآنی هستند. در واقع ما کارهایی را که در حوزه دیجیتال یک شرکت و یا مؤسسه نمی‌تواند انجام دهد و یا از عهده آن برنمی‌آید با مشارکت انجام می‎دهیم.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: برگزاری یک نمایشگاه یا برگزاری یک جشنواره، تولید و حتی انتقال و آوردن تکنولوژی هزینه‌های بسیار بالایی را در پی دارد. لذا به این سمت می‌رویم که بتوانیم این فعالیت‌ها را انجام دهیم تا در حوزه محصولات دینی و قرآنی با علم روز دنیا پیش برویم.

رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی افزود: متأسفانه این روزها اکثر شرکت‌های تولیدکننده محتوای مذهبی اسلامی در حوزه دیجیتال وضع اقتصادی مناسبی ندارند و به نوعی همه آن‌ها با شرایط بد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ در این میان عدم حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این حوزه یکی از نقاط ضعف تولید در این عرصه است.

مشهدی با تأکید بر اینکه رسانه‌های دیجیتال در کشور باید به عنوان زیرساخت تمام بستر‌های فرهنگی کشور شناخته شوند، تصریح کرد: این جریان امروز برعکس شده است؛ به‌ نوعی که رسانه‌های دیجیتال مظلوم واقع شده و دیده نمی‌شوند و سایر بخش‌های دیگر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت شده‌اند. همین مسئله باعث شده که امروز مؤسسات دیجیتال نتوانند آن طور که باید پرقدرت عمل کنند و از تمام توان خود در این عرصه به درستی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه حوزه دیجیتال می‌تواند فضای کسب و کار کشور را ارتقا دهد و ارزآوری و گردش مالی بسیاری را برای کشور رقم بزند، اضافه کرد: متأسفانه این جریان امروز مشاهده نمی‎شود. در حالی که گردش مالی حوزه رسانه‌های دیجیتال چندین هزار میلیارد تومان است، اما به واسطه عدم مدیریت فعالان و مسئولان این حوزه که حمایت درستی از این موضوع نمی‌کنند و پای کار نمی‌آیند محتوای باکیفیت به دست مخاطب نمی‌رسد و نمی‌توان کار فاخر فرهنگی و مذهبی در این حوزه انجام داد.

شیبی رو به سقوط!

رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی در ادامه به ایکنا گفت: شاید امسال برخی از محصولات و آثار قرآنی و دینی مؤسسات این حوزه تولید شود، اما به شدت تولید این محصولات رو به کاهش و نزدیک به صفر است؛ بر همین اساس و روند احتمال می‌رود که سال‌های پایانی تولید محصولات دیجیتالی در حوزه دینی و قرآنی باشد و شاید از چند سال دیگر بستر و تولید فاخر و مناسبی در حوزه دین و قرآن وجود نداشته باشد.

مشهدی با تأکید به اینکه امروز محتوا و خلاقیت در کنار حمایت از تولید می‎تواند موفقیت‎آمیز باشد، یادآور شد: در حال حاضر هم محتوا داریم و هم ایده‌پردازان خلاق در این عرصه، اما با این حال تولیدات دینی و قرآنی در حوزه دیجیتال شاید به سالی چهار یا پنج مورد می‌رسد و اگر همین روند ادامه داشته باشد تا چند سال دیگر به کلی این آثار و محصولات به صفر خواهند رسید و در صورت ادامه این روند دیگر شاهد تولید محصولات دینی و قرآنی  نخواهیم بود؛ اگر مدیران و مسئولان امروز به میدان نیایند‌، به زودی نمی‎توانیم محصول جدیدی را در این زمینه عرضه کنیم.

انتهای پیام

 

captcha