جایزه جهانی اربعین میزبان آثار هنرمندان 25 کشور شد/ راهپیمایی اربعین شکل سیاحتی به خود نگیرد
کد خبر: 3758272
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
گزارش ایکنا از اعطای جایزه جهانی اربعین؛

جایزه جهانی اربعین میزبان آثار هنرمندان 25 کشور شد/ راهپیمایی اربعین شکل سیاحتی به خود نگیرد

گروه هنر ــ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر در آیین اختتامیه جایزه جهانی اربعین گفت: برای اینکه مروج فرهنگ عاشورا باشیم نباید به پیاده‌روی اربعین به عنوان یک سفر سیاحتی نگاه کنیم.

جایزه جهانی اربعین میزبان آثار هنرمندان 25 کشور شد/ راهپیمایی اربعین، شکل سیاحتی به خود نگیرد
به گزارش ایکنا، آیین اختتامیه چهارمین جایزه جهانی اربعین با حضور جمعی از مقامات داخلی و خارجی امروز اول آبان‌ماه در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد. در این رویداد هنری میهمانانی چون آیت‌الله تسخیری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، سفرای کشور‌های اسلامی و جمعی از هنرمندان حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم سیدمحمدحسین هاشمی، معاون همکار‌ی‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در سخنانی اظهار کرد: از تمام افرادی که دعوت ما را برای حضور در این اتفاق ارزشی قبول کردند به ویژه از بزرگانی چون آیت‌الله تسخیری و حجت‌الاسلام قاضی عسکر برای شرفیابی به این مراسم تشکر می‌کنم. جایزه اربعین امسال چهارمین دوره خود را به پایان می‌رساند و به تبع آن فراخوان پنجمین دوره نیز از امروز اجرا می‌شود.
راهپیمایی اربعین مروج فرهنگ عاشوراست
وی افزود: آثاری که در این جایزه حضور دارند تنها تصویرگر گوشه‌ای از عظمت کربلا هستند، اما سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با راه‌اندازی چنین جایزه‌ای سعی دارد گوشه‌ای از راهپیمایی اربعین را به تصویر بکشد. خوشبختانه استقبال مردم از این رویداد بیش از حد تصور ما بود، به نحوی که در دوره چهارم در مقایسه با سال قبل تعداد متقاضیان برای حضور در این رویداد هنری دوبرابر بود. عراق، بوسنی، هند، ایتالیا، استرالیا، افغانستان، آذربایجان و ترکیه از جمله کشور‌هایی هستند که در این جایزه متقاضی حضور هستند. ضمناً در جایزه جهانی اربعین امسال ۱۵ برگزیده خواهیم داشت.
جایزه جهانی اربعین میزبان آثار هنرمندان 25 کشور شد/ راهپیمایی اربعین، شکل سیاحتی به خود نگیرد
در ادامه این مراسم ابوذر ابراهیمی ترکمان، ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) اظهار کرد: اباعبدالله(ع) شخصیتی بی‌بدیل در جهان اسلام است که همه دنیا به او با دیده احترام می‌نگرند. درباره عاشورا باید بگویم، بشر در به وجود آمدن اتفاقات نقش دارد، اما در ماندگاری آن هیچ نقشی ندارد. این گفته را درباره کربلا به خوبی می‌توانیم مشاهده کنیم، زیرا با گذشت ۱۴۰۰ سال این واقعه ماندگار شده و این اتفاق هم به خواست خدا رخ داده است.
وی درباره ویژگی‌های هنر در پرداختن به آموزه‌های عاشورایی تصریح کرد: هنر زبانی است که با احساس و قلب سروکار دارد و به راحتی بر دل می‌نشیند. به همین جهت سخن گفتن در این حوزه با زبان هنر جذابیت بسیاری بالایی دارد که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم و بدین سبب سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سعی کرده با بهره‌گیری از زبان هنر به بهترین نحو در ترویج فرهنگ عاشورا بکوشد.
ترکمان در پایان گفت: لازم است در این آیین از دولت و ملت عراق برای میزبانی شایسته از زائران اربعین بسیار تشکر کنم. آن‌ها با جان و دل از خانه و سرمایه خود هزینه می‌کنند تا میزبانانی شایسته برای ایرانیان و سایر زائران اباعبدالله(ع) باشند.
جایزه جهانی اربعین میزبان آثار هنرمندان 25 کشور شد/ راهپیمایی اربعین، شکل سیاحتی به خود نگیرد
پس از سخنان رئیس سازمان، نقالی با محوریت حضرت ابوالفضل(ع) و امام حسین(ع) اجرا شد و بعد از آن حجت‌الاسلام علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج، در سخنانی تصریح کرد: یکی از علایق من همیشه ثبت عظمت راهپیمایی اربعین بود. برای همین وقتی دریافتم چنین جایزه‌ای برگزار می‌شود بسیار خوشحال شدم، چون زیبایی‌هایی که در این راهپیمایی مشاهده می‌شود، قابل وصف نیست. البته مسلماً تمام عظمت حاکم در این راهپیمایی را نمی‌توان با زبان فیلم و تصویر نشان داد، اما هر تلاشی در این زمینه قابل تقدیر است.
فقط مسلمانان مرید امام حسین(ع) نیستند
وی ادامه داد: درباره اربعین جالب است که بدانید فقط مسلمانان نیستند که در راهپیمایی اربعین حضور دارند، بلکه از ادیان دیگر هم در این رویداد حاضر می‌شوند. دلیل این اتفاق نیز این است که پیام عاشورا، آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی است. برای همین فرقی نمی‌کند مسلمان، مسیحی یا یهودی باشی، بلکه آنچه اهمیت دارد انسانیت است که مردم را جذب قیام عاشورا می‌کند. با این توضیح اهل تسنن نیز عاشقانه در ایام اربعین حضور پیدا می‌کنند و این اتفاق قدمی خوب و مثبت در جهان اسلام است.
جایزه جهانی اربعین میزبان آثار هنرمندان 25 کشور شد/ راهپیمایی اربعین، شکل سیاحتی به خود نگیرد
سرپرست حجاج با بیان اینکه شعار‌های عاشورا همه‌پسند است، تصریح کرد: شعار‌های اربعین علاوه بر اینکه جهان اسلام را به یکدیگر نزدیک می‌کند، انتظار می‌رود انگیزه‌ای باشد تا به واسطه آن مردم در مقابل ظلم و ستم به پا خیزند. برای همین است که برخی از معاندان با چنین رویداد‌هایی مخالفت می‌کنند.
حجت‌الاسلام قاضی عسکر تأکید کرد: توصیه جدی من این است که راهپیمایی اربعین فقط شکل سیاحتی به خود نگیرد، بلکه باید در این رویداد فرهنگ عاشورا ترویج داده شود. این خواسته اگر محقق شود، در آینده‌ای نزدیک به دستاورد‌هایی خواهم رسید که دنیا را در مقابل جهان اسلام مبهوت خواهد کرد.
در بخش پایانی این مراسم امیر علی جوادیان، نماینده هیئت داوران، بیانیه چهارمین جایزه جهانی اربعین را قرائت کرد و در ادامه برگزیده سه بخش فیلم، عکس و سفرنامه به شرح زیر اعلام شدند:
جایزه جهانی اربعین میزبان آثار هنرمندان 25 کشور شد/ راهپیمایی اربعین، شکل سیاحتی به خود نگیرد
فیلم
۱ - محمد مجید الیاسری (عراق)
۲ - سیدمجتبی خیام الحسینی (ایران)
۳ - معصومه احمدی (افغانستان) رضیه میر عنایت (ایران)
۴ - محمد طالبی (ایران)
۵ - نورالدین میر جوادف (اذربایجان) جامعه المصطفی
سفرنامه
۱ - سباستیانو کاپوتو (ایتالیا) رضا احسانی (ایران)
۲ - حمد حنیف بیسمی (استرالیا) فوزیه بیسمی (استرالیا)
۳ - جمیلیه خزایی (عراق) نرگس فیضی (افغانستان)
۴ - عبدالرضا کوهانی (ایران)
۵ - احمد بهشتی (افغانستان)
عکاسی
۱ - احمد عبدالامیر (عراق) یاسمین مردان (بوسنی)
۲- محمد ایلیا (هند) امیر حسین کمالی (ایران)
۳- مهدی مؤمنی (پاکستان) علی شعبانی (ایران)
۴- علی رضویان (ایران)
۵ - معصومه قره قوش (ترکیه)
گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.
انتهای پیام
captcha