طرح نهضت ملی حفظ قرآن در مدارس؛ دلبرانه یا سخت‌گیرانه
کد خبر: 3758283
تعداد نظرات: ۱۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴

طرح نهضت ملی حفظ قرآن در مدارس؛ دلبرانه یا سخت‌گیرانه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از ابتدای سال تحصیلی جدید، طی ابلاغیه‌ای از معاونت پرورشی آموزش و پرورش طرح نهضت حفظ جزء سی قرآن در مدارس کشور اجرایی می‌شود. آیا این طرح می‌تواند همه دانش‌آموزان را با خود همسو کند؟

طرح نهضت ملی حفظ قرآن در مدارس؛ دلبرانه یا سخت‌گیرانهبه گزارش ایکنا؛ مقوله حفظ آیات قرآن همیشه مورد توجه فرهیختگان ایرانی اعم از اندیشمندان، دانشمندان و حتی شعرای این سرزمین بوده است و در دهه‌های اخیر به دلیل اهتمام به این امر و معرفی حافظان کل به نام قله‌های قرآنی کشور و حضور این افراد در میان اقشار مختلف به ویژه در میان نوجوانان به عنوان الگو و سپس تأسیس مؤسسات مردم‌نهاد برای پرورش حافظان قرآن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

اهمیت و ضرورت حفظ قرآن کریم نیاز به تأکید ندارد و همگان خوب می‌دانیم که دیگر کشورهای مسلمان پیش از ما از نظر تعداد حافظان قرآن گوی سبقت را ربوده‌اند، اما رسیدن به این مقوله مهم که چند سالی است سازوکاری دارد و با عنوان ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و زیرنظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیش می‌رود، آموزش و پرورش را در جایگاه یکی از بازوان اجرایی خود برگزیده است.

بهترین سنین برای فراگیری هر مطلبی و یا به خاطر سپردن آن قطعاً سنین کودکی و نوجوانی است و حفظ قرآن نیز در این سنین پایدارتر خواهد بود، اما این مهم چگونه باید حاصل شود؟ آیا اجرای یک طرح آن هم با عنوان بزرگ «طرح ملی» و به صورت ابلاغی به تمامی مدارس مقطع ابتدایی کشور که دانش‌آموزانی با سطوح مختلف استعداد و توانایی حضور دارند و برخی از آنان توانایی کمی برای حفظیات دارند، شیوه صحیح و کارشناسانه‌ای است؟

از ابتدای سال تحصیلی جدید، ابلاغیه‌ای را معاونت پرورشی آموزش و پرورش برای اجرای طرح ملی حفظ جز سی با عنوان «طرح و شیوه‌نامه اجرایی نهضت ملی حفظ قرآن کریم» با تأکید بر حفظ جزء سی قرآن با محوریت مدارس ابتدایی ارسال کرده است.

تشویق عموم مردم به حفظ جزء سی، که هم‌اکنون در قالب طرح «بشارت 1452» در رسانه ملی اجرا می‌شود، قابل قبول است؛  زیرا جنبه تشویقی آن اهمیت دارد و مدت‌زمان اجرای آن بیشتر است و مخاطب را با خود همسو می‌کند، چنان‌که در برخورد با بسیاری از حافظان کل قرآن می‌شنویم که مشوق اولیه و ترغیب‌کننده آنان برای حفظ قرآن طرح‌های قبلی یعنی 1441 تا 1451 (هر سال رسانه ملی با محوریت یک سوره یا بخشی از قرآن مخاطبانش را درگیر روخوانی، روان‌خوانی، حفظ و ... می‌کند) بوده، اما مدتی است که شاهد تماس‌های مکرر از سراسر کشورهستیم که مربیان از اجباری بودن اجرای این طرح در مدارس گلایه‌مند هستند و درخواست می‌کنند تا این خبرگزاری تخصصی قرآنی درباره حواشی اجرای این طرح را بررسی کند.

این مربیان گلایه دارند که برخی از دانش‌آموزان قادر به همراهی با این طرح نیستند و آنان نگران هستند که به جای انس و اشتیاق با قرآن، دوری و دلزگی حاصل شود. آیا در این طرح برای چنین دانش‌آموزانی نیز تدبیری شده است؟

به‌ هر حال در سند بنیادین آموزش و پرورش به وظیفه اصلی آن که ایجاد سواد قرآنی و تسلط همگان به روخوانی و روان‌خوانی قرآن است تأکید شده است. همچنین اجرای چنین طرح‌هایی باید به صورت فوق برنامه مد نظر قرار گیرد یا در قالب موارد تشویقی صرف یا در دارالقرآن‌‌های تحت نظر این وزارتخانه اجرا شود.

به‌ هر حال نگرانی‌های مطرح شده قابل بررسی است و این پرسش مهم را مطرح می‌کند که تا چه‌ میزان اجرای این طرح کارشناسانه بوده و از تجربیات ادوار قبل نیز بهره‌ گرفته شده است؟

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱۱۲
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۷
نجفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۱۶:۱۰
0
1
با سلام ، طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم با محوریت حفظ جزء سی ام در مدارس کل کشور اجرا می شود (با تأکید بر مقطع ابتدایی)؛ اما این طرح کاملا داوطلبانه است و هیچ اجباری در پیوستن به این طرح وجود ندارد. در صورتی که در نقطه ای از کشور مسأله اجبار اتفاق افتاده است، حتما با ذکر سند با اداره قرآن، عترت و نماز نواحی تماس حاصل شود. ضمن اینکه چشم انداز این طرح جذب 10 درصد دانش آموزان است. این طرح، طرح بسیار خوبی است و نیاز به حمایت رسانه ها دارد. اگر این طرح ادامه دار باشد، با توجه به سطح وسیع تحت پوشش، ظرف مدت چند سال، خروجی بسیار مطلوبی را شاهد خواهیم بود. ان شاء الله.
تهراني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۱۹:۰۰
0
0
لطفاً بفرماييد :
1- وقتي يك زنگ از ساعات رسمي آموزش قرآن ( بدون مجوز و مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش ) به نفع طرح مذكور مصادره مي شود، نتيجه آن باز هم « اختياري » است؟

2- معلمان شش پايه دوره ابتدايي چگونه كتاب آموزش قرآني را كه براي سه جلسه تأليف شده است را در دو جلسه در هفته تدريس كند؟
آموزگار قرآن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۱۹:۰۶
0
0
در اين طرح چند مطلب بر خلاف واقع است:
1- بر خلاف ادعاي بخشنامه كه اين طرح را در راستاي راهكار 3-1 سند تحول مي داند؛ اين طرح كاملاً و آشكارا مغاير با اين بند از سند تحول بنيادين است. ( سند تحول فقط از روخواني و روان خواني و مفاهيم نام برده است. ) مي شود بفرماييد از كجاي راهكار 3-1 سند تحول اين مطلب استخراج شده است؟
2- اين طرح بر خلاف ادعا كه در پي تحقق منويات مقام معظم رهبري است، كاملاً و آشكارا مغاير با « سياست هاي البلاغي مقام معظم رهبري » است كه وظيفه درس قرآن را دقيق و شفاف ارائه كرده است. ( در اين سند هم فقط از روخواني و روان خواني و مفاهيم نام برده شده است. )
3- اختصاص زنگ رسمي قرآن به فعاليت هاي فوق برنامه، غير قانوني و از مصاديق تخلف آشكار از مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش محسوب مي شود. چرا كه اتخاذ چنين تصميمي حتماً به مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش نياز دارد.
آتش به اختيار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۱۹:۱۴
0
0
چند سؤال :
1- آيا كاستن از ساعات يك درس، حجم مطالب و محتواي آموزشي را زياد و دو ساعت آموزشي ديگر را نيز دچار اختلال مي كند؟
2- به راستي « ملي » بودن يك طرح فقط اجراي سراسري آن است يا بايد شاخصه هاي استاندارد زيادي را دارا باشد؟
آيا داشتن استانداردهاي لازم و كسب مجوز پس از اجراي آزمايشي و تاييديه چندين مرحله اي از سوي صاحب نظران تعليم و تربيت نبايد لحاظ شود؟

لطفا وزارت محترم آموزش و پرورش به آسيب هاي اين نوع طرح هاي ناپخته و ناصواب نيز بيانديشد.
شمس اللهي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۱۹:۱۹
0
0
آقاي وزير !
مگر شما كتاب درسي نداريد؟
مگر كتاب هاي درسي ديني و قرآن آيات و فرازها و سوره ندارند؟
مگر نمي توان از بين آن ها آيات مناسب « نياز » « ذائقه » و « توان » دانش آموزان انتخاب كرد؟
مگر نبايد طرح هاي اين چنيني مكمل اهداف و برنامه هاي تربيتي باشند؟
محمد صالح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۱۹:۲۴
0
0
سه سال پيش توسط حوزه معاونت پرورشي و همين افراد مجري طرحي به نام « طرح حفظ ملي نور » برگزار شد، اما اين كه چرا با معرفي آمار سه ميلون و دويست هزار حافظ دانش آموز، طرح به يكباره متوقف شد و شكست خورد، خود معمايي است و امروز هم معلوم نيست كه تكرار مجدد آن با كدام هدف و نتيجه بخشي آن با كدام تضمين انجام مي گيرد؟
آزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۱۹:۲۷
0
0
ماهيت اينگونه طرح ها و به ويژه اين طرح « نخبه گرايي » و « نخبه پروري » است و نه « زمينه ساز انس همه دانش آموزان با قرآن كريم. » از اين رو « ريزش » اين گونه طرح ها نسبت به « رويش » آن، قابل مقايسه نيست. تجارب گذشته مؤيد اين نظر است.
سلامي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۱۹:۳۱
0
0
خرج كردن از نام « قرآن » « رهبري » « طرح ملي » « حفظ قرآن » بدون توجه به تعاريف و مباني علمي و نظري و اجراي آزمايشي و تصميم گيري هاي « صرفاً احساسي » لطمات جبران ناپذيري بر جمهوري اسلامي و قرآن گريزي و دين گريزي جوانان و نوجوانان وارد مي كند.

تا كي بايد شاهد اين نوع كارهاي ضعيف و ناكارآمد باشيم.
تاريخ قضاوت خواهد كرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۱۹:۳۵
0
0
لطفا يك مسئول جواب دهد :

امسال حفظ ملي جزء 30
سال ديگر هم كه قرار است به جزء 29 برسد.
سال بعدش هم جزء 28

پس آموزش و پرورش كي مي خواهد به اسناد تحولي خود عمل كند؟
31 سال ديگر
محمد صالحي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۱۹:۳۸
1
0
معلمان مانده اند چه كنند؟

به تربيت ده ميليون حافظ بپردازند؟
يا به سند تحول بنيادين كه از آموزش و پرورش روخواني و روان خواني و مفاهيم مي خواهد، عمل كنند؟
آتش به اختيار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۱۹:۴۶
1
0
تلاش رسيدن به جايگاه كشورهايي كه حافظ چند ميليوني قرآن دارند اما نه در حوزه هاي اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي در تراز پيشرفت هستند و نه در مواضع سياسي همراه و مدافع اسلام راستين؛ قطعاً نمي توانند الگوي خوبي براي ايران باشكوه و اسلامي ما باشند. ايران هميشه سرفراز بايد از مسير مكتب نابب تشيع كه مبتني بر عقل و منطق و فهم و تدبر است به سراغ قرآن و عترت برود.
جاپلقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۲۰:۵۴
0
1
بنده خودم از نزدیک در جریان این طرح و روند شکل گیری آن و ازسالش به صورت بخشنامه هستم. این طرح به هیچ وجه اجباری نبوده و جنبه تشویقی دارد و حتی به معلمانی که بتوانند این طرح رو تا حدودی پیاده کنند و موفق باشند قرار است تقدیر نامه وزارتی دریافت کنند. البته اینها تو جلسه اتاق فکر مطرح شد ولی بنده هنوز بخشنامه ارسالی رو مطالعه نکردم. البته بنده از اینکه این طرح یکساله باشه مخالف بودم و گفتم اگه توی یه پروسه شش ساله تقسیم بشه خیلی بهتره
بصیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۲۱:۵۶
1
0
شما را به خدا اگر امکان دارد به جای هزینه برای این طرح های تکراری و شکست خورده به کلاس های قرآن لوحه بدهید. ما سی دی پخش کن نداریم.
کاش کسی سلام و خواهش آموزگاران و معلمان را به وزیر محترم برساند.

متشکرم
سمیه میری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۰۷:۴۱
0
0
با اهدا سلام واحترام
اهداف درس قران در دوره ابتدایی کسب مهارت روخوانی و رونخوانی و انس وتدبر در معانی آیات قران است وارسال این بخش نامه میتواند خلل در اجرای روند کار معلمان ابتدایی وارد کند.از انجایی که دانش اموزابتدایی وابستگی شدید عاطفی به معلم کلاس درس خود دارد و ممکن است معلمان توانایی مطلبوبی در جهت براوردن خاستگاه طرح حفظ ملی نداشته باشند لذا امکان به اشتباه رفتن خط ومش اصلی این برنامه بسیار بسیار زیاد است ..از طرفی ورود معلم متخصص ومروج در کلاس درس قران هم به هیچ وجه در این مقطع به لحاظ رشد ابعاد شخصیتی کودک توصیه نمیشود ...پس خواهشمنداست در تصمیم گیری ها دقت عمل بیشتری شود تا اهداف عالی تربیتی واخلاقی برای کودک ابتدایی در نظر گرفته شود ...شناسایی دانش اموز مستعد قرانی در همان دوره ابتدایی جهت سوق دادن وهدایت کودک به مراکز دارالقران های تخصصی قران اصلا کار سختی برای معلم نیست که همه همکاران ابتدایی با درنظرگرفتن ارزشیابی کیفی وتوصیفی خوب بلدند چگونه استعدادکودک را شناسایی و او را هدایت کنند ..ومن االه التوفیق ..کارشناس گروه های آموزش ابتدایی ناحیه یک شهرری
حسنی محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۰۸:۳۶
0
0
سلام
به نظر من تاکید بر حفظ کردن آن هم اگر به شکل اجباری و تحمیلی ، یا با ضر ب و زور پاداش های مادی باشد یک عمل تربیتی اصیل و سازنده نیست. خواند روان قرآن و درک و فهم مختصری از برخی مفاهیم ساده اما متناسب با ضروریات زندگی فردی و اجتماعی قطعا مناسب تر است و از همه مهم تر این که اصول قرانی در زندگی واقعی مدرسه ای تحقق پیدا کند این بهترین شکل یادگیری قران است .
زارع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۰۸:۴۲
0
0
يعني براي 10 درصد از دانش آموزان، همه مدارس ابتدايي يعني 63 هزار مدرسه ابتدايي و 340 هزار كلاس درس و معلم و 8 ميليون دانش آموز را وادار به چنين طرحي مي كنيد؟!!!!!
ناجي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۰۸:۴۲
0
0
به راستي اگر داوطلبانه است، پس چرا يك ساعت درس قرآن همه پايه هاي ابتدايي را به اين طرح اختصاص داده ايد؟ اين يعني اجبار
ضمنا من كه حافظ قرآن نيستم و روش آن را نمي دانم چگونه تدريس كنم؟
ابطحي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۰۸:۴۷
0
0
« ادامه دار » يعني چه ؟
يعني سال ديگر همراه با طرح بشارت شبكه قرآن
آموزش و پرورش جزء 29 را مد نظر قرار مي دهد؟
و سال بعد جزء 28

يعني طرح 6 ، 3 ، 3
يعني 31 سال ديگر به تحول بنيادين خواهيم رسيد.

مرحبا بكم
سلام برادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۰۸:۵۸
0
0
جناب نجفي ! فرموديد : « اگر این طرح ادامه دار باشد، با توجه به سطح وسیع تحت پوشش، ظرف مدت چند سال، خروجی بسیار مطلوبی را شاهد خواهیم بود. ان شاء الله. »

مقام معظم رهبري چندبار ديگر بايد بگويد : « سند تحول بايد اجرايي شود. » ؟؟؟؟؟؟
طرح حفظ سازمان تبليغات و يا ارشاد و يا سازمان اوقاف چه ربطي به سند تحول بنيادين دارد؟

مگر سند تحول و سياست هاي ابلاغي نمي گويد : « روخواني روان خواني و مفاهيم » ؟؟؟؟
نهضت حفظ قرآن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۰۹:۱۶
0
0
طبق مصوبات نهضت حفظ قرآن مأموريت سازمان تبليغات اسلامي است.
آموزش و پرورش دبيركميسيون آموزش عمومي قرآن كشور است و بايد با تقويت برنامه هاي درسي و ساعات قرآن اهداف مصوب آموزش عمومي قرآن ( مصوبه شوراي شوسعه فرهنگ قرآني ) را محقق كند.
لذا الزام آموزش و پرورش به انجام مأموريت هاي غير سازماني غير قانوني و خلاف واقع است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۰۹:۲۱
0
0
معاونت براي آموزگاران جلسه گذاشته اند و مي گويند از وزارت خانه گفته است كه ما يك زنگ از قرآن را به حفظ جزء 30 بپردازيم. مي گوييم حجم كتاب هاي درسي زياد است. مي گويند « دستور از وزارت آمده » آيا اين جواب است. چرا مردم را از قرآن زده مي كنيد. كاش مي شد اقلاً آيات كتاب درسي را حفظ مي كردند.
عاقل زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۰۹:۲۴
0
0
فقط مي توان گفت :

تنها نه ز سستي هنري سر نزد از ما
در بي هنري نيز به جايي نرسيديم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۰۹:۲۷
0
0
چرا جزء 30
چرا آيات تربيتي كتابشان « نه »

پس اين آيات درسي كه اين همه زحمت كشبده شده
و با توجه به اهداف تربيتي تاليف شده چه مي شود؟
شريف زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۰۹:۳۲
0
0
مگر صيانت از اهداف تربيتي مندرج در كتاب هاي درسي وظيفه معاونت پرورشي نيست؟
پس چرا به جان آموزش قرآن وزارت افتاده است؟ !!!

ظاهرا معاونت هاي سه گانه بازهم جزيره اي و عليه هم عمل مي كنند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۳:۱۸
0
0
اي قوم ! در ايـن عـزا بگـريـيـم
بـر شـيـعـه مرتــضي بـگـريـيــم
قـرآن به كنـار و نـامـش هـرجـا
زيـن غـربـت نـــابــجـا بگـريـيـم
بر نامه حق كه مانده مــهـجـور
بــا خــاتـــم انــبـــيـــا بـگـريـيـم
اين رسم امانت است؟ مردم !
بـر گـوهـرِ مـصــطـفـي بگريـيم
آيــد به جـزا، كـتــاب در دسـت
زان شِكـوه و آن نـدا بگـريـيـم
بر لحـظـه مـرگ و آن سـفارش
بـهـر دل مــرتــضــي بـگـريـيــم
مايـيـم و دو گـوهـر گران سنگ
بر اين دلِ سنگ، مـا بـگـريـيــم
قـرآن و حسـين، هــر دو تـنـهـا
زيــن هـجـر، خـداي را بـگريـيـم
دلـخـسـتـه غيـبـتـيـم و غـربـت
زيــن مــاتــم پـــربــلا بــگريــيـم
در حرف، تمام و در عمل، هيچ
امــروز بــر ايـن فــضـا بـگـريـيــم
لفظ است چو جسم و روح معنا
بــر جــانِ ز تــن جــدا بـگـريـيــم
بـر خـنـدك (1) ما عـدو بــخـنـدد
مـا خـنـده كـنـيـم يـا بـگريــيـم ؟
بر خـوان كـرم نشسته، خـسته
حق است كه سـال ها بـگرييم
سرمايه ز كف شد اي مسلمان!
از غــــصـــه ي مـاجـرا بـگريـيــم
گـفـتـيـم ولـي عــمـل نـكـرديــم
زيـن مـلّـت بـي وفــــا بـگـريـيــم
در نــور رخش، خـمُـش نشستم
بــگــذار كـه زيــن جـفـا بـگريـيـم
او بوده و هست، خواهدش بود
مـا بــر كـمــي بـــقـــا بـگـريـيــم
آيــيــد كــنــيــم رفــتــــه جـبــران
يـــا آنـــكه به صـد نـوا بـگـريـيــم
بر جـور و جـفاي خــود بـه قــرآن
بــر درگـــه آشــنــا بــگــريـــيــم
اشـک از پــي تــوبـــه و اِنـــابــه
با چــشــم دل، از خـطا بـگـرييم
چــون جـلـوه دهـد خـطــاي آدم،
بــر نصــرت نــاخـدا (2) بـگريـيـم
با خــوانــدن و فــهـم و بــا تـدبـر
زيـن لـطـفِ دوبـاره، مـا بـگريـيـم
با سعـي و عـمل بـه آيـه هايش
بـــا هــم ز ســر صــفـا بــگريـيــم
وز بــهــر نـــزول رحــمـــت حـــق
« چون ابر، گـه دعا بگريـيم » (3)
حالا كه جـز ايـن نـمـي تـوان بود
بر حــال خــود و شــما بـــگرييـم

1- خندك : كاريكاتور
2- ناخدا : ( در اين شعر ) شيطان
3- اين مصرع و قالب شعر از شاعر قرن هشتم مرحوم سيف فرغاني اقتباس شده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۳:۲۴
0
0
آقاي دكتر عليرضا كاظمي ! ( معاونت محترم پرورشي )
شما در اين بخشنامه فرموده ايد: اين طرح به دنبال « تحقق منويات مقام معظم رهيري » است.

در حالي كه معظم له در تاريخ 1392/2/10 « سياست هاي کلي ايجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور » را به اين وزارت مكتوب ابلاغ فرمودند. ايشان در اين سياست هاي ابلاغي به « مهارت هاي پايه قرآني يعني روخواني، روان خواني و مفاهيم » اشاره فرمودند.

در حالي كه نامي از « حفظ قرآن » به ميان نيامده است.
اين در حالي است كه شما يك ساعت از درس قرآن را مصادره كرده ايد و ادعا مي كنيد به دنبال تحقق منويات رهبري هستيد.

خواهش مي كنم خبرگزاري محترم ايكنا اين مطالب را منعكس كند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۳:۳۰
0
0
آقاي وزير و آقاي معاون وزير !
حجت بر شما تمام است.
زيرا تكليف درس قرآن كاملا معلوم و شفاف است.

جالب است بدانيد در سياست هاي کلي ايجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور كه توسط مقام معظم رهبري ابلاغ گرديده است، تنها نام يك درس برده شده است، و آن نام « درس قرآن » است. و ايشان حتي به جزئيات اين درس هم اشاره فرموده اند :

4-4 توسعه فرهنگ و معارف اسلامي و يادگيري قرآن ( روخواني، روان خواني و مفاهيم ) و تقويت انس دانش آموزان با قرآن و سيره پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله ) و اهلبيت عليهم السلام و گسترش فرهنگ اقامه نماز. ( 1392/2/10 )

سؤال اين است:
1- « طرح ملي حفظ قرآن » از كجاي اين فرمايش استباط مي شود.
2- آيا گرفتن يك ساعت از برنامه رسمي قرآن مدرسه براي يك طرح فوق برنامه تحقق اين بند از سياست هاي ابلاغي رهبري است / يا حركت در جهت معكوس ؟!!!!
لامرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۳:۳۳
0
0
در شهرستان لامرد معلمان را به اجراي طرح در ساعت قرآن الزام كرده اند.
همين امروز جلسه گذاشته بودند.
مخالفت ها ادامه دارد. ...
سرباز انقلاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۳:۴۰
0
0
آقاي وزير !
آيا تمركز اجراي طرح ملي حفظ قرآن در كليه مدارس حتي به قيمت استفاده غير قانوني از ساعات درسي، مخالفت با اسناد تحولي نيست كه بدون استثنا تكليف ان وزارت خانه را آموزش خواندن قرار داده است؟

آيا درست است كه سنين يادگيري مهارت خواندن را به حافظه محوري اختصاص دهيم؟
اگر درست است، چرا در درس فارسي به جاي آموزش خواندن و نوشتن، شعر حفظ نمي كنند؟
آتش به اختيار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۳:۴۳
1
0
سوء استفاده از بيان مقام معظم رهبري آن است كه :
1- تربيت ده ميلون حافظ را ابزار تضعيف برنامه درسي قرآن و تعطيلي آن قرار داده ايد.

معلم مهارت روخواني را به جاي سه جلسه قانوني چگونه در دو جلسه تدريس كند؟!!!!!!
همكار پرورشي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۳:۵۸
0
1
اخيراً وزير محترم آموزش و پرورش فرمودند:

« تـنـها کـتـابی که معـتـبـر است و باید مورد تـأکـید قرار بگیرد، کـتـابی است که به عنوان کـتـب درسی در مدارس دارد تـوزیـع می شود. مـا در مـدارسـمان به کـتـاب های دیـگری نـیاز نـداریـم. »

( 4 شهریور نمایشگاه دستاوردهاي وزارت آموزش و پرورش )

اميدوايم اين فرمايش آقاي بطحايي شامل همه موارد اعم از كتاب هاي قرآني متفرقه و متعدد و موازي در سيستم آموزش و پرورش هم بشود.

تمركز بر كتاب هاي درسي قرآن
با اعتبارات خيلي خوبي كه امسال هم تعلق گرفته
زمينه را براي رشد همه بچه ها فراهم مي آورد.

ان شاء الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۴:۲۱
0
0
ماهيت اين طرح « نخبه يابي » است تا « آموزش عمومي قرآن به همه دانش آموزان »

نتيجه اش مي شود :
1- نخبه ها رشد مي كنند = 3 درصد.
2- باقي مانده خود به خود از مسير خارج مي شوند.

يعني همان روال چهل سال گذشته
كشوري كه قهرمانان قرآنيش در دنيا نمونه و ممتازند.
اما مردمش حداق دانش و مهارت قرآني را نيز دارا نيستند.

« فاين تذهبون » ؟!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۴:۲۵
0
0
يك طرح ملي بايد :
1- پيوست پژوهش داشته باشد.
2- بر اساس كاربست پژوهش هاي انجام شده مدون شود.
3- اجراي آزمايش شده باشد.
4- تاييديه مراكز علمي را گرفته باشد.
5- ...

آيا صرف اجراي سراسري مي توان نان يك طرح را « ملي » گذاشت؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۴:۳۴
0
0
پيشنهاد مي شود در برنامه هاي راديويي و تلويزيوني با حضور موافقان و مخالفان موضوع مورد نقد و بررسي قرار گيرد.

چرا در برنامه هايي مثل « افق »، « رصد » و ... فقط مديران دستگاه ها آمار و ارقام مي دهند و حرف هاي كلي مي زنند. بهتر است از كارشناسان و متخصصان علمي و آموزشي هم دعوت شود.

با تشكر
محمود شرفياني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۵:۲۰
0
0
با اطلاع از اين حركت، ياد اين نوشته از وبلاگ شهيد حاج محسن حاج حسني افتادم كه چه خوب گفته بود :

« قرآن، من شرمنده‌ام، اگر به یک فستیوال مبدل شده‌ای حفظ کردن تو با شماره صفحه، خواندن تو از آخر به اول یک معرفت است یا رکوردگیری؟
ای کاش آنان که تو را حفظ کردند، حفظ کنی تا این‌چنین تو را اسباب مسابقات هوش ندانند.

خوشابه‌ حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو؛ آنان که وقتی تو را می‌خوانند، چنان حظ می‌کنند که گویی قرآن همین حالا بر ایشان نازل شده است.

آنچه ما با قرآن کرده‌ایم، تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیده‌ایم. »
خاكساري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۵:۲۷
0
0
« حافظه محوری » تبعات بسیار ناسنجیده‌ای دارند، تا جایی که عده محدودی به صورت داشتن توانایی حفظ، مخاطبان اصلی فعاليت هاي قرآني مي شوند و در مقابل اکثریت مردم انگیزه‌ شان به دليل نداشتن چنين زمينه اي از دست مي رود.
همين امور باعث دل‌سردی مردم از فعاليت هاي قرآني شده است.
بر همین اساس باید کارگروه هاي ویژه اي از متخصصان تربيتي و روان شناسي يادگيري براي چنين برنامه هايي دعوت و به كار گرفته شوند.
يك فرهنگي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۵:۴۴
0
0
سال گذشته موضوع حفظ سوره « قاف » براي فرهنگيان از طرف مركز نيروي انساني وزارت برگزار شد. چند نفر از شركت كنندگان چند صد هزار نفري اين سوره را حفظ كردند؟

آيا آماري هست؟
آيا همين طوري باز مي خواهيد طرح برگزار كنيد؟!!!!

نتيجه اينگونه برنامه روزي ها چيست؟
چقدر براي آن برنامه و اين طرح هزينه مي شود؟ ( قطعا ده ها ميليارد )
آيا در برابر اين همه هزينه نتيجه لازم عايد شده است؟

آيا اگر اين اعتبارات بخش خصوصي بود باز هم همين طور هزينه مي شد؟!!!
آقاي كفاش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۵:۵۰
0
0
آقاي كفاش ( معاون محترم پرورشي ) سلام عليكم

سالهاست كه دارالقرآن ها كلاس حفظ قرآن دارند. آن هم با معلمان متخصص.
مي شود بفرماييد چقدر موفق بوده اند؟

پس چگونه همه مدارس را اين طور در چنين طرحي گرفتار كرده ايد؟
چرا تمهيدات لازم انديشيده نشده است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۵:۵۳
0
0
آقاي وزير !

حافظه محوري خوب است يا بد ؟

چند سوره در حد آنچه در كتاب درسي آمده
مانند پيام ها و كار در كلاس و آيات مشهور عيبي نيست.

اما آيا جزء 30 مناسب 14 ميليون دانش آموز است؟
جبران ريزش با اجبار درست نمي شود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۶:۵۱
0
0
فلسفه تاسيس دارالقرآن ها چيست؟

مگر قرار نبوده دانش آموزان با استعداد شناسايي و معرفي شوند؟
مگر يك كلاس چند دانش آموز با استعداد دارد كه همه دانش آموزان را وادار به حفظ كنيم
تا مگر چند نخبه بيش تر شناسايي و معرفي شوند؟

كم شدن استقبال از ثبت نام از دارالقرآن ها را
با اجباري كردن حفظ قرآن جبران نكنيد؟

اين شيوه اخلاقي و اسلامي نيست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۶:۵۶
0
0
سال قبل آقاي وزیر در یکی از اظهار نظرهای خود گفته بود :

" توجه به انتقاد مردم و بسیاری از متخصصان از حافظه محوری و تمرکز بیش از حد نظام آموزشی بر محفوظات، باید به اصلاح این روند در برنامه های درسی بپردازیم. "

سوال :
آيا اين حركت معكوس در زمينه تحقق سند تحوا بنيادين و دستور رهبري نيست؟
شمس اللهي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۷:۰۶
0
0
معلم بايد تنها دو نگاه ببخشد :
ديدن بياموزد و رفتن. ديگر كار تمام است. ( دكتر علي شريعتي )

اگر معلم با اجبار و يا تشويق حفظ جزء 30 را بدون درك و فهم و تفكر و عمل، دانش آموزان را به حفظ الفاظ مقدس رهنمون شود، « آيا به آن ها ديدن آموخته يا رفتن ؟!!! »
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۷:۰۷
0
0
سال قبل آقاي وزیر در یکی از اظهار نظرهای خود گفته بود :

" توجه به انتقاد مردم و بسیاری از متخصصان از حافظه محوری و تمرکز بیش از حد نظام آموزشی بر محفوظات، باید به اصلاح این روند در برنامه های درسی بپردازیم. "

سوال :
آيا اين حركت معكوس در زمينه تحقق سند تحوا بنيادين و دستور رهبري نيست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۸:۱۲
0
0
1- رهبر انقلاب فرمودند : « حفظ قرآن مقدمه تدبر است. »

پس طرح حفظ قرآن بايد در راستاي « تدبر » تعريف و ارائه شود. ( و با آن مغاير نباشد. )

2- چون حوزه عمومي را شامل مي شود، بايد « حفظ نسبي » باشد. ( نه حفظ تخصصي )

3- چون از ساعات درسي استفاده شده بايد « مصوبه شوراي عالي داشته باشد. »

4- چون قرار است معلم كلاس تدريس كند، بايد معلم به حد كافي دوره ديده باشد.

5- چون در همه مدارس است، پس حالت اجباري پيدا كرده است. ( قرار بوده اختياري باشد. )

6- چون بدون اجراي مرحله آزمايشي و تأييد متخصصان اجرا مي شود، اطلاق ملي به آن صرف اجراي سراسري صحيح نيست.

7- چون محتوا به آيات كتاب هاي درسي توجه نداشته است، حق استفاده در ساعات آموزشي ندارد.

8- چون بدون تاييد ساير حوزه ها ابلاغ و اجرا شده، ضمانت سراسري نداشته و بايد فقط در دارالقرآن ها اجرا شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۲۲:۱۳
0
0
باسمه تعالی
باسلام و احترام
لطفا معاونت محترم پرورشی پاسخ دهد.
به راستی هدف از اجرای این طرح چه می‌تواند باشد؟
آیا این طرح پشتوانه فکری و فلسفی دارد؟
آیا چیستی, چرایی و چگونگی این طرح را معاونت پرورشی می‌تواند تبیین کند؟
در باب چیستی این طرح, به راستی جزء سی دارای چه محتوا و مضامینی برای کودکان دوره ابتدایی است؟
چرا در بین تمام آیات و سور قرآن کریم که برای هدایت بشر فرستاده شده‌اند, روی جزء سی تمرکز شده است و چرا باید کودک دبستانی از میان این همه آیه نورانی, آیات جزء سی را حفظ کند؟
و اگر برای سؤالات فوق جواب قانع کننده باشد, در باب چگونگی آموزش آن, چه پاسخی قابل ارایه است؟ آیا همکاران دوره ابتدایی با شیوه‌های حفظ قرآن آشنایی دارند؟ با چه ابزاری بنا است به استقبال این طرح بروند؟ و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۲۲:۳۷
0
0
معاونت پرورشی به جای پرداختن به چنین طرحهایی که نتایج آن را قبلا مشاهده کرده, چرا در جهت رفع کاستی‌ها, با حوزه آموزش و پژوهش همراه نمی‌شود؟
چرا ساعات زنگ قرآن را تقویت نمی‌کند؟
چرا در رفع کمبود امکانات اولیه کلاس درس قرآن از قبیل لوحه, مصحف کم علامت و... به بخش آموزش و پژوهش کمک نمی‌کند؟
چرا از بودجه‌هایی که برای آموزش عمومی قرآن در اختیار دارد معلمان پایه را تقویت نمی‌کند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۲۲:۳۹
0
0
معاونت پرورشی به جای پرداختن به چنین طرحهایی که نتایج آن را قبلا مشاهده کرده, چرا در جهت رفع کاستی‌ها, با حوزه آموزش و پژوهش همراه نمی‌شود؟
چرا ساعات زنگ قرآن را تقویت نمی‌کند؟
چرا در رفع کمبود امکانات اولیه کلاس درس قرآن از قبیل لوحه, مصحف کم علامت و... به بخش آموزش و پژوهش کمک نمی‌کند؟
چرا از بودجه‌هایی که برای آموزش عمومی قرآن در اختیار دارد معلمان پایه را تقویت نمی‌کند؟
سحري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۲۳:۰۶
0
0
آقاي كفاش معاون محترم پرورشي
سلام عليكم
حاجي آقا واقعا معاونت شما خير هنرمنده كه قرآن درسي رو ناقص و نابود مي كنه تا قرآن خودش رو جاش تحميل كنه

خوب اگه به اين راحتي مي شه كتاب درسي رو جمع كرد، خب سازمان تاليف كتاب ها رو جمع كنيد. همشون رو بفرستيد مدرسه درس بدن.

به جاي اين كه ساير درسا رو هم قرآني كنيد، قرآن رو هم تعطيل مي كنيد؟
خب آخرش كه چي ؟ يعني بچه ها كتاب نخونن حفظ كنن ؟

لطفا جواب منو بدين ممنونم
بصیرت قرآنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۲۰:۴۲
0
0
دو سال پیش وقتی در جدول مصوب ساعات درسی هفتگی ساعاتی از قرآن دوره متوسطه را کاهش دادند سر وصدای زیادی شد.

به همین دلیل تا کنون تصویب جدول ساعات هفتگی دوره ابتدایی به تأخیر افتاده است !!!

ورود طرح ملی حفظ قرآن به اشغال یک ساعت از زنگ قرآن درسی در هر یک از شش پایه ( شش ساعت در هفته ) بهانه خوبی است تا زمزمه تصویب کاهش یک ساعت درس قرآن در هر یک از شش پایه دوره ابتدایی را مطرح کنند.

لطفا مردم و همکاران با بصیرت مراقب باشند.
تحرير محل نزاع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۴ - ۱۸:۰۴
0
0
به نظر مي رسد در اين مشكل، محل نزاع و اختلاف، فرمايش مقام معظم رهبري است.

يك گروه معتقدند : « آموزش و پرورش بايد به سياست هاي ابلاغي رهبري عمل كند. » ( بند 4-4 )
گروه ديگر معتقدند : « وزارت آموزش و پرورش بايد به تربيت ده ميليون حافظ همت گمارد. »

اين مشكل مي تواند به وسبله نظرخواهي از دفتر محترم مقام معظم رهبري استفتاء گردد.
البته بهتر است شوراي عالي آموزش و پرورش ابتدا به بررسي شرايط و اسناد تحولي بپردازد و اين مسأله را شجاعانه شفاف سازي كند.

در صورت عدم حل مشكل، از طريق استفتاء عمل نمايد.
خ منصوري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۴ - ۱۸:۱۱
0
0
همه مي دانيم :
« طرح هاي حوزه پرورشي عمدتا تاريخ مصرف دارد. » ( يك سال يا دو سال )

با اين اوصاف
آيا سزاوار است كه با اختصاص شش ساعت از ساعات رسمي قرآن دوره ابتدايي به اين طرح،
هر ساله اين درس و دانش آموزان و معلم را دچار مسأله كرد؟

اميد است عاقلانه و حكيمانه و سنجيده عمل شود.
با تشكر فراوان
آموزگار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۴ - ۲۰:۰۶
0
0
کم کردن از برنامه آموزش قران و یا اختصاص آن به حفظ قرآن برنامه درسی قرآن مقطع ابتدایی را دچار اختلال می کند. اهداف آموزش قرآن در مقطع ابتدایی در سند تحول بنیادین به خوبی مشخص شده است. چند سالیست که برنامه آموزش قرآن به خوبی پیش میرود چون با روحیات دانش آموزان سازگاری دارد. از متولیان امر خواهشمندیم با اجرای طرح های که مصوبه ندارند باعث دلزدگی معلمان و دانش آموزان از آموزش قرآن نشوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۴ - ۲۰:۱۹
0
0
در « سبك زندگي اسلامي - ايراني »

هدف، محتوا و روش « حفظ قرآنش » هم بايد سبك ايراني و اسلامي باشد.

آيا طرح ملي « حفظ جزء 30 » بر همين منوال است.

آيا حفظ كل جزء 30 ، آن هم براي همه مردم، با هر سن، زبان، فرهنگ، اقليم، نياز، ذائقه، توان و ... ( بدون توجه به ابعاد مختلف فردي و اجتماعي )، مناسب و سنجيده است؟!!

اگر اين چنين است ... مرحباً بناصرنا
آموزگار پنجم دبستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۴ - ۲۱:۰۳
0
0
آقاي كفاش ( معاون محترم پروزشي )
با سلام و عرض ادب؛ سوالي داشتم :

با توجه به يكساله بودن جزء 30 ( چون سال ديگر جزء 29 است، ) آيا سال ديگر ساعات اشغال شده باز گردانده مي شود؟

ممنون از پاسخ مسئولان محترم
yamahdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۴ - ۲۱:۳۶
0
0
باسمه تعالی
سند تحول بنیادین، آذرماه سال ۱۳۹۰ در هشت فصل مختلف به تایید رئیس جمهور رسید و به عنوان نقشه راه وزارت آموزش و پرورش برای دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴تبیین شد. در بند اول از فصل هشتم این سند که به تببین اهداف عملیاتی و راه کارها پرداخته شده است، در مورد فعالیت های قرآنی در مدارس آمده است: «تقویت انس با قرآن در دانش آموزان و توسعه فرهنگ و سواد قرآنی با اصلاح برنامه ها و توانمند سازی معلمان در راستای تقویت مهارت روخوانی و روان خوانی در دوره ی ابتدایی، آشنایی با مفاهیم کلیدی قرآن در دوره متوسطه اول و آموزش معارف قرانی در متوسطه دوم بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی»
بر اساس این سند، آموزش و پرورش وظیفه برنامه ریزی و مهندسی آموزش عمومی قرآن کشور را بر عهده دارد و نکته حائز اهمیت در این سند قانونی تاکید بر انجام گرفتن تمامی فعالیت های قرآنی کشور مبتنی بر سیاست ها و برنامه های آموزش و پرورش است. به نحویکه در یکی از بندهای آن آمده است، تمامی فعالیت های قرآنی کشور که توسط نهادها، ارگان ها و سازمان های دولتی و مؤسسات قرآنی مردمی در حوزه آموزش عمومی قرآن کشور انجام می گیرد- مانند آموزش روخوانی و روان خوانی و ... - باید از سیاست ها و برنامه های آموزش و پرورش تبعیت کند. با اینکه آموزش و پرورش به عنوان متولی و سیاست گذار آموزش قرآن در کشور تعیین شده است اما تصمیم اخیر این وزارتخانه برای کاهش ساعت آموزش قرآن پرورشی فاصله زیادی با اصول سند تحول بنیادین دارد.
yamahdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۴ - ۲۱:۳۷
0
0
کاهش ساعت آموزش قرآن از مقطع ابتدایی باسند تحول بنیادین در تضاد است. مشکل این روزهای نظام آموزشی اولویت نداشتن دروس مرتبط با معارف انسانی نسبت به دروس مادر، برای مسئولان آموزش و پرورش می باشد اگر مدرسه ای فقط یک هفته معلم ریاضی و فیزیک نداشته باشد تمامی زیرمجموعه ها برای رفع مشکل به می شوند، اما کمبود معلم قرآن و پرورشی نه تنها برای مسئولان دارای اولویت نیست، بلکه با چنین تصمیمات غیر کارشناسی ممکن است نسبت به تضعیف قرآن در مدارس گام برداند.
با اینکار معلم، از یک سو به دلیل محدود بودن ساعت های آموزشی و از سوی دیگر به دلیل عدم علاقه و توانایی لازم برای تدریس قرآن، زمان تعیین شده برای این درس را به سایر دروس اختصاص می دهد و به مرور زمان قرآن در مقطع ابتدایی به حاشیه خواهد رفت.
yamahdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۴ - ۲۱:۳۹
0
0
حذف یکباره معلمان پرورشی از نظام آموزش قرآن در مقطع ابتدایی، دومین حرکتی است که آموزش و پرورش پس از کاهش ۳۰درصدی ساعت درس قرآن در مقطع متوسطه انجام داد و درست برخلاف سند تحول بنیادین و هم سو با سند ۲۰۳۰به سرانجام رسانده است.
ا
yamahdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۴ - ۲۱:۴۰
0
0
این موضوع درست بر خلاف رویه ای است که نظام، از وزارت آموزش و پرورش توقع دارد چراکه از آنجا که چالش­ های مرتبط با آموزش عمومی قرآن از سال­های گذشته شناسایی شده بود، استراتژی و راه حلی به نام منشور توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شد. بر اساس ماده اول مصوبه جلسه اول شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۸۸ «مسئولیت حوزه آموزش عمومی قرآن کشور بر عهده وزیر آموزش و پرورش است»، یعنی وزیر آموزش و پرورش باید اولین پاسخگوی این وضعیت و نفر اول برای توسعه آموزش عمومی قران در کشور باشد، موضوعی که با رویه فعلی، درست برعکس ان عمل شده است.

با این روند به نظر می رسد متأسفانه وزارت آموزش و پرورش که جایگاهی بنیادی در امر توسعه آموزش های قرآنی در کشور دارد، بعد از گذشت سالها هنوز قرآن را یک درس ساده و همچون ریاضی و ادبیات فارسی برای دبستانی ها می داند و آموزش آنرا نیز یک کار حاشیه­ ای تصور می کند، موضوعی که درست بر خلاف سند تحول و موافق با روح و رویه هاییست که نسخه نویسان غربی برای جوامع اسلامی تجویز می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۴ - ۲۳:۲۸
0
0
باسلام
کارشناسان محترم استانها چرا قبل از ارسال هر بخشنامه‌ای, آنها را با ضوابط و مستندات تطبیق نمی‌دهند؟
چرا بخشنامه‌ها را با مصوبات و اسناد بالادستی نمی‌سنجند؟
مگر نه این است که همانطوری که کارشناس نام گرفته‌اند, بایستی کارشان کارشناسانه باشد؟
آیا هر چیزی که از بالا ابلاغ می‌شود را باید بی چون و چرا پذیرفت یا این‌که بایستی در مقام کارشناس با اندکی تردید به آنان نگریست و با بصیرت و آگاهی و پس از بررسی دقیق, در پی ابلاغ و ارسال بخشنامه‌ها برآمد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۴ - ۲۳:۴۸
0
0
لطفا به نام کار قرآنی به برنامه درس آموزش قرآن آسیب نزنید.
لطفا زنگ قرآن را به حاشیه نرانید.
اکثر معلمان با انگیزه, ساعات درس قرآن را هدفمند آموزش میدهند. لطفا این انگیزه را با طرحهای بی هدف و بی نتیجه از معلمان نگیرید.
لطفا عمدا و سهوا باعث مهجوریت قرآن نشوید.
فردای قیامت همین قرآن از ما شکایت خواهد کرد:
"و قال الرسول یا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا"
حافظ کل قرآن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۲:۵۸
1
0
به نظر بسیار طرح عالی ای هست دستشون درد نکنه این اجباری شدن باید از همان اول انقلاب صورت می گرفت دوستانی که به خاطر عذر می خوام تنبلی خودشان با این طرح مخالفند اجازه بدید مثالی رو از کشور چین بزنم وقتی که مائو تسه تونگ در سال 1349 در چین بر سرکار اومد تا قبل از او مردم چین مانند میمون ها روی درخت زندگی می کردند یک زندگی کاملن دهقانی 78 در صد کشور بی سواد پرجمعیت ولی بی خاصیت مابقی هم که روی زمین زندگی می کردند همه در حال کشت خشخاش و مصرف شیره ان بودند وقتی مائو بر سر کار آمد کتابی را خودش نوشت به نام کتاب کوچک سرخ مائو و همه مردم چین را اجبار کرد تا آنرا حفظ کنند(دومین کتاب پرفروش تاریخ بعد از قرآن) نتیجه این اجبار این شد که الان چین بزرگترین قدرت صادرات در دنیا است و اقتصادش بعد از شیطان بزرگ و سوییس و ژاپن رتبه چهارم جهان است

خواهشا اینقدر فکر نکنید که همیشه اجبار نتیجه معکوس دارد
افق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۳:۵۳
0
0
با سلام و احترام
پيشنهاد مي شود در برنامه « افق » راديو قرآن، به جاي دعوت صرف از مديران اجرايي نهادهاي قرآني كه وظيفه تبليغ و ترويج طرح و برنامه خود را دارند، از كارشناسان و برنامه ريزان موضوعي دعوت و به شكل علمي و نيز از منظر ضوابط قانوني مورد بررسي و آسيب شناسي قرار گيرد.

اين هشدار جدي است كه :
اگر طرحي ملي با پشتوانه اي ضعيف و ناكارآمد اجرا شود، مي تواند عواقب جبران ناپذيري بر فرهنگ قرآني كل جامعه داشته باشد.
معلم ابتدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۴:۴۳
0
0
با عرض سلام
آقایون چرا گوش شنوایی نیست تا این همه مخالفت ها را که بر حق هستند بشنود. چرا با نام قران به قران ظلم می شود. مگر تمامی دانش آموزان توانایی حفظ قرآن را دارند؟ الان مشکل جامعه ما این است که دانشجوی دانشگاه توان روخوانی قرآن را ندارد چه برسد به حفظ آن.
آیا با نام مدارس چندپایه روستایی آشنا هستید که یک معلم برای هفت پایه از پیش دبستانی تا ششم ابتدایی تدریس می کند. در حالیکه سیستم آموزش و پرورش ما هیچ برنامه ای برای این مدارس ندارد حالا حفظ قرآن را چگونه با معلمی که توانایی تدریس در کلاس های چندپایه ندارد، اجرا کند؟
نقدي به برنامه افق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۵:۲۶
0
0
در برنامه افق « كتمان حقيقت » را به عينه ديدم.

امام حسين عليه السلام فرمودند :
اگر مسلمان نيستيد آزاد مرد باشيد.

راديو قرآن چرا تن به توليد چنين برنامه هاي سخيف و تهي از هر گونه نگاه عالمانه و مستدل مي دهد و به جاي بيان نگراني ها و اتفاقات در حال اجرا، رسانه را در اختياز مجيز گويي تيمي خواص مي دهد. آيا شبكه هاي قرآني راديو و تلويزيون اوضاع فرهنگي جامعه را درك نمي كنند كه در پيش هر مديري گردن خم كرده و حقيقت را فداي ملاحظات مديريتي مي كنند.

عندالله مسول هستيد اگر به وظيفه خطيرتان عمل نكنيد.
تاريخ و آيندگان در باره شما قضاوت خواهند كرد.
با تشكر از ايكنا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۶:۲۱
0
0
اين طرح تنها به يك موضوع مي انديشد:
حذف يك ساعت از درس قرآن رسمي ردر هر پايه ابتدايي

درج كنيد تا در تاريخ بماند
1397/8/5
كارشناس اداره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۸:۴۳
0
0
چند روز پيش مادري زنگ زد به اداره كه فرزندم نمي خواهد به مدرسه برود.
زيرا سوره اي را كه معلم گفته حفظ نكرده است. كودك از ديشب در حال اضطراب و گريه است.
چرا اين بلاها را سر فرزند مردم مي آوريد؟

شما جاي من بوديد چه جوابي مي داديد؟
موسی خانی
|
United States of America
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۲۳:۲۳
0
0
سلام متاسفانه در سالهای اخیر آموزش و پرورش برنامه های همسو و متنوعی در زمینه های قرآنی بر اساس سلایق شخصی افراد برنامه ریزی و ابلاغ می نماید و بدون نظارت و پیگیری بعد از گذشت یکی و دو سال برنامه ابتر می ماند. اگر تمام هم و غم صرف ساعات درسی آموزش قرآن و پربار کردن آن شود . کافی است . در سالهای گذشته کتب قرآن ابتدایی با روشی ساده و در خور درک دانش آموزان تالیف و اجرا می شود . و در آموزش روخوانی و ایجاد زمینه های اولیه تدبر در قرآن موفق واقع شده است. چرا باید ساعات قرآن کاهش و به حفظ قرآن اختصاص یابد . مگر ما نمی خواهیم قرآن دان تربیت کنیم؟آیابا فشار بیش از حد به دانش آموزان به حفظ قرآن آنها را نسبت به قرآن بدبین نخواهیم کرد. ما از کودکان معصوم چه می خواهیم مگر نمی خواهیم تربیت قرآنی شوند ؟چرا هروز به بهانه ای آموزش در ابتدایی را به مخاطره می اندازیم ؟ آیا رفتار های ما باعث ایجاد ذهنیت های نامناسب در کودکان نمی شود.؟سند تحول به روشنی سیاست های آموزشی در زمینه آموزش قرآن را بیان نموده بیاییدفرصت دهیم تا در آرامش و بر اساس روند مناسبی که آموزش قرآن ابتدایی در پیش گرفته حرکتش را ادامه دهد
همکار مقطع ابتدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۱۷:۵۴
0
0
باسلام
امروز در یکی از شهرستانهای استان تهران یک کارگاه آموزشی برای معلمان دوره ابتدایی در دو شیفت صبح و عصر برگزار شد. در این کارگاه آموزشی بیش از صد و بیست نفر حضور داشتند و در خصوص طرح حفظ جزء سی اظهار نظر کردند. صددرصد این همکاران در مقابل این طرح موضع گیری جدی کردند و ابراز داشتند که زیر بار چنین طرحی نخواهند رفت.
معلم پایه دوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۱۸:۲۳
0
0
باسلام اینجانب همکار پایه دوم ابتدایی با بخشنامه جدید در رابطه با طرح حفظ جزء سی قرآن به شدت مخالف هستم, زیرا شکست این طرح را به عنوان معلمی با سابقه در سالهای پیش مشاهده کرده‌ام و بنده و همکاران مدرسه‌ام به هیچ وجه زیر بار چنین طرحی نخواهیم رفت.
آموزگار ابتدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۱۸:۴۳
0
0
باسلام و احترام
پیرو طرح حفظ جزء سی قرآن در دوره ابتدایی که قرار است به اجرا دربیاید و قرار بر این است که یک ساعت از درس قرآن اختصاص به حفظ جزء سی شود برای بنده و خیلی از همکاران جای تردید و تأمل است. دانش آموزان مقطع ابتدایی که در شروع یادگیری قرآن و خداشناسی است باید با چهره زیبای قرآن و شناخت متناسب با سن خود با مسایل خداشناسی روبرو شود. حفظ جزء سی قرآن چه کمکی به این شناخت می‌کند؟
باتوجه به این‌که اکثر سوره های جزء سی پیرامون معاد است, اگر بدون فهم و به صورت طوطی وار باشد چه سودی خواهد داشت و اگر همراه با درک معنا باشد, جز تخریب روح و روان کودک و ایجاد ترس و اضطراب چه نتیجه‌ای می‌تواند داشته باشد؟
پس اگر می‌خواهیم دانش آموزانی مؤمن و دین باور تربیت کنیم, نسبت به تجدیدنظر در این طرح اقدام فرمایید.
باتشکر, یکی از معلمان ابتدایی
امان از بی تدبیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۱۹:۰۸
0
0
سلام
با توجه به الگو بودن معلم
اگر معلم خودش جزء سی را حفظ نباشد چگونه می‌تواند حفظ جزء سی را از دانش آموز بخواهد. این خود خلاف آیات قرآن می‌باشد و با آیه ۴۴ سوره شریفه بقره و آیات دو و سه سوره شریفه صف در تضاد است. به نظر می‌رسد برنامه ریزان و عاملان این طرح نه درکی از قرآن دارند و نه خبر از معلمان و نه مفهوم تربیت و تربیت قرآنی و دینی را درک کرده‌اند.
عاجزانه تقاضا دارم اگر باری برنمیدارید خودتان سربار نباشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۱۹:۴۳
0
0
بادرود خدمت شما سروران گرامی و برنامه ریزان طرح‌های پی در پی
عزیزان, ما معلمان و دانش آموزان فلک زده را اسیر این طرح‌ها نکنید.
طرح‌هایی که خود بیش از همه می‌دانید نتیجه‌ای جز به هدر رفتن فرصتها و ایجاد اضطراب در دانش آموزان نخواهد داشت.
معاونت محترم پرورشی
اگر می‌خواهید کار پرورشی کنید ما معلمان را تقویت کنید. کلاس ما را با ابزارهایی چون لوحه قرآنی مجهز کنید.
مایی که خودمان نه حافظ قرآنیم و نه با شیوه‌های حفظ آشنایی داریم, چگونه می‌خواهیم حافظ قرآن تحویل جامعه دهیم.
معلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۲۰:۳۹
0
0
باسمه تعالی
اینجانب آموزگار مقطع ابتدایی نسبت به طرح وزارتی حفظ جزء سی قرآن توسط دانش آموزان دوره ابتدایی معترض و دلایل خود را به شرح ذیل اعلام میدارم:
موضوعات قرآنی مطرح شده غالبا در زمینه معاد بوده که دانش آموزان درکی از این موضوع ندارند.
اکثر مجریان این طرح (معلمان) هنوز در روخوانی و روانخوانی قرآن دچار مشکل بوده و خود نیز رغبتی به حفظ آن ندارند و این همان مصداق آیه "اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم" میباشد.
حفظ طوطی وار و عدم درک معنا و عدم نقش آفرینی در زندگی واقعی باعث مقطعی بودن طرح میگردد.
و...
لذا تقاضا دارم به این موضوع با دید کارشناسی و جامع وارد شوید.
باتشکر
زمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۲۰:۵۶
0
0
از نظر اینجانب این طرح با رویکرد ابتدایی که با حذف یک زنگ از قرآن در حال اجرا یا قرار به اجرا میباشد جز ضرر برای دانش آموزان چیزی در بر نخواهد داشت وقتی هنوز معلم خود جزء سی را حفظ نیست چگونه میشود توقع از دانش آموز داشت؟
خواهشمندم طرحها را ابتدا با کارشناسان قرآنی و مؤلفین کتب درسی و معلمان در میان گذاشته و بعد به اجرا درآورید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۲۱:۱۳
0
0
به نام خداوند بخشنده و مهربان
در باب اجرای طرح جزء سی قرآن توسط دانش آموزان
این طرح نه تنها باعث تربیت قرآنی نشده بلکه باعث از بین رفتن ساعت تدریس درس قرآن پایه مربوطه و بیان نکات اخلاقی می‌گردد. حفظ جزء سی قرآن هیچ کمکی به بالابردن سطح علمی و تربیتی دانش آموزان نمی‌کند. بهتر است در ساعت درس قرآن درباره مطالب عنوان شده خود کتاب درسی که بسیار مناسب سطح شناختی و رشدی دانش آموزان در این سنین بوده و مملو از نکات تربیتی, اخلاقی و اعتقادی است تدریس شود. اجرای این طرح جز این‌که طوطی وار آیات قرآن را عده‌ای از شاگردان حفظ کنند و به مرور زمان به فراموشی سپرده شود نتیجه دیگری نخواهد داشت. بهتر است به نحوه صحیح خواندن آیات و درک معنای آن به همراه بیان نکات اخلاقی و تربیتی توجه شود که کتاب درسی همه این اهداف را پوشش میدهد.
به کجا چنین شتابان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۲۱:۴۳
0
0
معاونت پرورشی
باسلام
اینجانب به عنوان آموزگار دوره ابتدایی با طرح حفظ جزء سی موافق نیستم
با این کار شاگردان خود را از دین و قرآن زده خواهم کرد.
معاونت محترم پرورشی
بیایید این اعتبارات را به جای این ظاهرسازی ها در جای خودش هزینه کنید.
بیایید به جای این همایشهای نمایشی به دنبال هدف اصلی نزول باشید.
بیایید به جای کار قرآنی کردن, قرآنی کار کنید.
کدام آیه قرآن ما را به حفظ طوطی وار دعوت کرده که انتظار دارید ما دانش آموزان را به حفظ طوطی وار دعوت کنیم؟Y553
فردای قیامت با چه رویی می‌خواهید با این کلام خدا مواجه شوید؟
تا کی می‌خواهید چشمان خود را بروی حقیقت ببندید؟
چرا به جای پرداختن به ظواهر, قدمی در راستای تربیت قرآنی عموم مردم و جامعه برنمیدارید؟
به راستی خود را تا چه حد در ضلالت مردم مقصر می‌دانید.... ؟
به کجا چنین شتابان؟
هوالحق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۲۱:۵۴
0
0
هوالحق
خدمت معاونت محترم پرورشی
احتراما باستحضار می‌رساند اینجانب معلمی باسال سابقه تدریس در مقطع ابتدایی با طرح حفظ جزء سی کاملا مخالف هستم و به نظرم کتاب درسی قرآن برای آموزش و تربیت نونهالان جامع و کافی است. ۹۷/۸/۶
رضا نباتي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۷ - ۱۳:۱۴
0
0
سلام بر حافظ محترم كل قرآن !
ببخشيد كه بايد مثل خودتان صريح صحبت كنم.
مخالفت دوستان با حفظ اجباري در مدارس براي آن است كه افراد اگر هم مثل شما حافظ كل قران شدند، اما افرادي اهل خرد و بينش و بصيرت باشند كه فرق افسانه و حقيقت را بدانند.
مي شود مدرك چنين مطالبي را هم بفرماييد.
همين افسانه مي گويد كه مائو براي اين كتايش چهل ميليون نفر را از دم تيغ گذراند تا كتبش را مقدس جلو دهد.
برادرم نه رسول الله و نه اهلبيت چنين بودندو چنين كردند.
در همان قرآني كه تو حافظش هستي مي فرمايد:
« انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا »
« فذكر ، انا انت مذكر ، لست عليهم بمصيطر »

قرآني كه ما مي خواهيم و مي خوانيم قرآن شيعي علوي و انقلابي است. كه در نهج البلاغه اش مي فرمايد:
« ما جالس هذا القرآن الا قام عنه بزياده او نقضان / زياده في هدي او نقصان في عمي » ( خ 176 )
آتش به اختيار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۷ - ۱۳:۳۸
0
0
از آقاي وزير سؤالي داشتم :
در اين طرح تناقضات متعددو اشكالات فاحشي به چشم مي خورد:
مي گويند : در راستاي راهكار 3-1 سند تحول است. در حالي كه آن راهكار به حفظ اشاره نكرده
مي گويند : در راستاي منويات مقام معظم رهبري است. در حالي كه سياست هاي ابلاغي رهبري جز اين است.
مي گويند : اجباري نيست؛ در حالي كه يك زنگ از ساعات رسمي قرآن را گرفته اند.
مي گويند : در راستاي اهداف آموزش و پرورش است؛ در حالي كه با گرفتن ساعات روخواني و روان خواني كاملا عليه سند تحول و سياست هاي ابلاغي است.
مي گويند : طرح ملي است. در حالي كه اجراي سراسري به معني طرح ملي كه بايد ضوابط علمي و پژوهشي و اجراي آزمايشي و ... داشته باشد نيست.
مي گويند : مكمل برنامه هاي رسمي است، در حالي كه به مطلب و آيات و سور كتاب هاي درسي هيچ توجهي نشده است.
مي گويند مبتني بر مباني سند تحول بنيادين است، در حالي كه حفظ جزء 30 ربطي با حيات طيبه، شكوفايي فطرت توحيدي و ... ندارد.

كاش پاسخگويي باشد ...
آتش به اختيار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۷ - ۱۳:۴۰
0
0
از آقاي وزير سؤالي داشتم :
در اين طرح تناقضات متعددو اشكالات فاحشي به چشم مي خورد:
مي گويند : در راستاي راهكار 3-1 سند تحول است. در حالي كه آن راهكار به حفظ اشاره نكرده
مي گويند : در راستاي منويات مقام معظم رهبري است. در حالي كه سياست هاي ابلاغي رهبري جز اين است.
مي گويند : اجباري نيست؛ در حالي كه يك زنگ از ساعات رسمي قرآن را گرفته اند.
مي گويند : در راستاي اهداف آموزش و پرورش است؛ در حالي كه با گرفتن ساعات روخواني و روان خواني كاملا عليه سند تحول و سياست هاي ابلاغي است.
مي گويند : طرح ملي است. در حالي كه اجراي سراسري به معني طرح ملي كه بايد ضوابط علمي و پژوهشي و اجراي آزمايشي و ... داشته باشد نيست.
مي گويند : مكمل برنامه هاي رسمي است، در حالي كه به مطلب و آيات و سور كتاب هاي درسي هيچ توجهي نشده است.
مي گويند مبتني بر مباني سند تحول بنيادين است، در حالي كه حفظ جزء 30 ربطي با حيات طيبه، شكوفايي فطرت توحيدي و ... ندارد.

كاش پاسخگويي باشد ...
رضا نباتي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۷ - ۱۳:۴۹
0
0
باسمه تعالي
مقصر اصلي شوراي توسعه فرهنگ قرآني كشور است.
چرا كه بايد اعتبارات آموزش عمومي قرآن را طبق قانون در اختيار آموزش و پرورش قرار مي داد.
نه آن كه با راه اندازي يك طرح مانند حفظ قرآن آموزش و پرورش را از انجام مأموريت اصليش ياز دارد.
و با اجراي طرح هاي تبليغي و ترويجي آن هم در زنگ « آموزش قرآن » اين نهاد را به انحراف از اسناد تحولي بكشاند.

آقاي وزير و معاونان ايشان نبايد زير بار طرح هاي تحميلي ساير ارگان هايي كه خودشان وظيفه اين گونه فعاليت هاي تبليغي و ترويجي را دارند بروند.

اين ظلم بزرگي به آموزش و پرورش كشور
و گناهي نابخشودني است.

رضا نباتي
رضا نباتي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۷ - ۱۳:۵۵
0
0
شوراي توسعه فرهنگ قرآني كشور طبق قانون و مصوبات بايد اعتبارات آموزش عمومي قرآن را در اختيار آموزش و پرورش قرار دهد.
نه آن كه با راه اندازي يك طرح مانند حفظ جزء 30 قرآن، آموزش و پرورش به مخاطرات فراوان درگير كرده و آن از انجام مأموريت اصليش ياز دارد.
و با اجراي طرح هاي تبليغي و ترويجي آن هم در زنگ « آموزش قرآن » اين نهاد را به انحراف از اسناد تحولي بكشاند.

آقاي وزير و معاونان ايشان نبايد زير بار طرح هاي تحميلي ساير ارگان هايي كه خودشان وظيفه اين گونه فعاليت هاي تبليغي و ترويجي را دارند بروند.

اين ظلم بزرگي به آموزش و پرورش كشور و گناهي نابخشودني است.

اين طرح به قيمت 6 ساعت از ساعات هفتگي آموزش قرآن دوره ابتدايي منجر شده و در واقع كاملا بر عليه راهكار 3-1 سند تحول بنيادين و نيز بند 4-4 سياست هاي ابلاغي رهبري در حركت و تخريب است.


رضا نباتي
سالك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۷ - ۱۵:۰۵
0
0
تخلف شوراي توسعه فرهنگ قرآني كشور اين است كه :
اين شورا طبق قانون، مأموريت دارد طرح هاي پيشنهادي دستگاه هاي مجري آموزش عمومي قرآن كش.ر را دريافت و پس از بررسي و تصويب به آن ها اعتبار تخصيص دهد.

اين كه به بهانه پاسخگويي به منويات رهبري و تربيت ده ميليون حافظ قرآن، تخصيص اعتبارات به دستگاه ها را منوط بر اجراي طرح ملي حفظ كند، تخلف آشكار از وظايف سازماني است.

متاسفانه به دليل حاكميت چنين تفكري علي رغم تخصيص حدود دويست ميليارد تومان اعتبارات آموزش عمومي به وزارت آموزش و پرورش، حتي يك ريال آن در ارتقاي آموزش قرآن مدارس ( اعم از آموزش معلمان، تجهيز كلاس ها و تشويق دانش آموزان ) هزينه نشده است.

هر آنچه گفته و عمل مي شود راهي براي توجيه هزينه هاي انجام شده است.
اما نتيجه اين است كه مي بينيد.

و السلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۷ - ۱۵:۲۲
0
0
از آقاي پور معين انتظار بود
چند سوال اصلي را هم در كنار گپ دوستانه شان از ميهمانشان مي پرسيدند :
از جمله ابهامات مؤلفين كتاب هاي درسي را
در تصرف غير قانوني ساعات درسي براي طرح ملي

مجري بايد زبان مردم باشد و در چنين جايگاهي از رفتارهايي كه شائبه تعريف و تمجيد و مجيز گويي باشد دوري كند.

البته محضر ایشان ارادت داريم. اما برنامه يك سويه و تهي از نقد و سؤال بود.

راديو قرآن و بخش هاي نظارتي سازمان و صدا و سيما بايد به كيفيت بخشي برنامه هايي كه با هزينه هاي بيت المال تهيه مي شود، توجه و عنايت داشته باشند.

و الا مخاطبانشان را از دست مي دهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۷ - ۱۸:۲۵
0
0
همگان مي داند كه :
1- راه اندازي 10 هزار مدرسه قرآن و تعطيلي آن ظلم بزرگي به قرآن بود.
2- برگزاري طرح ملي نور با 3 ميليون 500 هزار حافظ ( !!! ) و تعطيلي آن ظلم بزرگي بود.
3- اما تبديل كلاس رسمي قرآني كه كتاب درسي آن حامل آموزش روخواني و روان خواني ( يعني راهكار 3-2 سند تحول و بند 4-4 ساست هاي ابلاغي رهيري بود ) به طرح ( مل ) حفظ قرآن ظلمي به مراتب سهمگين تر و خطرناك تر است.

يقين بدانيد تاريخ درباره چنين ظلمي قضاوت خواهد كرد.
yamahdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۸ - ۱۷:۲۴
0
0
باسمه تعالی
خطاب به حافظ کل قرآن
مطالب سراسر تناقض و نا مسنتد شما ، این سوال را در ذهن مخاطب به وجود می آورد که ((آیا نویسنده ی این مطلب واقعا حافظ قرآن است یا فقط این عنوان را یدک می کشد ؟))
چرا که حتی یک دانش آموز مقطع متوسطه هم با اندکی تحقیق و تامل به این مسئله پی می برد که آمار پرفروش ترین کتابها در دنیا کتابهای مذهبی قرآن و انجیل است نه کتاب مائو تسه تونگ که توسط ناشران مجهول الهویه به چاپ رسیده با اندکی تحقیق در سایتهای معتبر به آمار دقیقی دست خواهید یافت .
در ادامه شما را دعوت می نمایم به مطالعه ی ویژه نامه ی اخبار آسیا و اقیانوسیه با عنوان احمقانه های مائو که به سیاست های اشتباه و دیوانه وار مائو در دوران حکومت خود بر چین مانند : قتل عام گنجشکان، کوره‌های خانگی فولاد و...،پرداخته است مهم‌ترین این اشتباهات، به طور ویژه طی سال‌های 1958 تا 1962 یعنی دوران اجرای سیاست «یک گام بزرگ به جلو» انجام شد که به نظر می‌رسد تکرار‌نشدنی باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۰۶:۵۹
0
0
حيرت انگيز است شما الزام طرحي ملي را از برنامه رسمي، اختياري معرفي مي كند.

چرا وزارت آموزش و پرورش از سويي شعار عمل به سند تحول سر مي دهد. اما وزيرش بخشنامه اي كه بر خلاف سند تحول، زنگ آموزش روخواني و روان خواني را تبديل به حفظ اجباري مي كند را امضا مي نماد!!!!

و اين طرح بدون مصوبه را اولويت نخست اين وزارت معرفي مي كند. !!!

جناب آقاي بطحايي ! اقدام انقلابي نبايد بر پايه رعايت اصول و قوانين مصوب شوراي عالي باشد؟
چند سوال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۰۷:۲۱
0
0
چند سوال ( تشكر از پاسخ )
چند سال قبل طرح ملي حفظ نور توسط معاونت محترم پرورش ( زمان آقاي دكتر كفاش ) و با مديريت آقاي مسيب زاده در كليه مدارس كشور برگزار شد.
براي آن طرح 38 ميليارد تومان هزينه شد. ( از محل اعتبارات آموزش عمومي قرآن )
- چرا آن طرح ادامه پيدا نكرد و تعطيل شد؟
- چه تضميني براي ادامه اين طرح ملي در سال هاي بعد وجود دارد؟
- اين طرح با توجه به اين كه يكساله است، آيا ساعت درسي قرآن را كه براي اين طرح مصادره شده در سال بعد دچار مخاطره و عدم ثبات نمي كند؟
- چرا اين طرح مبتني بركتاب هاي درسي قرار نگرفت تا كمكي به آموزش عمومي قرآن كشور بشود؟
پيشنهاد مناظره كارشناسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۰۷:۳۵
0
0
باسمه تعالي

« و جالدلهم باللتي هي احسن »

خبرگزاري محترم ايكنا
سلام عليكم

با احترام حال كه موضوع اجراي طرح ملي حفظ در جامعه دچار چالش هاي اساسي است، پيشنهاد مي شود اين خبرگزاري نشست هاي مناظره علمي بين كارشناسان موافق و مخالف برگزار نمايد.

بديهي است بسنده كردن به گزارش ها و توجيهات مديران هرگز پاسخگوي سوال ها و ابهامات نيست.

موفقيت هر برنامه در بسيج افكار عمومي است. اين بسيج نه در بيان يك سويه مديران و از راه دستور از بالا به پايين بلكه از طريق طرح موضوع در جامعه و تبيين صحيح حقايق با هدف فراهم آوردن موقعيت هاي بهتر عمل و كسب نتيجه بهتر انجام مي گيرد.

جا دارد شبكه هاي محترم راديو قرآن و شبكه قرآن نيز در چنين مهمي مشاركت فعال و مؤثر داشته باشند.

با تشكر فراوان
ناجي العلي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۱۱:۴۴
0
0
با سلام و احترام و خدا قوت

يك سوال :
همان كشورهايي كه نامشان در برنامه برده شد كه چندين ميليون حافظ دارند. چرا در ميادين مسابقات بين المللي نمود ندارند و در اعم مسابقات بين المللي كشور ايران برنده است؟

پاسخ احتمالي :
چون آن ها مانند كشور ما مردم را ابزار نخبه گرايي قرار نمي دهند و مسابقات اولويت آن ها نيست.

نتيجه :
طرح ملي حفظ قرآن ماهيت نخبه گرايي و شناسايي نخبه ها را دارد.
و اين كار با ماهيت اهداف آموزش عمومي قرآن در تعارض است.
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۱۷:۰۶
0
0
با سلام ، تمامی اعتراضات همکاران محترم فقط به دو نکته اساسی بر می گردد.

1 - عدم آشنایی معلمان مقطع ابتدایی با مبانی و روش های حفظ قرآن و عدم تسلط بر روخوانی قرآن کریم.

2- ایراد به استفاده یک زنگ از 3 زنگ قرآن در این طرح .

در پاسخ خدمت همکاران محترم و دلسوز عرض کنم که اولا استفاده از زنگ قرآن به عنوان یکی از 4 زمان مورد استفاده در این طرح پیشنهاد گردیده و صلاح در استفاده از این 4 زمان پیشنهادی {1. ابتدای هر زنگ /2.مراسم آغازین مدرسه / 3. زنگ نماز / 4. یک زنگ از زنگ های قرآن در مدارس ابتدایی }، با مدیر و مجریان طرح در مدارس است. و اساسا با عنایت به اینکه این حفظ حالت غیر حضوری دارد و تعدادی از دانش آموزان که در این طرح شرکت می کنند فقط محفوظات خود را به معلم (در مقطع ابتدایی) و به مجریان یا مربیان پرورشی در سایر مقاطع تحویل می دهند، با توجه به حجم کم سوره ها اصلا نیازی به استفاده از کل یک زنگ قرآن برای پرسش نیست؛ که همکاران را نگران کرده است.

2- در مورد عدم آشنایی معلمان مقطع ابتدایی با مبانی حفظ نیز باید عرض کنم که ، از هر مدرسه یک نفر به عنوان مجری طرح در دوره توجیهی با حضور اساتید ممتاز حفظ قرآن کریم شرکت خواهد کرد و پس از توجیه، مطالب را به سایر معلمان در مدرسه انتقال خواهد داد.
و بسته های کمک آموزشی نیز برای دانش آموزان شرکت کننده در طرح پیش بینی شده است.
همجنین همکاران محترم می توانند جهت پوشش ضعف احتمالی خود در روخوانی سوره ها، از دانش آموزان حافظ قرآن که به فضل خدا در اکثر قریب به اتفاق کلاس ها حضور دارد به عنوان "همیار مربی" جهت پرسش از دانش آموزان دیگر استفاده کنند. (در طرح ابلاغی هم اشاره گردیده است).
مهدیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۱۷:۲۴
0
0
سلام ، «طرح ملی حفظ قرآن کریم با محوریت جزء سی» رو معلمان مدارس به عنوان یک اجر اخروی با جان و دل انجام دهند و آن را خود برای خود تکلیف فرض کنند و با عمق وجود آن را به بهترین شکل ممکن به سرانجام رسانند .
یه گوشه ای در هفته حتما فرصتی هست که در حد دقایقی به آن اختصاص دهیم.
ایمان فر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۱۷:۳۰
0
0
حفظ چند سوره از قرآن طی یک سال که دیگه این همه داد و بیداد نداره، از بعضی معلمان در شگفتم !!! . به حق قرآن قسم که طرح بسیار آسان تر از آن است که شما آن را برای خود تصور کردید. فقط متاسفانه تعدادی از مدیران و مجریان طرح در مدارس آن را خوب به معلمان تفهیم نکردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۰۹:۳۶
0
0
طبق قانون شورای معاونان و وزیر محترم قبل از هر اقدامی باید از شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان مرجع قانون گزاری و نظارت از حسن اجرای مصوبات خواستار روشن شدن تکلیف نسبت سند اهداف آموزش عمومی قرآن و سند تحول بنیادین می شد.

به همین دلیل اجرای طرح ملی حفظ امری شتاب زده و بر هم زننده وضعیت طبیعی و قانونی موجود تلقی می شود.

به همین دلیل در اسرع وقت باید شورای عالی تکلیف خود را با اسناد خارج از سیستم وزارتی روشن کند.

سکوت چندین باره و چندین ساله شورای عالی آموزش و پرورش در رفع نواقص و تناقضات قانونی و نیز در برخورد با طرح های غیر مصوب مانند ده هزار مدرسه فانونی طرح ملی حفظ نور و در اخیر جای گله مندی از این شوراست.
طرح ملی حفظ طرحی سهل اما ممتنع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۱۰:۰۳
0
0
اجرای چنین درحی در گستره وزارت آموزش و پرورش امری است در ابتدا سهل اما در عمل و اجرا ممتنع

علی الظاهر حفظ چند سوره است.
اما جنبه های ناشناخته زیادی دارد. از هدف گذاری در یک پروژه ملی گرفته تا ساز وکار اجرا

وجود ماهیت پارادکسیکال این طرح با مسایل و علوم و روش های نوین جای کار علمی جدی دارد.
از جمله ایستایی چنین حرکت هایی در مقابل پویایی جریانات علمی در دوران اخیر

وجود تناقضات علمی به دلیل عدم تحلیل مفهوم حفظ عمومی قرآن و هدف مبهم حفظ جزء ۳۰ توسط ۱۴ میلبون دانش آموز

عدم تبیین نقش آموزش و پرورش در چنین پروسه ای که سعی در ترویج روش های سنتی در نظام آموزشی دارد که خود مبلغ سند تحول بنیادین است.

عدم تبیین مفهوم انسان و ماهیت به عنوان ظرف واحد یادگیری

نادیده گرفتن جایگاه اختیار و عقلانیت انسان در چنین پروژه قرآنی

نامفهوم بودن مفهوم هدف و غایت و ضرورت و امکان در حوزه شناخت هدف این طرح

تلقینی اکراه آمیز و تحمیلی بودن عنوان و محتوای مفهوم ارایه شده

نامشخص بودن نوع رویکرد تربیتی حالکم در انباشتی از آموزش های حافظه محور

نا معلوم بودن رابطه آموزش و تربیت و تقدم هریک از آن ها

تنها گوشه کوچکی از ابهامات این طرح است که نظریه نگرش سهل و ممتنع بودن را در این طرح قوت می بخشد
میر مصطفایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۱۳:۰۵
0
0
با سلام و درود بر جناب آقای احمدی عزیز ، احسنت بر شما .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۱۳:۵۵
0
0
آقای احمدی ( مهدیان ) خب حرف همین چیست:
چرا از زنگ قرآن
چرا اجباری
چرا بدون آموزش
جرا بدون مصوبه شورای عالی
چرا بر خلاف سند تحول ( راهکار 3_1)
چرا خلاف منویات رهبری ( بند 4_4 سیاست های ابلاعی )
چرا بدون اطلاع سازمان پژوهش و برنامه ریزی
چرا از وقت تدریس کتاب های نسبتا پرحجم قرآن
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۱۷:۲۸
0
0
سلام ، صحبت های آقای احمدی کاملا درست است . دلیل مخالفت ها به همین دو مورد بر می گرده، که ایشان به خوبی تبیین فرمودند.
خ صادق زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۱۸:۰۴
0
0
سلام بر همکاران ارجمند.
بنده خودم از معلمان مقطع ابتدایی هستم.
صحبت های جناب آقای احمدی رو با کمال احترام می پذیرم.
به نقاط ضعف به درستی اشاره کردند. بعضی از ما معلمان حقیقتا روی عنوان کردن برخی موارد رو نداریم. مشکل روخوانی و عدم آشنایی با حفظ قرآن حقیقتا وجود داره.
با توجه به زمان کم پیش رو، باز هم اگر معلمی هم از هر مدرسه بره و نکات کلیدی حفظ رو آموزش ببینه و سپس انتقال بده، روش معقول و منطقی به نظر میاد.
مریم نوشادی همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۱۸:۵۵
0
0
" أفلا یتدبّرون القُرآن أم علی قلوبٍ اقفالُها "

در قرآن کریم آیاتی درباره دستور بر جهاد نازل شده است.
( سوره توبه آیات 41 تا 43 )

توجه شما را به ترجمه این آیات جلب می کنم.

"سبكبار و گرانبار بسيج‏ شويد و با مال و جانتان در راه خدا جهاد كنيد اگر بدانيد اين براى شما بهتر است«41»
اگر مالى در دسترس و سفرى [آسان و] كوتاه بود قطعا از پى تو می ‏آمدند؛ولى آن راه پر مشقت بر آنان دور می نمايد و به زودى به خدا سوگند خواهند خورد كه اگر می ‏توانستيم حتما با شما بيرون می ‏آمديم [با سوگند دروغ] خود را به هلاكت می ‏كشانند و خدا می ‏داند كه آنان سخت دروغگويند«42»

اگر قدم گذاشتن در امر مقدسی همچون حفظ قرآن کمی سختی هم داشته باشه ؛ ولی چون در راه خداست باید سبکبال به سوی آن بشتابیم. نه آنکه با بهانه های واهی از زیر آن شانه خالی کنیم و آن را به حاشیه برانیم. هر کار ظاهراً آسانی رو فوراً بپذیریم و هر کاری که به نظر ما کمی سخت بود رو طرد کنیم. در خلوت خودمان خوب فکر کنیم که اگر طرحی غیر از حوزه قرآن و عترت و حفظ قرآن بود آیا باز هم این توجیهات رو مطرح می کردیم.
بنده که به شخصه خودم با تمام توان و قدرت این طرح رو اجرا می کنم و به مجریان اطمینان می دهم که به فضل خداوند هر کاری که از دستم برآید انجام خواهد داد. بلکه مورد رضای حق تعالی قرار بگیرد.
"والسّلام علی مَن التّبع الهُدی"

مرحبا و سلام بر عوامل و مجریان و این طرح مقدس .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۳ - ۰۷:۴۵
0
0
سلام
نگرانی ها به حق است.

ظاهرا برخی فراموش کرده اند طرح ملی حقظ نور را

همین سه سال پیش با همین سروران محترم
نام سه میلیون دانش آموز در سامانه حافظان معرفی شد.


در حالی که بسیاری از دانش آموزان روحشان خبر نداشت اما نامشان به عنوان حافظ ثبت شده بود.

آیا انسان عاقل و با بصیرت از یک سوراخ دوبار گزیده می شود؟!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۳ - ۰۸:۱۶
0
0
سلام آقای موسوی
درود بر دغدغه های قرآنی شما
اما عزیز ! یرای هر هدفی دو محور دارد:
ضرورت و امکان

حکایت آن فردی که یک پیاله ماست در دست داشت و کنار دریا می گفت : تمی شود اگر بشود چه می شود.
اگر می شد با این پیاله ماست آب شور دریا را تبدیل به دوغ کنم چه ثروتی می شود.

البته پیشینه طرح ملی حفظ نور سه سال پیش معاونت پروزشی مؤید چنین تصور یلاتصدیقی لست.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۳ - ۱۱:۰۱
0
0
باسمه تعالی
آقاي وزير !
سلام علیکم
10 شهريور 1396 اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگاني در داراب فارس واژگون شد.
12 كشته و 32 زخمي اين حادثه در اثر سهل انگاري معاونت پرورشي آن وزارت در صدور بخشنامه حركت اتوبوس در شب رخ داد.
مجوزي كه بر خلاف مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش بود.
اما آگاه نبودن خانواده ها از حقوق خود از يك سو
و فعاليت هاي انبوه تبليغي و ترويجي و احساسي وزارت از سوي ديگر
بر كوتاهي ها آن وزارت سرپوش گذاشت.
و قائله ختم به خير شد.

اما ظاهرا صدور بخشنامه هاي خلاف مصوبه شوراي عالي تمامي ندارد.
اين بار در خصوص حفظ اجباري قرآن در مدارس ابتدايي

اما نتيجه چنين اقدامي
در كوتاه زمان دامنگير خود شما
و سپس سيستم مدعي مجري سند تحول خواهد بود.

اميد وارم عواقب چنين تصميمي را هم بپذيريد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۱۹:۰۵
1
0
- نكات قبل تأمل :

1- كمترين پيام تربيتي مناسب با دانش آموزان دوره ابتدايي، مربوط به جزء 30 قرآن كريم است.

2- در بيان فرمايش مقام معظم رهبري درباره تربيت ده ميليون حافظ قرآن، بايد به موضوع اصلي آن توجه كرد. و الا مي توان گفت فرمايش رهبر معظم انقلاب مورد « تحريف » قرار گرفته است.

3- از بين 2500 پيام قرآني، حدود 300 پيام قرآني متناسب با نياز تربيتي، ذائقه و توان دانش آموزان دوره ابتدايي است و اهداف تربيت ديني دوره ابتدايي ( مصوب ) كه با مراحل رشد کودک و روان شناسي يادگيري و سواد قرآني دانش آموزان اين دوره سازگار است را شامل مي شود.

4- از اين تعداد پيام قرآني، حدود پنج پيام مربوط به « جزء 30 قرآن كريم » است.

5- بيش ترين پيام ها مربوط به سه جزء اول قرآن كريم است.

6- سوره هاي بقره، آل عمران و اسراء، ابراهيم و اعراف بيش ترين پيام قرآني را دارا هستند.

7- حدود 120 پيام قرآني مربوط به 10 جزء اول است. ( 50 درصد از پيام ها )

با اين وصف، « باز هم حفظ جزء 30 »
معلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۰۸:۴۵
0
0
با سلام به نظر می رسد اجرای این طرح با رویکرد پیش بینی شده خانواده ها را از اهداف اصلی زنگ قرآن فاصله داده است بزرگواران ارجمند همین زنگ قرآن اگر به درستی اجرا شود نیاز به هیچ چیز دیگری نیست والله قرآن مهجور است شما دیگر بر مهجوریت آن نیفزایید.....هزینه ها را صرف مدارسی کنید که لوحه های قرآنی ندارند....صرف مدارسی کنید که برای آموختن قرآن بخاری ندارند و.....
التماس دعا برای همه دغدغه مندان قرآنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۲۲:۰۴
0
0
سلام برخلاف دوران قبل که حتی جوانان نمی توانستند قرآن را بخوانند اینک به لطف برنامه آموزشی مدارس بچه ها قادرند قرآن را روانخوانی کنند و حد اکثر تا کلاس چهارم از عهده این مهم بر می آیند اگر قرار باشد در زمان محدود مدرسه با حجم بالای کتاب ها و تراکم کلاس ها حفظ قرآن حتی به صورت داوطلب به میان آید، مانع از آموزش روانخوانی خواهد بود
پورمیرزایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۱۹:۲۸
0
0
با سلام. بیشتر مواقع در مدارس زنگ قرآن ریاضی و دروس دیگر کار میشود که دانش آموز از نظر روخوانی هم ضعف دارد چه برسد که حفظ کند کاش به این مهم بیشتر رسیدگی میشد.
پورمیرزایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۳ - ۰۶:۱۶
0
0
با سلام
چرا نظر من منتشر نشد؟
پورمیرزایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۰۶:۵۰
0
0
سلام. اگر قران مهجور نیست چرا درس سلام و مربی قرآن بصورت مجزا در سامانه تعریف نشده؟
پورمیرزایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۱۹:۴۹
0
0
اگر قرآن مهجور نیست چرا درس قرآن و مربی قرآن بصورت مجزا در سامانه تعریف نشده؟
پورمیرزایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۱۲:۰۳
0
0
اگر قرآن مهجور نیست چرا درس قرآن و مربی قرآن بصورت مجزا در سامانه تعریف نشده؟
پورمیرزایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۲ - ۱۱:۰۸
0
0
سلام. من حافظ کل قرآن بودم اما متاسفانه هیچ حمایتی از من نشد.
captcha