جایگاه جهاددانشگاهی در دهه پنجم حیات انقلاب/ تمرکز بر فعالیت‌های کاربردی مورد نیاز جامعه
کد خبر: 3790637
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
طیبی در گفت‌وگو با ایکنا تشریح کرد:

جایگاه جهاددانشگاهی در دهه پنجم حیات انقلاب/ تمرکز بر فعالیت‌های کاربردی مورد نیاز جامعه

گروه دانشگاه ــ رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه تابلوی معرفی جهاددانشگاهی در طول چهار دهه فرهنگ جهادی همراه با ویژگی‌های خودباوری، علم‌باوری، ناامید نشدن در شکست‌ها و خوردن به در‌های بسته، تلاش شبانه‌روزی و اتکال به خداوند متعال است، گفت: تصمیم داریم بیشتر در زمینه‌های کاربردی‌تر، که مردم مشتری اصلی آن‌ها هستند، فعالیت کنیم.

جهاددانشگاهی در طول حیات انقلاب اسلامی، توانسته در اکثریت حوزه‌های فعالیت خود موفق عمل کند؛ آن‌چنان که در دیدار‌هایی که اعضای این نهاد با رهبر معظم انقلاب در طول سال‌های مختلف داشته‌اند، ایشان جهاددانشگاهی را مولود انقلاب و جزء معدود رویش‌های انقلاب می‌خواندند و همواره بر انجام کار گزین در این نهاد تأکید داشتند. حال که انقلاب اسلامی به دهه پنجم حیات خود ورود کرده است، با سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، درباره جایگاه این نهاد در دهه پنجم انقلاب گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

رئیس جهاددانشگاهی در پاسخ به پرسش ایکنا، مبنی بر اینکه جهاددانشگاهی در دهه پنجم انقلاب در چه جایگاهی قرار خواهد داشت، اظهار کرد: در کمال نگرانی باید عرض کنم که اگرچه این روز‌ها دهه پنجم حیات انقلاب آغاز شده و از این بابت خرسند هستیم، اما متأسفانه برنامه منسجمی برای پیشرفت کشور نداریم و چون برنامه‌ای وجود ندارد، مأموریت‌های مشخصی نیز برای نهاد‌های دانش‌بنیانی مانند جهاددانشگاهی تعریف نشده است. امروز در جهاددانشگاهی براساس برداشت خودمان از نیاز‌های واقعی جامعه در حال برنامه‌ریزی و فعالیت هستیم و چون این فعالیت‌ها و دستاورد‌های آن براساس نیاز‌های جامعه است، قطعاً مورد تشویق هم قرار می‌گیریم.

طیبی ادامه داد: براساس سند جایگاه جهاددانشگاهی در افق ۱۴۰۴، باید سهم مهمی در برنامه پیشرفت کشور و تحقق اهداف سند چشم‌انداز نظام در سطوح ملی و بین‌المللی داشته باشیم و برای تحقق آن از طریق برنامه‌های توسعه جهاددانشگاهی و در این مقطع برنامه ششم توسعه جهاد، برنامه‌ریزی خوبی کرده‌ایم، اما برای اجرا نیاز به منابع داریم. اگر براساس برنامه‌ریزی انجام شده به ما مأموریت و بودجه اجرای آن را بدهند، در دهه پنجم نقش بسیار پررنگی در توسعه کشور خواهیم داشت و براساس روال فعلی که برای اثبات هر قابلیت خود در انجام کار‌های بزرگ باید حداقل ۳ تا ۱۰ سال کاری را پیگیری کنیم، اهداف عالی ما بسیار دیرتر محقق می‌شود، اما ما و نسل بعدمان با امید این راه پرافتخار را ادامه خواهیم داد.

وی درباره این پرسش که تابلوی معرفی جهاددانشگاهی در طول چهار دهه حیات انقلاب اسلامی کدام فعالیت است؟ افزود: همه فعالیت‌های جهاددانشگاهی از جهت هدفی که براي آن‌ها در نظر گرفته شده و طراحی و اجرا شده‌اند، ارزشمند هستند. در حوزه پزشکی و به خاطر ماهیت این حوزه و رویکرد تحقیقاتی و فناورانه آن، جهاددانشگاهی هم توانسته در حوزه‌های نوینی مثل سلول‌های بنیادی فعالیت خود را شروع کند که این کار در دنیا نو و جدید است. همچنین در زمینه‌هایی مثل درمان نازایی و سرطان که در دنیا قدمت بسیار زیادتری داشته است و کشور ما هم نیاز به ورود در این عرصه را داشت. جهاددانشگاهی ورود موفقی داشته و توانسته در این حوزه کار کند. در حوزه‌های فنی و مهندسی هم که دیگر عرصه فعالیت ما بوده است، مجبور بوده‌ایم روی تأمین فناوری‌های روز صنعت و جامعه کار کنیم و تا به حال هم بسیار موفق بوده‌ایم. از کسب فناوری طراحی و ساخت فرستنده‌های رادیویی تا ساخت تجهیزات غبارگیر‌های صنعتی تا تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت مثل دکل حفاری، مته‌های حفاری، بازو‌های بارگیری تا تجهیزات آزمایشگاه‌های فشار قوی و فناوری تولید تور پرورش ماهی در قفس، که فناوری سال ۱۳۹۷ ماست، جهاددانشگاهی کار کرده است.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت این نهاد در حوزه فرهنگی، گفت: علاوه بر کار‌های ترویجی در حوزه فرهنگی مثل کار در حوزه قرآن، روی ساختارسازی با راه‌اندازی دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا کار کردیم که منشأ تحولات خوبی در صنعت رسانه‌ای کشور بودند. راه‌اندازی مسابقات ملی مناظره دانشجویی فعالیت دیگر در این حوزه است که ضرورت امروز جامعه ماست؛ لذا همه کار‌ها در ظرف خودشان ارزشمند بوده و هستند، اما تنها در یک فعالیت نظام و دولت حمایت نسبتاً خوبی داشتند و جهاددانشگاهی نیز پاسخ خوبی به این حمایت داد و آن هم فعالیت در حوزه سلول‌های بنیادی بود. اگر این حمایت در حوزه‌های دیگر هم انجام می‌شد، همین پاسخ با ایجاد برند‌های ملی و بین‌المللی در حوزه‌های دیگر شکل می‌گرفت، اما اینکه تابلوی معرفی جهاددانشگاهی، که نشان‌دهنده موفقیت بیشتر در مقابل حمایت‌های محدود است، فرهنگ جهادی است که ویژگی آن خودباوری، علم‌باوری، ناامید نشدن در شکست‌ها و خوردن به در‌های بسته، تلاش شبانه‌روزی و اتکال به خداوند متعال است.

وی همچنین درباره نحوه همکاری با دیگر نهاد‌ها و اینکه بهترین همکاری با کدام نهاد یا سازمان بوده است، یادآور شد: با بسیاری از نهاد‌ها سروکار داریم و لذا اجازه بدهید به این سؤال، که بهترین همکاری با کدام نهاد بوده، پاسخ ندهم، چراکه بیش از برنامه‌محور بودن، مدیرمحور هستیم. حمایت‌ها متناسب با درک مدیران از ضرورت و اهمیت فعالیت‌های جهاد در برنامه پیشرفت کشور متفاوت بوده است، اما بیشترین حمایت از جهاددانشگاهی همواره از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است.
 
تلاش برای تمرکز بر چند کار و فعالیت در زمینه‌های کاربردی‌تر
طیبی درباره این پرسش که آیا جهاددانشگاهی فعالیتی را آغاز کرده که آن را ادامه نداده و تغییر مسیر داده باشد؟ گفت: در حوزه فرهنگی تلاش برای بهبود روش‌ها، ارتقا و اضافه کردن فعالیت‌های جدید داشته‌ایم. در حوزه آموزش هم وضع به همین شکل بوده است و بیشتر بحث اصلاح، ارتقا و توسعه فعالیت‌ها مطرح بوده است. در حوزه پژوهش و فناوری هم به این دلیل که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از منابع مورد نیاز ما به صورت دریافت کمک از دولت بوده است و باید بقیه منابع را خودمان تأمین کنیم. برنامه ما این است که روی زمینه‌های کاربردی که مورد نیاز جامعه است و ارزش علمی و اقتصادی دارد یا مشتری برای آن وجود دارد تأکید کنیم و در برنامه‌ریزی‌ها این زمینه‌ها را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهیم تا از تعدد فعالیت‌ها پرهیز و روی چند زمینه آن هم به صورت عمیق و تخصصی کار کنیم. در مجموع به این دلیل که نگاه توسعه‌ای به فعالیت‌ها و الگوسازی‌های خود داشته‌ایم، همواره فعالیت‌های جهاد در حوزه‌های مختلف رو به افزایش بوده است، اما در چند سال اخیر و با وجود مشکلات اقتصادی که کشور با آن مواجه بوده است، تصمیم داریم روی زمینه‌های کاربردی‌تر همچون کشاورزی و پزشکی کار کنیم که مردم مشتری اصلی آنها هستند.

وی همچنین درباره این سؤال که اگر قرار باشد جهاددانشگاهی فقط در یک حوزه فعالیتی ورود کند آن عرصه کدام است؟ گفت: حوزه‌های فرهنگ، علم، فناوری و آموزش را از ضروریات برنامه‌ریزی برای پیشرفت کشور می‌دانیم و لذا کار در هر سه حوزه را ضروری می‌دانیم و تناسبی هم که به صورت طبیعی طی سال‌های فعالیت جهاد در فهم آن‌ها انجام شده ترکیب مناسبی است. اگر دست ما باشد، هر سه زمینه را ادامه می‌دهیم تا نظام مأموریت خاصی را برای آینده تعریف کنیم.
 
الگوسازی در همه زمینه‌ها کار فرهنگی است
رئیس جهاددانشگاهی درباره این پرسش نیز مبنی بر اینکه حوزه فرهنگ طی سال‌های متمادی به دلیل نبود بودجه کافی در این حوزه در اولویت نهاد‌ها و سازمان‌های متولی نبوده، در این شرایط عملکرد جهاد دانشگاهی چگونه باید باشد، بیان کرد: نباید برداشتمان از کار فرهنگی فقط فعالیت‌هایی باشد که در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی انجام می‌گیرد. الگوسازی‌هایی که در حوزه پژوهش و فناوری در انجام کار‌های خوب علمی، فناورانه و تجاری‌سازی آن‌ها انجام می‌دهیم، کار بزرگ فرهنگی در زمینه ایجاد خودباوری، ایجاد غرور ملی و اثبات توان تبدیل علم به قدرت و ثروت در اداره جامعه و حفاظت از انقلاب است. اگر در کار فرهنگی فقط صحبت، سخنرانی و موعظه کنیم، اما در عرصه عمل نتوانیم به گفته‌های خود جامه عمل بپوشانیم، فعالیت فرهنگی ما مؤثر نخواهد بود. معتقدم فعالیت فرهنگی در جهاددانشگاهی مسیر طبیعی خود را طی کرده، اما براساس ضرورت جامعه فعالیت‌های پژوهش و فناوری و آموزشی، توسعه زیادتری داشته است. اگر در بیانات مقام معظم رهبری دقت کنیم، در سال‌های اخیر تأکید بسیار زیادی بر گفتمان اقتصاد مقاومتی داشته‌اند و لذا وظیفه ما تلاش بیشتر برای تحقق این خواست ضروری جامعه است.

انتهای پیام
captcha