جان مرشایمر: آمریکا منشأ بسیاری از مشکلات در سوریه است
کد خبر: 3792298
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵

جان مرشایمر: آمریکا منشأ بسیاری از مشکلات در سوریه است

گروه بین‌الملل ـ جان مرشایمر، متفکر برجسته روابط بین‌الملل آمریکا ضمن اشاره به آنکه کشورش هیچ منافع استراتژیکی در سوریه ندارد گفت: آمریکا منشأ بسیاری از مشکلات در سوریه است.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ جان مرشایمر در نشستی که به همت موسسه تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی (SETA) در واشنگتن برگزار شد، به بررسی سیاست خارجی آمریکا و فروپاشی هژمونی لیبرال پرداخت.
 
وی ضمن اشاره به آنکه آمریکا هیچ منافع استراتژیکی در سوریه ندارد، گفت: به نظر من تصمیم رئیس‌جمهور دونالد ترامپ برای خروج از این کشور اقدام درستی است.

مرشایمر همچنین تاکید کرد:‌ باید اجاز داد که روسیه مشکلات آنجا را حل کند، آمریکا منشا بسیاری از مشکلات در سوریه است و از یک جایی به بعد باید کشورهایی مثل روسیه و ترکیه برای حل مسائل وارد شوند. 

وی در ادامه تصریح کرد: در موضع ترامپ در قبال سیاست خارجی هژمونی لیبرال وجود ندارد. ترامپ متفاوت از سایر رؤسای جمهور پیشین عمل کرده و در اندیشه هژمونی لیبرالی که بر آمریکا حاکم است، به سر نمی‌برد.

این استاد برجسته روابط بین‌الملل همچنین اظهار کرد: انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور، رشد بی‌سابقه چین، ورود مجدد روسیه به میادین را می‌توان به عنوان نشانه‌های فروپاشی هژمونی لیبرال دانست.
 
از سوی دیگر، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید طی اطلاعیه‌ای کتبی اعلام کرد که حدود 200 نظامی این آمریکایی برای مدتی در سوریه باقی خواهند ماند.

اطلاعیه سخنگوی کاخ سفید مدت کوتاهی پس از گفتگوی تلفنی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا منتشر شده است. سندرز توضیح بیشتری در مورد جزئیات این تصمیم آمریکا ارائه نداده است.

دونالد ترامپ پیش از این در دسامبر 2018 با اعلام اینکه داعش تا حد زیادی شکست خورده است از خروج نظامیان آمریکایی از سوریه خبر داده بود.

مقامات نظامی آمریکایی نیز در گفتگو با رسانه های این کشور اعلام کردند که نیروهای این کشور تا پایان آوریل از سوریه خارج خواهند شد.

انتهای پیام
 
captcha