رسیدگی به بیش از ۶۹ هزار پرونده در شورای حل اختلاف یزد
کد خبر: 3804258
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸

رسیدگی به بیش از ۶۹ هزار پرونده در شورای حل اختلاف یزد

گروه اجتماعی ــ معاون رئیس کل دادگستری استان یزد در امور شورا‌های حل اختلاف گفت: در سال ۹۷ در مجموع ۶۹ هزار و ۴۴ فقره پرونده جهت رسیدگی به شورا‌های حل اختلاف استان وارد شده است.

رسیدگی به بیش از 69 هزار پرونده در شورای حل اختلاف یزدبه گزارش ایکنا از یزد، محمدرضا حداد، معاون رئیس کل دادگستری استان یزد در امور شوراهای حل اختلاف 26 فروردین ماه اظهار کرد: در سال 97 در مجموع 69 هزار و 44 فقره پرونده جهت رسیدگی به شوراهای حل اختلاف استان وارد شده است.
حداد افزود: در همین مدت نیز 69 هزار و 590 فقره پرونده نیز مختومه شده و مانده پرونده‌ها در پایان سال گذشته 5654 فقره بوده است.
وی با اشاره به آمار وارده به شعب اجرای احکام شوراهای حل اختلاف استان بیان کرد: در سال 97 تعداد 29 هزار و 807 فقره پرونده به واحد اجرای احکام شورا وارد و تعداد 30 هزار و 840 فقره مختومه شده و در حال حاضر موجودی واحدهای اجرای احکام تعداد 8 هزار 414 فقره است.
این مقام قضایی، کیفیت آراء صادره در مجموعه شوراهای حل اختلاف استان را خوب ارزیابی کرد و گفت: از مجموع بالغ بر 69 هزار پرونده رسیدگی شده تنها تعداد 2 هزار و 758 فقره پرونده مورد اعتراض قرار گرفته که از این تعداد تنها 242 فقره از آراء نقض شده و 2هزار 19 فقره تأیید شده است.
حداد از میزان صلح و سازش در پرونده‌های شورای حل اختلاف خبر داد و افزود: از مجموع پرونده‌های وارده به شوراهای حل اختلاف تنها 47 هزار و 373 فقره از پرونده‌ها قابلیت صلح و سازش داشته که با تلاش مجموعه کارکنان شورا تعداد 13 هزار و 152 فقره از پرونده‌ها به صلح و سازش منتهی شده است.
وی با اشاره به اخذ رضایت در هفت فقره پرونده قصاص نفس در طول یک سال اظهار کرد: جلوگیری از اجرای حکم قصاص نفس در 7 فقره پرونده و تلاش در جهت صلح و سازش در این پرونده‌ها را می‌توان از شاخص‌ترین پرونده‌های منتهی به سازش شده شوراهای حل اختلاف در استان در سال 97 ذکر کرد.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان، یزد را از استان‌های پیشرو در مکانیزه کردن شوراها اعلام کرد و ابراز کرد: استان یزد با حمایت معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری، تمام شعب شوراهای حل اختلاف به سیستم‌های رایانه‌ای تجهیز و بسترهای استفاده از تکنولوژی‌های روز را فراهم آورده است و اکنون استان یزد از معدود استان‌هایی است که تمام دعاوی در صلاحیت شوراهای حل اختلاف آن از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و پذیرش می‌شود.
معاون رئیس کل دادگستری استان یزد در امور شوراهای حل اختلاف، به راه اندازی و تقویت شعب شوراهای حل اختلاف مستقر در زندان‌های یزد اشاره کرد و گفت: در گذشته تنها یک شعبه در مجموعه زندان‌های استان فعالیت می‌کرد که اکنون یک شعبه به زندان مرکزی یزد اضافه و یک شعبه نیز در زندان اردکان افتتاح شده است که ماحصل تلاش یکساله این سه شعبه، رسیدگی و مختومه کردن تعداد یک هزار و 224 فقره پرونده و فراهم نمودن موجبات آزادی 427 نفر زندانی بوده است.
وی تعداد کل پرونده‌های حقوقی وارده به محاکم و شورای حل اختلاف شهرستان های استان یزد در طول سال 97 را 113 هزار و 362 فقره ذکر کرد و  گفت: از این تعداد پرونده، تعداد 46 هزار و 620 فقره به شعب محاکم و تعداد 66 هزار و742 فقره به شعب شوراهای حل اختلاف استان وارد شده که حکایت از ورود قریب به59 درصد از پرونده‌های حقوقی به شعب شوراهای حل اختلاف و قریب به 41 درصد به شعب حقوقی محاکم دادگستری دارد که این امر نشانگر این است که شوراهای حل اختلاف در استان یزد توانسته بار بزرگی را از دوش محاکم بردارد.

انتهای پیام

captcha