حضرت خدیجه؛ اولین بانویی که پیشانی بندگی بر خاک سایید
کد خبر: 3812164
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴

حضرت خدیجه؛ اولین بانویی که پیشانی بندگی بر خاک سایید

گروه معارف- مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در پیامی آورده است: حضرت خدیجه نخستین زنی بود که به پیامبری حضرت محمد (ص) ایمان آورد و اولین بانویی بود که همراه امام علی (ع) با پیامبر به نماز ایستاد و پیشانی بندگی بر خاک سایید.

سخن گفتن در مورد حضرت خدیجه (سلام الله علیها) بسی دشوار است چرا که شخصیت این بانوی بزرگوار، در اوج کمال و جلال ، عفت وپاکدامنی ، ایثار وفداکاری استبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمد کارگر شورکی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه در پیامی آورده است: پیامبر(ص) فرمود: «اسلام با شمشیر علی(ع) و مال خدیجه(س) برپا و استوار شد واستقامت یافت».
سخن گفتن در مورد حضرت خدیجه (س) بسی دشوار است چرا که شخصیت این بانوی بزرگوار، در اوج کمال و جلال، عفت و پاکدامنی، ایثار و فداکاری است.
به راستی تعبیر «بانوی دوراندیش و خردمند» تعبیر درستی است که تاریخ نگاران برای این بانوی بزرگوار به کار برده‌اند؛ حضرت خدیجه در عین ثروت فراوان و خواستگاران ثروتمند، محمد یتیم را بر سایرین ترجیح داد و او را برگزید، با وی ازواج کرد و سپس تمام اموال خود را در اختیار پیامبر گرامی اسلام (ص) قرار داد تا در راه اسلام و پیشرفت آن هزینه کند او با خدا معامله کرد خدا هم چه زیبا مزدش را داد مال کثیر داد خدا هم به او کوثر عنایت کرد که افتخاری بس بزرگ است که در دو عالم نصیب او شده است.
خانه ایشان نیز همیشه کعبه آمال مردم بینوا و پناهگاه نیازمندان بود و ایثار ایشان بی مانند بود و هر گاه پیامبر(ص) از تکذیب قریش و اذیت‌های آنان محزون و آزرده می‌شدند، همراهی حضرت خدیجه (س)، مایه آرامش و تسلای خاطر رسول خدا (ص) می‌شد. حضرت خدیجه علیها السلام نخستین زنی بود که به پیامبری حضرت محمد (ص) ایمان آورد و اولین بانویی بود که همراه امام علی (ع) با پیامبر به نماز ایستاد و پیشانی بندگی بر خاک سایید.اکنون که سالروز رحلت این بانوی بزرگوار، با شهادت آیت الله صدوقی، همزمان شده است، این همراهی را گرامی می‌داریم و یاد می‌کنیم از شهید محراب دیارمان که همگام با امام راحل قدس سره همواره با ظالمان زمان خویش در جنگ و ستیز بود و در جریان موضع گیری قاطع علماء و مراجع بزرگ در مقابل نظام شاهنشاهی، نقش هماهنگ کنندگی ایشان در بسیج مردم و روحانیت یزد، چشمگیر و غیر قابل فراموشی است.
شهید صدوقی (ره )، آن بزرگ مرد دیارمان، حوزه درس را در یزد تشکیل داد و خدمات عمرانی و فرهنگی و نحوة خدمت رسانی این عالم بزرگوار به گونه ای بود که او را به حضرت خضر نبی (ع) تشبیه کرده‌اند؛ چرا که گفته‌اند: حضرت خضر (ع) هر کجا که می‌نشست، آنجا سبز و خرم می‌شد و آیت‌الله صدوقی نیز به هر دیار که قدم می‌گذاشت، از خودش آثار خیر و باقیات صالحات به یادگار می‌گذاشت.و هرگز تاریخ، خدمات متعهدانه ایشان را فراموش نخواهد کرد.
یاد و خاطره این عالم مبارز و بزرگوار شهید آیت الله صدوقی (ره) و چهار تن از بانوان نمازگزار که در جریان بمب گذاری تروریستی عناصر ضد انقلاب در 11 رمضان سال 1361 در مسجد ملا اسماعیل یزد به فیض شهادت رسیدند را گرامی می‌داریم .

 

captcha