گرایش به تشیع در آفریقا روزافزون است
کد خبر: 3813631
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۶
نماینده ساحل عاج در نمایشگاه قرآن:

گرایش به تشیع در آفریقا روزافزون است

گروه بین‌الملل ــ حسین سورابی، مسئول غرفه مرکز فرهنگی اهل بیت(ع) ساحل عاج در نمایشگاه قرآن گفت: تشرف به مذهب تشیع در ساحل عاج و جوامع آفریقایی همسایه این کشور رو به افزایش است.

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم؛  سورابی درباره گرایش مردم ساحل عاج به دین مبین اسلام گفت: ساحل عاج 28 میلیون نفر جمعیت دارد که 65 درصد آن‌ها مسلمان هستند که اکثریت آن‌ها اهل سنت با گرایش صوفی هستند، اما تعداد شیعیان اندک است، اگرچه گرایش به مذهب تشیع روبه افزایش است.


این طلبه آفریقایی در ادامه گفت: زبان رسمی ساحل عاج فرانسوی است و زبان‌های محلی نیز در این کشور رایج است، اما یک زبان محلی که همه به آن صحبت می‌کنند، زبان «جولا» است، اگرچه زبان رسمی مدارس و دانشگاه‌ها نیز فرانسوی است.


مسئول غرفه ساحل عاج گفت: خوشبختانه در ساحل عاج آزادی کامل برای همه مذاهب و ادیان وجود دارد و هر کس می‌تواند بدون هیچ مزاحمت و محدودیتی آیین و فرهنگ خود را تبلیغ کند و این یک فرصت برای شیعیان است.


حسین سورابی تصریح کرد: مرکز فرهنگی اهل بیت(ع) در ساحل عاج که غرفه آن امسال در بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن ایران برپا شده، چهار سال پیش در شهر «غراند بسام» این کشور تأسیس شد و یک مدرسه با نام امام علی(ع) تأسیس کرده است.


وی اضافه کرد: تعلیم و تربیت، برگزاری مسابقات قرآنی، برپایی جلسات تفسیر قرآن در ماه رمضان، آموزش تلاوت قرآن به دانش‌آموزان، برگزاری محفل قرآنی در مدرسه امام علی(ع)، برنامه‌های رادیویی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوع، ترجمه کتاب‌ها و مقالات مذهبی به زبان فرانسوی و برگزاری جشن‌های آغاز و انتهای سال تحصیلی دانش‌آموزان از جمله فعالیت‌های این مرکز است.


حسین سورابی درباره آثاره عرضه شده در غرفه ساحل عاج در نمایشگاه بیست و هفتم قرآن گفت: تفسیر قرآن به زبان فرانسوی، ترجمه نهج‌البلاغه و مفاتیح‌الجنان به فرانسوی و همچنین، کتاب‌هایی با موضوع «پیام‌آور رحمت» درباره سیره پیامبر(ص)، دعای کمیل، حکومت اسلامی، زندگی معصومین(ع)، «قرآن، انجیل و علم»، دعاها در قرآن، مکتب اهل بیت(ع)، اصول دین و هویت شیعیان به زبان فرانسوی از آثار شاخص دینی عرضه‌شده در غرفه مرکز فرهنگی اهل بیت(ع) است.


وی گفت: پوسترهایی از قرآن‌آموزان مدرسه امام علی(ع)، قرائت قرآن توسط رئیس‌جمهور، مساجد تاریخی شهر آبیجان، پایتخت سابق ساحل عاج و سخنرانی‌های «عبدالله دوسو»، مدیر مرکز از دیگر آثاری است که در این غرفه به نمایش درآمده است.


سورابی تصریح کرد: مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیشتر از این مرکز حمایت معنوی و فرهنگی می‌کند و مرکز فرهنگی اهل بیت(ع) در ساحل عاج یک مدرسه آکادمیک غیردولتی دارد که دانش‌آموزان با پرداخت مبلغی می‌توانند در آن تحصیل کنند.


مسئول غرفه ساحل عاج درباره فعالیت‌های قرآنی و دینی در این کشور گفت: برگزاری مسابقات قرآن به‌ویژه در ماه رمضان، برپایی جلسات تفسیر قرآن و تلاوت قرآن و اجرای برنامه‌های دینی و فرهنگی متعدد از جمله فعالیت‌های این کشور محسوب می‌شود.


حسین سورابی سطح بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ایران را خوب ارزیابی کرد، اما پیشنهاد داد که کشورهای بیشتری در بخش بین‌الملل نمایشگاه حضور داشته باشند.


سورابی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، درباره حضور گروه‌های افراطی در ساحل عاج، گفت: گروه‌های تندرو و وهابی‌ها در ساحل عاج هستند، اما دولت اجازه فعالیت به آن‌ها نمی‌دهد، اگرچه در دو سال گذشته این گروه‌های تندرو یک حمله تروریستی در شهر «غراند بسام» مرتکب شدند و چند نفر را در لب دریا سر بریدند.


وی در پایان گفت: دولت ساحل عاج لائیک است، اما رئیس‌جمهور مسلمان است و وزیران کابینه نیز از مسیحی، مسلمان و .. هستند و دولت از دین خاصی حمایت نمی کند.


یادآوری می‌شود، حسین سورابی کارشناس ارشد علوم قرآن است و اکنون مشغول تحصیل در سطح 4 فقه و اصول در جامعة المصطفی(ص) العالمیه در قم است.

انتهای پیام

captcha