هفته‌ای که قدر ایرانیان رقم خورد
کد خبر: 3815833
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
بر خط جامعه؛

هفته‌ای که قدر ایرانیان رقم خورد

گروه جامعه ــ در هفته‌ای که گذشت، جامعه ایرانی لیالی قدر را به عبادت و احیا نشست و قدر آنان با مقاومت و ایستادگی رقم خورد؛ مسیری که این مردم برای ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهان دنیا در پیش گرفته‌اند، باعث شد رئیس جمهور آمریکا در جدیدترین مواضع خود سر به زیر شود و از تهدیدات خود نسبت به ملت ایران عقب نشینی کند.

هفته‌ای که قدر ایرانیان رقم خوردبه گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت، جامعه ایرانی لیالی قدر را به عبادت و احیا نشست، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن به پایان رسید، قیمت دلار و سکه با سر به زیرشدن ترامپ در ژاپن کمی فرونشست و شهردار اسبق تهران در اقدامی تأسف‌بار دست به قتل همسر خود زد که واکنش‌ها و تحلیل‌های بسیاری را در فضای مجازی برانگیخت.

این هفته همچنین در پی اقدام وحدت‌شکن و اهانت یک مداح به مقدسات اهل سنت در شبکه پنج سیما، مدیر این شبکه، برکنار و مداح مذکور با دستور مقامات قضایی دستگیر شد؛ اقدامی که موجی از رضایت و خرسندی را در میان برادران و خواهران اهل سنت کشورمان برانگیخت.

این هفته، در بسته خبری «بر خط جامعه»، اخباری خوب و امیدبخش را که شاید در هیاهوی خبرهای جنجالی هفته اخیر، کمتر به آن‌ها توجه شده است، گردآورده‌ایم:

برنامه‌ریزی وزارت ورزش برای جلوگیری از خشونت در ورزشگاه‌ها

سیدعبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی و توسعه ورزش‌های همگانی این هفته در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تشریح برنامه‌های این معاونت برای سال 98، اظهار کرد: در خصوص برخی موارد ناهنجاری که در اواخر لیگ هجدهم در ورزشگاه‌ها اتفاق افتاد، نشست‌های تخصصی لازم را با فدراسیون‌ها و باشگاه‌های ورزشی برگزار کردیم. همچنین تا آغاز لیگ نوزدهم، که دو ماه بعد‌ آغاز می‌شود، سلسله‌نشست‌های مدیریتی را برای ساماندهی وضعیت ورزشگاه‌ها، هواداران و تماشاگران برگزار می‌کنیم.

هفته‌ای که قدر ایرانیان رقم خورد

وی تأکید کرد: حتماً پیش‌بینی‌های لازم برای لیگ نوزدهم انجام خواهد شد تا چه به لحاظ برنامه‌های فرهنگی و چه برخوردهای انضباطی به صورت جدی‌تر رفتار شود و آمادگی لازم برای جلوگیری از ناهنجاری‌ها را داشته باشیم و فضای ورزشگاه‌ها به فضای تشویش جامعه تبدیل نشود.

وزارت بهداشت در تدارک بسیج ملی فشار خون

طرح «بسیج ملی فشار خون» با رویکرد پیشگیری به همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراحل برنامه‌ریزی خود را طی می‌کند و پس از ماه مبارک رمضان وارد فاز اجرایی می‌شود.

مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، پنج شنبه نهم خردادماه اظهار کرد: پرستاران، در کلینیک‌های بیماری‌های غیر واگیر که در 1000 بیمارستان راه اندازی خواهد شد و در بیش از 180 کلینیک های تخصصی، مراکز مشاوره و پایگاه‌های سیار که در کشور ایجاد خواهد شد، به صورت هر پرستار یک شیفت در این طرح ارائه خدمت می کنند.

وی افزود: امروز وظیفه داریم تا با تعیین فشار خون، ارائه آموزش، آگاه سازی و حساس کردن جامعه در کنترل، مراقبت و مدیریت فشارخون، جامعه را از این عامل پرخطر که قاتل خاموش است و 40 درصد مردم نیز دچار آن هستند آگاه کنیم.

ایکنا در هفته جاری با انتشار اینفوگرافیک فشارخون، به استقبال طرح ملی برای مبارزه با قاتل خاموش رفت.

هفته‌ای که قدر ایرانیان رقم خورد

 

فرصت خرید محصولات حجاب تا ۱۴ خردادماه در بوستان آب‌ و آتش

به مناسبت ماه مبارک رمضان هفدهمین «نمایشگاه گوهر زیبایی ۲» از ۲۱ اردیبهشت‌ماه، کار خود را با برپایی ۵۰ غرفه در بوستان آب و آتش آغاز کرده و تا پایان ماه مبارک رمضان (۱۴ خردادماه) از ساعت ۱۸ تا یک بامداد آماده بازدید و خرید علاقه‌مندان است.

علاوه بر عرضه چادر، ملزومات حجاب، مانتوی نوجوانان و بزرگسالان و لباس مردان در این نمایشگاه، چند غرفه نیز به محصولات مربوط به کودکان اختصاص یافته است و در حاشیه آن کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود.

هفته‌ای که قدر ایرانیان رقم خورد

همچنین طرح تعویض چادر نماز و چادر مشکی کهنه با چادرهای نو در این نمایشگاه فراهم شده و روزانه حدود ۵۰ قواره چادر مشکی و ۷۰ قواره چادر نماز در این نمایشگاه تعویض می‌شود. همچنین طرح دوخت رایگان چادر نیز در این نمایشگاه اجرا شده است.

از نکات قابل توجه این نمایشگاه می‌توان به عرضه تمام محصولات تولید داخل اشاره کرد، یعنی به غیر از پارچه چادر مشکی، سایر پارچه‌ها و محصولات عرضه شده در این نمایشگاه نیز تولید و طراحی داخل کشور است.

بیش از 13 هزار مقاله قرآنی در فضای مجازی منتشر شد

این هفته و همزمان با لیالی قدر، بیش از ۱۳ هزار مقاله درباره‌‏ قرآن کریم، در پایگاه مجلات تخصصی نور عرضه شد. صفات قرآن، کیفیت نزول قرآن، قرآن کریم و علوم روز، معاد در قرآن، قرآن کریم فرهنگ عفاف و حجاب، قرآن و اسباب نزول، اخلاق در قرآن و رهبانیت از منظر قرآن از‌ جمله مقالاتی است که این پایگاه در اختیار پژوهشگران حوزه قرآن و علوم قرآنی قرار می‌دهد.

هفته‌ای که قدر ایرانیان رقم خورد

پایگاه مجلات تخصصی نور، بانک اطلاعاتی متنی-تصویری است که در راستای تسهیل و ترویج امر پژوهش، وظیفه شناسایی و عرضه مجلات تخصصی علوم اسلامی و انسانی در فضای مجازی را بر عهده گرفته و به عنوان بزرگترین بانک مقالات علوم اسلامی و انسانی در این فضا شناخته شده است.

ارسال ۶۲۶ اثر به بخش کسب‌و‌کار‌های نوپای جشنواره رسانه‌های دیجیتال

دبیر بخش کسب‌وکار‌های نوپای یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال، این هفته در گفت وگو با ایکنا اظهار کرد: ۶۲۶ اثر به این بخش جشنواره ارسال شده است که این امر نشان می‌دهد که این نوع کسب‌وکار‌ها در حال رونق گرفتن است و باید در سه حوزه حمایت، هدایت و نظارت برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شود.

هفته‌ای که قدر ایرانیان رقم خورد

وی در تبیین اهداف اصلی جشنواره رسانه‌های دیجیتال از مواردی همچون «رشد و توسعه کارآفرینی حوزه فرهنگ در بستر فضای مجازی»، «جریان سازی برای سرمایه گذاری حوزه فرهنگ در بستر فضای مجازی»، «حمایت از تغییر بستر ارائه محتوای فرهنگی از فضای مکتوب به فضای دیجیتال»، «معرفی و ایجاد بستر تعامل بین اجزای اصلی اکوسیستم‌های کسب‌وکار در فضای مجازی» نام برد و تصریح کرد: برای دستیابی به وضعیت مطلوب کسب‌وکار‌های نوپای فرهنگی دیجیتال در کشور به همگرایی دو گروه از متخصصان حوزه فناوری و محتوایی نیاز داریم تا با هم‌افزایی و تقویت کار گروهی به اهداف مدنظر دست یابیم.

گفتنی است یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال امسال برگزار می‌شود.

ویرایش جدید کتاب و نرم‌افزار مناسک همراه منتشر شد

این هفته و همزمان با فراگیر شدن آموزش‌های زائران حج تمتع ۹۸، جدیدترین نسخه کتاب و نرم‌افزار مناسک همراه منتشر شد.

در جدیدترین نسخه کتاب مناسک همراه، فتاوای ۱۵ تن از مراجع عظام تقلید، آیات عظام: امام خمینی(ره)، بهجت، تبریزی، خویی، فاضل‌لنکرانی، گلپایگانی، جوادی‌آملی، شبیری‌زنجانی، سبحانی، سیستانی، صافی‌گلپایگانی، مقام معظم رهبری، مکارم شیرازی، نوری همدانی و وحید خراسانی به چشم می‌خورد.

یادآوری می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند نرم‌افزار ویژه تلفن همراه کتاب مناسک همراه را از پایگاه اطلاع رسانی حج دریافت کنند.

موکب‌داران اربعین، آماده می‌شوند

یوسف افضلی، معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات، این هفته در گفت‌وگو با ایکنا از ثبت‌نام ۴۰۰ موکب‌دار برای تمدید یا دریافت پروانه فعالیت موکب‌داری در اربعین سال جاری خبر داد و گفت: پروانه فعالیت موکب‌های اربعین، یک ساله است.

وی در خصوص امکاناتی که ستاد برای کمک به موکب‌داران در نظر گرفته است، گفت: تسهیل تردد و انتقال تجهیزات به کشور عراق و اختصاص زمین در عراق به موکب‌داران توسط ستاد انجام می‌شود. به کمک سامانه نیز ساماندهی زمان اعزام‌ها صورت می‌گیرد تا ازدحام در مرزها صورت نگیرد، همچنین اطلاعات کافی نیز به موکب‌داران در خصوص کالاهای ممنوعه ورودی به عراق داده می‌شود.

اهدای خون بیش از 20 هزار تهرانی در هفته اخیر

سیدمرتضی طباطبایی، مدیرکل انتقال خون استان تهران این هفته با اشاره به مراجعه حدود هزار و ۸۰۰ نفر به مراکز اهدای خون در دومین شب قدر، گفت: در بازه زمانی بیست و یک روز اول از ماه مبارک رمضان، پایتخت‌نشینان با ثبت بیش از ۲۰ هزار مراجعه و اهدای ۱۶ هزار و ۱۹ واحد خون برای نجات جان بیماران، روز‌های مبارکی را پشت سر گذاشتند.

هفته‌ای که قدر ایرانیان رقم خورد

وی با اشاره به حضور اهداکنندگان خون در دسته‌بندی‌های مختلف گفت: هفت هزار و ۱۴۵ نفر در این مدت از اهداکنندگان مستمر خون بودند که حداقل در سال، دوبار خون اهدا می‌کنند و با سهم ۴۷ درصدی در رتبه اول قرار گرفتند.

انتهای پیام

captcha