راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت
کد خبر: 3819726
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
محمدی خبر داد:

راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور از راه‌اندازی سامانه شافاف‌سازی هزینه‌کردها و عملکرد این اتحادیه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری تشریح هزینه‌کرد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور از ساعت 10:30 صبح امروز یکشنبه، 26 خردادماه، با حضور حسن محمدی، مدیرعامل این اتحادیه، در محل سالن نشست‌های اتحادیه قرآن و عترت کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، طی سخنانی با بیان اینکه اعتباراتی که در اختیار اتحادیه قرار داده شده است، بلافاصله در فصل تابستان سال جاری در اختیار مؤسسات قرآنی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: فصل تابستان بهترین فصل برای فعالیت مؤسسات قرآنی است تا بتوانند با بودجه‌ هرچند ناچیزی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، فعالیت‌های قرآنی خود را پیگیری کنند.

محمدی با اشاره به گزارشی که از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور درباره شفاف‌سازی بودجه‌ها انجام شد، ادامه داد: کل میزان اعتباری که از محل اعتبارات سال 97 و به صورت مستقیم در اختیار اتحادیه قرار گرفته، مبلغی معادل 772 میلیون و 300 هزار تومان است. همچنین، در همان گزارش از اعتبار دیگری معادل مبلغ سه میلیارد و 699 میلیون و 831 هزار تومان اطلاع‌رسانی شده که این مبلغ به حساب اتحادیه واریز شده است، ولی این مبلغ متعلق به اتحادیه نبوده و فقط به عنوان امانت به حساب اتحادیه واریز شده و اتحادیه نیز این مبلغ را به نهادها و دستگاه‌های مختلفی که باید تخصیص داده می‌شد پرداخت کرد.

بخشی از اعتبارات اتحادیه، امانت دیگر دستگاه‌هاست
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ضمن ابراز گله‌مندی از برخی افراد که این مبلغ را نیز جزء اعتبارات اتحادیه بیان کرده و از این طریق ایجاد شبهه کرده‌اند، تصریح کرد: همان طور که اشاره شد، اتحادیه فقط به عنوان امانت‌دار عمل کرده است تا این اعتبار به دست نهادها و دستگاه‌های مربوطه برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه میزان 772 میلیون تومان اعتبار اختصاص داده شده به اتحادیه در مقایسه با سایر اعتبارات فرهنگی کشور عملاً هیچ است، گفت: باعث تأسف است که کل اعتباری که برای حمایت از مؤسسات قرآنی ـ مردمی در نظر گرفته شده، نزدیک به 800 میلیون تومان است. مؤسسات قرآنی ـ مردمی تأثیر بسیاری در فرهنگ‌سازی داشته و به فرموده مقام معظم رهبری فعالیت قرآنی این مراکز فعالیتی راهبردی است و مسئولان کشور باید در این زمینه تصمیم جدی‌تری بگیرند.

محمدی با اشاره به اینکه این اعتباری که در اختیار مؤسسات قرآنی ـ مردمی در کشور قرار می‌گیرد در برابر حجم فعالیتی که انجام می‌دهند، بسیار ناچیز است، افزود: همان طور که درباره بودجه اختصاص‌یافته به اتحادیه اشاره شد، با توجه به تعداد هزار مؤسسه قرآنی که زیر نظر اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور فعالیت می‌کنند، به طور میانگین مبلغ هشتصد هزار تومان به هر مؤسسه می‌رسد که این مبلغ بسیار ناچیز است.

مسئولان شناختی از کارکرد مؤسسات قرآنی ندارند
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با بیان اینکه سهم اعتبارات نهادهای مردمی و مؤسسات قرآنی بسیار ناچیز و محدود است، اظهار کرد:‌ مسئولان مربوطه کوچکترین شناختی از ساختارهای فرهنگی و کارکرد مؤسسات قرآنی ندارند و باید در این زمینه بهتر عمل کنند.

وی با بیان اینکه هر حول فرهنگی که در سطح کشور رخ می‌دهد از قبل مجموعه‌های مردم‌نهاد اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: بنا بر تحقیقات و پژوهش‌ها، کمتر از دو درصد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت کمتر از 10 درصد فارغ‌التحصیلان آموزش و پرورش توانایی روخوانی و روان‌خوانی معمولی قرآن را دارند که این میزان بسیار ناچیز است.

راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترتمحمدی در ادامه افزود: با تدابیری که در هیئت‌مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور اتخاذ شد، قرار بر این شد تا مبلغ اختصاص‌یافته به اتحادیه در سه حوزه هزینه شود. در وهله اول بنا بر این شد تا مبلغی حدود 270 میلیون تومان از طریق اتحادیه‌های استانی صرف برگزاری دوره‌ها، همایش‌ها و مجامع عمومی مؤسسات در استان‌ها شود که در این راستا به هر استان مبلغ 9 میلیون تومان تخصیص داده می‌شود تا حداقل سه نشست را با حضور مؤسسات قرآنی برگزار کنند. این نشست‌ها شامل نشست‌های تبلیغی و ترویجی، کارگاه آموزشی و مجمع عمومی می‌شود و این مبلغ در اختیار مدیرعامل هر استان قرار می‌گیرد تا هزینه شود.

مبلغ 500 میلیون تومان برای ترویج حفظ قرآن
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ادامه داد: همچنین، به زودی اجرای یک طرح ملی در حوزه حفظ قرآن کریم از طریق اتحادیه به استان‌های کشور ابلاغ خواهد شد که به موضوع ترویج فرهنگ حفظ قرآن می‌پردازد. یرای اجرای این طرح نیز مبلغ 500 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که 250 میلیون تومان از این اعتبار به صورت کمک بلاعوض و 250 میلیون تومان دیگر نیز به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار قرار می‌گیرد و در حدود 30 هزار نفر در سراسر کشور نیز از طریق مؤسسات در این طرح مشارکت خواهند داشت.

محمدی بیان کرد: فراخوان طرحی را در کشور اعلام کردیم که در این راستا نیز بالغ بر 300 طرح قرآنی در کشور اخذ شد و پس از بررسی‌های دقیق بر روی این طرح‌ها، مقرر شد تا در این باره مبلغ 600 میلیون تومان به اتحادیه‌های استانی کشور اختصاص یابد که 300 میلیون تومان از این مبلغ بلاعوض و 300 میلیون تومان دیگر نیز به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه خواهد بود. این مبلغ برای اجرای طرح‌های قرآنی استانی، که در هیئت‌مدیره استان درباره آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود، در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم که طرح‌های استانی در فصل تابستان، که بهترین فصل برای اجرای طرح‌های قرآنی مؤسسات قرآنی است، در سراسر کشور اجرا شود، گفت: فعالیت بسیار مهم دیگری که در دستور کار داریم، آماده‌سازی سامانه‌ای جهت ایجاد شفافیت درباره هزینه‌کرد اعتبارات است تا بدین وسیله تمامی افراد بتوانند به صورت آنلاین و لحظه‌ای به این سامانه مراجعه کنند و در جریان اعتبارات و هزینه‌کرد آن در اتحادیه قرار گیرند.

وام 10 میلیون تومانی برای مؤسسات سیل‌زده
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره کمک اتحادیه به مؤسسات قرآنی آسیب‌دیده در سیل اخیر کشور اظهار کرد: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور بنا به وظیفه خود در اولین فرصت به استان‌های مختلف و سیل‌زده کشور اعلام کرد که به تمامی مؤسسات آسیب‌دیده مبلغ 10 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه اختصاص می‌دهد که در این راستا نیز تاکنون تعداد 40 مؤسسه برای دریافت وام به بانک عامل معرفی شده‌اند.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۷ - ۰۹:۴۰
0
0
با سلام
یک نفر توضیح بدهد که اعتبار چند میلیاردی به صورت امانت در نزد یک اتحادیه به چه معناست؟؟ آیا از این به اصطلاح امانت طی این مدت هیچ استفاده و بهره ای نشده؟ آیا در این شرایط که بانکها و مؤسسات دولتی هر مبلغی ولو مدتی کوتاه نزد آنها داشته باشیم معادل یا بیشتر از آن را وام میدهد، این اتحادیه صرفا این اعتبار هنگفت را فقط به صورت امانت نزد خود نگه داشته و هیچ بهره ای از آن نبرده است؟
معنی امانت چیز دیگری است برادر
امانت یعنی مبلغ یا کالایی در مدت معینی در نزد کسی سپرده شود بدون اینکه از آن استفاده یا منفعتی داشته باشد
حداقل یک ذره شعور برای مخاطب قائل بشوید و اینجوری دروغ در روز روشن نگویید
captcha