افزایش ورودی پرونده‌ها بحران امروز قوه قضائیه است
کد خبر: 3821739
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶

افزایش ورودی پرونده‌ها بحران امروز قوه قضائیه است

گروه اجتماعی ــ مشاور رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه یکی از بحران‌های پیش روی این قوه حجم بالای پرونده‌های ورودی است گفت: کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری‌ها نیازمند فرهنگ سازی و تلاش بالاست.

یزد | کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری‌ها نیازمند فرهنگ سازی و تلاش بالاست / انتشاربه گزارش ایکنا از یزد، مصطفی پورمحمدی، مشاور رئیس قوه قضائیه، صبح امروز، 2 تیر در دیدار شورای قضایی استان با آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد با اشاره به سالروز شهادت شهید بهشتی اظهار کرد: ما باید افتخار کنیم که بنیانگذار دستگاه قضا در ایران شهید بهشتی است و یک چهره‌ای به تمام معنا الهام بخش، اسوه و الگو در همه ابعاد این دستگاه را پایه‌گذاری کردند.

وی تصریح کرد: آیت‌الله شهید بهشتی یک مربی به تمام معنای اخلاق بود و واقعا به همه فهماند که اگر کسی می‌خواهد در جمهوری اسلامی مسئولیتی داشته باشد نباید خود را ببیند و توجهش به مردم باشد.

وزیر پیشین دادگستری ادامه داد: مسئولیت قضایی، مسئولیت بسیار سنگینی است و هم جنبه اخروی آن کاملا مشخص است که هر حکم آن برای ما بهشت و جهنم است و به همین دلیل باید حساسیت بسیار بالایی داشته باشیم تا خطایی در آن وجود نداشته باشد.

مشاور رئیس قوه قضائیه افزود: بحران امروز قوه قضائیه تعداد و آمار ورودی پرونده‌ها است و تا زمانی که این تعداد ورودی را داشته باشیم نمی‌توانیم ساماندهی درستی داشته باشیم چرا که قاضی نمی‌تواند وقت لازم برای پرونده‌ها را زمانی که در روز باید 6 پرونده را بررسی کند بگذارد.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: یکی از راهکارها برای کاهش آمار پرونده‌های دادگستری این است که ما خودمان در جامعه اقدام به فرهنگ‌سازی و پیشگیری کنیم و به این وسیله اصلا پرونده‌ای تولید نشود که بخواهد در دادگستری حکمی برای آن صادر شود.

وی عنوان کرد: برای کاهش ورودی پرونده همه باید فکری داشته باشیم و افراد مختلف در استان‌ها هم باید نسبت به این موضوع پیشنهادات خود را برای پیشگیری و کاهش آمار پرونده‌ها ارائه کنند.

پورمحمدی بیان کرد: مسئله سلامت در دستگاه قضائیه با آسیب‌هایی روبرو بوده و همین آسیب هم با یک کلاغ چهل کلاغ روبرو شده و با وجودی که می‌دانیم قضات اکثر بالاتفاق سالم هستند ولی حتی یک نفر هم که خطا می‌رود بسیار بزرگ است.

وی با تأکید بر زندان‌زدایی در احکام گفت: می‌توان به جای حکم زندان، مجازات‌های جایگزین حبس که هم زمینه فرهنگسازی دارد و هم زمینه بهره‌مندی اجتماعی از خدمات ناشی از این احکام فراهم می‌شود.

انتهای پیام

captcha