شکار قانونمند شود/هوبره؛ بیشترین تخلفات شکار
کد خبر: 3822797
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹

شکار قانونمند شود/هوبره؛ بیشترین تخلفات شکار

گروه اجتماعی- مدیرکل محیط زیست استان یزد با اشاره به اینکه در خصوص پرنده هوبره و شکار آن تخلفات بسیاری گزارش شده گفت: شکار قانونمند هم موجب هدایت شکارچیان و هم موجب درآمدزایی می‌شود.

شکار قانونمند شود/هوبره؛ بیشترین تخلفات شکاربه گزارش ایکنا از یزد، نیره پورملائی، مدیرکل محیط زیست استان یزد 5 تیرماه در نشست هم‌اندیشی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان یزد در مورد وضعیت معادن استان اظهار کرد: یزد دومین استان معدنی کشور است بنابراین ممکن است واگذاری‌ها بیش از توان اکولوژیک منطقه باشد.

پورملائی یادآور شد: بر اساس قانون، معادنی که در حوزه مناطق چهارگانه محیط زیست قرار دارند، هرگونه مجوز بهره‌برداری باید با نظر و استعلام از سازمان محیط زیست باشد اما صدور مجوز در سایر عرصه‌ها بر عهده منابع طبیعی است و بهره‌برداری بدون هیچ‌گونه استعلامی از محیط زیست انجام می‌شود.

وی در مورد D۱۹ بیان کرد: این معدن یک معدن استراتژیک در پناهگاه حیات وحش دره‌انجیر و در حوزه مناطق چهارگانه محیط زیست است بنابراین طرح ارزیابی محیط زیستی مشمول آن می‌شود.

پورملائی با اشاره به تعاملی که بین محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد وجود دارد افزود: با توجه به حساسیت زیستگاهی این معدن، کارگروهی تشکیل و توافقاتی مطرح شد که در صورت پذیرش آن، باید بعد از مرحله اکتشاف مطالعات آن انجام شود.

وی در مورد معدن دره زرشک نیز عنوان کرد: از آنجا که این معدن در بالادست منابع ذخیره آب وجود دارد و امکان خطا در زمینه منابع آبی را نداریم، وزارت نیرو در این زمینه ورود کرده و مطالعات باید بر اساس موارد مدنظر وزارت نیرو انجام شود.

پورملائی با اشاره به اینکه یوز آسیایی یکی از گونه‌های حساس و در معرض انقراض است گفت: در حال حاضر در کل استان تنها دو یوز وجود دارد که هر دوی آنها نر و دارای سن بالا هستند.

وی با بیان اینکه یوز ماده برای زادآوری در منطقه وجود ندارد افزود: از کارشناسان خارجی برای چاره‌اندیشی در این زمینه بهره گرفتیم و در نهایت قرار شد طرح تکثیر نیمه طبیعی را به مرحله اجرا درآوریم.

پورملائی با بیان اینکه این طرح اکنون در مرحله مطالعات است عنوان کرد: کوه دره‌انجیر بهترین و مناسب‌ترین زیستگاه برای یوز است اما ممکن است طرح مطالعاتی به این نتیجه برسد که این یوزها را برای تکثیر به منطقه دیگری منتقل کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان یزد در مورد گونه در معرض خطر انقراض هوبره نیز بیان کرد: هوبره اکنون نسبت به قبل شرایط بهتری پیدا کرده و با توجه به اینکه امسال شاهد ترسالی بودیم، میزان تخمگذاری هوبره‌ها افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در زمینه این پرنده و شکار آن تخلفات بسیاری گزارش شده و منطقه قره تپه خاتم از مهمترین زیستگاه‌هایی است که در معرض آسیب شکارچیان قرار دارد که با مراقبت‌های بیشتر در صدد ساماندهی این موضوع هستیم.

پورملائی افزود: در همه کشورها این موضوع مطرح است و شکار قانونمند هم موجب هدایت شکارچیان و هم موجب درآمدزایی می‌شود و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته با سرشماری پاییزه و زمستانه طی یک دوره چند ساله، اگر گونه‌ای افزایش جمعیت داشته باشد برای درصد کمی از آن مجوز شکار صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته نیز در اکثر مناطق افزایش جمعیت گونه‌ها را داشتیم به غیر از دو منطقه که به دلیل شیوع بیماری شاهد کاهش جمعیت گونه‌ها بوده‌ایم و البته این موضوع طبیعی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد با اشاره به اینکه در هشت شهرستان استان اداره محیط زیست داریم گفت: در مجموع 57 محیط بان در استان مشغول فعالیت هستند و به احتساب محیط بانان استان، دارای 110 پرسنل است و 7 منطقه تحت مدیریت با وسعت 800 هزا هکتار و 8 منطقه شکار ممنوع داریم و در واقع 8.7 درصد از مساحت استان تحت مدیریت محیط زیست قرار دارند.

وی با اشاره به وضعیت آلایندگی‌ها نیز بیان کرد: هم اکنون پنج تابلو نمایشگر سنجش آلایندگی و ذرات معلق در هوا در اردکان، میبد و میدان‌های صنعت، نماز و ابوذر شهر یزد وجود دارد و متوسط وضعیت هوا به صورت یک ساعته روی این تابلوها به نمایش در می‌آید.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: در سه ماهه سال گذشته تعداد روزهای آلوده که میزان گرد و غبار بالای حد استاندارد بود 20 روز بود که این میزان در مدت مشابه امسال به هشت روز رسید که این موضوع نتیجه شرایط طبیعی محیط و همچنین اقدامات خوب در شهرک صنعتی یزد و فیلترگذاری صنایع آلاینده است.

captcha