کمک ۵۰۰ میلیاردی سمن‌ها به سیل‌زدگان
کد خبر: 3834747
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۴

کمک ۵۰۰ میلیاردی سمن‌ها به سیل‌زدگان

گروه اجتماعی ــ معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد نقش خوبی در بحران سیل که در کشور اتفاق افتاد، ایفا‌ کردند و در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به سیل‌زدگان اختصاص یافت.

فعالیت ۲۰ هزار سمن در کشور/کمک ۵۰۰ میلیاردی سمن‌ها به سیل‌زدگانبه گزارش ایکنا از یزد، كمال اكبری، معاون مشاركت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت كشور، شب گذشته، 22 مردادماه در جمع خبرنگاران استان یزد، اظهار کرد: یزد از شهر‌های افتخار‌آمیز کشور است که در مشارکت اجتماعی سرآمد بوده‌ و از قدیم تاکنون مردم شریفش مشارکت‌های چشمگیری داشته‌اند.

اکبری با اشاره به اینکه مشارکت‌های اجتماعی یکی از محوری‌ترین موضوعات مرتبط با توسعه‌ پایدار است، افزود: همه بر این نکته متحد هستند که توازن منطقی در جامعه نیازمند مشارکت‌های اجتماعی مردم است و بهترین نوع آن مشارکت سازمان‌های مردم نهاد است که به صورت داوطلبانه، غیرسیاسی و غیرانتفاعی اداره می‌‌شود و در این سازمان‌ها در جهت مسائل جامعه اقدامات مناسبی صورت می‌گیرد و همه در این سازمان و در کنار هم برای نفع جمعی و ارائه خدمات در کنار هم جمع هستند.

وی ادامه‌ داد: سازمان‌های مردم‌نهاد به هیچ‌وجه جهت‌گیری حزبی ندارند و به هیچ عنوان نباید در راستای گروه سیاسی خاصی در سازمان مشغول باشد و در خصوص مسئله انتخابات به هیچ عنوان اجازه تبلیغ ندارند و باید به اصل انتخابات و مشارکت سیاسی مردم اقدام کنند.

اکبری گفت: ۲۰ هزار سازمان مردم‌نهاد در حوزه‌های مختلف از جمله رسیدگی به نیازمندان و فقرا، بهداشت و درمان، حفاظت از محیط زیست، میراث فرهنگی و در حوزه‌های عمومی نیاز‌های کشور اعم از ورزش و جوانان، خانواده و فضای مجازی فعالیت می‌کنند.

معاون مشاركت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت كشو با اشاره به رویکرد‌هایی که در دستور‌ کار سازمان مردم‌نهاد در جهت توسعه جامعه اقدام شده‌ است گفت: از سال گذشته تاکنون بیش از ۴۰۰ برنامه آموزشی در سطح ملی و شهرستانی برای توانمند‌سازی سازمان‌های مردم نهاد برگزار شده است.

وی ادامه‌ داد: استقرار نظام رتبه‌بندی سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها در دستور کار است که سبب آگاهی از جایگاه سمن‌های فعال می‌شود و از این طریق دستگاه‌ها می‌توانند با افرادی که مجوز رسمی، فعال و به روز دارند آشنا شده و به همکاری با آن‌ها مشغول شوند.

اکبری اظهار‌ کرد: برای افزایش اعتماد مردم به سازمان‌های مردم‌نهاد و مشارکت‌های بیشتر مردم، نظارت کیفی بر سمن‌ها صورت خواهد گرفت که توسعه شبکه‌های موضوعی سمن‌ها در این راستا انجام و هم‌اکنون ۱۸ شبکه ملی وجود دارد و زیر نظر شبکه‌های ملی و مستقر در استان‌ها فعالیت می‌کنند.

اکبری افزود: با فعال‌سازی خانه سازمان‌های مردم‌نهاد در توسعه فعالیت‌های اجتماعی، خیر اجتماعی و همکاری بیشتر مردم در توسعه جامعه و فعال‌تر کردن سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد اقدام خواهیم کرد.

وی بیان کرد: خوشبختانه سازمان‌های مردم‌نهاد نقش خوبی در بحران سیل که در کشور اتفاق افتاد ایفا‌ کرد و در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی و غیرنقدی به سیل‌زدگان ۴ استان اصلی اختصاص داده‌ شد.

معاون مشاركت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت كشور گفت: در حال حاضر برخی از اعضای سازمان‌های مردم نهاد در حال ارائه‌ بازتوانی به سیل‌زدگان هستند.

فخرالسادات خامسی هامانه، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه تاکنون مجوز ۱۳۲ پروانه فعالیت و ۱۳ مورد نمایندگی در استان یزد صادر شده‌ است اظهار کرد: تعداد سازمان‌های مردم نهادی که مجوز خود را از استانداری و فرمانداری‌ها دریافت کرده‌اند به ۱۹۰ مورد رسیده است.

وی افزود: ۲۶۰ سازمان مردم نهاد نیز از بهزیستی مجوز دریافت کرده‌اند و ۵۳ تشکل دیگر نیز مجوز خود را از اداره کل ورزش و جوانان استان یزد دریافت کرده‌اند که در مجموع تقریبا مجوزهای صادر شده برای تشکل‌های مردم نهاد استان یزد به ۷۰۰ مورد می‌رسد و اغلب در حوزه‌های سیاسی، شهرسازی، معماری، ارتباطات، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری یزد با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۶ درصد از این سمن‌ها فعال هستند، ادامه داد: تعداد سمن‌های فعال در حوزه جوانان شش تا هفت برابر پیشرفت داشته‌ و میزان صدور پروانه سمن‌های این حوزه نیز افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

خامسی هامانه با اشاره به اینکه رویکرد ما واگذاری امور به تشکل‌های مردم نهاد و به مشارکت طلبیدن آن‌هاست، افزود: در سال گذشته یزد تنها استانی بود که ۱۰۰ درصد برنامه‌های حوزه اجتماعی خود را به تشکل‌های مردم نهاد واگذار کرد و نتایج خوبی در بحث آسیب‌های اجتماعی، نشاط و مشارکت اجتماعی به دست‌ آورد.

وی تصریح‌ کرد: ارزیابی نحوه‌ عملکرد سازمان‌های مردم نهاد و شبکه سازی موضوعی تشکل‌های مردم نهاد با رویکرد ارتقاء دانش تخصصی متناسب با هر شبکه در استان یزد سبب شد تا این استان به دومین استان برتر در بخش مدیریت بحران را به دست‌ آورد و در این زمینه کارگروه‌هایی تشکیل شده که در حال بحث و فعالیت است.

انتهای پیام

captcha