جمع‌آوری ۹۰ آیه قرآن کریم در اثبات ولایت علی(ع)
کد خبر: 3836339
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹

جمع‌آوری ۹۰ آیه قرآن کریم در اثبات ولایت علی(ع)

گروه فعالیت‌های قرآنی- مروری بر 90 آیه از قرآن کریم از منابع شیعه و اهل سنت با موضوع ولایت امیرالمومنین علی(ع) توسط استاد محمدرضا شایق در کتابی با عنوان«آیات ولایت» جمع‌آوری شده است.

جمع‌آوری 90 آیه قرآن کریم در کتاب «آیات ولایت»مروری بر 90 آیه از قرآن کریم از منابع شیعه و اهل سنت با موضوع ولایت امیرالمومنین علی(ع) به همت استاد محمدرضا شایق، ناظر پژوهش و به مولفی مهدی شایق و فاطمه جوشی زاده در کتابی با عنوان«آیات ولایت» جمع‌آوری شده است.

فاطمه مجنون مهریزی، مدیر پروژه تالیف کتاب آیات ولایت در گفت‌و‌گو با ایکنا از یزد اظهار کرد: بهترین منبع وحدت و اشتراک شیعه و سنی قرآن کریم است.

مجنون مهریزی گفت: پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اینکه اهل‌سنت روی آیات قرآن هیچ شک و شبهه‌ای ندارند و تصمیم گرفتیم که کار شاخصی در راستای ایجاد وحدت بین شیعه و سنی از طریق برخی منابع اهل‌ سنت انجام شود و آیاتی را از قرآن استخراج کنیم که اهل‌سنت اعتراف داشتند که این آیات در وصف امیرالمومنین و اثبات غدیر است.

جمع‌آوری ۹۰ آیه قرآن در اثبات ولایت علی(ع)

وی با اشاره به اینکه کار خیلی تخصص بود یک تیمی را تشکیل دادیم از ۵نفر که در منابع دینی، شیعی و اهل‌سنت جست‌وجو و آیاتی را استخراج کردند که ویژگی های مورد نظر را دارا بود گفت: حدود ۹۰ درصد از آیات استخراج شده در منابع متواتر اهل‌سنت آورده‌ شده است.

مجنون مهریزی بیان‌ کرد: حدیث متواتر به این معناست که تمام علمای اهل‌سنت در کتاب‌های شاخص خود آن را بیان‌ و روی موضوع مورد نظر تایید کرده‌اند که این آیه در وصف صفات، ولایت و فضلیت امیرالمومنین است.

وی ادامه‌ داد: پس از اتمام کار جمع آوری آیات، نظارت و مدیریت استاد بزرگوار محمد‌رضا شایق بود و ۹۰ آیه قرآن تحت عنوان آیات ولایت در اثبات ولایت و فضائل حضرت علی(ع) جمع‌بندی شد.

مجنون افزود: اقدام اجرایی که در کنار این کتاب انجام شده به این نحو است که مسابقه‌ای با عنوان از قدر تا غدیر از شب ۱۸رمضان تا شب ۱۸ ذوالحجه که دقیقا ۹۰ روز و طبق کتاب آیات ولایت است، اجرا شود و در این طرح به مردم فرصتی داده‌ شد تا در طی این ۹۰ روز، روزانه یکی از آیات را تلاوت کنند و به صورت حفظ موضوعی کار را پیش بردیم تا حافظان آیات کاربردی قرآن را با تسلط بیشتر در ذهن داشته و در جامعه از آن بهره‌ ببرند.

وی تصریح‌ کرد: کسانی که در این طرح ثبت‌نام کرده بودند حمایت می‌شدند به این شکل که روزانه یکی از آیات از طریق فضای مجازی یا پیامک ارسال می‌شد و افراد از این طریق آیات را حفظ می‌کردند و در پایان مسابقات به صورت کتبی و شفاهی انجام‌ شد.

صحبت با اهل‌سنت با زبان قرآن

مدیر پروژه تالیف کتاب آیات ولایت گفت: ایده و هدف اصلی این بود که وظیفه‌ای که بر عهده همه ما است را طبق خطبه غدیر که پیامبر در آن فرمودند که خطبه من را باید حاضران به غائبان و فرزندان تا روز قیامت برسانند اجرا کرده باشیم. در راستای پیام‌رسانی غدیر ذهن من جست‌وجو کرد که کاری انجام دهم و با زبان قرآن با برادران اهل‌سنت صحبت کنیم چون در موصوع قرآن کریم هیچ‌گونه اختلافی بین ما وجود ندارد این کار هم در راستای اطاعت پیامبر (ص) و هم پیام‌رسانی غدیر خواهد بود‌ که یک احتجاج محکم از قرآن و بامعنا خواهد بود.

مجنون مهریزی افزود: خدا را شاکرم که توانستیم کتاب را به راحتی آماده چاپ کنیم و هیچ‌گونه مشکلی در این مورد نداشتیم. بنده به عنوان مدیر پروژه کتاب، هماهنگی تیم، گروه‌بندی، تهیه، تدوین و فرآیند چاپ و تالیف کتاب را عهده دار بودم و کار‌های علمی و نظارت بر کار توسط استاد شایق انجام شد.

چاپ 2 هزار نسخه کتاب/چاپ جدید نداریم

وی با اشاره به اینکه فعالیت قرآنی بنده نیز در همین کار کتاب آیات ولایت رقم خورد که در خصوص اثبات غدیر با آیات قرآن بود یادآور شد:  در حال حاضر برنامه‌ای برای چاپ جدید کتاب نداریم و در سال ۹۶ به تعداد ۲هزار نسخه چاپ شد و کتاب۱۲۰ صفحه است.

مجنون مهریزی اظهار‌ کرد: پس از گذشت سالیان زیاد از واقعه‌ غدیر لازم است همه‌ ما به انتشار واقعه‌ غدیر بپردازیم و وظیفه‌ ما است که حضرت علی(ع) را بدون دعوا‌های متعصبانه و دشمن شاد کن به مردم با معرفت و خوب نشان دهیم تا حرف ما مثل خورشید روشن و مبین برای همگان باشد که در نتیجه سبب خواهد شد برادری ما به اهل‌سنت بیشتر شود، ما بیشتر با منش و سیره اهل‌البیت مانوس هستیم و لازم است به حرف‌های قرآن نیز رجوع کنیم.

تلاش برای وحدت بیشتر شیعه و سنی/لزوم رجوع به قرآن

وی بیان‌ کرد: پیشنهاد دارم که افراد فعال فرهنگی فاصله بین شیعه و سنی را کم کنند و طبق سخن علامه‌امینی که فرمودند غدیر مایه وحدت جهان اسلام است با کمک قرآن این خدمت به جامعه ارائه شود.

مجنون مهریزی ادامه‌ داد: آیه اکمال بیشترین تاثیر را بر من داشته، چون در جهت اثبات ولایت است و می‌فرماید امروز است که دین را برای شما کامل کردم و دین اسلام را برای شما پسندید خیلی زیباست، این آیه شاخصه‌ عمیقی دارد و پیامبر پس از ۲۳سال بعثت و تحمل سختی‌های زیاد به اینجا می‌رسند که خداوند همه‌ زحمات و اجر پیامبر را منوط به ابلاغ این پیام می‌کند و همه‌ چیز وابسته بود به واقعه‌ غدیر که خداوند ولایت امیرالمومنین را با تمام زیبایی نشان دهد.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۳۰ - ۰۷:۵۸
0
0
خیلی عالی بود ،،موفق و پیروز باشید
captcha