کشف دستورالعمل برای سعادت بشر؛ فلسفه وجودی مدارس علمیه
کد خبر: 3842681
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹

کشف دستورالعمل برای سعادت بشر؛ فلسفه وجودی مدارس علمیه

گروه معارف ــ امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: فلسفه وجودی حوزه‌های علمیه کشف قوانین و کشف باید‌ها و نباید‌ها، تنظیم قوانین و دستورالعمل‌ها برای سعادت بشر از زاویه عالم غیب است.

کشف دستورالعمل برای سعادت بشر؛ فلسفه وجودی مدارس علمیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، روز گذشته، 25 شهریورماه در آیین افتتاحیه سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران استان یزد، اظهار کرد: در عالم شهود و ماده برای رسیدن به سعادت و کمال مادی نیاز به قوانین و مقرراتی داریم که با تجربه دنبال آن‌ها حرکت می‌کنیم و برای رسیدن به آسایش در زندگی مادی به نتیجه‌ای هم می‌رسیم و در این راه از تجربیات و کتاب‌های علمی و ... استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: انسان عالم غیب نیز دارد که اگر بخواهد در پرتو آن راحت زندگی کند نیاز به قوانین و یک سری باید‌ها و نباید‌ها دارد و همچنین به دانش فنی در این زمینه نیاز دارد که لازم است از قرآن و اهل‌ بیت جستجو کرد و جای هیچ شکی در آن وجود ندارد.

مدرسی بیان کرد: اگر بشر بخواهد در مسیر زندگی معنوی خود که در زندگی مادی تأثیرگذار است، از قوانین پیروی کند بی‌نیاز از وحی و عالم غیب نیست چرا که انسان دارای دو عالم است و باید از قوانین هر دو عالم استفاده کند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: فلسفه وجودی حوزه‌های علمیه کشف قوانین و کشف باید‌ها و نباید‌ها، تنظیم قوانین و دستورالعمل‌ها برای سعادت بشر از زاویه عالم غیب است و باید حوزه‌ها در این زمینه ایفای نقش کنند.

مدرسی افزود: حوزه‌های علمیه سه وظیفه اصلی دارند که اولین وظیفه اساسی آن‌ها آگاهی‌سازی دینی، قرآنی، روایی و متون دینی است و وظیفه دوم آگاهی‌سازی سیاسی، بصیرت افزایی، انقلابی و اجتماعی و همچنین سومین وظیفه حوزه‌های علمیه اجرای احکام دین در جامعه است.

وی نقش حوزه‌های علمیه در این دوره با توجه به فشار‌های اعتقادی که وجود دارد، را یادآور شد و بیان کرد: گاهی جوانان در چاهی می‌افتند که جای پایی برای حرکت به سوی بالا ندارند و بسیار خطرناک است و نمی‌دانند خدا چیست، معاد چیست و نماز چیست. حداقل ما باید بتوانیم جامعه‌ای را ایجاد کنیم که اگر در چاه تاریک کذایی شبهات افتاد، جا پا داشته باشد که خود را بالا بکشاند.

انتهای پیام

captcha