مفهوم مسئولیت اجتماعی خارج از اجبار و اکراه محقق شود
کد خبر: 4042518
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵

مفهوم مسئولیت اجتماعی خارج از اجبار و اکراه محقق شود

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه هر جا زخمی و دردی وجود دارد مفهوم مسئولیت اجتماعی به عنوان مرهم و برون رفتی جهت التیام آلام جامعه به ذهن متبادر می‌شود، گفت: لازم است این مفاهیم خارج از هرگونه اجبار و اکراه و تعاریف قانونی ترویج و جانمایی فرهنگی صحیح در جهت اصلاح و درمان ریشه‌ای و ساختاری آلام جامعه محقق شود.

سهیلا محبی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، سهیلا محبی، رئیس کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اتاق بازرگانی فارس، امروز، 22 اسفندماه در جلسه این کمیسیون که با حضور اعضای آن و مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان فارس در این اتاق برگزار شد، گفت: هر جا زخمی و دردی وجود دارد، مفهوم مسئولیت اجتماعی به‌عنوان مرهم و برون‌رفتی جهت التیام آلام جامعه به ذهن متبادر می‌شود که لازم است این مفاهیم خارج از هرگونه اجبار و اکراه و تعاریف قانونی ترویج و جانمایی فرهنگی صحیح در جهت اصلاح و درمان ریشه‌ای و ساختاری آلام جامعه محقق شود.

وی بیان کرد: تکالیف و مسئولیت‌های اجتماعی از دیرباز در قالب امور خیر و بشردوستانه بدون چشمداشت و خارج از چارچوب و مقررات در ابعاد ملی و مذهبی وجود داشته است.

محبی افزود: با وجود آنکه تأمین رفاه و تأمین معیشت، عدالت اجتماعی و کاهش آسیب‌ها بر عهده دولت‌ها و حاکمیت است؛ انسان‌ها به‌واسطه نهاد پاک فطری خودشان وظایف و مسئولیت‌هایی را برای خودشان تعریف و تبیین می‌کنند که همان سرآغاز مسئولیت‌پذیری اجتماعی است که لازم است در ابعاد و اشکال مختلف فردی، اخلاقی، بنگاهی مورد توجه خاص قرار گیرد.

وی اظهار کرد: با تغییر نگرش‌ها به سمت توسعه و پایداری در آن کنش‌ها و فعالیت‌ها را اجتماع محور سیاستگذاری کنند که انتفاع آن به کل جامعه و انسان‌ها منعکس شود، به همین منظور تلاش جهت نهادینه کردن این موضوع ضروری است.

رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: علاوه بر مدل شهروندی و فردی به‌عنوان استراتژی سازمانی و حکمرانی شرکت‌ها و بنگاه‌ها جا خوش کند تا شاهد نتایج ایده‌آل از آن باشیم.

وی با انتقاد از تحمیل وظایف حاکمیتی بر دوش خیرین و اخذ مبالغی تحت عنوان مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها بدون رضایت و طیب خاطر را منجر به از بین رفتن حمایت‌ها دانست و در  سیاست‌گذاری‌های احتمالی خواستار توجه و دقت کافی در این زمینه شد.

در ادامه این جلسه کشاورز، مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان فارس با اشاره به تاریخچه انجمن و تأکید بر شعار پیشگیری امروز سلامتی فردا، گفت: پیشگیری، آموزش و توانمندسازی اجتماعی ـ اقتصادی و درمان را اولویت کار این انجمن است.

وی افزود: عمده دلیل بیماری کلیوی، دیابت، فشار خون و بیماری‌های عفونی ژنتیکی است و این در حالی است که در حال حاضر بیش از دو هزار و 400 بیمار دیالیزی و پنج هزار و 500 بیمار نیازمند به اهدا عضو در استان وجود دارد.

کشاورز با بیان اینکه سالانه به تعداد بیماران نیازمند به عضو افزوده می‌شود و در نهایت درصد اندکی موفق به عمل پیوند می‌شوند، اظهار کرد: عدم رعایت بیماران در خود مراقبتی و چکاپ به موقع و مصرف منظم دارو از دلایل این موضوع است.

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات انجمن، آموزش چگونگی مراقبت از خود و بررسی وضعیت روحی و روانی فرد بیمار و خانواده آن است و زمانی که به طرق مختلف سبک زندگی سالم در جامعه رونق یابد توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز به‌عنوان راهکار جهت جلوگیری از بروز بیماری‌ها بالاخص کلیوی انجام می‌شود.

مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس با اشاره به فرسوده بودن دستگاه‌های دیالیز استان و نبود آمبولانس جهت جابه‌جایی بیماران، خواستار جذب مشارکت‌های مالی جهت تأمین هزینه‌های دارویی و آزمایشگاهی، تجهیزاتی و معیشتی بیماران کلیوی به‌عنوان راهکار کوتاه‌مدت شد و در ادامه ترویج فرهنگ سلامت و خودمراقبتی و اهدای عضو را به‌عنوان هدف بلندمدت قابل پیگیری دانست.

در ادامه این جلسه مژگان جعفریان، نایب‌رئیس کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری، حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها اتاق بازرگانی فارس تأکید کرد: همکاری و تعامل میان بخش‌های مختلف منجر به کاهش فشار اقتصادی و روحی بر بیماران می‌شود.

جعفریان برگزاری رویداد‌ها و تدوین برنامه‌های تلویزیونی از جانب صدا‌وسیما و برگزاری جلسات این‌چنینی را فتح باب امور جامع‌تر و عمیق‌تر بیان کرد.

انتهای پیام
captcha