چرا رژیم آل خلیفه از مسجد جامع الدراز بحرین وحشت دارد؟
کد خبر: 4147106
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹

چرا رژیم آل خلیفه از مسجد جامع الدراز بحرین وحشت دارد؟

مسجد جامع الدراز بحرین که خاستگاه انقلابیون بحرینی و تریبون انتقاد از سیاست‌های تبعیض‌آمیز و یا سازشکارانه رژیم آل خلیفه بوده است، کماکان از هجمه‌های رژیم آل خلیفه در امان نیست.

شیعیان بحرین

به گزارش ایکنا به نقل از  مرآة‌ ال بحرین، مسجد جامع منطقه شیعه‌نشین الدراز در نزدیکی منامه از زمان تأسیس آن در سال 1983 نقطه عطفی در تاریخ معاصر بحرین بوده است، زیرا در اکثر مقاطع، مهمترین تریبون گفتمان دینی و ملی مردم این کشور را تشکیل داده است.

در چهارم ژوئن 2023 رژیم آل خلیفه علناً متولیان برگزاری نماز جمعه در مسجد جامع الدراز  را متهم کرد که تریبون دینی مساجد را سیاسی کرده‌اند و در ادامه تهدید کرد که در قبال آنها کوتاه نخواهد آمد.

اما حکایت منبر مسجد جامع الدراز چیست؟ آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی انقلاب بحرین که از سوی رژیم آل خلیفه از کشورش تبعید شد برای سال‌های متمادی در این مسجد به منبر می‌رفت و پس از وی نیز شخصیت‌هایی نظیر حجت‌الاسلام والمسلمین مرحوم شیخ عبدالامیر الجمری و شیخ علی سلمان از این منبر برای مردم بحرین سخنرانی می‌کردند.

تریبون مسجد الدراز در دهه 1990 خاستگاه فراخوان‌هایی در بازگشت قانون اساسی، احیای پارلمان، لغو قانون امنیت کشور بوده و از طریق آن مردم مطالبات خود برای اصلاحات سیاسی و اقتصادی، ایجاد برابری و نزدیکی بین اقوام و مذاهب در بحرین و حمایت مطلق از آرمان فلسطین و بیت‌المقدس را مطرح کردند، اما پرداختن به این مسائل در تریبون مسجد جامع الدراز هیچ گاه به مذاق مسئولین رژیم آل خلیفه خوش نیامد.

بحرین//

از دهه هفتاد حضرت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم که در مجلس مؤسسان که اولین قانون اساسی بحرین را تدوین کرد( قانون اساسی معروف به قانون اساسی سال 73) عضویت یافت و در اولین پارلمان پس از استقلال بحرین نیز مشارکت داشت، فراخوان‌هایش را از همین تریبون مسجد جامع الدراز خطاب به همه ملت بحرین اعلام می‌کرد.

شیخ علی سلمان و عالم فقید شیخ عبدالامیر الجمری رحمة الله نیز در دهه نود که مقطع مهمی در تاریخ مردم بحرین بود در این منبر ایراد خطبه می‌کردند که هر دوی آنها بعدها توسط رژیم آل خلیفه دستگیر شدند.

بالاخره این تریبون شاهد نقاط عطفی بود که آخرین آن اعلام تصمیم برای دادن رأی مثبت به منشور اقدام ملی در سال 2001 بود که البته بنا به تأکید انقلابیون رژیم آل خلیفه هیچ گاه آن را اجرایی نکرد.

تریبون مسجد جامع الدراز از زمان آغاز انقلاب مردم بحرین در سال 2011 پشتیبان خواسته‌های برحق آنها بوده، آن هم با وجود همه تهدیدهای امنیتی که رژیم آل خلیفه علیه متولیان و روحانیون مسجد وارد کرده است.

از تریبون همین مسجد الدراز بود که ده‌ها هزار بحرینی در شهرها و روستاهای این کشور پس از نماز جمعه 9 مارس در راهپیمایی «لبیک یا بحرین» که آیت‌الله شیخ عیسی قاسم دعوت به آن کرده بود شرکت کردند. مشارکت‌کنندگان در این راهپیمایی طی شعارهایی خواهان وحدت ملی، خروج نیروهای عربستانی و سرنگونی نظام آل خلیفه شدند تا ثابت کنند که معترضان بحرینی یکصدا و یکپارچه و نه چند دسته و متفرق هستند.

بحرین//

مقامات بحرینی، شیخ علی سلمان را در دسامبر 2014 بازداشت کردند که انتفاضه مردم بحرین را در اعتراض به این جنایت رژیم آل خلیفه را به همراه داشت اما پس از آن مرحوم شیخ الجمری نیز بازداشت شد.

رژیم آل خلیفه به مدت دو سال منزل شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی انقلاب بحرین را در محاصره داشت و سپس در سال 2017 در همین شهر الدراز قتل عامی را علیه انقلابیون به راه انداخت که در نتیجه آن پنج جوان انقلابی به شهادت رسیدند.

بحرین//

در سال 2016 در بحبوحه محاصره منزل شیخ عیسی قاسم، برپایی نماز جمعه در مسجد الدراز متوقف شد، آن هم پس از اینکه حکومت بحرین شیخ محمد صنقور امام جماعت آنجا را احضار و او را از مسجد تبعید کرد.

شیخ محمد صنقور امام جماعت مسجد الدراز بحرین

از آن زمان مسجد الدراز تا ماه مه 2022 تعطیل بود تا وقتی که علمای بحرین بدون مشورت با مسئولین برپایی نماز جمعه را در این مسجد از سر گرفتند و شیخ علی الصددی و شیخ محمد صنقور هر کدام یک هفته در میان امام و خطیب جمعه این مسجد بودند.

در 22 ماه مه گذشته نیز مقامات بحرین شیخ محمد صنقور را که کماکان امام جماعت مسجد الدراز است به دلیل اعلان مواضع آشکار علیه عادی‌سازی با رژیم اشغالگر و درخواست برای یکسره کردن پرونده انقلابیون زندانی، احضار و برای چهار روز در بازداشت نگاه داشت که در نهایت با فشار معترضان مجبور به آزادی وی شدند.

در پایان این گزارش آمده است: در حال حاضر حکومت آل خلیفه متولیان مسجد الدراز را از برپایی نماز جمعه در این مسجد منع کردند و با به راه انداختن هجمه‌های رسانه‌ای دروغین و انحرافی این مسجد را به تلاش برای بحران‌سازی متهم کردند، در حالی که در واقع کسی جز حکومت و دستگاه‌های امنیتی آن از این بحران 12 ساله در بحرین نفع نمی‌برد.

انتهای پیام
captcha